psoriasis... wie ook?

Discussie in 'De lounge' gestart door Vagans, 15 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vagans

Vagans Niet meer actief

Hallo dames

vroeg mij af wie er ook last heeft van psoriasis.

Ik heb er flink last van op mn armen, hoofdhuis en ook plekken in mn gezicht en op mn benen...

Ik vind het echt verschrikkelijk! (noem mezelf het vlekken monster) Heb in het verleden lichttherapie gehad maar dit mag je niet te vaak ivm huidkanker... Ook hormoon zalven gehad maar die vreten ook gewoon je pigment weg en voor de psoriasis werkt t amper (en witte vlekken zijn ook niet echt de oplossing) En ik geef nu nog BV dus mag het niet eens. En nog een hele hoop andere vette zalfjes en cremes maar niks werkt!

Nu heb ik begonnen met de creme van Grahams. Een creme ontwikkeld in australie en het schijnt een wonder middel te zijn... maar ik merk er niks van!

Vroeg me af wat andere gebruiken en hoe ze hier mee om gaan.

Kijk , ik kan er wel een laag foundation overheen smeren maar dat is ook niet altijd even handig en niet altijd te doen (als je is naar een zwembad gaat ofzo)

Ben benieuwd

2. KayaLola

KayaLola Bekend lid

25 apr 2012
    578
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik heb bij een man gewerkt die ook psoriasis had en die ging een keer in de zoveel tijd in zo'n bad met van die visjes.. en die had er stukken minder last van

3. stopcontact

stopcontact Fanatiek lid

9 sep 2011
    1.674
    1
    0
    Mijn vriend heeft er last van. Tijdens zijn puberjaren zelfs ook in zijn gezicht en die heeft alles eigenlijk al geprobeerd.

Hij heeft het op zijn benen, ellebogen en hier en daar een plekje op zijn romp. Laatst heeft hij van de huisarts een zalfje gekregen maar dat mag ook maar tijdelijk. Hielp wel goed maar daar is mee gestopt omdat het allemaal troep is. Het was iets van Dermovate zalf (daar heb je weer veel vraianten van)

Van die speciale zoutbaden icm de gel had hier ook geen succes. Terwijl iemand, waar we het van hebbem gekregen, er helemaal lyrisch over was. Maar ook van psoriasis heb je verschillende varianten dussss...

4. eline20

eline20 Niet meer actief

Mijn vriend heeft het ook. Bij hem helpen de zalfjes ook niet/nauwelijks. Heel vervelend volgens mij helaas weinig/niks aan te doen..

5. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Mijn moeder heeft het heel erg. Ze heeft er vroeger zelf eens 4 maanden voor in het ZH gelegen. Ze kreeg daar teerbaden.

Nu slikt ze medicijnen. Het is troep, maar het helpt wel. Zalven e.d. doen niet echt wat bij haar.

Wat wel een fijn product is, voor verzachting, is neersloeg van Mylene (is niet meer van echte nertsen gemaakt)

Baden met echt zeezout kunnen ook goed helpen. De Tuinen verkopen echt zeezout. De rest is veelal bagger, was pas op tv bij de ombudsman oid.

6. Melanie86

Melanie86 Fanatiek lid

26 nov 2009
    3.766
    0
    36
    Mijn vader heeft ook psoriasis. Over heel zijn lichaam (ik denk dat hij meer psoriasisplekken heeft dan gezonde huid). Hij heeft inderdaad voorheen lichttherapie gehad. Maar mag dat nu niet meer. Zalven/cremes doen weinig. Wat hem (enigzins) helpt is de zon(nebank) en de zoute zee. Na 2 weken strandvakantie ziet zijn huid er altijd veel beter uit. Maarja... dat is natuurlijk ook niet echt DE oplossing.

7. Channes

Channes Fanatiek lid

24 jul 2008
    3.170
    0
    0
    Verkoopmedewerkster
    Groningen
    Ik heb het op me hoofdhuid en me voeten. Voor me hoofdhuid gebruik ik nu een shampoo van lush die bevalt mij heel goed. Het gaat niet weg maar me jeuk is er bijna niet meer. Voor me voeten gebruik ik een zoutwaterbad.

8. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Mijn vader zat helemaal onder. Ik ken hem niet anders dan onder de uitslag. Hij had er het ene moment meer last van dan het andere moment. Maar in de zomer had hij er veeeeel minder last van. Hij lag dan in zijn blote kont in de zon thuis en zodra hij wat bruin werd trok het meer weg.

