Schoonmoeder reuma, hulp nodig

Discussie in 'De lounge' gestart door ikke1981, 16 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    Hallo meiden,
    Ik heb jullie advies, hulp, ervaringen enz nodig.

Het gaat om mijn lieve schoonmoeder, zij heeft sinds ruim een jaar geconstateerd reuma, op dit moment gaat het zo hard met de reuma, dat zij echt overal pijn heeft, en weinig meer kan doen.
    Ze heeft geen rijbewijs, en zij deed alles op haar brommertje.
    Helaas kan en durft ze niet meer op haar brommertje te rijden, doet lichamelijk maar ook geestelijk verschrikkelijk veel pijn.

Maar dat was het nog niet.
    Zij heeft een minimale uitkering, woont in een huurwoning, maar ohw die is zo slecht, toch aan alle kanten, enkel glas, een gaskachel, oud oud en nog eens oud.

Haar energie rekening is toren hoog voor iemand die een uitkering heeft, 275 euro!!! Maar liefst. Nou dan blijft er maar weinig van de uitkering over natuurlijk!

Nou is mijn vraag, hoe kunnen wij haar helpen, waar heeft ze rechtop, waar kan ik aankloppen voor hulp, want dit kan zo niet langer!
    Ze zit op het moment letterlijk in de put, en het doet zo pijn om haar zo te zien.

Ik hoor graag ervaringen, ideeën, tips weet ik veel nog meer

2. EmyD

EmyD Niet meer actief

Wat ontzettend sneu..
    Kun je geen PGB (persoonsgebonden budget) aanvragen voor haar. Dan kan ze zelf kijken waar ze hulp voor nodig heeft en wie ze daarvoor wil 'inhuren'. Dit kan volgens mij via het CIZ ofzo. Misschien even googlelen..
    Succes, ik vind het erg lief van je dat je haar wil helpen..

3. tweemeisjes

tweemeisjes Niet meer actief

Zowieso es bellen met die energiemaatschappij? is ze alleen?
    of komt dat door de tocht? ik ga even met je meedenken. Je kan er goed mee lees ik. Misschien even in huis nemen? ik vind dit ook sneu. Eten koken? (voor jou,man,kindje en voor haar?)

Het zijn maar tips... succes.

4. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    thnx voor alvast de lieve reactie's
    In huis nemen, nou het is een schat, maar dat werk net niet, en ook geen ruimte voor, en daarbij heeft ze ook nog haar beestjes
    Mijn zoontje is allergie's ervoor, dus de beestjes kunnen niet mee

Voor het eten gelukkig denkt de rest van de (kleine) familie ook mee, en de maken eten voor dr, of brengen wat

Koken kan en durft dus ook niet meer, want ze laat alles uit haar handen vallen, want ze kan haar handen niet meer goed gebruiken :(

Ohwja ze is inderdaad alleenstaand

5. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Kan ze misschien kleiner gaan wonen? Een appartementje.. minder kosten, beter geisoleerd etc? En anders de woningstichting inschakelen dat het huis " slecht" is voor haar als reuma patient..

Via de huisarts krijg je vaak wel informatie waar je recht op hebt als chronische zieke.. Denk hierbij aan pgb/thuiszorg..

Eten koken voor haar en helpen met het huishouden..

6. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

ik heb s.l.e. dit is een soort reuma, maar dan ook ontstekingen van de organen, zelf heb ik pgb, voor huishouding en hulp met de persoonlijke verzorging,

voor de huishouding heb ik een leuke meid "ingehuurd" die zorgt 1 keer in de week dat het hele huis lekker schoon is,

de persoonlijke verzorging ( wassen aankleden helpen om in bed te komen trap op en af etc etc) doet mijn man, dus de pgb gaat dan naar hem.

dus misschien dat ze pgb aan kan vragen ?

7. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    pgb, nooit over nagedacht.
    Ik ga het eens overleggen met de tante van mn man(haar zus dus)

Ze vind het nog steeds erg moeilijk om hulp te acsepteren, dus moeilijk moeilijk.
    Maar ga het zeker voor haar uitzoeken

8. tweemeisjes

tweemeisjes Niet meer actief

En aanvulling..

Goed van je dat je dit doet zeg.. lief. Zal ze wel erg blij mee zijn.

9. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.274
    6.186
    113
    Wat een vervelende situatie. Ik snap dat je het je zo aantrekt.
    Waar ik nieuwgierig naar was is of zij al in een revalidatietraject zit. Dus contact heeft met de reumatoloog, revalidatiarts, fysiotherapeut, ergotherapeut, maatschappelijk werker en evt psycholoog?
    Deze kunnen je schoonmoeder misschien ook verder helpen met het omgaan met reuma en eventueel ondersteuning bieden met aanvragen van wat voor soort hulp dan ook, aanpassingen in huis etc.
    Super dat je dit voor haar doet.

10. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    nou nog een probleem erbij, ze heeft vanmorgen dr enkel gebroken! :( Ze stapte in een kuil met de hond uit laten, en de kuil zag ze niet ivm de sneeuw
    Ze is vandaag nog geopereerd, en nu moet ze wachten tot de ruggenprik is uitgewerkt.

Mmeke: Ja ze loopt bij de reumataloog, en verder eigelijk niet, omdat ze dat niet wil. Ze is nogal eigenwijs en acsepeteerd eigelijk nog niet goed dat ze reuma heeft en een stap terug moet doen, en edat ze eigelijk hulp moet gaan acsepteren.
    Ze is altijd zelfstandig geweest, en dat wil ze nog steeds, daaarom dat ik nu dingen voor haar ga uitzoeken, want zo kan het niet langer

11. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.274
    6.186
    113
    Oh dat is heel jammer, want deze mensen kunnen er juist voor zorgen dat ze zo lang en goed mogelijk zelfstandig blijft.
    Ik hoop dat je bij haar door kunt dringen dat ze hulp/ondersteuning nodig heeft. Sterkte met alles.

12. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.834
    3.357
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    misschien kun je eens via MEE aan hulp komen. Daar zijn mensen die alles voor je op een rijtje kunnen zetten en precies weten waar je aan moet kloppen en waar je eventueel recht op hebt.
    www.mee.nl

Mensen dus die 'de weg' voor je weten.. en dat is nu wel heel handig denk ik.

13. mamajanneke

mamajanneke Fanatiek lid

22 mei 2007
    2.688
    4
    38
    Vrouw
    o fijn he zo'n eigenwijse lieve schoonmama'

Hier net zo. alleen neemt ze van ons echt niets aan. Zij heeft nu wel taxi vervoer voor mindervaliden zodat ze met de taxi haar boodschappen kan halen en ze zijn bezig met huishoudelijkhulp, mocht dit niet lukken dan gaat een vriendin van me tegen een klein bedrag poetsen bij haar zodat het schoon blijft. ook heeft ze nu maatschappelijk werk en dat is helaas ook nodig om te leren accepteren dat je niet meer zo veel kan. zij heeft ook een soort reuma (atrose) en loopt moeilijk.

sterkte!!

14. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.423
    447
    83
    Limburg
    Misschien helpt het al door eens goed met haar te praten over hulp voor haar. Dan kan ze juist zelf langer zelfstandig blijven wonen als dat ze het niet accepteerd.
    En verder idd eens uitzoeken wat de mogelijkheden zijn voor haar kwa financiele dingen en therapien enzo.

15. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Op verzoek weer open.

kwebbel

16. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    Dankje Kwebbel!

Update over mn schoonmoeder!

Gister is stichting MEE, geweest, en ze heeft een gesprek gehad.
    Er word nu met spoed thuiszorg voor haar geregeld, eindelijk!
    Ben zo blij voor haar, en scheeld ook voor ons, begrijp me niet verkeerd, doe alles met liefde, maar is enorm rennen en vliegen op het moment. PLus mijn full time baan erbij.

17. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Wat een goed nieuws Ikke. Nu krijgt iedereen de hulp die ze verdienen en kun jij ook eens een keer met je benen omhoog gaan zitten.

18. Tinusje

Tinusje Bekend lid

Fijn dat MEE is geweest, ik weet dat zij heel veel kunnen betekenen.

En bij de gemeente zij diverse potjes voor mensen die het financieel wat minder hebben, ik zou daar ook eens informeren.

En heeft de woningcoorporatie niet de verplichting om het onderhoud aan het huis op orde te houden. Misschien dat er iets aan de isolatie gedaan kan worden. Ten eerste om de energierekening omlaag te brengen en ten tweede is kou, tocht en vocht erg slecht voor reuma; ik zou daar ook werk van maken (hoewel ik weet dat het niet altijd makkelijk is om door de bureaucratische molen heen te komen).

Is een scootmobiel geen idee, deze kan ook via de gemeente aangevraagd worden en kost dan niets (het is vast een enorme drempel, had ik met mijn rolstoel ook, maar als je over die drempel heen is het toch wel heel fijn dat je weer mobile bent).

Succes!

19. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Is 'tafeltje dekje' niet iets voor haar? Dat hoeft alleen maar in de magnetron.

En tuurlijk hou je van haar. Maar ze heeft veel zorg nodig en dat is gewoon heel zwaar om dat in je eentje te doen. Er zijn niet voor niets zorginstanties.

Deel Deze Pagina