Hond bijt alles stuk

Discussie in 'De lounge' gestart door Neilia, 23 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Neilia

Neilia Niet meer actief

Ik heb er echt zo genoeg van.
    Onze hond van 1,5 bijt constant het speelgoed kapot van de kinderen.
    Iets wat nog op de tafel ligt haalt ie er af en bijt ie kapot.
    Sinds 2 dagen gaat ie ook ineens in de box liggen (Mag niet!) en daar bijt ie dan de spenen van de jongste kapot of pakt ie iets anders wat er in ligt.

Ik ben momenteel dagelijks thuis en hij heeft genoeg eigen (kauw)speelgoed en ik loop min 2x per dag een grote ronde met hem daar naast nog 3/4 kleine rondjes.

Als ik weg ga moet ie weer in de bench, het is heel lang goed gegaan en dan bleef de bench open, maar dat gaat nu dus niet meer.
    Het in de box gaan liggen doet ie ook als ik thuis ben, ik haal ‘m er gelijk uit en zeg dan op duidelijke toon Nee!

Er zijn nu in 3 dagen tijd al 4 spenen verrot gebeten.

We hebben 2 cursussen gevolgd met hem en die heeft ie gehaald.
    Het kapot bijten van spullen doet ie al een tijdje sporadisch als iets op de grond bleef liggen maar nu is het dagelijks raak ook al is het opgeruimd.

Er zijn meer dingen waar we tegen aan lopen met hem maar dit is echt de grootste irritatie.
    Daarnaast gromt ie tegen de middelste, blaft ie om alles -> voorbijgangers, geluiden, elke auto, elk dier.
    Niemand kan normaal binnen komen, hij springt op iedereen en naar mensen hun gezichten.
    Op de bank zit ie letterlijk in je gezicht.
    En dan nog het trekken aan de riem. Hier voor hebben we tips gekregen van de gedragsdeskundige maar die werken ook niet.
    En ik ben er zo klaar mee.
    Het word er niet gezelliger op en de oudste zegt zelfs dat de hond niet leuk is terwijl het eerst der grote vriend was.

Ik heb al een gedragsdeskundige gevraagd om hulp en die heeft wat tips enz gegeven maar die lijken niet te werken.

Maar dit is geen doen meer, ik loop alleen maar te klagen op hem en ben boos.
    Wij hebben beide ervaring met honden maar dit is iets wat we nog nooit hebben meegemaakt.

Wat moeten we hier nou mee?

het klinkt allemaal negatief en dat besef ik heel goed.
    Maar nadat ik net weer 2 kapotte spenen heb gevonden ben ik flink pissig.

2. Maan14

Maan14 Niet meer actief

Ik vind het ook allemaal heel negatief klinken. Doet de hond ook nog iets goed?

Voor een hond is het ook wennen dat er een gezinslid bij gekomen is. Onze kleinste hond gaat als wij weg gaan of als we maar even een paar minuten weg en snachts in zijn banch opslot. Want anders plas hij binnen.

De anderen pakte als pup speelgoed en daar is hij van zelf mee gestopt hij weet dat wat er op de speelgoed tafel licht van zoon is en er van af moet blijven.

Omdat de kleine te dominant is zodra hij op de bank mag. Mogen ze dit niet meer.

Deze regel is eigenlijk zonder problemen doorgevoerd.

En blaffen tja doet hij dat al langer? En hoe kan hij in de box komen?

Peppabig vindt dit leuk.
  3. Neilia

Neilia Niet meer actief

Via de bank komt ie in de box. De box kan nergens anders staan.

Ik zeg ook dat ik besef dat het allemaal negatief klinkt maar ik was nog boos op het moment dat ik alles typte.
    Hij is ook heel lief hoor. Komt graag bij je zitten en de oudste kan alles bij hem doen, knuffelen en dergelijke.
    De middelste geeft hem geen aandacht en wilt ook niet dat de hond bij hem komt zitten, maar als die hem dan aandacht geeft dan begint de hond gelijk te grommen.

het kapot bijten is al voordat de jongste er was maar toen was het af en toe eens wat als ze wat hadden laten liggen op de grond.
    Nu haalt ie dingen van tafel, uit een mand of dus uit de box.

blaffen doet ie al zeker een jaar om alles.
    Ook vanuit daar tips gekregen.
    Rustig blijven/gaan zitten/staan en tegen hem praten, riem om houden en zorgen dat ie bij je blijft, rolgordijn naar beneden houden etc.

4. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Toch een goede gedragstherapeut zoeken want deze problemen ga je niet in je eentje oplossen. Het zijn teveel dingen die waarschijnlijk voortkomen uit 1 oorzaak.

