Hoi dames! Ik heb even advies nodig! Mijn zoontje is nu 5 weken en krijgt volledig borstvoeding. Dit gaat prima. De eerste 2/3 weken had ik zelfs teveel melk en kolfde ik 1x per dag voor alvast een vriezer voorraadje. Nu is hij 5 weken en drinkt nu, logisch, een stuk meer. Ik heb nu precies genoeg voor hem, maar met kolven krijg ik er geen druppel meer uit! Maar als ik straks weer moet werken zal ik toch afgekolfde melk moeten hebben voor bij de oppas.. Hoe moet ik dit oplossen? Ik heb al geprobeerd mijn zoontje meer te laten drinken in de hoop dat ik meer melk ga aanmaken, maar hij zit zo vol na een voeding dat ik hem de komende 3 uren niet aan mn borst krijg. Alvast bedankt!
Wat goed dat de vraag en aanbod mooi op elkaar is afgestemd nu! In principe hoef je maar voor 1 dag voorraad te hebben, want als je werkt kolf je weer wat je kindje drinkt. Maar snap dat het fijn is om wat extra te hebben. Meestal heb je sochtends de meeste melk, dus zou je direct na de ochtendvoeding kunnen kolven. Afhankelijk van hoeveel je op voorraad wilt hebben zou je ook een extra voedingsmoment kunnen maken door elke dag 1 keer te kolven. Tussen twee voedingen in. Je productie kan zich hier dan op aanpassen.
Toen ik nog niet aan t werk was ging mijn dochtertje zo nu en dan een voeding overslaan snachts, waardoor ik wakker werd met pijnlijke en gespannen borsten. Ik stond dan op om iig 1 borst leeg te kolven, was zeer goed voor mijn voorraad Toen ik weer aan het werk ging gaf ik s ochtends 1 borst en kolfde de andere leeg voor de opvang. Als je dan verder gewoon kolft op de tijden dat je baby anders zou drinken hou je dus elke dag 1 voeding over voor de diepvries, of heb je er eentje om mee aan te vullen als je verder op de dag niet meer voldoende zou kunnen kolven voor een volledige voeding. Sinds ik 1.5 maand weer aan het werk ben heb ik zo'n 3L voorraad in de vriezer dus ik kolf niet meer voor ik naar t werk ga. Het is een beetje zoeken wat voor jou het beste werkt. Als ik tussen voedingen in ging kolven had ik niet zoveel opbrengst en zat ik met lege borsten bij de volgende voeding, dus dat vond ik niet fijn. Later op de avond kolven bracht bij mij ook niet veel op, plus mijn dochter drinkt (nu nog steeds) heel onregelmatig; de ene keer wel nog een late avondvoeding en dan weer niet, dus als ik dan net gekolfd had had ik ook weer niets... Ik vind dat gedoe rondom timing met kolven het meest stresserende aan de borstvoeding, dus een voorraadje in de diepvries is heel fijn voor je gemoedsrust.
Bedankt voor jullie reacties! Inderdaad als ik eenmaal aan het werk ben kolf ik op mn werk en kan ik dat de volgende keer weer gebruiken. Toevallig kwam meneer vannacht ineens om de 4 uur ipv om de 3 uur dus vanochtend mega borsten. Aan 1 had hij meer dan genoeg dus kon ik de andere mooi kolven, dus eindelijk weer wat voor in de vriezer! Zal een beetje zoeken zijn, maar komt vast goed ik heb gelukkig nog wel even verlof