(schoon)familie met compleet andere visie

Discussie in 'De lounge' gestart door Vlinder84, 18 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Hoe gaan jullie daarmee om? Ik merk dat ik nog maar heel moeilijk respect voor hen op kan brengen. Ze zijn racistisch (Trump aanhangers en Brexit gestemd, vaak boze en racistische berichtjes op fb), homoseksualiteit is zo fout dat ze ertegen protesteren, abortus om welke reden dan ook is moord :( de tante van mijn man presteerde het om ons te vragen waarom we onze dochter niet geboren lieten worden om orgaandonor te kunnen zijn (echt :x) en onze keuze uit liefde om de zwangerschap af te breken zou ons in de hel doen belanden.

Nou ja, slechts een paar voorbeelden. Man en ik staan compleet anders in het leven. Atheïst, keuzes om eigen lichaam kunnen maken (abortus of euthanasie), homoseksualiteit zien wij als normaal. Je wordt zo geboren dus leef je leven en heb lief! Racisme begrijp ik niets van. Ze maken zich ontzettend boos om vluchtelingen die gratis van alles krijgen en zogenaamd niets ervoor doen. Ik ben het spuug en spuugzat. Soms ga ik de discussie aan, met goed onderbouwde bronnen. Maar dat wekt woede op ;) hoe gaan jullie ermee om? Niks zeggen en laten gaan? Contact verbreken?

Het gaat hier om schoonouders, ooms en tantes en opa en oma. Zwaar religieus (als het hen uitkomt) en dominant. Met de schoonzusjes, zwagers en neven en nichten gaat het prima. De jongere generatie is gelukkig heel anders. Maar ik zit met een woede jegens hen waar ik moeilijk vanaf kom. Zo is schoonmoeder 4 keer gescheiden en ligt nu in de 5e scheiding. Zó christelijk ;) en mijn man en schoonzusje zijn zwaar verwaarloosd en mishandeld als kind. De hele familie keek toe en deed niks. En dan wel zulke sterke en kwetsende meningen naar andere mensen toe.

Ik vind het dus echt moeilijk om dit van mij af te laten glijden :(

2. Noorie

Noorie Niet meer actief

Toen ik de titel lag dacht ik "leef en laat leven" maar dit is wel extreem ja.
    Hier zou ik echt niet mee om kunnen gaan eerlijk gezegd.
    Wat belachelijk en gevoelloos trouwens die vraag over orgaandonor. Pff..

3. Marihi

Marihi Fanatiek lid

3 dec 2012
    1.268
    671
    113
    Ik zie niet in wat christelijk met racisme te maken heeft
    . Als ik je verhaal zo lees vind ik er weinig christelijks aan. Ook de keuze voor brexit is een mening die de ene wel en de ander niet deelt.
    Abortus en euthanasie zijn wel zaken waar christenen moeite mee hebben. Maar veel niet-christenen ook.
    Het is lastig als je je niet begrepen en niet één voelt met de rest van de familie. Misschien toch proberen om elkaar wederzijds te respecteren ondanks de verschillende meningen.

4. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    In jouw geval zou ik zeggen '' Contact verbreken '' sowieso met je schoonzus, iemand die tegen mij zou durven te zeggen dat ik mijn kind had moeten laten geboren worden om als orgaan donor te fungeren spoort al niet. Dat iemand zo'n keuze zou maken daar heb ik alle respect voor maar dat andere aan jou durven te vragen waarom jij dat niet hebt gedaan? Bah!

Kijk ik respecteer iedereen zijn mening en we kunnen het niet allemaal eens zijn met elkaar maar zodra jij ( algemeen ) mij iets durft op te dringen dan is het al snel klaar. Helemaal prima dat ze bijvoorbeeld pro Trump zijn, moeten ze zelf weten maar val mij daar niet mee lastig zou ik dan denken.