Ik heb goede ervaringen met deze gedragstherapeut:
    https://anniekwinters.nl/

Er staan ook filmpjes van haar op YouTube. M'n collega haalt regelmatig Roemeense straathonden naar Nederland ter Adoptie en als er problemen zijn dan vraagt ze bij deze gedragstherapeut advies.

Met m'n 1e hond (had iemand gebeten) ben ik hier geweest:
    https://www.martingausacademie.nl/

Super goede ervaringen mee.

5. Floeperd

Floeperd Fanatiek lid

16 okt 2013
    3.060
    2.403
    113
    Vrouw
    #5 Floeperd, 23 nov 2019
    Laatst bewerkt: 23 nov 2019
    Het klinkt alsof de hond stress ervaart. Een baby in huis is voor een hond een enorme verandering. Er zijn nieuwe spullen, nieuwe geuren, een heel ander ritme en daarbij is de aandacht toch echt minder. Hoe hard je je best ook doet, de hond kan dit zo ervaren en zich gaan vervelen.

Zoals iemand vroeg: doet de hond ook nog wel wat goed? Jouw negatieve houding vangen ze ook op he. Hoe frustrerend hun gedrag ook is. 1,5 is nog heel jong, eigenlijk net pup af.

Wellicht toch wat meer een op een aandacht? Of inderdaad toch (weer) een gedrags therapeut of speciale curcus.

Martin Gaus in Lelystad kan wellicht wat voor je betekenen?

6. Maan14

Maan14 Niet meer actief

De ene hond is gewoon blafferiger als de ander. Onze grote hond blaft nooit de middel grote/ kleine wel zelfs als hij iets ziet wat wij niet zien.

Is er tussen je middelste en de hond ooit iets voorgevallen? Onze zoon heeft de kleine ooit eens perongelijk pijn gedaan sinds dat moment vind hij niks meer aan onze zoon en blijft uit zijn buurt en onze zoon ook uit zijn buurt.

Honden kunnen uit frustratie spullen gaan slopen. Mischien is het voor hem nu ook gewoon heel druk?

Daar naast kunnen ze rond de 1/2 jaar ook gaan puberen. En opnieuw uit proberen.

7. Neilia

Neilia Niet meer actief

ja absoluut . Zoals ik al zei hij is ook hartstikke lief en knuffelig, ligt graag bij je en speelt graag.

ik geef hem zoveel mogelijk aandacht en zorg voor genoeg rust momenten voor hem.

@Damay77 ik ga even naar die gedragsdeskundige kijken!

Floeperd vindt dit leuk.
  8. Rebo

Rebo Bekend lid

26 feb 2015
    720
    297
    63
    Zou het ook niet ( negatief) aandacht trekken zijn? Ze zijn ontzettend slim en ze kunnen dat doen.
    Het gaat niet alleen om uitlaten maar ook kroelen ect. Probeer hem een tijd extra aandacht te geven en te negeren wat hij kapot maakt. Heel erg moeilijk maar het valt te proberen.

Hier een kat die alles onder sproeit elke ochtend als we beneden kwamen op de keuken, tegen de tafel bij onze kinderen op hun kamer. Van alkes geprobeerd maar helaas werkte het niet, nu geef ik hem een x een extra aai over z’n koppie, een kroel ect en het lijkt beter te gaan.

Misschien is het echt onzin maar misschien helpt het ook

9. Neilia

Neilia Niet meer actief

nee er is nooit iets voorgevallen.
    De middelste heeft hem nooit veel aandacht gegeven.
    Als de hond tegen hem aan gaat zitten vraagt ie ook of ik hem wil weghalen want dat wilt ie niet.
    Maar zoals van de week legt ie alleen zijn hand neer op de bank en de hond begon gelijk te grommen met zijn tanden bloot.. terwijl die zelf de aandacht bij hem zoekt en als die dan die aandacht krijgt begint ie gelijk te grommen of te snauwen tegen hem.

10. Maan14

Maan14 Niet meer actief

Wat gek, helemaal als er nooit wat voor gevallen is.

Op die momenten zet je wel de hond van de bank? Om te laten zien dat jullie kind boven hem staat?

11. Neilia

Neilia Niet meer actief

wij snappen dat dus ook niet.
    Ja altijd, Zodra die gromt of iets negatiefs doet richting de kinderen moet ie gelijk van de bank.

12. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik zou hem bij dit gedrag helemaal niet meer op de bank laten. Zeker niet als hij zulk gedrag naar je kinderen laat zien.
    En niet tegen jou of je kind aan laten zitten en hem zeker geen aandacht geven als hij aandacht vraagt. Hij bepaald niet wanneer hij aandacht krijgt .

