Baby 4 maanden komt opeens s'nachts weer

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Marrie1986, 3 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marrie1986

23 jan 2016
    59
    17
    8
    NULL
    NULL
    Beste medemoeders,

Mijn kindje van 4 maanden ( 17 weken ) komt sinds 2 weken weer s'nachts voor een voeding. We geven 5 flessen van 180/6 + JHBPM ivm verborgen reflux. Deze flessen drinkt hij zo goed als altijd op. Ik heb niet het idee dat hij na de fles nog honger heeft/ niet genoeg heeft.

Eerder had hij zijn laatste fles om 22.30 ongeveer en sliep dan door tot 06.00 a 06.30. Sinds kort komt hij steeds eerder, van 5.30, naar 5 en vannacht zelfs 4. Ik weet zeker dat het echt honger is, een speentje en een andere slaaphouding werkt niet meer en de aangeboden fles gaat zo goed als op.

Het feit dat hij s'nachts weer komt is een beetje vervelend maar geen ramp, hoort erbij lijkt me. Mijn zorg is dat hij door die extra voeding steeds 200ML over het maximum van 1l per 24 uur gaat. Ook ben ik een beetje bang dat hij deze voeding steeds meer naar voren gaat verplaatsen dus dat hij straks weer om 3 of 2 gaat komen.

CB adviseerde te starten met bijvoeden, beginnen met rijstebloem door de laatste fles ( maar hij krijgt al pitmeel dus lijkt me een beetje dubbel ofzo ) en vanaf volgende week groente of fruit. Zelf wil ik eigenlijk wachten tot ongeveer 6 maanden en weet eigenlijk niet zo goed wat nu te doen. Meegaan met mijn kind en die extra voeding gewoon blijven geven of toch afgaan op CB en van de avondfles een papje maken?

Alvast bedankt voor jullie advies!

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Compleet normaal. Op deze leeftijd wist je kindje actiever en alerter en heeft hij dus opeens ook weer meer voeding nodig. Voor even is dat niet erg. Waarschijnlijk trekt het na een week of twee wel weer bij.

3. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Begrijp ik het goed dat je kindje na een voeding van 200 ml om 4.00 uur alweer om 6.00/6.30 uur een fles van 200 ml krijgt? Als die beiden op gaan dan heb je sowieso te maken met honger en is het wel verstandig daar een structurele oplossing voor te bedenken.

Die liter is geen magische grens, maar een indicatie. Je hebt denk ik twee keuzes: ofwel een zwaarder type voeding ofwel rijstebloem door de laatste fles. Beide zou je moeten testen ivm de verborgen reflux. Rijstebloem is wel echt anders dan johannesbroodpitmeel. Rijstebloem bevat daadwerkelijk calorieën en johannesbroodpitmeel bijna niet (359 vs. 30 per 100 g). Het is dus wel degelijk zinvol om te overwegen.

Wat je ook nog zou kunnen proberen is de laatste voeding te vergroten en kijken hoe dat uitpakt. Wellicht is dat net voldoende om het te redden tot de ochtend. Dan verhoog je de voeding maar 35 ml in plaats van 200 ml. Of je geeft om 4.00 of 6.00 uur een kleinere fles om weer uit te komen op de tijden die je gewend bent. Ik maak niet helemaal op uit je verhaal of je vaste tijden hebt, maar die indruk krijg ik wel. Had je dat niet gedaan, dan had je de dag volgend op de nachtvoeding waarschijnlijk pas later de ochtendfles gegeven en had je niet dagelijks 200 ml extra gegeven, maar waarschijnlijk om de dag.

4. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Tijdelijk over de max is geen ramp: bij een groeispurt zie je dat al snel.
    Omdat je indikt vanwege reflux is rijstebloem echt geen goed idee: dat wordt in de maag weer vloeibaar en komt dan dus gemakkelijker omhoog.
    Als hij echt zoveel honger heeft, zou je bijvoeding kunnen gaan starten, maar gewoon even een tijdje een extra fles is echt geen ramp. In landen om ons heen wordt die max helemaal niet gehanteerd.

5. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Mee eens. Dat van vloeibare rijstebloem in de maag wist ik nog niet.

6. Marrie1986

23 jan 2016
    59
    17
    8
    NULL
    NULL
    Beste Dames.

Bedankt voor de snelle reacties. Ik geef de fles op verzoek. toevallig komt dat sinds een tijdje steeds ongeveer hetzelfde uit. Als hij om 4 een fles vraagt verschuift de ochtendfles dus mee. Vanmorgen was hij er om 7.15 i.p.v. 6. Dus wat dat betreft volgen we hem gewoon.

