Zo mee eens! Mijn vriend is zelfstandig en heeft hem wel maar ongekend wat je moet betalen voor hetgeen wat je krijgt wanneer je er gebruik van moet maken.
Toezicht op gastouders is er natuurlijk wel én mensen die regelmatig langs komen moeten een vog. Hebben. Is ook geen waterdichte garantie want iedereen die niet veroordeeld is kan een vog aanvragen. Maar ik denk dat geen enkele go de gastkinderen alleen laat met bezoek of de kinderen laat verschonen. Ik ontvang nooit bezoek, ik ben aan het werk en ik heb daar geen tijd voor. Bij mij komen de gastouderbureaus wel regelmatig langs, maar ze doen geen verzorgende taken. Kletsen wat met de kinderen of “proeven” een gerecht uit de speelkeuken ofzo. De ene gastouder is idd niet de andere gastouder. Ik heb de opvang los en doe geen huishoudelijke taken. De enige keer dat ik boodschappen doe is dat omdat er ineens iets op is wat ik moet hebben voor de opvang. De andere gastouder doet dagelijks een boodschapje. De ene doet een wasje met de kinderen en de kinderen helpen dan mee. Maar op Kdv heb je ook veel verschillen.
Er zijn wel wat puntjes waar ik goed over na zou denken, als je ergens in loondienst bent, kun je vaak wel een paar keer per jaar vrij nemen, voor de eerste schooldag voor je kind bijvoorbeeld of voor bijzondere gebeurtenissen, maandviering, schoolreisje etc etc Daarnaast zijn er in een cao vaak nog wel regelingen voor calamiteitenverlof bijvoorbeeld. Als gastouder kun je niet zo makkelijk ineens een dag 'dicht' zijn. Daarnaast zou ik ook bedenken hoe je de opvang gaat regelen, als je eigen kinderen naar school gaan. Wie brengt en haalt jouw kinderen van school dan? En speelafapraakjes daarna, die kunnen dan niet bij jullie. Nu klink ik wel heel negatief misschien, het lijkt me absoluut een hele leuke uitdaging. Maar het is wél hard werken en soms ook flink puzzelen met de zorg voor je eigen kinderen er naast. Het is niet alleen een 'makkelijke en leuke manier om veel thuis te zijn'.
Met bijna heel je post eens hoor, mensen die denken dat het een makkelijke manier is om thuis te kunnen blijven komen van een koude kermis thuis. Qua halen en brengen van school nam ik de oppaskinderen gewoon mee als ik voor mijn kinderen liep. En speelafspraakjes konden wel als ik niet vol zat. Een kind meer of minder maakt dan ook niet meer uit Wel opletten dat je niet boven het maximum komt, want ze tellen wel mee.