Dus in jouw geval zou ik het contact verbreken, denk alleen dat je dit wel goed met je partner moet overleggen natuurlijk

5. Vlinder84

? Ik leg de link niet tussen christendom en racisme. En wederzijds respect is er niet. Dus waarom zou ik?

6. Treez

Treez Niet meer actief

Ik krijg niet het idee dat de schoonfamilie in staat is om de keuzes van Vlinder te respecteren. Ik vind de opmerkingen die ze plaatsen heel kwetsend. Dit zou betekenen dat Vlinder hun mening moet respecteren, terwijl dat andersom niet gebeurt. Dit moet je maar kunnen. Voor mij zou de opmerking over de dochter van Vlinder trouwens al reden genoeg zijn om het contact te verbreken. Ik vind dit echt getuigen van een compleet gebrek aan inlevingsvermogen en een moeder die in rouw is echt een keiharde trap nageven :(.

Ik ben eigenlijk benieuwd hoe je partner erin staat? Kan je aan je familie aangeven dat je het niet meer over zulke onderwerpen wilt hebben en zijn ze in staat om hier naar te luisteren? Horen je kinderen dit soort achterlijke opmerkingen ook als je bij hen op bezoek bent? Is er op een andere manier nog contact mogelijk, zodat je zo min mogelijk last van heb hebt?

7. Vlinder84

Mijn man heeft al amper contact met hen. Hij heeft ze van fb verwijderd. En eigenlijk moet ik dat ook doen. Maar ik weet dat daar gezeur over gaat komen... En dan zeg ik liever waarom ik daarvoor kies dan dat e weer heisa met roddels ontstaat. Hoe dan ook zal ik de boeman zijn.

8. Vlinder84

We zien ze heel weinig. Ze wonen verspreid over de wereld. Irl praten ze niet over dit soort dingen tegen man of mij. Maar op fb hebben we het meeste contact. En daar kun je blijkbaar alles zeggen. Mijn man is het écht niet met ze eens, maar kan het heel makkelijk laten gaan. Ik kan dat niet. Ik vind het zo onrechtvaardig wat ze doen. Dus dit is echt iets dat mij opvreet :(

9. Vlinder84

Het was echt een klap in mijn gezicht ja. Het gaat zo voorbij aan ons verdriet. En ik kán dan gewoon niet stil zijn. Ik sta er sowieso bekend als lastige betweter ;) ik kan gewoon echt niet tegen hun krachtige oordelen.

10. Treez

Treez Niet meer actief

Gelukkig dat je ze al heel weinig zit. Ik kan ook heel moeilijk tegen dit soort onrecht. Alleen het heeft vaak zo weinig zin om de discussie aan te gaan. Dit zijn mensen met een betonnen plaat voor hun kop. Zij hebben nergens last van, terwijl jij je opvreet. Kun je ze niet van je facebook verwijderen met de mededeling dat je niet achter hun visie staat? Ze zullen dan waarschijnlijk boos op je worden, maar liever zij boos dan dat jij hier continue last van hebt.

11. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Als je man er geen contact meer wil en jij ook niet, prima toch? Ik zou niet weten wat voor heisa er dan nog van moet komen. Geen grote verhalen, geen dramatisch afscheid. Gewoon niet meer naar ze toe gaan en voor de rest negeren.

12. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    En nu ben ik niet zo van het negeren via sociale media maar ik zou ze dus ook gewoon verwijderen van fb. Lekker rustig. Ik heb mijn schoonfamilie ook geblokkeerd op de WhatsApp, ze zijn niet in staat fatsoenlijk via dat medium te communiceren. En nu bellen ze als er wat is. In f2f contacten zijn mensen vaak toch een stuk netter en beheerster.