Hij heeft ook alle creme's en smeersels en behandelingen gehad maar niks hielp....

Succes ermee want ik weet van mijn vader dat hij er af en toe helemaal gek van werd!

9. Vagans

Vagans Niet meer actief

Ja het is ook echt niet leuk!
    Ik heb het nu al weer aantal jaren en op dit moment wel op zn ergst...

die speciale visjes baden enzo worden niet vergoed en ik heb op t moment als alleen staande mama zonder inkomen niks om aan dure dingen uit te geven...

10. huggybird

huggybird Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    Mijn zus heeft het, op haar hoofdhuid, oren,ellebogen,en de rest van haar armen,benen.... Eigenlijk overal als ik er zo over na denk....
    Ze heeft allerlei medicijnen uitgeprobeerd die behoorlijk slechts zijn voor een mens, volgens de dermatoloog zijn ze vergelijkbaar met een chemotherapie kuur.... Ze is daardoor ook halsoverkop opgenomen in het ziekenhuis, wij dachten dat ze zwaar overspannen was en ze zat psychisch aan de grond... Na bloedtransfusies knapte ze snel op....
    Deze winter is ze gaan zalven 3 maanden lang, dit hielp wel iets, heel iets....
    Ik geloof dat ze nu nog medicijn gaat proberen.... Weer met kans op nare bijwerkingen...
    Ik ben erg geschrokken dat ze destijds in het ziekenhuis terecht kwam en kan ook niet begrijpen dat ze daarna zo weer aan de medicijnen is gegaan, maar ik weet ook niet hoe het is om psoriasis te hebben.....

11. zaterdag

zaterdag Fanatiek lid

28 mei 2011
    1.008
    2
    0
    mijn man heeft het jarenlang gehad; hoofdhuid, ellebogen, heup en rug en dan verder hier en daar nog een plekje.
    Hij kreeg er op een gegeven moment artritis psoriatica bij ( ontstoken gewrichten vooral in de vingers) wat zoals je naam al zegt, een bepaald percentage van de psoriasis patiënten heeft.
    Hiervoor is hij bij een reumatoloog terecht gekomen en na veel medicijnen proberen die niet hielpen, heeft hij Humira gekregen.
    Dit zijn injecties die je 2 keer maand krijgt ( injectie pennen thuis geleverd die je zelf moet zetten) en dit heeft hem uiteindelijk bijna helemaal van zijn zijn artritis maar ook van zijn psoriasis afgeholpen.
    Ik weet niet of ze dit ook verstrekken voor enkel psoriasis dus je zal ernaar moeten vragen bij je dermatoloog. Daarbij moet deze wel doortastend zijn naar de zorgverzekering toe dat je het echt nodig hebt, want het is ontzettend duur ( € 1250 per injectie dus € 2500 per maand) dus die vergoeden het niet zomaar.
    Sterkte ermee.

12. Rylie

Rylie VIP lid

14 jun 2010
    5.757
    490
    83
    Vrouw
    Patissier
    Noord Brabant
    een vriendin van mij heeft het ook. Best wel erg. overal op haar lichaam. Bijna niet in het gezicht maar soms wel.
    Ze heeft nu een medicijn dat ze zelf moet prikken. Helpt bij haar heel goed. Ook doet ze elke week een zoutbad.

Kan wel is vragen hoe dat heet als je dat wil weten.

13. ezel

ezel Lid

9 mei 2011
    16
    0
    0
    Mijn vader en zus hebben het, en verder ongeveer de helft van mijn familie aan vaders kant. (ik gelukkig (nog) niet).

Mijn vader heeft het heel erg (80% van het lichaam geloof ik) (plague vulgaris en ook wel eens pustolosus) Enige wat bij hem hielp waren metotrexaten (hele heftige medicijnen die normaal alleen aan terminale patienten worden gegeven) en nog een meidcijn waar hij als testpersoon aan meedeed, dit is echter ivm bijwerkingen nooit op de markt gekomen. Verder heeft een kennis van me het ook, en die gebruikt ook van die spuitjes (zit niet in zn gewrichten) en van hem hoor ik goede verhalen, dus wellicht is dat iets om naar te informeren.

14. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Wat onwijs vervelend! Ehm, bij de Tuinen verkopen ze shampoo en bad/douchegel met Dode Zee zout. Hier zitten verder geen toevoegingen en parfums in. Echt neutraal spul met alleen dat zout. Ik zou dat gebruiken om je mee te wassen. Dat schijnt heel goed te helpen bij psoriasis en eczeem. Het is ook geen duur spul, maar wel heel fijn voor je huid.

