badbevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door Flashyfly, 16 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

11 feb 2012
    1.947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    Wie heeft er ervaring met een badbevalling? en wil je de ervaring hier met mij delen? Wat vond je fijn, wat was juist weer niet prettig, praktisch/ onpraktisch, thuis of in ziekenhuis etc.

Ik neig heel erg naar een badbevalling in het ziekenhuis, omdat ik onder controle van de gyn sta. Volgende week met de gyn bespreken of dat mogelijk is.

Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen.

2. Crazy angel

Crazy angel Bekend lid

13 jan 2008
    794
    0
    0
    Ik lees mee. Wil ook in bad bevallen. Moet dan alleen wel thuis, want in ons ziekenhuis hebben ze dan niet :(

3. muffinmeisje

muffinmeisje Actief lid

7 aug 2009
    461
    0
    16
  4. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier thuis bevallen in bad. Hadden via de vk een bad. Zo'n grote opblaasbare van de oerbron met zitje.
    Hadden 'm al opgeblazen klaar staan en de hoes erin hangen.
    Ben met 38+2 bevallen. Om 23.55u braken m'n vliezen, m'n man gesmst die had nachtdienst. Die is om half 1 het bad gaan vullen en was rond half 2 vol.
    Toen had ik inmiddels weeën maar die waren nog goed te doen.
    Om half 4 werd het wat pittiger, onder de douche geweest en de vk gebeld. Rond 4 uur wilde ik wel in bad maar twijfelde of ik op de vk moest wachten, om 4.15u er toch maar in gegaan. Heerlijk! Ik kon lekker ontspannen en de weeën beter opvangen. De vk was er om 4.30u. Weeën zat wel aardig wat tijd tussen 3-5 minuten maar duurden ook wel een minuut of 2. Ik ben niet getoucheerd, vond ik zelf ook fijn. Had de vorige keer geen persweeën gehad en nu afgesproken er gewoon op te wachten. Om 5 uur er nog even uit geweest om te plassen en collega gebeld (ben zelf kraamverzorgende en kreeg haar eerder die nacht niet te pakken). Daarna was het wel pittig maar wel te doen. Voordeel van het bad is dat je lijf weer helemaal tot rust komt tussen de weeën door. Tegen 6 uur gingen de weeën langzaam over in persweeën en vanaf 6.15u actief mee gaan persen. Vond het fijn dat ik met persen me goed vast kon houden aan de handvaten en ook met m'n voeten af kon zetten in de lengte. Om 6.49u is ze heel rustig geboren. Ik pakte haar gelijk aan en ze gaf 1 kikje toen ze boven kwam en viel vervolgens lekker in slaap op mij.
    De placenta is ook in bad geboren, die kwam na een half uur. Daarna ben ik er uit gegaan. Water begon toen ook af te koelen.

Hebben 2x warm water bijgedaan, toen ik er in ging en later nog een keer. Leeg laten lopen ging met slang en pomp in toilet.

Ik vond het echt super! Mijn 1e bevalling was erg pittig en zwaar en vond ik slecht te doen. 't Was dat ik thuis was en geen keuze had. Wilde het ook zelf doen en zonder pijnstilling dus in die zin was ik blij dat ik thuis was. Maar in het ziekenhuis had ik echt wel om iets gevraagd.
    Deze keer niet. Natuurlijk doet het pijn, ook in het warme water.
    Heb wel geprobeerd om het water warmer te hebben zodat je de pijn minder voelt maar werd dan zelf niet lekker en begon te zweten dus 37 graden was hier wel de max.
    Maar het was nu maar 1 uurtje echt pittig en bij de oudste duurde dat 5 uur. En nu was ik tussendoor ook pijn vrij en toen niet.
    Ik zou het in elk geval zo weer doen.

5. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier lag ze net bij me.

Bijgevoegde bestanden:

6. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

11 feb 2012
    1.947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    Wauw Red, wat een prachtige ervaring en wat een mooi plaatje! Nog gefeliciteerd.
    Ging je partner mee in bad of steunde hij je vanaf de zijkant?

@muffinmeisje, bedankt voor de link, ik had hem gemist :)

7. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    in leiderdorp in t ziekenhuis in bad bevallen!!! Heeeeerlijk! weeen waren goed op te vangen in water heb maar kwartiertje geperst en 1 hechting!!

en ze was meteen super schoon en ik ook haha

aanrader!

8. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Hier precies hetzelfde (wel de tweede, misschien wel in hetzelfde bad ;))

9. SDenise

SDenise Fanatiek lid

27 jan 2012
    1.859
    0
    0
    Fotograaf/kunstenaar
    Den Haag
    Ik ben van plan een badbevalling in een geboortekliniek te doen, de geboortekliniek zit vast aan het ziekenhuis :)
    Ik ben heel erg benieuwd en lees goed mee..

Hoe zit dat trouwens als je in bad zit en je zou bijv geknipt moeten worden, hoe checken ze dat, moet je er dan even uit?
    Of worden vrouwen in bad bijna nooit geknipt?

10. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Geen flauw idee, maar ik kan me dan zo voorstellen dat je het bad uit moet, zodat ze er goed bij kunnen. Want als ze moeten knippen is er vaak wat aan de hand. Scheuren kan altijd :p sorry :)

11. muffinmeisje

muffinmeisje Actief lid

7 aug 2009
    461
    0
    16
    Bij medisch ingrijpen zul je helaas wel bijna altijd het bad uit moeten. Vaak verloopt het dan niet helemaal zoals het zou moeten en dan heeft de vk of gyn dus echt wel alle ruimte en zicht nodig op wat er precies gebeurd.

