Ons zoontje, zes weken te vroeg geboren, maar ongecorrigeerd de leeftijd zoals in mijn banner aangegeven, begon heel laat met lopen, namelijk met 2 jaar en 1 maand (ongecorrigerend). Staan pas met 18 maanden. Hij kan nog steeds niet rennen of springen, heeft weinig balans, en loopt met een apart looppatroon. Er is hemihypertrofie geconstateerd (ene helft lichaam groeit sneller en is dus groter dan de andere), maar we hebben juist het idee, net als de fysio, dan het linkerbeentje (dus het kleinere beentje) het 'aparte'beentje is. Maar nu zien we dus dat hij met zijn rechter schouder ook wat gaat hangen. Uiteindelijk (na veel praten) 'mogen' we naar het WKZ, naar de kinder.neuro.loog. Dit zal in juni of juli zijn. Ik heb een video gemaakt, waarop mijn zoontje voor mij uitloopt en ik een opname van hem maak. Zouden jullie eens willen kijken wat je ziet aan zijn lopen? ik denk dat het goed is naar het consult mee te nemen wat buitenstaanders zien (of niet zien) aan zijn looppatroon. Iemand een idee hoe ik hier een filmpje kan plaatsen? ps. hij heeft geen zuurstofgebrek gehad of iets wat daarmee te maken heeft.
Hey hoi, natuurlijk wil ik als buitenstaander vertellen hoe ik je lieve mannetje vind lopen. Voor mij komt het over of dat hij wel stevig loopt ... Hij waggelt voor mijn gevoel. En het lijkt of hij met zijn rechter been wat meer moet buigen om de handeling af te maken waardoor misschien het waggelen over komt. Verder loopt hij wat verder met zijn voeten uit elkaar dan dat ik gewend ben ... Hoop dat je hier wat aan hebt. Succes hoop dat je goed geholpen wordt.
dank je wel voor je reactie, ja dat zien wij ook. Het gekke is dus dat kindjes met hemihypertrofie helemaal geen 'afwijkende' gang hoeven te hebben, dus vandaar ook onze vragen.
drempels wil ook niet goed, dan houdt hij mijn hand vast en heel voorzichtig ervan af. ook wat waggelend.
Zijn bovenlijfje buigt een beetje naar rechts, dat valt mij op en soms lijkt het alsof hij zijn linkerknie minder ver buigt dan zijn rechterknie.
dank je wel. We nemen de reacties allemaal mee. al 23 keer bekeken..........wil er nog iemand zijn mening geven?
Mja er klopt iets inderdaad niet... Maar wat er precies niet klopt.. Het lijkt inderdaad of z'n rechterbeen langer is, verder gebogen moet worden. En misschien dat hij dat waggelende gangetje heeft zodat hij zijn been minder ver hoeft te buigen?
Ja dat zou kunnen. Maar wat ik niet begrijp in die combinatie van rechter been langer-meer buigen, is dat dat ook zijn rechter schouder wat af lijkt te hangen, niet zijn linker...... dat is tegenstrijdig toch?
Kan je niet vooraf langs een kinder fysiotherapeut ?? En dan die mening meenemen naar de kinderneuroloog? Fysiotherapeut heeft er veel meer kijk op dan wij
We komen al een jaar bijna bij de kinderfysio. Die denkt dat niet het rechter, grotere beentje het patroon geeft, maar het kleinere, linkere beentje. Ofwel dat er iets anders is dan hemihypertrofie. Haar brief is ook gestuurd naar het WKZ. Het gaat ons erom hoe het op jullie overkomt, wat ziet een buitenstaander. De dingen die genoemd zijn, zijn heel duidelijk omschreven en voor ons als ouders is dat nu moeilijker geworden, omdat we helemaal 'in de situatie' zitten.
Wat mij als leek opvalt is dat het lijkt alsof hij met zijn (voor mij) linkerbeen goed loopt en de rechter meer buigt en zeg maar mee sleept. Dus niet mee slepen als in dat hij hem niet gebruikt maar alsof de linker het goed doet en de rechter meer moeite moet doen. Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel. Maar denk dat je zonder kleding duidelijker kunt oordelen hoe hij zijn benen gebruikt. Hopelijk komen jullie in het wkz verder.
Ik heb het filmpje 6 keer bekeken... pff lastig hoor! Lijkt net alsof zijn rechterbeen langer is ofzo waardoor hij net wat langer op dat been steunt tijdens het lopen. Hij zet zijn rechterbeen ook wat opzij tijdens het lopen. Wat misschien ook nog zou kunnen is dat hij zijn linkerbeen aan het ontzien is en daarom zijn rechterbeen zo neerzet. Ik vind zijn loopje er erg houterig uitzien. Hoop dat je wat aan de reacties hebt!
dank je snoopy, ja het is heel houterig, we zouden zo graag weten WAAROM hij zo loopt en of er iets aan te doen is voor hem of niet. Ik neem jullie reacties mee, en laat ze zien in het WKZ! Bedankt hoor!
Snoopy, heb jouw filmpje ook gezien, super leuk!! Maar dat kan L. dus niet, die valt meteen om, heeft dan de grootste lol, maar dan is zijn evenwicht weg. Ik vind t soms zo sneu voor m, want hij wil springen en vooral rennen!
Ja het lijkt me heel lastig, je ziet dat er iets is, maar wat? Frusterend hoor! Hoop dat het WKZ iets kan vinden! Zal toch haast wel moeten? Heb je wel eens aan hem gevraagd of hij ergens pijn heeft? Of geeft hij dat wel eens aan? Zit trouwens te denken dat het niet persé in zijn benen hoeft te zitten, kunnen ook zijn heupen zijn. Denk ik. Maar ik neem aan dat het WKZ wel goed onderzoek gaat doen.
Dank je! Ik vind het ook sneu voor je zoontje, en voor jou. Lijkt me moeilijk om te zien dat er iets is, maar dat je er niets mee kan. Goed dat je er achteraan zit!
kan de video niet meer zien. Ben wel heel benieuwd aangezien mijn beide zoons appart lopen. En bij de oudste is ook geconstateerde dat de ene kant van zn lichaam sneller groeit dan het andere........