15. thisisus

thisisus Lid

16 jun 2012
    80
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb het ook heel erg. Ik gebruik grahams... bij mij word het rustiger en minder rood. Plekjes gaan niet weg. Daar heb je echt de zon voor nodig. Maar ze worden ook niet groter. Ik was me huid en hoofdhuid er ook mee. Ik zit onder... en neem het van mij aan. Op een donkere huid zie je het helaas nog .eer. ik heb er vrede mee hoe ik eruit zie... en loop eindelijk ook gewoon in korte broeken jurkjes of truitjes. Hrt enigste wat ik verstop is mijn gezicht. Dus daar gaat makeup op. Ik hoop dat de zon snel zich laat zien.

16. Vagans

Vagans Niet meer actief

Ja ik loop in de zomer ook wel gewoon met korte mauwen en broeken of rokjes enzo en ga ook gewoon zwemmen. Ik probeer me dan extra op het moeder zijn te richten (alsof je dan minder mooi mag zijn ofzo haha)

Maar het is niet leuk, ik denk altijd dat iedereen me aan staart of me vies vind ofzo...

Op mn gezicht gaat dan ook wel make-up omdat dat toch het eerste is wat men ziet.

Grahams gebruik ik nu een week en ik merk enkel dat het minder schilferig is (maja das altijd als je er iets op smeert) dus een beetje jammer... zeezout heeft bij mij ook geen effect helaas.

Ik ben bang dat ik me er bij neer zal moeten leggen... hoe kut het ook is :(

17. steenbokje83

steenbokje83 Bekend lid

20 jun 2011
    589
    0
    0
    West-Vlaanderen
    Ik heb er last van, op mijn gezicht en op mijn hoofdhuid. Echt rode vlekken heb ik gelukkig niet meer, ik gebruik dan ook bijna alleen maar Lush producten. Heb ook hormoonzalf, mocht ik blijven gebruiken tijdens mijn zwangerschap en bv omdat ik zo weinig ervan gebruikte. Gebruik het misschien 2, 3 keer in de week dankzij de Lush cremes en shampoo.

18. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    Vader heeft er erge last van.
    Niets helpt bij hem, enkel goed scrubben met badzout verlicht een beetje.
    Hij zegt dat het erger wordt bij stress (dus proberen te vermijden) en verder heeft hij ook die variant waar je jicht en reuma van krijgt (net zoals hierboven beschreven).
    Hij is er ook beschaamd voor en durft niet met korte mouwen/broek lopen.
    Als kind vonden wij het niet raar of zo, ook nooit gedacht dat het besmettelijk was, enkel die schilfertjes overal in huis vonden we verschrikkelijk. Dus veel stofzuigen

19. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Hier in de familie is het ook echt heel erg.
    Mijn moeder heeft het, op dit moment vrij rustig. Maar vooral in haar handpalmen, onderbenen en onder haar voeten. Het begint bij haar met van die kleine puskopjes, die verschrikkelijk jeuken. Ze heeft dan ook van die witte handschoentjes.

Cremes en zoutbaden helpen nauwelijks. Ze heeft een lade vol Dovobet zalf maar heeft zelf niet echt het idee dat het helpt. Lichttherapie heeft ze nooit gehad verder. Dode zeezout baden helpen ook niet.
    Bij haar is stress ook een grote factor. Haar linker onderbeen is sinds enkele jaren ook helemaal rood en paars/blauw. Huid is helemaal dikker geworden (lijkt wel verhoornd) en het ziet er echt naar uit, daarom heeft ze ook altijd een lange broek aan.

Mijn neef heeft het over zijn hele lichaam. Zijn psoriasis ziet er weer heel anders uit dan bij mijn moeder. Hij heeft grote plekken (soms wel 10-20 cm doorsnede) die helemaal wit uitgeslagen zijn. Hij noemt zichzelf ook wel eens gekscherend een wandelend kraslot. Als hij nl over de plekken wrijft dan schilfert het ook heel erg.
    Mijn oom (vader van mijn neef) heeft het weer heel erg op zijn hoofdhuid en heeft daar speciale shampoo voor.

Nu heeft Lucas, mijn zoontje ook aanleg voor eczeem. De KA noemde vorige keer het woord psoriasis, en daar schrok ik heel erg van. Ik denk dat het nogal vroeg is om dat nu al te zeggen over een kind, maar het zou kunnen. Lucas heeft vooral de haargrens rand erg schraal en rood....

Deel Deze Pagina