Ik zou zo graag gastouder worden, advies?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Opzoeknaargeluk17, 5 apr 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Opzoeknaargeluk17

    Opzoeknaargeluk17 Nieuw lid

    5 apr 2023
    1
    0
    1
    Ik hoop hier in contact te komen met enkele gastouders die hun ervaringen willen delen en mij wellicht advies willen geven.

    Ik heb een dochter van 1, en een tweede meisje onderweg. Ik zou ontzettend gaag meer tijd met de meiden besteden nu ze nog zo klein zijn, tegelijkertijd heb ik altijd al met kinderen willen werken. Ik heb dat nooit gedaan omdat ik in mijn jeugd gepusht ben om een studie te volgen waar geld in zit. Dit heb ik gedaan, ik verdien boven modaal, maar ik ben doodongelukkig op werk. Ik ben goed in het werk maar het past niet bij mij, geeft ontzettend veel stress en maakt totaal niet gelukkig. Ik heb altijd vol gehouden omdat ik wist dat het voor mij mogelijk zou maken om redelijk vroeg aan kinderen te beginnen, en nu ze er zijn zou ik zo graag iets anders willen doen.

    Ik zou ontzettend graag na de geboorte van mijn tweede kindje gastouder worden, maar ben doodsbang dat we het financieel dan niet meer gaan redden. Met een hoge hypotheek voor een normaal rijtjeshuis, de inflatie en alle andere kostenverhogingen in de laatste jaren hebben we echt beide inkomens nodig om rond te komen. Ik kan wel iets minder gaan verdienen, en mijn partner iets meer maar ik kan niet opeens zakken naar €1000-€1500.

    Ik heb enkele vragen en ik hoop dat mensen mij op weg willen helpen!
    1) Buiten aparte ruimtes om te slapen voor de kinderen en baby's, zijn er verder nog vereiste aan de grootte van de woonkamer? Wij hebben een huis dat niet perse een gigantische woonkamer heeft, maar wel een ruime tuin met veel speelmogelijkheden voor de kinderen. Er is ook een gigantisch park dichtbij.

    2) Wat voor bedrag zou jij bij elkaar sparen voor de start van een gastouderopvang?

    3) Aan wat voor bijkomende kosten moet ik denken? Verzekeringen bijvoorbeeld? Kan je pensioen opbouwen? Belasting zelf afdragen natuurlijk maar ik zoek naar de meer verstopte kosten waar je niet gelijk aan denkt.

    4) Hoe veel maanden duurt het om echt op te starten en redelijk vol te zitten? Hoe weet ik of er überhaupt gezocht word naar gastouders in mijn omgeving?

    5) Kan ik minder kinderen vinden omdat ik eerder niet officieel in een kinderopvang gewerkt heb of een gerelateerde studie heb gedaan? Ik heb veel ervaring met oppassen en heb nog steeds contact met enkele gezinnen. Tevens heb ik in mijn jeugd regelmatig geholpen bij een gastouder omdat ik zo gek ben op kinderen. Ik wil graag de opleiding volgen die beschikbaar komt als je zelf een kindje van 2 jaar oud hebt. Denk je dat mensen dit voldoende vinden of dat dit tegen mij zal werken?

    6) Is het realistisch om netto €2000 per maand te verdienen? Is het realistisch om meer dan dit te verdienen. (Ik wil enkel dagopvang voor 0-4 jaar doen)

    Ik ben persoonlijk doodsbang dat ik straks de sprong waag en dan geen kindjes kan vinden en zonder inkomen zit. Ik vind het gewoon al zo spannend, maar ik zou het zo graag doen. Ik wil zo graag met kinderen werken.
     
  2. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.560
    7.543
    113
  3. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Hoi, ik ben gastouder en zal proberen je vragen te beantwoorden

    1) aan vierkante meters zijn geen eisen. Wel aparte slaapkamers inderdaad. Ik heb zelf ook een "klein" huis en dat is geen beperking. Een tuin is sowieso al een pre, dus wat dat betreft zit je wel goed. Er zijn wel wat andere "kleine" veiligheidseisen, maar meestql is dat al in orde als je zelf kleintjes hebt.( traphekjes, deuren binnen van glas moeten afgeplakt zijn etc)

    2) lastige vraag. Ik ben heel simpel begonnen, zonder startkapitaal. Ik had zelf ook een baby dus had veel spullen. Ik heb een tweelingwagen en een extra campingbedje van marktplaats gehaald en verder niks eigenlijk.