MaMa en suus02 vinden dit leuk.
  13. Anonise

Anonise Bekend lid

21 feb 2017
    588
    315
    63
    Wat is het voor ras? De wat grotere rassen zitten rond die leeftijd namelijk midden in de puberteit.

Dit is iets wat je vanaf een forum niet opgelost gaat krijgen. Ik heb een hele moeilijke hond. Luistert erg goed maar is enorm onzeker en valt uit naar vreemde honden en mensen. Ik ben met hem onder een sport gegaan. Waar hij zowel fysiek als mentaal uitgedaagd wordt. Daar heeft hij zoveel geleerd en is hij zo enorm van opgeknapt.

Daarnaast heb ik meerdere gedragstrainers over de vloer gehad. Die allemaal op andere manieren werken. Calming signs is erg goed om hondengedrag te laten begrijpen. Iemand als Anniek winters gaat wat meer voor de Quick fix met vaak ook wat minder hondvriendelijke methodes. Zo heeft iedere gedragstrainer zijn eigen manieren. Uiteindelijk werkt voor mijn hond een combinatie van goed op zijn signalen letten en duidelijke grenzen stellen(zonder fysieke correcties maar het wel oprecht menen)

Het grommen van je hond naar je middelste is natuurlijk iets wat eng is. Maar als je het vanuit de hond bekijkt geeft hij daarmee zijn ongemak aan. Ik vind dit niet prettig, hij kan niet praten. Het is een duidelijk signaal waar je op moet reageren en niet onderdrukken. Ga hem leren dat hij dan zelf uit de situatie weg kan lopen. Als je hem daarop gaat corrigeren leer je hem af grenzen aan te geven en dan wordt het wel gevaarlijk. Als mijn hond gromt naar de kleine van 1.5 dan stuur ik hem weg of roep ik hem bij me. (Geloof me 4 jaar terug had hij meteen een knauw uitgedeeld dus ik ben blij dat hij nu gromt) 9 van de 10 keer loopt hij nu uit zichzelf al weg.

Dan het slopen van de spullen. Slimme hondenrassen hebben een cognitief vermogen van een kind van 3 maar de meeste komen niet verder dan 1.5 tot 2 jaar. Het is voor honden echt heel moeilijk om het onderscheid te leren tussen wat speelgoed van hen is en wat van de kinderen is. Dus opruimen is echt belangrijk ook niet op tafel laten liggen dus en in de box hoe irritant dat ook is. Waarschijnlijk wordt het vanzelf beter als de hond wat ouder is, maar hier wordt bepaald speelgoed helaas ook gesloopt als we niet uitkijken. (Blokken)

Dan heb je nog de castratie kwestie. Hier kunnen honden een stuk rustiger van in de kop worden maar met een onzekere hond loop je het risico dat gedrag erger wordt. Laat je hier dus goed in adviseren.

Het opspringen naar bezoek is heel moeilijk af te leren. De hond wordt door bezoek namelijk onbewust beloond hierin. Want wat doen we als de hond opspringt? We duwen hem naar beneden, doen de handen omhoog van schrik etc. Dit is belonend voor de hond in dat gedrag. Je zou eigenlijk de hond volledig moeten negeren. Armen omlaag, niet aankijken, gewoon doorlopen, desnoods de rug naar hem toedraaien. En dat is zo moeilijk voor andere mensen om te doen. Hier zie je aan mijn hond welk bezoek luistert;) De mensen die hem negeren hebben nergens last van en die andere tsja..

Als laatste heeft de hond ook wel eens de kans om echt hond te zijn? Dus naar het Bos, strand of de heide en gewoon kunnen snuffelen en rondstruinen zonder aanjaagspelletjes?(bal gooien etc.) Dit hebben ze echt wel nodig om te kunnen ontspannen. Spelen met de bal vinden ze fantastisch maar houdt constant de adrenaline hoog waardoor ze moeilijker in relax modus gaan.

Hondengedrag is zo complex en het duurt vaak lang voordat je het resultaat hebt wat je zoekt maar het is het wel waard. Ik lees de wanhoop in je bericht en ik herken het van mezelf een paar jaar terug. Dus wat dat betreft wil ik je vooral een hart onder de riem steken.

Kristel86, Darinka1 en Louise11110 vinden dit leuk.
  14. LVtje

LVtje Fanatiek lid

20 jan 2014
    3.128
    1.100
    113
    Vrouw
    Wat een vervelende situatie en ik begrijp dat je helemaal gefrustreerd raakt. Maar helaas helpt dat meestal dan ook niet mee waardoor dan inderdaad niks meer goed is.

Wat voor hond is het?
    En doen jullie buiten de wandelingen nog meer met hem? Sommige honden hebben echt gewoon meer nodig en niet alleen wandelen.
    Wat zijn de grote rondes bij jullie? Loopt hij dan ook los of alleen aangelijnd?

