Opvoedmethode

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door adi, 27 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. adi

adi Niet meer actief

Vandaag pp het werk hebben een aantal collega's het gehad over de 'opvoedmethode' die zij volgen voor hun kinderen. Er kwamen termen voorbij waar ik nooit van gehoord heb :):p..

Ik ben dus benieuwd hoeveel-, en of moeders een bepaalde 'methode' volgen of zelf hebben bedacht voor de opvoeding van hun kinderen.

Wij hebben geen 'methode', bij elke fase proberen we een bepaalde uitgangspunt te vinden waar we ons aan houden. Bijvoorbeeld toen de kindjes thuis kwamen uit het zkh hebben wij bepaald dat ze wel rust en regelmaat moesten hebben, maar geen stress, dus niet laten huilen. Dit hebben we dan zelf ingevuld.

Inmiddels heeft dat goed gewerkt, en gaan we nu weer bedenken hoe we de opvoeding v/a 1 jaar gaan aanpakken. en zo verder. We kijken natuurlijk om ons heen en proberen de adviezen en tips die ons aanstaan mee te nemen.

Maar hoe doen jullie dat? Volgens jullie een bepaalde methode? Of voeden jullie de kinderen op bepaalde wijze op (ik kan moeilijk iets bedenken maar denk aan natuurlijke ouderschap... veganistisch... en zoiets)

Alvast bedankt!

2. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Wij zijn Christenen, dus dat is voor ons wel een belangrijk uitgangspunt. Normen en waarden leren, gezag leren accepteren en gewoon ook simpelweg leren luisteren 'omdat mama het zegt'. Verder heb ik ook niet echt een methode (en ik heb nog wel SPH gestudeerd :D), maar volg je hart, lees er eens wat over, neem mee wat je nuttig lijkt en laat achter je liggen wat je niet past. De meeste methodes zijn ook vaak meteen erg heftig, alles of niks. Dat past mij niet zo.

3. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ik heb zelf geen bepaalde methode,maar herken wel bepaalde principes van bijv. attachment parenting. De herkenning kwam pas toen ik erover ging lezen zo van: ohhh, dat doe ik ook.

Waar ik niets mee heb is bijv. Ria Blom ,omdat ik dat niet kind-vriendelijk vind. Of de methodes zoals beschreven in blaadjes, als Ouders van NU of Wij,jonge ouders.

Ik volg mijn moeder gevoel, en tot nu toe pakt dit prima uit.

4. duveltje

duveltje Bekend lid

6 nov 2008
    658
    0
    16
    Hoi Adi,

Wij volgen geen bepaalde methode, ja de onze die wij gaandeweg aan het uitvinden zijn!!
    Toen Thije nog heel klein was hebben we de methode van Ria Blom (rust en regelmaat icm inbakeren) gevolgd, maaaaaaaar: wel volgens onze eigen invulling; bepaalde dingen waren wij het gewoon niet mee eens (laten huilen), en gingen gewoonweg niet op voor ons en Thije.
    Dat is denk ik ook meteen het probleem dat ik nu zou hebben met een methode: dat ik bang ben de teugels te laten vieren, en me veel te strak wil houden aan de regels van de methode, ongeacht of Thije er beter van wordt of niet.

Waarschijnlijk kun je aan veel van wat we doen wel een methode hangen, maar we volgen zoveel mogelijk ons eigen gevoel, wat zich natuurlijk ook meeontwikkelt; wat gisteren nog zo belangrijk leek, kan morgen in een ander daglicht komen te staan.

Oja, voor eten volgen wij trouwens wel een methode: rapley :D;)

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier ook niet 1 methode. Niet elk kind is hetzelfde, niet elke ouder is hetzelfde. Kijk wat er bij jullie past, wat er werkt, en volg je eigen intuitie..

Ik merk dat ik en mijn man allebei wel op dezelfde lijn zitten qua opvoeding, dat is al makkelijk. We bedenken zelf wat, we lezen hier en daar wat, pikken wat op van andere kids in de omgeving, pikken allebei wat op van de eigen opvoeding, etc. En dan zo zien toe te passen dat het bij je kind past.
    En dan zit daar gerust een stukje van diverse opvoedmethodes in, van attachment parenting tot Ria blom..

En tot nu toe werkt het hier prima..

6. WenT

WenT Bekend lid

25 jul 2008
    766
    1
    0
    Service Manager
    Noord-Brabant
    Hier ook geen specifieke methode.
    Ik ga op mijn gevoel af en als ik het echt niet meer weet, ga ik op zoek naar advies. En als ik dan meerdere antwoorden heb voor een probleem, pik ik er die uit, waarvan het mij een goede oplossing lijkt...

Ad hoc opvoeden, zeg maar... Dus eh... de creatieve improvisatie-methode eigenlijk :D

7. miffy11

miffy11 Niet meer actief

grappig, zat er vorige week aan te denken ook zon topic te plaatsen :D
    hoe wij het doen:
    of het een officiele methode is, geen idee, maar wij doen aan flexibel opvoeden.
    gewoon inspelen op wat op dat moment aan de orde is, kindjes eten/slapen/spelen wanneer ze dat zelf willen, als ik weg moet bijv, gaat de hele bups gewoon mee.
    heb dat RRR gedoe een tijd geprobeerd met inbakeren, nou ik dacht dat ik gek werd. voor Fenne maakte het geen hol uit, die sliep net zo goed in dr wagentje. eten neem ik dan mee, of ik geen bijv een half uurtje eerder wat extra oid.
    als ik echt een methode moet kiezen die me aanspreekt, is het mindfull parenting, maar ze zijn daar gewoon nog iets te klein voor..

8. adi

adi Niet meer actief

Fijn te lezen dat de meeste tot nu toe het conform 'go with the flow' methode doen..