Als je in bad bevalt, heb je natuurlijk geen garantie dat je niet geknipt hoeft te worden, maar de kans er op is wel kleiner.

12. SDenise

SDenise Fanatiek lid

27 jan 2012
    1.859
    0
    0
    Fotograaf/kunstenaar
    Den Haag
    Haha maakt niet uit :p
    Het was meer dat ik me afvroeg hoe ze dat zouden doen maar dan zou je dus uit het bad moeten.. :p
    Als er geknipt moet worden moet dat, alleen zou ik het jammer vinden om dan ineens uit bad te moeten stappen, maar tis niet anders ;)

13. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    stop eruit! in t zh dan haha

14. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

21 dec 2011
    17.861
    14
    38
    Ik lees ook mee.
    Wil graag in bad bevallen al voor dat ik zwanger was zat heten mijn hoofd.
    Lees alleen maar positieve verhalen en het lijkt me zo "relax" voor moeder èn kind!

Ook Wil ik graag thuis bevallen maar lijkt me niet prakties om een bad in de slaapkamer te zetten.
    Dus daarom is de twijfel heel groot.
    Heeft iemand Mss een foto van zo een bad in jullie slaapkamer/badkamer?

15. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.207
    1.263
    113
    Centrum België
    Doen als het mogelijk is! Ben bij de eerste bevallen in bad en het was heerlijk. Ik was echt heel relax, lekker warm, lag steeds met m'n ogen toe te soezen tussen de weeën door... Heb ong 2 uurtjes in bad gelegen (was trouwens in het ZH, standaard in BE) en bij de derde perswee was onze dochter geboren.

Had voor de 2e ook een badbevalling gewild, maar er was een aantal weken voor de bevalling een besmetting vastgesteld in de leidingen van het ZH en het bad was nog niet vrijgegeven. Was erg teleurgesteld, maar achteraf gezien was er niet eens de tijd geweest om het bad te vullen. Amper 45 min na m'n aankomst (en 2u na de eerste wee) was onze 2e dochter er al :)

Maar ben en blijf een promotor van badbevallingen ;)

16. muffinmeisje

muffinmeisje Actief lid

7 aug 2009
    461
    0
    16
    Zo'n bevalbad is het handigst in de slaapkamer of badkamer idd, maar het kan eventueel ook ergens anders als het echt niet past hoor. In de woonkamer bijv. of misschien wel in de babykamer of andere kamer die je boven nog hebt? Er moet vaak wel een bed op dezelfde etage aanwezig zijn en een toilet of andere afvoer is ook wel handig ivm het leeg laten lopen van het bad, maar met een beetje creativiteit is er veel mogelijk hoor! Als je het bad in de woonkamer op zet, is het dus handig om daar ook een logeerbed te hebben staan. Maar soms zijn er ook vk's die de keukentafel met een matras erop al prima vinden. Dus overleg vooral ook met je vk waar zij wel of niet in mee kan gaan.

En soms is het ook mogelijk om in je eigen bad te bevallen en hoef je dus helemaal niet zo'n speciaal bevalbad op te zetten. Ik ben 2 keer thuis in m'n eigen hoekbad bevallen en de vk's vonden het prima. Was ook veel sneller vol dan zo'n groot bevalbad.

17. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

11 feb 2012
    1.947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    Thx voor al jullie reacties! Fijn dat er zoveel positieve ervaringen zijn.
    Gister ben ik naar de open dag in ons zh geweest en helaas hebben ze toch geen bevallingsbad. Balen!
    Morgen overleg met de vk of ik thuis mag bevallen, next week ook bij de gyn bespreken. Misschien kunnen ze een bad plaatsen op de verloskamers? (Heb ik weleens gehoord)

18. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Ook ik ga in bad bevallen!

Hier kan ik een bad huren bij mijn VK.

Mijn ervaring met de bevalling van mijn oudste 2 kids is, dat het warme water mij enorm deed ontspannen. Ging bij de laatste ontsluitingsfase altijd een warme douche nemen en dan de warme douchestraal op mijn buik houden.

Bij mijn derde bevalling heb ik geen weeenpijn gehad, dus ook geen warm water nodig gehad. :)

Maar dit keer wil ik een badbevalling proberen. En het lijkt mij ook een mooie ervaring. Mijn partner gaat ook mee in bad, en hij pakt ons meisje aan, als ze geboren wordt. Althans dat is de bedoeling :)

19. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier beneden bevallen en hadden een kraambed gehuurd.
    Partner steunde me bij mn hoofd haha, die wilde er niet in en heb ik ook niet gemist. O ja later was ie aan het filmen en bij de oudste wilde hij niet kijken dus vond dat wel heel wat voor m dus hem mooi gelaten en collega steunde me en vk gaf instructies qua persen.
    Hier verder geen controles gehad, alleen hartje luisteren en dat kon gewoon in bad. Als er complicaties zijn of het te lang duurt, zal je er uit moeten. Ik ben bij de oudste geknipt en deze keer klein scheurtje die niet gehecht hoefde worden.

Deel Deze Pagina