    3) Er is een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp'ers, maar die is echt onbetaalbaar. Er is nog wel een aansprakelijkheidsverzekering, maar die is niet zo duur hoor. Dacht 25 euro per jaar?? Loopt via het gastouderbureau. Pensioen opbouwen zul je zelf moeten doen, dus daarvoor geld apart leggen.

    4) dit is zo afhankelijk van je regio, op het moment is er een groot tekort aan gastouders dus nu zal het best rap kunnen gaan. Het beste is sowieso eerst contact op te nemen met een gastouderbureau in je buurt. Zonder bureau kun je ook niet starten. Zij moeten de aanmeldprocedure in gang zetten bij de gemeente. Zij hebben er ook zicht op hoeveel vraag er is.

    5) op zich is geen eerdere opleiding geen belemmering. Wel is de gastouderroute die jij bedoeld denk ik verplicht als je geen andere relevante opleiding hebt. Dus je kunt niet alvast starten zonder. Dat is als ik het goed begrepen hebt een traject van een maand of 8/9. En je moet inderdaad "stage" uren maken die je alleen met je eigen gezin kunt doen als je een kindje van minimaal 2 jaar hebt.
    Ik heb genoeg collega's die niet uit de kinderopvang komen. Of ouders voor je kiezen dat ligt gewoon aan de klik die mensen met je voelen.

    6) het lastigste aan jouw situatie vind ik dat jij aangeeft echt een inkomen te "moeten" hebben. Ik ben begonnen in de wetenschap dat wij gewoon konden rondkomen van het salaris van mijn man. Ik zou dit werk en deze inkomsten te spannend vinden als ik wist dat het "moet". Maar goed, ik heb genoeg collega's die hetzelfde hebben als jij, het zal mijn persoonlijke ding zijn.
    Wat natuurlijk wel belangrijk is te beseffen dat jij met 2 kleine kinderen zelf ook 2 plaatsjes minder hebt de komende jaren. Je eigen kinderen tot 10 jaar tellen ook mee. Je mag onder de 4 maximaal 5 kinderen hebben, en in jouw geval dus nog maar 3. Dat scheelt natuurlijk aanzienlijk in de inkomsten. Je moet ongeveer rekenen op 6 euro per uur bruto. Hoeveel belasting je moet afdragen is van veel afhankelijk:
    of je zzp'er bent bijvoorbeeld, maar daar zitten dan ook eisen aan, en ik investeer bijvoorbeeld heel veel en heb daardoor ook aftrekposten, maar dat moet wel kunnen.

    Ik zou sowieso eerst eens contact opnemen met een gastouderbureau en daar ook je vragen voorleggen.

    Als je nog aanvullende vragen hebt hoor ik het wel.
     
  4. Zuremat

    Zuremat Actief lid

    5 jan 2021
    440
    679
    93
    Vrouw
    Dit wordt in 2027 voor alle zzp'ers verplicht toch?
     
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Dat is het plan, maar nog niet definitief volgens mij. En er zou wel een andere vorm komen dan wat er nu is. Nu kost die meer dan menig gastouder aan inkomen heeft, dus dan heeft het weinig zin. Als die een stuk betaalbaarder wordt wordt het al aantrekkelijker.
     
  6. Zuremat

    Zuremat Actief lid

    5 jan 2021
    440
    679
    93
    Vrouw
    Ah dat zou fijn zijn! Anders zou het sowieso voor heel veel zzp'ers niet meer te doen zijn. Mijn vriend is 15 jaar fulltime dj geweest. Toen kwam corona. Hij heeft nu een vaste baan, maar draait wel elke zaterdag nog, als zzp'er dus. Het is niet zijn hoofdinkomen, gewoon een leuk extraatje. Maar als daar zo'n hoge verzekering voor moet worden afgesloten, is dat echt niet te doen..
     
    tuc vindt dit leuk.
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Precies, als ik de huidige moet afsluiten kan ik net zo goed stoppen. Dus ik hoop dat er een echte betaalbare komt.
     
    Zuremat vindt dit leuk.
  8. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.621
    4.697
    113
    To bedenk wel dat jij dit eigenlijk wilt doen om meer tijd aan je eigen kinderen te besteden. Die zijn nog heel klein en hebben veel tijd en aandacht nodig. Dat kan voor andere ouders een belemmering zijn. Die betalen jou immers om tijd en aandacht aan hun kind te besteden. En de kans bestaat natuurlijk dat je voornamelijk bezig bent met je eigen baby. Ik heb zo'n situatie zien ontstaan op de opvang en dat was echt onwenselijk. Zoontje van de leidster ging altijd voor en begreep natuurlijk niet waarom zijn mama geen aandacht voor hem had. In jouw situatie is er verder geen enkele vorm van controle of een andere leidster voor de kinderen aanwezig. Om die reden mogen bij ons op de basisschool bijvoorbeeld geen docenten lesgeven aan hun eigen kind.
     
