even een vraagje voor mijn vriendin

Discussie in 'De lounge' gestart door bloemetje1, 20 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bloemetje1

bloemetje1 Fanatiek lid

13 apr 2009
    1.298
    132
    63
    hallo meiden,
    ik heb even een heel belangrijk vraagje voor een hele goede vriendin van mij.
    Mijn vriendin is sinds een paar maanden alleen met haar 2 kinderen.
    Haar ex heeft haar van de 1 op de andere dag verlaten,hij betaalt nog steeds geen allimentatie,zij zit nog in hun koophuis,maar kan dus helemaal geen hypotheek betalen.
    Ze werkt inmiddels wel al 3,5 dag,maar ze heeft een achterstand van 2 maanden hypotheek.
    de bank wil nu dat het huis verkocht word,ze staat wel al ingeschreven voor een huurhuis,maar als ze moet gaan verhuizen heeft ze een groot probleem wat ik toch wel heel erg vind.
    ze heeft heel veel kapotte spullen,en ook absoluut geen geld voor iets nieuws aan te schaffen,dus als ze gaat verhuizen ook geen geld voor verf,vloerbedekking,gordijnen enz.
    Kun je ergens bij de gemeente iets lenen bij verhuizing? wat je dan gewoon afbetaalt per maand of bestaat zoiets niet?
    alvast hartelijk bedankt voor tips!

2. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    zijn ze getrouwd?

3. bloemetje1

bloemetje1 Fanatiek lid

13 apr 2009
    1.298
    132
    63
    ja,ze zijn nog getrouwd

4. Fortuna

Fortuna Niet meer actief

Dan is toch nog officieel geen sprake van alimentatie?

Hebben ze een gezamenlijke rekening?

5. bloemetje1

bloemetje1 Fanatiek lid

13 apr 2009
    1.298
    132
    63
    jawel ze zijn al zeker 5 mnd. uit elkaar,de rechtzaak is al geweest over de allimentatie,alleen betaalt hij niet.
    de uitspraak van de scheiding zal ook binnenkort zijn,dus zijn ze eigenlijk nog getrouwd

6. Amfy

Amfy Niet meer actief

dan moet ze maken dat haar advocaat een deurwaarder (via het gerecht) in de arm neemt die haar alimentatie via een dwangbevel te gaan eisen

7. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Vroeger kon je bijzondere bijstand aanvragen. Tegenwoordig sturen ze je naar de stadsbank voor een lening. Mocht je bij de stadsbank afgewezen worden, krijg he via de gemeente een renteloze lening.

Ik weet trouwens niet of zij voldoende verdiend? Misschien kan ze aanvulling aanvragen bij het CWI? Hier in de gemeente is het namelijk zo, dat als je kunt aantonen dat je geen deugdelijk spul hebt en geen vermogen om nieuw (of tweedehands) aan te schaffen dat het CWI je naar aangesloten meubelprojecten kan sturen. Daar kun je gratis spullen meenemen. Maar dat zou ze even na moeten vragen of dat in haar gemeente ook zo is.

8. Magne

Magne Actief lid

9 feb 2012
    316
    0
    0
    Het oosten des lands
    Ze moet contact opnemen met het LBIO voor de alimentatie. Die kunnen desnoods beslag leggen op zijn loon.

Voor de overige zaken zou ze 'n advocaat in kunnen schakelen, maar goed, die zijn ook niet gratis. (Maar misschien dat ze in aanmerking kan komen voor een toevoeging.)

Bijzondere bijstand krijg je -bij mijn weten- alleen als je op 110% van het minimum inkomen zit, maar ik weet niet of ze in haar geval kijken naar alleen haar inkomen of naar het gezamenlijk inkomen (omdat ze nog getrouwd zijn).

Als ik haar was zou ik even contact opnemen met én het LBIO, het juridisch loket én sociale zaken van de gemeente, wie weet wat voor mogelijkheden er verder zijn.

Sterkte voor je vriendin!

9. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Oh... en helemaal niet lullig bedoeld... maar als zij samen dat huis hebben gekocht en hij de hypotheek niet alleen kan opbrengen is zij verplicht hier aan bij te dragen zolang ze getrouwd zijn. Dit zal haar uiteindelijk veel minder kosten dan het huis bij gedwongen verkoop te moeten verkopen ;)
    Ik weet natuurlijk niet hoe ze het verder geregeld hebben, maar ze kan ook uitgekocht worden of de hypotheek overzetten op alleen zijn naam.

10. nense

nense Fanatiek lid

14 apr 2008
    1.358
    0
    36
    Vrouw
    Gelderland
    Zolang ze nog getrouwd zijn, zijn ze beide verantwoordelijk voor de betaling van de hypotheek en zal er gekeken worden naar hun gezamenlijke inkomen.
    Ik denk dat het moeilijk wordt om in aanmerking te komen voor bijzondere bijstand als ze straks gaat verhuizen.
    Wil ze het LBIO in kunnen schakelen voor inning van de alimentatie bij haar ex. Moet of de echtscheiding rond zijn of ze moeten beide het convenant getekend hebben en zal er eerst een gerechtelijke uitspraak moeten zijn over een vastgesteld bedrag.
    Dus nu op voorhand kan ze nog niet zoveel doen. Alleen zorgen dat er snel een akkoord komt over het scheidingsconvenant. Voordat ze verder kan kijken wat ze kan regelen en aanvragen.
    Raambekleding die ze nu heeft kan ze misschien meenemen en hergebruiken net als (een deel van) de vloerbedekking.

Deel Deze Pagina