13. Vlinder84

Ja in theorie klinkt dat goed :D in de praktijk hebben we goed contact met schoonzus en gezin en zwager en gezin. En laat schoonvader nu bij schoonzus wonen... De rest zien we idd zelden. Eens in de 2 jaar gingen we naar Zuid Afrika. Dat doen we nu niet meer ivm de onveiligheid daar. Dus mooi excuus ;)

14. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Een andere mening ergens over hebben moet kunnen, dit zouden normale mensen van elkaar respecteren. Als ik stemrecht had gehad (wat ik niet heb als 'buitenlander' zijnde) had ik ook voor een Brexit gestemd terwijl goede vrienden tegen gestemd hebben, geen probleem toch?!

Maar die opmerking over orgaandonatie van je dochter zou ik echt niet pikken. Gezien het feit dat je man ze ook al van Facebook heeft gegooid, zou ik hem hierin gewoon volgen. Dit soort mensen kosten alleen maar energie ipv dat ze dit ook opleveren.

15. Vlinder84

Ja? Zal ik aangeven waarom ik ze verwijder? Of gewoon verwijderen zonder berich? Dat laatste trekt mij meer... Maar de oma van mijn man zal binnen een dag mijn man bellen om te klagen over mij ;) en toch, ik wil dit niet voor mijzelf en mijn gezin. Mijn 8 en 4 jarige zoons hadden het er gister toevallig nog over, dat ook mannen verliefd op elkaar worden dus dat kleuter best met papa kon trouwen 😂😍 dát wil ik voor hen. Dat ze andere mensen gewoon nemen voor wat ze zijn. Ben jij moslim? Prima. Ben jij homo? Top.

Ben jij een racistische, seksitische, pro-lifer die vindt dat mensen geen eigen keuze mogen maken? Gtfo.

16. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Wat ik heb gedaan met familie met ernstig afwijkende visies is dat ik hun posts op facebook heb geblokkeerd. We zijn dus nog wel vrienden maar ik zie gewoon niet wat ze zeggen. Prima, lekker rustig :p

17. topper12

topper12 Niet meer actief

Dan ontvolg je ze gewoon. Sta je nog wel als vrienden in hun overzicht maar jij ziet niets meer van ze. Je kan ook speciaal lijstje aanmaken met wie precies kan zien wat jij post. Maak je een lijst aan met al je vrienden - deze personen. Zien ze ook geen persoonlijke updates waarvan jij niet wil dat ze die zien.

Ben jij niet de boeman en jij hebt rust op Facebook ;)

18. Treez

Treez Niet meer actief

Ik heb geen facebook en weet dus ook niet precies hoe het werkt. Ik lees hier dat je hun reacties ook kan blokkeren. Dat lijkt mij een betere optie. Hoef je ze ook niks te laten weten. Scheelt jou weer gezeur. Soms mag je het jezelf ook gewoon makkelijk maken ;).

Ik vind het ook belangrijk om mijn kinderen mee te geven dat alle mensen gelijk zijn en dat het helemaal niet belangrijk is wat iemands geaardheid of godsdienst is. Mijn dochter van vier gaat later ook trouwen met een meisje, want meisjes hebben veel mooier haar haha.

19. Lizzy1985

Lizzy1985 Actief lid

28 mei 2015
    328
    97
    28
    Vrouw
    Er is binnen fb ook de optie om mensen te ontvolgen. Je bent dan nog wel vrienden maar krijgt hun Posts niet meer in je timeline. Ze kunnen ook niet zien dat je ze hebt ontvolgt.

Ik weet niet of dit voor jou de oplossing is, want de weten dan niet hoe jij je voelt bij hun Posts. Maar het is wel een optie

20. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.191
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Idd gewoon blokkeren op fb. Je blijft vrienden maar je ziet niets van wat ze posten.
    Ik heb ook fb maar zet er zelden iets op en gebruik hem alleen voor de sport van de kinderen. Ik heb in het gros van mijn vriendenlijst ook een blokkade gezet. Wordt zoveel onzinnig gezever op gezet.

Deel Deze Pagina