  9. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Is dit nu echt het eerste wat in je op komt na alle vragen van ts? In haar openingspost staat niet dat ze gastouder wil worden om zoveel mogelijk bij haar eigen kinderen te zijn.
    Maar dat ze graag veel tijd met de eigen kinderen doorbrengt en heel graag met kinderen wil werken.
    Zo is de insteek van heel veel gastouders en dat hoeft helemaal niets verkeerds te zijn.
    Ik kwam zelf al uit de kinderopvang, maar bepaalde regels daar gingen mij steeds meer tegenstaan en ik ben het eerste jaar van de oudste thuis geweest, daarna terug de kinderopvang in en na 2 jaar vond ik ook dat ik te veel van haar mistte. Na een jaar even niks besefte ik ook dat ik mijn werk mistte. Dus toen gastouder geworden, de perfecte combinatie. Toen mijn jongste een half jaar was kreeg ik een baby die bijna exact even oud was.
    Dat is altijd prima gegaan, en ook in de jaren erna. (Inmiddels is hij 10). Heel veel ouders vinden het juist prettig dat ik zelf kinderen heb. Een stukje ervaring als moeder en dat hun kind dus in een gezin met kinderen terecht komt. Waar het ritme en de plaats al helemaal ingericht op kinderen is.
     
    Suzy85 en spruitje80 vinden dit leuk.
  10. 3musketierseneengirl

    3musketierseneengirl Fanatiek lid

    6 jan 2021
    2.280
    1.713
    113
    Vrouw
    Ja ik ben ook gastouder en de vraagouders die heb vinden juist leuk dat mijn kinderen net zo oud zijn als hun kinderen.

    to wat mij opvalt is dat je wel er genoeg mee moet verdienen en daar heb ik mijn vraagtekens bij. Want je eigen kinderen tellen mee dus je kunt niet maximaal opvangen.
    Dus hou daar goed rekening mee.
     
  11. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.531
    1.753
    113
    @tuc : het is natuurlijk wel onze grote vriendin Amber ( valt nog mee dat ze niet over het misbruiken van kinderen begint). Ik herken het helemaal niet. Mijn kinderen zijn ermee opgegroeid en voor hun was het gewoon. Iedereen moet weleens op elkaar wachten, dat is thuis bij meerdere kinderen niet anders. Ik was al go voordat ze geboren werden.

    Wat betreft je vragen:
    1) oppervlakte speelt wel een rol: bij een kleine kamer zou het kunnen dat je geen 6 kindplaatsen hebt, maar er maar 4 mag. Dat bepaalt de GGD, zij komen controleren voordat je mag starten. Gastouderbureau (gob) kan je daar ook in adviseren.

    2)bedrag voor de start: ik weet niet hoe jouw huis is en de kamers. Maar ik zou geen campingbedjes nemen, maar echte bedden of Kdv bedjes. Die kosten wel geld natuurlijk. Kinderstoelen, verschoonplek ( ik vind kussen op de bank of tafel zo goor), speelgoed ( alles van je meisjes laten delen vinden jouw meisjes mogelijk niet altijd leuk; hier is speelgoed van mij en iedereen mag ermee spelen of mijn kinderen hun speelgoed wilden delen mochten ze zelf kiezen, maar bij niet delen bleef het weg van de opvang; regel hebben we nu nog steeds wat betreft meegenomen speelgoed). Kinderwagen/bakfiets/autostoelen afhankelijk van wat je met de kinderen gaat doen.

    3: zie tuc
     
    tuc vindt dit leuk.
  12. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.531
    1.753
    113
    4,5,6
    Inkomsten: hangt af van het aantal kindplaatsen, bij 4 heb jij er maar 2 beschikbaar
    Hoeveel dagen in de week? 3/4/5 ma/di/do kan ik vaker vullen dan woe/vrijdag dat is al jaren hetzelfde.
    Vol/niet vol: niet te voorspellen! Het is niet stabiel, soms extra uren, vakanties van jezelf krijg je niet betaald.
    Vakanties van ouders: wat je afspreekt. Bij ziekte heb je niks. Blijf je open als je eigen kinderen ziek zijn?
    Lijkt me lastig om meteen je vaste baan op te geven en meteen inkomen te moeten hebben.
    Ik ben voor de extras en man kan de vaste lasten betalen, zo hadden wij het geregeld.
     
