Kitten gekocht, maar veeeel te jong

Discussie in 'De lounge' gestart door FairyLaughs, 10 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

Wij hebben sinds een week een kitten.

Toen we hem besproken zei ze dat hij met 8 weken wegmocht..
    De dag dat hij 8 weken werdt ben ik hem gaan halen en toen zei ze opeens dat hij 7 weken was...

Nouja een weekje maakt niets uit (dacht ik )

Nu ben ik allerlei dingenop internet aant lezen..

Hij is 480 gram ( gister ) en dat komt overeen met 5 weken
    Op de www staat ook dat tussen 5 en 6 weken de oogjes van blauw naar groen gaan.. Dit zie ik ook met de dag groener worden bij onze kitten..
    En dat kittens rond deze leeftijd pas echt goed leren rennen , onze kitten rent ook nog niet echt soepeltjes...

Ik ben er dus echt van overtuigd dat ze ons een 5 weken (. Tussen 4 en 5 weken ) oude kittenheeft verkocht...

Ik wil hem dus echt niet terug brengen daar...
    Maar wat moet ik nu doen?
    Moet ik langs de dierenarts.. Of gewoon zo laten en met 9 weken ( is dat volgende week als ik haar opgegeven leeftijd moet geloven of pas over 3 weken als hij nu pas 6 weken is?) voor de eerste inenting gaan?

2. Chaea

Chaea Niet meer actief

Ik zou de DA ff bellen en informatie vragen, misschien dat zoeen jonge kitten nog melk drinkt enzo?

3. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Ga in elk geval ontwormen en ontvlooien. Ontwormen is heel erg belangrijk dat je dat nu nog elke twee weken doet. Eet hij wel helemaal zelfstandig?

Heb kort geleden een kitten groot gebracht van 2 weken.

4. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Tja, hij heeft natuurlijk gewoon zijn moeder nodig als hij echt pas 5 weekjes is. Maar als je hem echt niet terug wilt brengen dan ging ik linea recta naar de dierenarts. Daar kunnen ze je zeker helpen. Even na laten kijken en eventueel melk en een flesje geven zodat je hem zelf nog kan voeden als het nodig is.

5. FairyLaughs

Hij eet wel zelfstandig, brokjes en zachtvoer ( kittenbrokjes)
    Hij gaat ook netjes op de kattenbak

6. guus

guus Fanatiek lid

20 mrt 2012
    2.083
    0
    0
    in het koude noorden
    onze kat, hebben we ook veel te vroeg gekregen/opgehaald, 5,5 week, anders zou ze hem weg geven aan een ander, terwijl we hem al 3 week hadden besproken.
    hij ging veel wolmelken, mijn truien en mijn kussens. hij heeft kittenmelk gehad van mij(potje gekocht) maar wel gewoon optijd ingeent en gechipt.
    en hij was kleintse katertje, maar hij is nu best groot hahaha

7. Tamireya

Tamireya Actief lid

25 mei 2012
    492
    0
    0
    ik zou er niet meteen van uit gaan dat ze niet de waarheid gezegd heeft maar haar eerst eens vragen.

Ik heb verleden jaar een nestje gehad van 6 kittens en daar waren ook twee "kandidaten" bij die met knap 7 weken net 500 gr wogen (eentje is hier gebleven en weegt inmiddels 3 kilo :)).

En net zoals bij ons mensen heb je kleine en grote kittens afhankelijk van de statuur van mama en papa ;)

Soepel rennen doen ze pas echt vanaf een week of 10/12 en zelfs daarna ziet het er af en toe niet uit omdat ze met de pootjes in de war raken.

Eet je kitten wel zelfstandig?

Mocht je nou geen contact met haar op willen nemen kan je een da bellen en vragen naar een consult. Hij kan je dan ahv het gebit een indicatie op de leeftijd geven.

8. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Sneu! Heb je nog een kat? Daar zou hij dan in ieder geval sociaal mee geholpen zijn. Meteen naar de da slepen zou ik niet doen zolang hij goed eet. Hij kan toch niet ingeent nog voorlopig( pas met een kilo, ongeacht leeftijd) en straks pikt hij er iets op! Voor snachts een lekker mandje, een knuffel is fijn voor het nestgevoel... Succes! :)

9. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.028
    3.841
    113
    Vrouw
    Thuis
    Toch even langs de dierenarts.

Je hebt waarschijnlijk speciale kittenmelk nodig en misschien een ander voedingsschema (wat anders door moederpoes wordt verzorgd).

Daarnaast, als de dierenarts inderdaad bevestigd dat het kitten pas 5 weken is, dan zou ik de rekeningen die er daardoor bij komen heel mooi bij de verkopende partij neerleggen. Ze kan natuurlijk weigeren te betalen, maar nee heb je en ja kun je krijgen.

10. Mama Roos

Mama Roos Fanatiek lid

29 jun 2012
    1.061
    1
    0
    Werk als Verzorgende IG in een gesloten pg afdelin
    Twente
    Ik zou even langs de dierenarts gaan, die kan ws ook beter bepalen hoe oud het is.
    En inderdaad als het nog niet ontwormt is moet je dit direct laten doen, ook moet je heel erg opletten voor oormijt,
    dit komt vaak voor bij jonge kittens uit een nest.

Wij hebben het zelf ook gehad dat we een kitten kochten die achteraf nog veel te jong was en niet bij zijn moeder weg had gemogen, gelijk laten ontwormen en ontvlooien.
    Een knus plekje gemaakt met een deken en knuffels op een stoel en heel veel aandacht geven.
    Ik droeg de kitten heel vaak bij me in een sjaal om mijn buik geknupt. Is het al wel zindelijk? Oftewel gaat het zelf op de kattebak?

