over 2 dagen krijg ik een laparoscopie...

Discussie in 'De lounge' gestart door Minny, 9 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    En begin me nu toch een beetje nerveus te voelen...

Ten eerste ben ik een beetje bang voor de volledige narcose, maar heb nog meer angst voor hoe ik uit de narcose kom. Hoe voel ik me dan? Ben ik misselijk? Heb ik veel pijn?

En nu las ik hier ergens ook nog dat je door het gas last van je schouder kunt krijgen en het benauwd hebt... Pffff niks voor mij.

Wie kan mij geruststellen?

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Welk gas?
    Ik ben twee keer onder narcose geweest, maar dat ging via een infuus.
    De eerste keer had ik weinig last van de narcose, was snel weer bij ook. Tweede keer ben ik echt goed misselijk geweest en een paar dagen suf gevoeld, maarja, dat was dan ook wel al een half jaar na die eerste narcose, dus ook wel logisch dan :(
    Tweede keer was ik bij het wakker worden ook erg emotioneel, beetje de weg kwijt, maar dat komt mogelijk omdat het (voor de tweede keer) een curettage was vanwege een miskraam...

3. jackystory

jackystory Fanatiek lid

10 feb 2012
    1.156
    1
    0
    speen koorden maken
    Amsterdam
    he minny

ik ben 14 dec 2012 geopereerd.
    ik had een bmz,
    hoe heb ik het beleefd, tijdens het spuitje met narcose was ik binnen 5 seconde weg.(ben om 17:00 geopereerd)
    bij 3 sec voelde ik mijn keel een beetje branden.
    na dat ik wakker ben geworden heb ik geen pijn gehad, maar bewegen doet wel pijn.
    het kan zijn dat je een kateter in heb en een infuus met water.
    ik vroeg of de kateter eruit mocht omdat ik er bang voor was.(dit was een grote fout, want dan moet je zelf naar de wc.
    en heel vaak ook haha, dat doet wel pijn.
    ik kon mijn buik moeilijk aan spannen, want dat deed pijn. duurde anderhalfe dag en daarna ben je het wel gewent.
    je hebt 3 tot 5 litekens 1 in je navel 1 vlak bij je bikini lijn en de andere links of rechts van je buik.
    die helen wel snel, als ze de knoopjes inwendig maken.
    ik had wel last van me nek en schouders dit heeft 3 a 4 dagen geduurd. deed bij mijn iet echt pijn.
    het was meer vervelend.

mijn tips!!!
    1, vraag of ze willen vertellen waneer ze de narcose inspuiten! dit omdat je anders kan schrikken. dit kan je vragen in de operatie kamers. daar maken ze een babbeltje met je. en kan je je wensen zeggen.
    2, vraag of ze de knoopjes van je hechtingen inwendig kunnen maken, of dat ze de knoopjes niet zo dicht op de huid maken.
    mijn knoopjes zaten te dicht op de hechtingen(huid), en dat zorgde ervoor dat het niet zo snel heelde en ontstoken daardoor.
    3, mijn vraag of ze het sneetje bij je bikinilijn boven je schaamhaar kunnen maken, omdat je dan geen ingegroeide haartjes krijg.
    en het wondje bij je schaamheufel blijft lang dik, nu bijna 1 maand later is dat bij mij nog steeds.

kwa werken, ik zal pas na 2 a 3 weken je werk opbouwen.
    dit omdat de operatie wel een aanslag is of word op je lichaam, en je zal zeker rustig moeten herstellen.

dit alles heb ik ondervonden, ik hoop dat je er iets aan hebt.
    p.s. vraag gerust om mijn tips aan de gene die de operatie gaan doen.(als je dat wilt natuurlijk)

mocht je meer vragen hebben stuur me geruct een pb.

xx

4. jackystory

jackystory Fanatiek lid

10 feb 2012
    1.156
    1
    0
    speen koorden maken
    Amsterdam
    bij een laparoscopie, brengen ze gas in je buik, dit om je buik opte zetten.
    en dan kunnen ze er beter bij met alle instrumenten.
    je kan daar last van krijgen van je schouders nek en keel.

https://www.youtube.com/watch?v=sgN77Uwo5ew

5. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Ik heb ook een laprascopie gehad en je kan door het gas idd last krijgen van een erg drukgevoel op je borst en rug, dat had ik een dag of 2 à 3.

Verder moe van de narcose maar verder is het me meegevallen. Heb alleen een lelijk litteken eraan over gehouden bij mijn navel. Ander littekentje op m'n onderbuik is niet meer zichtbaar

6. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Geruststellen bedoelde ik, nu ben ik nog banger.