Ik ben meer op het idee gekomen doordat ik hier in verschillende topics lees dat de moeders iets op een bepaalde manier doen (of juist niet doen) omdat dat past in hun manier van opvoeden. En dan ben ik gewoon nieuwsgierig naar die manier van opvoeden ;).

9. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Idem...

En verder inderdaad 'go with the flow'..:)

10. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik heb wel het een en ander over opvoedmethoden gelezen, maar ik ben te lui en niet prinicipieel genoeg om me heel bewust te houden aan één methode. Ik doe het eigenlijk gewoon een beetje op gevoel, en als ik ergens onzeker over ben ga ik snel googelen, om te lezen hoe andere moeders of pedagogen erover denken. Nu zijn er hier ook nog geen grote opvoedingsvraagstukken voorgevallen, dus misschien ga ik in de toekomst nog wel heel fanatiek aan de slag met een bepaalde methode....je weet het nooit.

11. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Hier neigt het denk ik naar attachment parenting. Maar ik lees er verder geen boeken oid over, als ik er stukjes van lees kan ik me er gewoon vaak in vinden. Qua eten rapley.

Waar ik niks mee heb zijn van die dingen als ria blom of andere methodes die vinden dat je je best moet doen om een kind te laten doorslapen en modeleren naar een volwassen schema. Ik kijk gewoon naar mn kids en ga volledig af op mn gevoel.

12. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Grotendeels gewoon op gevoel en sommige dingen volgens een 'methode', maar dan verschillende methodes. En een deel van hoe we zelf zijn opgevoed. Gelukkig denken mijn man en ik hetzelfde over opvoeden, eigenlijk gaat dat gewoon vanzelf.
    De enige echte 'methode' die ik volledig heb toegepast is een slaapmethode uit een boekje en dat alleen bij mijn zoontje met heel goed resultaat.
    Rust en regelmaat vind ik ook belangrijk, ik zie dat de kinderen het daar goed op doen, dus daar houden we ons ook aardig aan.

13. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ik moet mijzelf even corrigeren; ik volg wel de Rapley methode. Althans, ik gebruik geen potjes.
    Ik was indertijd op zoek naar alternatieven voor potjes en kwam zodoende op het bijvoedingsforum terecht.
    Aangezien het een mooi vervolg was op de 1e 6 maanden BV, ben ik Rapley gaan uitproberen, en beviel goed.
    De 2e is nu ook net weer begonnen met Rapley.
    Dus ja qua eetmethodes volg ik Rapley en Stefan Kleintjes.

14. momentje

momentje Bekend lid

5 feb 2008
    587
    0
    0
    België
    Hier proberen we altijd alles op een positieve manier te benaderen. En later bleek dat dit 'Triple P' is...positive parenting program.

15. Peetje08

Peetje08 Bekend lid

30 mrt 2008
    704
    0
    0
    Heb ik nog nooit van gehoord, maar ben benieuwd wat het inhoudt.

Wij volgen meer ons eigen gevoel. Redelijke rust, regelmaat (niet op de klok, maar op ritme), duidelijke regels en huilen mag, is in onze ogen is daar niets mis mee ;). Verder proberen wij ons kind positief op te voeden. We proberen minimaal 5 positieve opmerkingen te plaatsen tegenover 1 negatieve. Bij positief moet je denken aan 'goed zo' en 'ik hou van jou', bij negatief aan 'nee, dat mag niet'. Maar of dit een naam heeft?
    Verder leren wij met elke dag weer wat nieuws (valt onder 'levenslang leren' als je wilt, dus toch iets gevonden :D).

16. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Hier word er vooral op gevoel opgevoed.

En na tien jaar ben ik er wel achter, Dat het vaak veranderd. Hihi.

Verder ga veel op me gevoel af. En leef rustig met me kinderen, Doen geen gekken dingen. ( Werkt gewoon het beste bij mijn gezin).

Belonen en ook af en toe wel eens een straf kunnen uit delen dat hoord ook bij opvoeden. En zelf het goede voorbeeld geven. Dat is denk gewoon het belangrijkste.

Over eten doe ik niet moeilijk wil je niet dan hoeft het niet. Maar verwacht dan geen andere dingen na het eten.:p
    Ja een stuk fruit als je toch honger hebt. Maar geen lekkere dingen, Dit zijn voorbeelden uit het dagelijks leven hier.;)

Dus mijn methode is volg je gevoel, En gezond verstand.

Moet ook zeggen dat die moderne opvoed dingen met totaal tegen staan. Het lijkt wel een mode gril. Van koop boek zus of koop boek zo. ( Wie het wel wil doen moet dat natuurlijk zelf weten, veroordeel iemand er niet op)

17. Linda86

Linda86 VIP lid

hier eigenlijk precies hetzelfde!
    Edit; inclusief jouw Jingels edit over Rapley en borstvoeding ;)

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.335
    36.195
    113

Hier hetzelfde

19. tulip

tulip Niet meer actief

het eerste jaar rrr. En nu probeer ik thuis veel te doen met als uitgangspunten reggio emilia, dat is geen opvoedmethode maar een pedagogische stroming. Die wordt vooral op kdv's enz. gebruikt, maar je kunt ook veel elementen thuis gebruiken.

20. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Ik heb geen methode. Had altijd gedacht van zo en zo ga ik het doen, maar als je je kind leert kennen als hij ouder wordt kom je daar wel op terug. Boos worden komt bij mijn zoon niet aan, consequent zijn en keuzes laten maken (of je gaat nu eten of je...vul maar in e.d.) helpt wel heel goed bij mijn zoon. Voor mij is het nu echt uitvinden wat werkt bij mijn zoon dus ben van de methodes afgestapt ;)

Deel Deze Pagina