Hoe reageer je als de hond gromt om de middelste? En in welke situaties gebeurd dat?

Het trekken aan de riem is ook irritant. Je kunt het wel afleren maar dat kost tijd en energie. Als je dan in zo’n periode zit waarbij er toch al frustratie zit richting de hond werkt dat meestal niet. il
    Ik ben geen voorstander van halti’s maar misschien helpt het voor nu wel zodat je in ieder geval niet ook met het wandelen non stop irritatie hebt.

Het is een pittige leeftijd waarbij ze boordevol energie zitten en alles gaan uittesten. Dat icm een nieuw gezinslid kan ook gewoon voor negatieve energie zorgen.
    Of als ze zich vervelen dan ook.

Zo hebben wij bijv een hond die echt moet werken met haar koppie. Alleen lange wandelingen zijn niet genoeg.

Heb je bijv geen tijd om echt met de hond te werken of sporten bijv kun je ook wat hersenwerk spelletjes in huis doen.
    Dat geeft echt voldoening ook voor zo’n beestje, vaak nog meer als alleen een grote wandeling.

15. Anonise

Anonise Bekend lid

21 feb 2017
    588
    315
    63
    Ah dit klinkt wel als claim gedrag (maar is vanaf een scherm niet te beoordelen) dan zou ik m inderdaad niet meer op de bank laten.

16. LVtje

LVtje Fanatiek lid

20 jan 2014
    3.128
    1.100
    113
    Vrouw
    Eens. Zou hem nu ook van de bank afhouden. Even die teugels strak aantrekken.

Let ook op met te veel corrigeren of echt boos worden als hij gromt. En ja, dat is heel lastig want natuurlijk is een eerste reactie om vervolgens de hond uit te kafferen. Maar je moet opletten dat ze dan niet het grommen gaan overslaan. Het is nl een keurige waarschuwing, je wil niet dat ze de stap van waarschuwen gaan overslaan en meteen tot bijten over gaan.

17. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Klinkt alsof ie zijn plaats niet meer weet in jullie roedel.
    Niet op de bank... Dan staat ie op gelijk hoogte als de rest.
    Een hond moet zijn plaats weten, door de komst van de baby is de roedel veranderd en heeft hij bevestiging nodig welke plaats hij heeft.

Klinkt alsof hij zoekende is... Mss zelfs nu probeert in de hoger rang een plek te bemachtigen. Dominant ie strijd mbt vernielen van speelgoed, op de plek (box) van de baby te gaan liggen.

Zou idd een goede gedragstherapeut inschakelen. Hier goede ervaring met arvid van putten.

MaMa vindt dit leuk.
  18. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.385
    858
    113
    home sweet home
    Ik zou gedragstherapeutische inschakelen. Naast wandelen wordt hij ook mentaal uitgedaagd? Ons hond wordt juist door het mentale veel vermoeider.
    Onze hond is nu ookbijna 1,5 jaar. Eerste jaar probleemloos door gekomen maar lijkt juist nu te puberen.
    Ik zou hem op dit moment de gehele bank verbieden. En extra cursus is misschien ook een idee.

19. Neilia

Neilia Niet meer actief

Je bericht is wat lang dus ik reageer even op de dingen die ik onthouden heb en reageer straks even uitgebreid via de pc :p
    Het is een Jack Russel, een druk ras das algemeen bekend ;)
    Een grote ronde is bij ons verschillend, ik wandel nooit dezelfde route 2x op een dag.
    De grote ronde is min 3,5km.
    Op zondag gaan we naar het bos of een strandje.
    Los lopen mag die niet want dan is die weg.
    We nemen nooit een bal mee oid want dat laat ie liggen en dan loop ik er meer achter aan te rennen.
    We hebben een lange riem voor als we naar het bos gaan dus hij kan wel bij ons vandaan en rondsnuffelen.

we gaan hem afleren op de bank te komen, maar hoe pak ik dit het beste aan?

dankje! Ik ben inderdaad behoorlijk wanhopig aan het worden.

20. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.385
    858
    113
    home sweet home
    Toevallig, wij hebben ook een Jack Russel. Heb hierboven al gereageerd. Zou toch beginnen met hier aan te leren. Luistert hij verder wel naar commando’s? Wat je nu investeert heb je tot zijn dood plezier aan. En dat Jack Russel niet kunnen luisteren is echt kul. Met onze vorige Jack 1e gestaan van Nederland in behendigeid. Het is vooral consequent zijn en oefenen oefenen en oefenen. (Wel eigen willetje vandaar) Ze willen graag voor je werken en zijn slimme hondjes, maak daar gebruik van.

Deel Deze Pagina