Ik ben midden 30 en ben zoekende wbt werk. Ik zou graag iets anders gaan doen. Het lijkt mij leuk om in de catering te werken maar ik heb helemaal geen ervaring hier mee. Zo aan het werk komen zonder opleiding/ervaring lijkt mij lastig. Zijn hier mensen die op latere leeftijd een overstap naar catering hebben gemaakt en hoe is dit gegaan? Zijn er mensen die een goede opleiding weten voor werken in de catering?
Ik werk momenteel in de catering maar ik ben van mening dat je daar geen opleiding voor nodig hebt. Als je een beetje creatief bent en van aanpakken weet kom je al heel ver.
nee joh daar heb je geen opleiding voor nodig. hooguit een cursus van hygiene ofzo. haccp of hoe heet dat..
Ik heb geen idee hoe ik aan dit werk zou kunnen komen. Overal zie ik namelijk eisen staan dat je of ervaring hebt of een opleiding gehad moet hebben. Hoe moet/kan ik het aanpakken dat ik toch werkzaam wordt in de catering? Of ben ik gewoon al te oud hiervoor en had ik eerder hiermee moeten beginnen? Daarnaast heb ik een andere vraag. Ik zou graag werken in de catering wbt gerechten maken enz. Door een lichamelijke beperking kan ik echt niet bedienen. Ook met training zal ik nooit mensen kunnen bedienen. Is het kunnen bedienen van gasten ook een vereiste hiervoor? Ik dacht van niet, maar twijfel
Occ-b is het diploma voor een catering medewerker. Occ-c voor een management functie in de catering. Zeker wel aan te raden hoor! Zeker als je bij wat luxere locaties komt. Het is een korte cursus en bevat tevens het Haccp. In principe is het meestal vereist dat je alles kan doen. Maar ben je afgekeurd? Ze hebben vaak plekken voor mensen met een beperking en dan is het vaak een ander verhaal. Wellicht zoeken bij bepaalde catering organisaties. Voorbeelden zijn sodexo, eurest, appèl en zo zijn er nog veeele meer. Vaak geven ze intern ook nog wel eens opleidingsmogelijkheden.
occ-b was ik inderdaad tegen gekomen. Ik ben niet afgekeurd. Ik heb iets aan mijn hand maar breng dit nooit ter sprake. Ik heb altijd administratief werk gedaan, en typ dan bv met 6 vingers ipv 10. De snel is gewoon goed, heb gewoon een typdiploma gehaald met juiste aantal aanslagen. Maar lopen met dienblad zit er gewoon niet in. Ik zal eens kijken bij deze organisaties.
Bij veel cateraars bedien je niet. Hooguit bij sommige momenten koffieschenken. Maar meestal is het zelfbediening en bij vergaderingen e.d. Worden de dingen klaar gezet.