Inmiddels worden mijn man en ik er wanhopig van. Onze zoon van 4,5 was met 2 jaar en 9 maanden zindelijk. Er zijn tijden geweest dat het heel goed ging en dat hij nagenoeg altijd droog was en geen ongelukjes had. Helaas heeft hij al tijden met vlagen regelmatig ongelukjes. Thuis maar ook op school. Er hebben zich geen veranderingen thuis en op school en hij zit lekker in zijn vel. Soms is het een drupje, soms is zn hele broek nat. Hij vindt het naar de wc gaan totaal niet belangrijk en speelt liever. Met als gevolg een natte broek.. ´s Morgens als hij wakker wordt, zegt hij ook dat hij niet hoeft te plassen. Als we hem dan toch op de wc zetten plast hij, uiteraard, wel. Het grootste probleem is dat hij het plassen in zn broek helemaal niet erg vindt. Thuis niet en op school niet. Geen schaamte, geen rotgevoel, niets. Belonen werkt niet, hij is totaal niet gevoelig voor beloningen, terwijl het verder geen moeilijk mannetje is,afgezien dat het ook een drama met eten is. Straffen werkt ook niet. Geen tv kijken na een ongelukje, prima, dan niet. Ik zou niet weten waar we hem mee zouden kunnen ´pakken´.... Wie heeft raad??
Ik zou hem dan geloof ik gewoon op gezette tijden op de wc zetten. Hij moet dan, zou het onderdeel van z'n dagstructuur maken en verder geen discussie. Hier hetzelfde gehad met stiefzoon, (het was da bij hem wel incidenteler van aard dan wat ik van jou lees), maar bij hem werkte straffen wel. Hij was echt te beroerd om z'n spel in de steek te laten en dacht dus echt: ik plas hier wel, (bovenop vloerbedekking enzo, zucht...). Daar kreeg hij dus voor op zijn donder en hebben we hem de keuze gegeven: of je gaat gewoon als je moet, of we zetten je elk uur even op de wc, als jij er op deze manier mee om blijft gaan. Hmm, dan toch maar gaan als hij moest.... Of, als hij daar gevoelig voor is, weer een luier om. Sommige kids vinden dat hun eer te na en gaan dan toch gewoon weer zelf plassen, (en voor sommige werkt het juist averechts en die denken dan: lekker gemakkelijk. Dan zou ik dat dus weer niet doen ).
hmmm moeilijk ja........ En als je hem alles zelf laat opruimen? Dus zelf natte spullen uittrekken en in de mand of wasmachine gooien, dan moet ie zichzelf wassen en dan zelf droge kleren uitzoeken en weer aantrekken. En als eventueel stoel of grond vies is van de plas dan moet ie dat ook schoonmaken. Misschien dat ie dan snapt dat het een heel gedoe is. Dat ie dus meer tijd kwijt is als ie in zn broek plast dan als ie naar de wc gaat.
Dat lijkt me wel een goeie ja, dat doe ik op school ook altijd. als je zoontje 4,5 is kan hij dat echt wel zelf. als er verder echt niks helpt zou ik toch hulp gaan zoeken bij de poep en plas poli van het ziekenhuis. je kunt bij de huisarts een verwijsbrief vragen. Ik wil je niet bang maken hoor maar we hebben bij mij op school een meisje in groep 4 zitten die nog steeds elke dag in haar broek plast, soms wel 2 x op een dag. Die lopen ook bij de poep en plas poli.
Ik was met mijn dochter bij de kinderarts voor iets anders maar bracht dit probleem ter sprake. Op gezette tijden naar het toilet en heel belangrijk is goed uit te laten plassen. Ik heb dit uitgeprobeerd en met succes. Het gaat een heel stuk beter, wel moet je dit een tijd consequent volhouden en vooral goed uitplassen, dus niet direct van de wc springen maar nog een tijdje laten zitten.
Maar poep en plaspoli lijkt mij dan vooral weer als een kind het niet kan. Dit jongetje kan het gewoon, maar vertikt het,omdat spelen belangrijker is voor 'm. Zelf op laten ruimen vind ik ook een goeie tip: dat levert ook zoveel gedoe op dat ie geheid een soort van kosten-baten-analyse erop los gaat laten en dan bedenkt dat ie beter gewoon kan gaan plassen....
idd een goeie. Ik laat Erik altijd tot 10 tellen. Of als ik merk dat ie te snel telt dan moet ie tot 20 tellen.