11. iMama

iMama Actief lid

21 okt 2011
    445
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou gewoon even met de dierenarts contact opnemen en een afspraak maken voor een check. Zeker als ze zo slordig zijn geweest om jou veel te vroeg de kitten mee te geven kun je beter er voorzichtig mee zijn. Je weet nooit of hij/zij alle zorg heeft gekregen die hij/zij tot nu toe had moeten hebben. Zeker als je hem/haar te vroeg hebt gekregen heb je grote kans dat hij/zij nog niet ontwormd is.

12. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Hier trouwens ook een hele grote dikke kater die nog als een klein katje elke avond aan het melktrappelen is :D
    Het is overigens geen teken dat ze te vroeg bij de moeder weg zijn gehaald, zo laten ze zien dat ze erg tevreden zijn ;)

13. FairyLaughs

Dat melktrappelen doet hij niet.

Ik had pak hem imderdaad vaak bij me.. Als hij niet bij mij of mijn man ligt, dan ligt hij onder/tussen/op onze 2 honden in de mand haha

Ze laten echt alles toe wat het katje doet.. Echt leuk om te zien

Ze zeiden trouwens dat hij de grootste van het nest was..

14. FairyLaughs

Ja ik heb het net gevraagd aan haar maar nog geen antwoord..
    Ik vind het wel een beetje raar om te vragen omdat ze een goede kennis/vriendin is,, en ik haar natuurlijk wel wil geloven... Maar door wat ik op internet las begon ik erg te twijfelen.

15. Within

Within Niet meer actief

Ik heb mijn kitten gekregen met 5,5 week.. ze had nog blauwe ogen toen ik haar kreeg. Maar ze at zelfstandig en ging al op de kattenbak, dus heb er nooit echt bij stil gestaan dat ze zo jong kon zijn.
    Melktrappelen doet ze nu nog, maar het is inmiddels een mooie dame van 5.

16. Nath88

Nath88 Niet meer actief

Ik heb jaren ervaring met katten en kittens. 480 gram komt idd overeen met 5 weken. Ik zou iig de LID een melding doorgeven hiervan, landelijke inspectiedienst dierenbescherming. Kittens onder de 7 weken bij hun mama weghalen is namelijk strafbaar.
    Gelukkig eet en drinkt hij zelf, dat is al een hele zorg minder. Ziet hij er mager uit? Ingevallen aan de achterkant? Tandvlees bleek? Sloom? Warmer dan normaal? Dan zou je de da kunnen bellen, maar de dierenarts kan er niks mee als hij alleen maar jong is.
    Je mag eventueel ook een foto pb-en, dan kan ik even kijken.

Succes!

17. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Het is dat het een goede vriendin van je is (hoewel... als ze je echt een veel te jonge kitten onder bedrog meegeeft, ben ik daar niet zo zeker van) maar ik zou zo'n fokker ook aangeven. Zeker als ze vaker nestjes heeft. Ik snap dat je dat bij een goede vriendin liever niet doet, maar het is wel echt fout waar ze mee bezig is (als het katje idd zo jong is).

18. Pluutje

Pluutje Fanatiek lid

3 jun 2010
    1.059
    0
    36
    NULL
    NULL
    Even langs de dierenarts.

Wij hebben ook eens twee kittens 'meegekregen' die feitelijk te jong waren om het nest te verlaten, net 5 weken oud. Volgens de dame in kwestie waren ze echt ruim twee weken ouder (ze was even vergeten dat wij waren wezen kijken op de dag van geboorte... dus was het voor ons een heel simpel rekensommetje). Volgens haar was de dierenarts net die dag geweest en die had ze geent en die had aangegeven dat ze weg mochten, want ze aten zelfstandig...

Wij twijfelde heel erg aan het verhaal over de dierenarts, maar de situatie waar in de kittens op dat moment verbleven: een kleutermeisje dat heel de tijd met de kittens liep te slepen in poppenwagen, etc. en ze geen moment met rust liet, twee bullebakken van honden die angstvallig bij de kittens weg moest worden gehouden want ze vertrouwden het toch niet zo en een duidelijk gestressde moederpoes, deed ons besluiten om de kittens toch direct mee te nemen. Wel meteen naar de dierenarts, die bevestigde ons vermoedde dat het om hele jonge kittens ging, maar verder wel heel sterk en gezond.
    Met wat eetadviezen en extra zorg, zijn het twee fantastische katers geworden. Het kan wel, maar ideaal is het niet.

Helaas zijn er altijd mensen die een nestje kittens zo leuk vinden, maar na een weekje of 4 is de leukigheid er kennelijk vanaf en mogen de kleine poesjes ineens weg...
    @TS: heb je je kitten van een ('onwetende') particulier? of via een fokker?

19. jojo32

jojo32 Fanatiek lid

26 nov 2008
    1.871
    8
    38
    nu huisvrouw
    grunn
    hier 3 katten waarvan er 1 bij ons geboren is dus moederpoes was er gewoon bij de andere 2 katten zijn netjes met 8 week bij ons gekomen maar die doen dat trappelen ook hoor vinden ze lekker ofzo

20. FairyLaughs

Geen van beiden eigenlijk... De kat raakt gewoon steeds opnieuw zwanger voordat ze haar laten sterilliseren.. Zijn dus allemaal 'perongeluk' nestjes

Deel Deze Pagina