Dat van die rijstebloem wist ik ook niet, nog even niet doen dan lijkt me. Ik ga vanavond de laatste fles maar eens groter maken, kijken of dat wat uithaalt. Wat we eerder wel hebben geprobeerd is als hij om 21.30 voor een fles kwam zo rond 23 nog een droomflesje van 50 geven. Haalde niks uit, toch eerder komen in de nacht. Misschien is het inderdaad wel even een spurtje en we gaan er maar gewoon in mee. ik wacht gewoon met bijvoeden tot ongeveer 6 maanden.

7. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Wat doorslapen (de hele nacht) betreft heb ik ook geen gouden tip voor je helaas. Het hoort er gewoon bij. Klopt het dat je over 48 uur 11 flessen geeft en geen 12? Dan valt je 'overschrijding' ook heel erg mee.

8. Marrie1986

23 jan 2016
    59
    17
    8
    NULL
    NULL
    Ik mot zeggen dat ik niet zo aan het tellen was. Hij kreeg gewoon 5 flessen van 180/6. De tijd schoof soms wat maar dat was het op een dag. Ik zou nu eens moeten rekenen of hij dan op 11 of 12 uit komt. verschilt per dag denk ik. Als je het zo bekijkt valt het inderdaad mee met de "overschrijding"

9. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Juist rond de 4 maanden heb je vaak een fase waarin ze weer wakker worden 's nachts. Het kan natuurlijk honger zijn, maar ook zonder honger is de kans zeer aanwezig dat hij wakker wordt. Google maar eens op 4 month sleep regression...;) Als je geluk hebt is het met een paar weken voorbij, als je iets minder geluk hebt duurt het een paar maanden.
    Als het geen honger is, zou ik wel proberen af te zien van de fles. Na een flesje vallen baby's vaak makkelijker in slaap, maar juist in deze fase kun je hem leren om zelf (met mama's hulp natuurlijk) weer in slaap te vallen.

10. Marrie1986

23 jan 2016
    59
    17
    8
    NULL
    NULL
    Ik zal eens googelen! Het is wel echt honger, hij slaapt in een co-sleeper en het komt ook wel voor dat hij even wakker wordt zonder honger, dan is een aai over de bol en even verleggen voldoende om hem weer te laten slapen. Dat werkt bij deze wakker niet, het gaat van een jengel en een piep naar een overduidelijke hongerhuil

11. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Als het zo duidelijk honger is, dan is het in mijn ogen belangrijk om daar aan toe te geven. Je kindje is nog heel klein en nachtvoedingen in veel gevallen eerder regel dan uitzondering. Ook is het niet gek dat de behoefte ineens terug komt. Misschien juist wel heel natuurlijk gezien de ontwikkelingsfase. Je moet je afvragen of je dat wilt ombuigen.

Ook ben ik geen fan van (te) vroeg bijvoeden, maar ik heb dan ook meegemaakt hoe een kindje met een verstoorde darmwerking zich voelt.
    Ook vraag ik me af hoe het kan dat de 6 maandengrens ineens 2 maanden vervroegd is door adviserende instanties. Een menselijk lichaam/darmstelsel is in die paar jaar tijd vast niet zo drastisch veranderd dat dit ineens beter zou zijn voor een ontwikkeling.

Met dat wat ik nu weet zou ik zeker niets toevoegen aan de fles, pas bijvoeden rond de 6 maanden en vooral accepteren dat mijn kind nachts langer kan drinken dan die van de buurvrouw, collega, vriendin. Maar meid, lees informatie, ga niet zomaar uit van eenzijdig advies van cb en onderzoek wat bij jullie past en dan vooral volg je hart. In je reactie hierboven lijkt het alsof je het al weet. ;)

12. Marrie1986

23 jan 2016
    59
    17
    8
    NULL
    NULL
    Ja ik weet het, ik geef hem gewoon extra als hij daarom vraagt en we gaan nog niet beginnen met bijvoeden. afgelopen nacht heeft hij weer gewoon van 22.30 tot 06.00 geslapen dus wie weet inderdaad even een sprongetje ofzo.

Dat CB en die kinderartsen daar vind ik eigenlijk maar niks, ze kunnen je zo onzeker maken over vanalles. ( te klein, te groot, te dik te dun, ontwikkeling, vlekjes, plekjes, voeding vnaaf 4 maanden, slaapgedrag, buikslapen, reflux.... en noem maar op wat je allemaal voorbij ziet komen. ) volgens mij is een fijn meedenkend CB eerder uitzondering dan regel. ( helaas )

13. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

En bovendien (toevoeging aan mijn voorgangers) is BIJvoeding in het begin niet meer dan een paar lepeltjes, dus dat vervangt echt totaal nog niet een fles! En zal dus ook niet de honger 's nachts gaan stillen.

Het zijn inderdaad een soort van groeispurtjes. Rond de 6 maanden is er ook weer zo'n fase.

Deel Deze Pagina