Hallo Mijn partner en ik zijn niet getrouwd. Gewoon samenwonend. Wij hebben 2 kindjes, eentje van 2 jaar en eentje van 6 maanden. Als we uit elkaar zouden gaan, heb ik dan recht op alimentatie? Zo ja, hoe moet ik dat aanvragen en waar? Hoe rekenen ze dat uit? Ik zou dan een uitkering krijgen ongeveer 1200 euro denk ik, en mijn partner werkt, en verdient ongeveer 2300 euro netto. Weten jullie dan ook hoeveel ik ongeveer zou moeten krijgen van mijn partner? Het gaat al meer dan een jaar heel slecht tussen ons, en overwegen om uit elkaar te gaan volgend jaar ongeveer. Alvcast erg bedankt voor de info. Groetjes, Mandy
gepland uit elkaar? zou die tijd eigenlijk gebruiken om een je relatie te werken dat zou veel beter voor je kindjes zijn. nu ja als je het echt niet meer ziet zitten en doodongelukkig bent heb ik niks gezegd.
Ik kan je even snel antwoorden dat een uitkering minder is als 1200 euro, ik kreeg 1080 euro en het minimum aan alimentatie. dan moet je je alimentatie ook nog opgeven bij de gemeente mocht je een uitkering genieten. dus als jij b.v. 260 euro per maand krijgt aan alimentatie, 46 euro alleenstaande ouderkorting dat word 306 euro, en dat bedrag word weer aangevuld tot 1080.... Het uitkeringsbedrag kan per gemeente verschillen heb ik wel gemerkt.
We hebben al een jaar eraan gewerkt, maar het gaat gewoon niet meer. Onze gevoelens zijn weg gegaan, en ik zie het ook echt niet meer zitten inderdaad. Hij ook niet hoor trouwens. Zulke beslissingen , maken we niet zomaar. We hebben al van alles geprobeerd, maar helaas.
Nou, toevallig zit ik middenin zo'n situatie. Niet getrouwd, wel kinderen en uit elkaar. Google het even, er zijn tabelletjes waaraan je kan uitrekenen waarop je recht hebt aan alimentatie. Jouw eigen inkomsten telllen mee. Maar ik moet je wel zeggen; als jij een uitkering krijgt, mag je de alimentatie inleveren. Ik zou dus iets mondelings afspreken en buiten de rekeningen om laten verlopen. Ik werk, zorg voor mijn eigen inkomsten en ik ontvang geen alimentatie, ik zou het via de rechter kunnen afdwingen, maar we hebben de afspraak gemaakt dat hij meebetaalt in kleding, luiers etc. Dat wisselt gewoon per moment.
Klopt ik kreeg dat eerst ook ongeveer. Maar nu met 2 kinderen krijg je toch wel iets meer lijkt me? En huurtoeslag enzo in de toekomst.
Nee, ik was met 3 kinderen alleen... je uitkering blijft hetzelfde, wel gaat je kinderbijslag de lucht in... Huurtoeslag krijg je dan wel weer, maar echt het is geen vetpot! Ik had gelukkig geen schulden, maar ik deed het met 70 euro in de week, soms minder. Je kan alimentatie nakijken op het www.lbio.nl surf daar maar eens naar toe. NOOIT iets mondeling afspreken! Dit gaat misschien goed in de eerste jaren, daarna niet meer. Voorwaarde om alimentatie te krijgen is dat je partner de kinderen wel erkent moet hebben!
Mijn partner heeft ze alle twee erkent! Ik zal even kijken op die site. De kinderbijslag is toch altijd het zelfde? Ik ontvang nu ook gewoon 180 euro per kind ongeveer.
He wat naar voor je meid! Mja, jullie hebben er aan gewerkt en als het niet meer wil, dan houd het gewoon op. Maar wat betreft de alimentatie: nee niets maar dan ook niets mondeling afspreken! Mijn ex en ik hadden zelfs alles in een convenant gezet, maar hij betaalde niets, dus ik moest naar de rechter. Vanaf toen kreeg ik pas mijn alimentatie, wel met terugwerkende kracht! Dus wees slim en laat het bepalen door een rechter. Een advocaat zal jou, aangezien je nog geen werk hebt of uitkering, iig minimaal inkomen, dan kost een advocaat JOU maar 90 euro ongeveer. De moeite waard dus om alles goed te regelen!
Spreek inderdaad nooit wat mondeling af. Laat de rechter de alimentatie bepalen. Op die manier kan je de alimentatie ook alten afdwingen op het moment dat je ex niet betaald.
mondeling heeft helemaal geen zin. Als sociale dienst besluit ene uitkering toe te kennen, dan laten ze hele mooie berekeningen los op de expartner. En stel dat jij en je partner iets hebben afgesproken voor allimentatie, en soos vind het niet voldoende, dan negeren ze jullie afspraak. Toen ik jaren geleden ging scheiden ( was wel getrouwd toen) en bij bijstand aanmocht kloppen.. maakte ze een berekening en mijn exman hield 70euro! over om te eten, zijn auto te rijden etc. Op een verweer van onze kant kregen we als antwoord.. tja meneer/mevrouw, de een komt rond van 50 euro, de ander heeft aan 250 nog niet genoeg. Zo hadden zij in hun berekening staan: huur 550 euro.. subsidie 225 euro.. ( hij kreeg dus geen huursub maar dat maakte voor berekening nix uit). Dus ik zou het bij je plaatselijke uitkerende instantie navragen hoe het precies zit.
nou dit zou ik dus niet doen... ik zie het aan mijn zus, die heeft met haar ex nooit iets op papier laten zetten en nu zit ze al mooi 4 jaar te wachten op een maandelijkse bijdrage voor hun zoon.......
Ik heb ook in deze situatie gezeten en ik ben naar bureau van rechtshulp gegaan en heb daar een lijst mert advocaten gekregen die dit soort zaken doen. Als je weinig inkomen hebt dan krijg je een advocaat van onvermogen en betaal je alleen een kleine eigen bijdrage voor deze zaak, dan regelen hun de allimentatie en dergelijke voor je. Er wordt naar jouw inkomen gekeken en naar het inkomen van je man/ex en aan de hand daarvan wordt het allimentatiebedrag berekend en ook kan je via diezelfde advocaat een omgangsregeling op papier laten zetten. het is wel belangrijk via de advocaat (dus bij de rechtbank) de allimentatie op papier te laten zetten want als hij hieraan niet voldoet kan je via de rechtbank en he grosse wat je hebt (papier van de allimentatie) via een buro LBIO het allimentatiebedrag plus achterstand terug eisen door middel van een deurwaarder en dit kost je geheel niets.