Ik zou het hem niet zelf op laten ruimen. De poep- en plaspoli wordt in Nederland veel vaker bezocht dan voorheen, er zijn steeds meer kinderen met een poep en plasfobie. Dat is bij dit jongetje niet aan de hand, maar laten we vooral voorkomen dat hij poep en plas met iets vervelends gaat associeren. Ik vind straffen in deze dus ook echt géén optie en zou dat ouders absoluut afraden. Gewoon even kijken hoe vaak hij ongeveer plast. Elke dag ongeveer op dezelfde tijden eten en drinken en dan om de zoveel uur met hem naar de wc. Maak van de wc een leuk moment. Zet er speelgoed of boekjes neer die hij alleen op de wc mag kijken/mee mag spelen. Blijf erbij. Geef hem aandacht op de wc. Hang leuke plaatjes op, koop leuke handdoekjes met hem, leuk zeeppompje, stickers in de wc waar hij overheen mag plassen etc. Geen discussie over plasmoment, als jullie zeggen dat hij even moet gaan plassen dan gaat hij.
Thanks voor alle reacties. Het zelf opruimen hebben we ook wel gedaan, maar dat voelde niet goed en het had ook niet het gewenste effect.... Hij moet van ons regelmatig naar de wc en brengen dat op een leuke manier. Toch wil hij niet altijd. Als hij geplast heeft op de wc, prijzen we hem de hemel in.
alyssa heeft het ook, maar ik denk dat het bij haar vooral aandacht is. het ging heel goed totdat daymian ging lopen en daardoor meer aandacht ging vragen. wij negeren het. dus gewoon een schone broek aan doen en niet over hebben, maar juist extra enthousiast reageren als het wel goed gaat. we belonen met een extra verhaaltje voor het slapen gaan als ze een hele dag droog gebleven is. het lijkt steeds beter te gaan. van de week met buitenspelen was het wel weer even mis omdat ze te laat uit de speeltuin kwam om te plassen. vind het zo moeilijk wat je ermee moet. wij hebben ook al zoveel geprobeert, maar het werkt allemaal maar even. vind het negeren en rustig blijven als het mis is gegaan nog wel het moeilijkste (voor mezelf dan). succes. liefs doris
sorry, ik heb niet alles gelezen. mijn zoon van 4 plast ook nog regelmatig in zijn broek. elke dag is zijn onderbroek een beetje nat, gewoon omdat hij spelen leuker vindt dan plassen. soms plast hij echt in zijn broek en is alles nat. ik zeg er wel wat van, maar maak er geen groot probleem van. ik snap eigenlijk wel dat spelen leuker is dan plassen hahaha. succes
Wij vinden het een heel lastig probleem, maar de kindjes niet. Ik heb er hier ook eentje zitten. Die vind het ook totaal niet erg, als die broek een beetje nat is. Ik ben weer te laat, roept ze dan al. Belonen werkte hier wel, toen het echt de spuigaten uitliep. Ik had haar het vakantiehuis van playmobil belooft, als ze 7 dagen droog zou zijn. Ik had een plaat uitgeprint, in 7 stukken geknipt en als ze die dag droog was, mocht ze een puzzelstukje opplakken. Ze had in 7 dagen die puzzel compleet. Het was dus echt een kwestie van niet willen.
Stoppen met uitgebreid prijzen, je maakt er op die manier een veel te groot issue van. Stuur hem gewoon op vaste tijden naar het toilet (spreek dit van te voren met hem af). Laat hem gewoon zelf gaan, plast hij, prima verder niks doen. Ja, je bijvoorbeeld zeggen, "goed gedaan man" en weer verder tot de orde van de dag.. Spreek met de juf (of meester) af dat hij elk pauze moment even naar de wc moet gaan. Mijn zoon is bijna 7 1/2 jaar oud en is ook nog niet 100% droog. Het is voor jongens vaak veel moeilijker om volledig zindelijk te worden, dan dat dit voor meisjes is.. Ik was laatst bij de kinderarts voor iets anders en heb dit ook gevraagd. Zij gaf mij bovenstaand advies en ik moest ervoor zorgen echt goed consequent met die tijden om te gaan. Dus niet na een paar dagen verslappen.. Bedenk goed dat je zoon nog "maar" 4 1/2 jaar oud is hè.. Er wordt zoveel van die kinderen verwacht tegenwoordig.. Het komt best heel vaak voor dat een kind pas rond zijn/haar 6e goed zindelijk is. Daarbij speelt erfelijkheid ook nog een rol. Mijn man was ook laat zindelijk, mijn zoon nu dus ook.. Moet ik het dat kind echt kwalijk nemen? Zelf opruimen zoals een paar posts hierboven is beschreven vind ik behoorlijk denigrerend, je zoon is nog zò klein...
Dank voor alle reacties en het doet me goed om te lezen dat straffen idd niet de oplossing is. Dat voelde voor mij al niet goed, maar het is soms wel erg moeilijk om niet boos te worden.... Vaste tijden naar de wc gaan ga ik nog strakker invoeren en zal het ook op school zeggen.
Dit dus. En.. als hij een ongelukje heeft, mag je best zeggen dat je het jammer vindt hoor, als je maar niet boos wordt of er verder een punt van maakt. Wat betreft het opruimen, hij kan natuurlijk wel z'n vuile goed in de was doen en schone kleding aantrekken. De rest zou ik zelf even schoonmaken, ik vind 'm daar ook nog wel erg jong voor.