Het gaat om een kijkoperatie om te zien of ik endometriose heb. Is dat echt zo heftig allemaal? De arts deed er heel laconiek over....

7. Kiekies

Kiekies Fanatiek lid

17 sep 2012
    2.264
    0
    0
    Leerling VIG
    Waar liefde is
    Meis achteraf zal het wat meer meevallen hoor. Heb zelf ook een lapra gehad jn aug. kan niet zeggen dat het geheel pijnloos was maar laat je daarna lekker in de watten leggen!!!

Je kan idd last van je schouder krijgen. Dit voelt als spierpijn, verdwijnt meestal na een dag weer :) Het is niet zozeer benauwd hoor. Ik had het gevoel alsof ik 5 trappen was opgelopen met een krat bier haha. Dan kan je lekker proberen te zitten scheelt echt.

Maak je absoluut niet druk. Narcose is heerlijk en ik moest er ook wel echt om lachen daarna. Heb de meeste gekke dingen gezegd.

Succes en beterschap!

8. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Waarom geen ruggenprik?

9. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0

Dank voor je reactie. Ik ben net zon beetje van mijn hyperventilatie af en heb het nog weleens benauwd. Moet er niet aan denken dat erge weer te voele....

Met narcose ben je toch meteen in slaap?

Heb jij wel goede pijnstillers gehad en hoe was het wakker worden uit de narcose?

10. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ruggenprik doen ze niet hierbij.

11. Desert

Desert Fanatiek lid

18 jul 2008
    3.216
    0
    0
    Vraag anders om domperidom als je bang bent om misselijk te worden....heb ik ook gedaan, sterke meis!

12. Kiekies

Kiekies Fanatiek lid

17 sep 2012
    2.264
    0
    0
    Leerling VIG
    Waar liefde is
    Ik heb in stress momenten ook last van hyper ventilatie. Werd eigenlijk wel fijn wakker. Vroeg aan de broeder of ik had gesnurkt en zei dat ik moest plassen. Vervolgens in slaap gevallen op de ondersteek ;)

Narcose ben je binnen 10 sec aan het slapen. Je merkt er dus niks van! Ze zeiden tegen mij zoek maar een droom uit. Ik antwoordde doe wel alvast mijn ogen dicht scheelt jullie weer en meer kan ik me niet herinneren.

Pijnstillers had ik diclofenac. Heb daarna nog wel sterkere gehad maar komt omdat mijn werk mij verplichte om na 6 dagen al te komen werken. Na 3 uur dus ook weer ziek gemeld. Neem je tijd meis!

13. Moonchild82

Moonchild82 Actief lid

8 mei 2007
    455
    1
    0
    Postbode & Interieurverzorgster
    Hoofddorp
    Kheb een ingreep gehad in 2010. Voor het plaatsen van een maagbandje. En eigenlijk nergens last van gehad, behalve van chagerijnigheid, omdat ik niet gewoon lekker mocht doorslapen na de ingreep hahaha. Verder geen gekke dingen. Volgende dag weer gewoon naar huis, maar met een paar extra extra gaatjes.
    Ik bleek namelijk last te hebben van situs inversus. Alles onder m'n middenrif lag gespiegeld. Leuke verrassing voor de artsen.

Maar gewoon uitspreken waar je angst voor hebt. Vaak weten ze daar wel raad mee. Ik heb een onwijze naaldenfobie, en een infuus word bij mij alleen geprikt door de persoon die mij onder zeil brengt, de rest jaag ik weg. ;)
    Succes met je ingreep.

14. EnBee

EnBee Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.147
    9
    38
    Hier ook laparoscopie gehad vorig jaar, maar absoluut nergens last van. Ik ben vroeg in de ochtend geopereerd, en was die dag wel de hele dag moe ivm narcose. Dus de hele dag op de bank/bed doorgebracht. Verder helemaal geen pijn of last. De volgende dag ben ik flink gaan shoppen, met man en dochter.. man had zorgverlof, dus daar hadden we dat dagje lekker van geprofiteerd.
    Maak je geen zorgen, het kan ook heel erg meevallen!

15. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    heb erbij galblaasoperatie gehad, ook laparoscopisch. ik was ook heel bang voor de narcose. maar je voelt je niet wegzakken ofzo, het gaat heel snel. en ik vond het heerlijk, was na de ok heerlijk rozig. de pijn van het gas vond ik wel rozig, maar dat is niet eng omdat je weet waar het van is. succes, het komt echt goed!

16. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Hey Minny,

Misschien moet je nog wel vragen wat de chirurg doet op het moment dat hij endometriose aantreft. Wordt het dan direct weggehaald? Als dat zo is kan de operatie wel langer duren en veel ingrijpender zijn.

Nogmaals succes, hoop voor je dat het allemaal mee valt!

17. frummeltje31

frummeltje31 Fanatiek lid

16 sep 2009
    2.158
    110
    63
    Maak je geen zorgen, meid. De narcose is echt niet erg, ik heb het ook als prettig ervaren. Je bent meteen weg, het is niet dat je langzaam wegvalt (je merkt het niet). Ik had alle keren dat ik onder narcose ben geweest vreselijke honger toen ik wakker werd, :D

Het wakker worden is heel geleidelijk, alsof je gewoon wakker wordt. Je bent alleen wat suf. Bij mij is mijn galblaas verwijderd en ik moet zeggen het is me erg meegevallen. Het gas heb ik geen last van gehad, en de littekentjes die trekken een beetje, maar dat gaat al snel beter. Verder qua napijn, eigenlijk niet.

Ik heb wel altijd na de narcose dat ik een paar dagen erg moe ben, maar dat lijkt me normaal. Gewoon lekker uitrusten en laten vertroetelen.

Als het goed is krijg je ook voor je naar de ok gaat nog een pilletje om rustig te worden. Denk aan leuke dingen voor je inslaapt, want waar je mee inslaapt wordt je ook mee wakker!! Toen ik voor de eerste keer onder narcose ging, moest ik diep inademen en toen ik wakker werd dacht ik oh ja, diep inademen haha...

En als je aangeeft dat je wat angstig of zenuwachtig bent, houden ze daar absoluut rekening mee. Ik trof elke keer een leuk ok team, we hebben erg veel gelachen op de ok.

Benauwd ben ik absoluut niet geweest door dat gas of narcose. Echt, het zal ongetwijfeld best meevallen! Succes!

18. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Ik heb eind 2010 een laparoscopie gehad en dat is me toen ontzettend mee gevallen!
    Totaal geen last gehad van de narcose en voelde me helemaal hyper toen ik weer bij kwam.:)
    Ben 2 dagen daarna weer gaan werken;)

19. Adorable

Adorable Fanatiek lid

20 dec 2008
    2.601
    0
    0
    Huisvrouw
    Brussel, Belgie
    Hey ik heb ook al een paar x een laparoscopie gehad, als het goed is leggen ze je alles uit in de OK wanneer de narcose wordt toegediend, ik kreeg een raar gevoel in mijn keel en neus ma doet geen pijn! Ik vond het zelfs een lekker gevoel. Je krijgt waarschijnlijk een katheter ma die zou ik gewoon laten zitten, doet geen pijn ma kan hooguit irritant zijn als je draaid. Ma dan hoef je iig niet je bed uit. Ik heb geen pijn gehad van de wonden ma een beurs gevoel in mijn bm ma bij mij hebben ze die schoon gemaakt dus denk dat je daar geen last van zult hebben. Van het gas kun je een spierpijn achtig gevoel krijgen in je nek/schouders ma als je plat blijft liggen dan kan het nietvoostijgen naar je schouders en heb je er ook geen last van dus mijn tip is om zoveel migenlijk plat tr liggen en alleen rechtop zitten als je gaat eten.
    Verder moet je je rust nemen en dan ben je er in ongveer 2a3 dagen vanaf.
    Xxx

20. Trees

Trees Niet meer actief

Ik vond mijn laproscopie reuze meevallen. Je bent binnen 10 seconden in slaap en als je weer wakker wordt heb je het gevoel alsof je lang en diep hebt geslapen. Helemaal niet vervelend.

Ik had inderdaad een spierpijngevoel in mijn schouder. Een keer flink sporten voelt trouwens erger! Verder zag mijn buik er wat opgeblazen uit en door het gas was ik ontzettend winderig. Dat was vooral genant :D.

Ook de napijn was goed te doen. Je zelf lekker laten verwennen, plat blijven liggen en pijnstillers gebruiken. Binnen 2 á 3 dagen is dit wel grotendeels over.

De littekens zijn minimaal. Twee hele kleintjes, waar je in de loop der jaren nauwelijks meer iets van ziet.

Kortom ik vond het erg goed te doen en het is het niet waard om je teveel druk over te maken. Veel succes alvast!

Deel Deze Pagina