Mijn poes van 13 maanden is nu in een maand tijd 3 keer krols geweest, het gaat maar door en door. Het erge is, dat ze ook pis overal heen spuit. Ik heb haar dus in de gang de hele week dat het duurt, vet zielig, maar anders zit mijn huis onder de kattenzeik. Ik wilde haar al laten helpen maar nu dus al helemaal. Echter mag je een poes niet laten helpen als ze krols is, en mag je de poezenpil ook niet geven als ze al krols zijn, vertelde een dierenarts hier? Dus wanneer en hóe kan ik haar dan laten helpen als ze constant krols is. Er zit echt maar 2 dagen tussen en dan begint het weer. Wie heeft de oplossing?
Ja dat heb ik dus gedaan, en die zegt dus dat ze niet geholpen kan worden zolang ze krols is. Dus dat dat dan een probleem is.
Wat gek dat hij dat zegt. Onze poes van toen 6 kreeg daar ineens last van, en begon ook te sproeien. DA gebeld en die zei juist: zo snel mogelijk laten helpen, anders blijft ze sproeien (aangewend gedrag) Ik heb haar binnen een paar dagen nadat ze met het sproeien begon laten helpen. Probleem opgelost. Ik zou eens een andere DA bellen!
Je kan ze niet laten helpen tijdens krolse periode omdat dan de eierstokken en baarmoeder extra doorbloed zijn en dit kan fout gaan, zeggen ze.
hmm gek, hebben ze mij nooit iets over verteld en wij zitten bij een echt goede dierenarts. Maar het zou best kunnen hoor! Dan mag ik wel blij zijn dat het hier wel goed is gegaan
Is op zich wel waar, maar dat is bij een poes nog steeds allemaal prachtig te overzien. Bij honden is het een ander verhaal: een teefje moet je echt niet gedurende de loopsheid steriliseren, maar los van de doorbloeding heeft dat met de hormoonhuishouding te maken. Daar heeft je poes geen last van. Gewoon meteen zo snel mogelijk een afspraak voor sterilisatie maken.
Ik ben dierenartsassistente.. In principe adviseren we inderdaad buiten de krolsheid om, maar dat is wel wanneer deze normaal verloopt. In zo'n geval dat het continu aan de gang is dan steriliseren wij wel gewoon hoor.. Is onhoudbare situatie zo, en plassen in huis kan een gewoonte worden als het te lang duurt die heel lastig af te leren is. Mijn advies zou zijn om een andere dierenarts te zoeken die je poes wel wil steriliseren. Verder eens met Whabbit hierboven.. Bij teef is het belangrijker, bij poes prima te doen..
hier zijn de poezen ook geholpen in de tijd dat ze niet krols waren maar ik ken er zat die gewoon geholpen zijn tijdens de krolse periode ze doen het liever niet maar je kan moeilijk wachten tot dat de poes niet meer krols is dit houd ook in dat de boel wat harder is en ze iets meer narcose nodig hebben. anders misschien een andere dierenarts bellen.
Heb mijn poes op de tweede dag van baar eerste krolsheid laten steriliseren, ze begon met sproeien en daar heb ik hele nare ervaringen mee gehad met een vorige poes die het hele huis ondersproeide en helaas naar het asiel moest omdat het een onhoudbare situatie was. De bank, het bed, tassen, schoenen, kleren, muren alles zat eronder. De sterilisatie bij mijn huidige poes verliep goed, ze hebben ook de baarmoeder weggehaald wat ik wel raar vond maar oke. Daarna heeft ze noiit meer gesproeid.
T kan wel, de bloedvaten van de eierstokken zijn dan beter dus er moet wat voorzichtiger gedaan worden. Het risico is iets hoger misschien maar veel opties heb je ook niet als ze constant krols is. Vaak genoeg gebeurt het dat je bij de operatie ineens ziet dat de poes krols was, of erger drachtig. Wat je nog kan proberen is dekking simuleren. Een poes ovuleert namelijk door de dekking(en). Als het lukt haar te laten ovuleren duurt het 6 wkn voor ze weer krols wordt ipv 2. Ze noemen dat SHAM dekking.