  13. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.039
    14.306
    113
    Kosten even de ehbo meerekenen, die kan je niet declareren bij je zorgverzekering maar ben je wel verplicht te hebben.
     
  14. 3musketierseneengirl

    3musketierseneengirl Fanatiek lid

    6 jan 2021
    2.280
    1.713
    113
    Vrouw
    die worden door de meeste gob vergoed niet allemaal maar meeste bureaus hier tenminste wel
     
  15. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.621
    4.697
    113
    Ik mag toch hopen dat je opvang open blijft als je eigen kinderen ziek zijn. Als ouder betaal je voor opvang. Het is niet jouw probleem als de eigen kinderen ziek zijn.

    Vakanties en ziekte bij de gastouder zijn wel een probleem. Dan moet je als ouder dus iemand achter de hand hebben (grootouders, buren, thuiswerken). Bij een baan waarin je aanwezigheid een vereiste is kan je anders in de problemen komen.
     
  16. 3musketierseneengirl

    3musketierseneengirl Fanatiek lid

    6 jan 2021
    2.280
    1.713
    113
    Vrouw
    Als mijn kinderen een besmettelijke ziekte hadden. Deed ik geen opvang. Maar ik heb luxe ik werkte samen met vriendin en wij vangen onze vraagkinderen van elkaar op. Dus onze vraagouders zatten bijna nooit zonder opvang. Komt dat wij niet deze dagen werkte.

    menu ben ik met verlof en zei is gestopt. Alle kinderen zijn of naar school gegaan of naar kdv waar plek was.
     
  17. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.531
    1.753
    113
    Een mede gastouder met 4 eigen kinderen is regelmatig dicht, als haar kinderen mama nodig hebben dan sluit ze. Maar ik heb daar ook nooit voor gekozen, de mijne gingen weleens naar oma toen ze heel klein waren.
    Maar gesloten ben ik nooit. In de coronatijd ook zoon een keer boven gehad in quarantaine en de opvang verder kunnen draaien, maar ik weet ook dat er gastouders dan sloten.
     
  18. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.621
    4.697
    113
    Dat kan echt niet. Dan ben je ook niet serieus met je vak bezig en maar werk je vanuit huis om bij je eigen kinderen te zijn. Ipv gericht te zijn op andermans kinderen (waarvoor je betaald krijgt). Een soort hobby.

    Bij corona of een besmettelijke ziekte kan ik mij iets voorstellen. Maar continu dicht zijn omdat een van je kinderen weer iets heeft? Daar kan je als ouder met een baan niets mee.
     
  19. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Ik heb dat ook nog nooit gehoord van een mede gastouder, het is niet alsof dit standaard is bij een gastouder hoor.
    Toen mijn kinderen kleiner waren en ziek (kwam amper voor) met spugen oid, dan lichtte ik de ouders wel in, konden zij zelf kiezen of ze hun kind brachten.
    Want toen ze klein waren kon ik mijn kinderen ook niet de hele dag alleen boven laten, dus lagen ze beneden op de bank. Nu zijn ze oud genoeg om rustig boven te liggen (willen ze ook liever).

    Maar door meerdere reacties krijg ik het idee dat jij gastouders hobbyisten vindt.
     
  20. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.621
    4.697
    113
    Ik reageerde op een bovenstaande reactie waarin een gastouder regelmatig dicht ging omdat de kinderen hun moeder nodig hadden.

    Ik ben overigens zeker niet tegen gastouders. Een prima oplossing voor veel ouders en kinderen. Ik denk wel dat de invulling die go eraan geven heel verschillend kan zijn. Wat mij betreft is het een vak en betaalde dienstverlening. Daar mag je als ouder wat van verwachten (je geeft immers je kostbaarste bezit af). Maar er is een categorie go die meer hobbymatig bezig zijn. Of het eigenlijk (willen) doen om meer thuis bij de eigen kinderen te zijn. Ik zie daar hier en in mijn omgeving regelmatig voorbeelden van.

    En als ouder moet je ervan bewust zijn dat er ook risico's aan kleven omdat alles hangt aan 1 persoon (wat kwetsbaar is bij vakantie en ziekte) en dat er geen enkele vorm van toezicht is op gastouder en andere personen in huis.
     

Deel Deze Pagina