Hallo, Ik kan wel wat advies gebruiken van ervaringsdeskundigen. Mijn dochter wordt deze week 4 en gaat vanaf volgende week dus naar school. Ze is nu al aan het oefenen. Maar..... ze slaapt nog elke middag, als ik haar laat gaan zeker 3 uur. (doe ik niet, ik maar haar eerder wakker) Niet laten slapen is haast geen optie. Ik heb er uiteraard wel mee geoefend maar om 2 uur vraagt ze bijna huilend wanneer ze alsjeblieft naar bed mag.... Dus wat is wijsheid? Gewoon doorbijten en doen of halve dagen? 'S avonds slaapt ze trouwens van 19.30 tot 7.30 uur. Alvast bedankt!
Als ze die slaap nog echt nodig heeft zou ik haar eerst halve dagen naar school doen. School vraagt in het begin ook veel energie! Daarna kun je het rustig op bouwen met 1 middag in de week erbij en later meer.
Hier geen slaapje meer met 4 jaar, maar idd wat ikke97 ook zegt. Gewoon de ochtend laten gaan (of zelfs maar 3 dagen) en dan 's middags lekker laten bijkomen als ze dat nog zo hard nodig heeft.
Ik zou haar voorlopig alleen de ochtenden naar school laten gaan. Ik weet niet hoe het ergens anders gaat, maar hier op school is het maar ruim 2 uurtjes 's middags en mogen ze zelf kiezen wat ze gaan doen, dus veel missen ze dan ook niet. Ze is pas leerplichtig vanaf 5 jaar dus je hebt nog wel even om het op te bouwen.
Wat al gezegd wordt, eerst de ochtenden en langzamerhand uit gaan breiden.. heb ik met mijn dochter ook gedaan en ze heeft nog heel lang in het weekend en woensdagmiddag geslapen...
Ik zou ook proberen het ritme te veranderen dus bijvoorbeeld om 18.30 naar bed zodat ze in de nacht extra slaap heeft en misschien in demiddag niet meerzo. Maar inderdaad aankijken hoe het gaat en anders de middag thuis blijven
Hier ook nog enige tijd dat ze op woensdag en in het weekend gewoon sliep. Maar... Je kind is helemaal niet leerplichtig het komende jaar. Dus wat dat betreft kun je d'r best voorlopig 's middags thuis houden...
Hier ook en zoontje van viert wat tot nu toe alleen maar de ochtende naar schoolgaat hij is van ocktober 4 en gaat maar heel af en toe ook de middagen naar school toe ze zijn niet leerplichtig dus als ze het nog nodig heeft lekker laten slapen in de middag
Bedankt voor alle reacties! Het is dus niet zo gek als ik haar 's middags thuis hou. Ze is wel enorm toe aan school en vindt het ook geweldig maar ja, die slaap he.... Eerder naar bed is niet echt mogelijk, door werk eten wij nooit voor 18.00 uur en dan gaat ze toch niet slapen. Er zijn dus nog wel meer kindjes die zo lang tussen de middag slapen? Ik ken er in mijn omgeving geen die nog zo lang sliepen! (Zal wel erfelijk zijn, ben er zelf ook niet heel erg vies van )
tuurlijk moet je school langzaam gaan opbouwen voor je dochter, jij weet wat het beste is. maar ik vraag me wel af in hoeverre het ook niet een vastgeroeste gewoonte van je dochter is om elke middag nog te slapen???? zou je bijvoorbeeld ook eens kunnen proberen om di en do wel de middag naar school te doen. dan heeft ze 3 dagen waarop ze wel thuis kan slapen en 2 middagen niet..... en misschien dat ze juist dan wel het redelijk makkelijk volhoudt omdat ze gewoon met alle kids meehobbelt.....
Ik zou haar idd eerder op bed leggen. Als je om 18.00 eet moet 18.30 of 18.45 toch wel lukken. En als ze dan nog niet wil is ze waarschijnlijk nog niet moe genoeg. Hier slaapt de jongste ook niet in de middag maar half zeven slaapt hij zo.
Yep hier nog 1 die in de middag nog slaapt. Wat ik hier doe is een uurtje uit school naar bed om heel ff bij te tanken, wij eten ook door t werk nooit eerder dan 18 uur dus eerder naarbved lukt hier ook nooit. Nikita is hier wel elke middag tot 15.15 uur naar school en van half 4 tot half 5 / 5uur slaapt ze nog ff bij om t tot half 8 / 8 uur te rekken. En op de woensdag en vrijdag middag is ze vrij en dan gaat ze vaak met haar broertje van half 3 tot half 5 nog liggen
Hier ook één die halve dagen naar school gaat. Hij is van september en is 1x een hele dag geweest. Nou, dat doen we voorlopig echt niet meer! Hij was echt overprikkeld en juist de eerste maanden op een nieuwe school hebben ze al hun energie nodig!
Dit was ook eigenlijk mijn oorspronkelijke plan, gewoon proberen/forceren om in een nieuw ritme te komen. Maar ik wilde toch eens informeren hoe andere ouders dat doen. Ze heeft 3 hele dagen school en 1 halve, wellicht dat ze inderdaad gewoon mee doet met alle kindjes en dan thuis finaal instort, al vind ik dat ook weer sneu......kort om.... Ik denk dat het gewoon proberen is.
Ik zal nog laten weten hoe het gegaan is na 1 week, misschien heeft iemand er nog wat aan. We doen het nu zo als Susanne85. Ze is nu een week naar school geweest maar dan ook hard core zeg maar, inclusief overblijven en het is geweldig gegaan zonder slaap. Natuurlijk was ze wel moe maar ze "lift mee" op de energie van de andere kindjes. Woensdag en vrijdag lekker tussen de middag naar bed. Ik had niet verwacht dat het zo goed ging. Bedankt allemaal! Kwiebus (Helaas wel jammer dat ze 's avonds toch nog de energie kan vinden om eindeloos te rekken.... )