Hoi meiden, ik zit er over te denken om straks katoenen luiers te gaan gebruiken. Zijn er hier meiden die dat al doen en die er positieve en/of negatieve dingen over kunnen vertellen? Ben ook benieuwd of er meer meiden zijn die overwegen katoenen luiers te gaan gebruiken? Mij persoonlijk spreekt het systeem van Kaatje Katoen wel aan, ben ook wel benieuwd naar ervaringen met dit en andere luiersystemen! Groetjes Lilly
Ik heb ook nee gestemd, ik heb ze gebruikt toen bij de oudste, ik woonde nog thuis en mijn moeder raadde dat aan, Iris heeft continu luieruitslag gehad, het stinkt en je hebt veel was ervan. Qua milieuvriendelijkhed maakt het nik suitmet wegwerpluiers, daar zijn veel discussies over geweest, je moet nl. VEEL op 95 graden wassen, (niet milieuvriendelijk i.v.m veel energieverbruik, en qua budget zijn ze ook niet goedkoper want ze zijn enorm duur in de aanschaf en dus de waskosten erbij. Ik ben direkt toen ik op mezelf woonde overgestapt op wegwerpluiers, ik gebruik die van de lidl en die zijn net zo goed als pampers i smijn ervaring, je kan je kind eenmaal niet een halve dag in dezelfde luier laten lopen, pampers of geen pampers.
Ik ga het zeker proberen iig deels als we weggaan gaat hij in de wegwerp en thuis in katoen....ik heb zowel de vouwbare luiers als de voorgevormde voor een prikkie van een kennis kunnen overnemen. Zo maak ik geen onnodige hoge koste mocht het niet bevallen..... Wat betreft dat het niet milieuviriendelijker is...ik heb het tegen overgestelde gezien....ik werkte bij mensen met 3 kinderen in katoen....en scheelde absoluut veel....en dat veel 95° wassen is onzin...op 60° worden ze net zo schoon ligt er aan hoe je er mee omgaat....als je ze gelijk in de week zet krijg je de vlekken er net zo goed uit....bleken gebeurt door de zon en anders met evt wat azijn....
Toch zijn er genoeg artikelen geweest waaruit blijkt dat het verschil tussen wegwerp en katoenen luies te verwaarlozen is
Nou heb ik internet behoorlijk afgestruimd maar overal lees ik dat het gebruik van katoenen luiers je zo'n 1000 euro kan besparen. Dat 1 kind in wegwerpluiers in een jaar net zoveel afval produceert als een heel gezin van 4 personen EN dat een wegwerpluier er zo'n 400 a 500 jaar over doet om te 'vergaan'. Er zijn zelfs gemeenten die subsidie geven aan gezinnen die katoenen luiers gebruiken. Ook zijn er artikelen/onderzoeken te vinden waaruit blijkt dat kinderen met katoenen luiers sneller zindelijk worden. Voor mij wegen deze argumenten wel erg op tegen het 'gemak' van wegwerpluiers. Ik hoop dat als mijn kindje opgroeit hij of zij zich er bewust van is hoe belangrijk de natuur is. Ik ben geen heilige en heb al wel een pak wegwerpluiers in huis (gekregen) om mee te nemen voor onderweg. Dit zijn echter wel ECO luiers en dus biologisch afbreekbaar.
Ik ga katoenen luiers gebruiken. Het is zeker goedkoper, maar ik ga dan ook gewone katoenen luiers gebruiken, dus geen voorgevormde, die zijn inderdaad erg duur. Gewoon zelf vouwen dus! Verder hoef je ze volgens mij niet op 95 graden te wassen, gewoon goed uitspoelen en dan op 60 graden. Ik ben nog lang geen 100 euro kwijt voor de aanschaf van de luiers, dat heb je er dus binnen no time uit qua kosten. Verder vind ik het een bijkomend voordeel dat je kind eerder zindelijk is. En ik geloof dat het zeker wel beter voor het milieu is, 1 keer in de 2 dagen een wasje op 60 graden lijkt mij niet opwegen tegen al die wegwerpluiers!
Hoi Lilly, Leuk joh zeker doen ik ben helemaal voor. Mijn man zag het eerst niet zo zitten maar nu is ie ook voor de katoenen luiers (omdat ze niet zo gaan stinken als de papieren luiers soms al doen als ze alleen maar nat zijn) alleen poepluiers vind ie soms nog wat minder Ik heb ze nu dik 2,5 jaar gebruikt (mijn zoontje is nu overdag zindelijk en had vanacht een droge luier =D> maar met het nieuwe kleintje dat gaat komen ga ik het zeker weer doen. Er is een onderwerp bij verzorging en veiligheid over katoenen luiers waar je je vragen en ervaringen kwijt kan. Er staan ook wat verschillende systemen beschreven (oa Kaatje Katoen) en als je nog vragen hebt stel ze gerust. Hopelijk zien we je daar! Groetjes.....
Ik gebruik katoenen luiers! Niet de voorgevormde maar gewone hydrofiele.. het is echt niet veel werk! Je verschoont je kindje..legt de luier naast je..of in een emmertje..(de vieze) doet een schone om..wanneer je kindje weer slaapt pak je de luier..spoelt em even uit..en gooit em in een emmer waar je alle luiers in gooit..en een keer in de 2 dagen draai je een wasje..(hoe meer luiers je aanschaft hoe minder wasjes..en de luiers zijn hardstikke goedkoop) Het is echt geen meer werk! Ik gebruik alleen voor snachts nu gewone luiers omdat katoenen luiers sneller nat worden en Eslem al slecht tot niet slaapt snachts.. Mijn enige probleem is dat ik ze niet zo goed om kan doen..ze is erg klein..en het omdoen is een beetje rommelig en het vastzetten met speld helemaal omdat het middengedeelte al dik is..en dan de twee flappen daar nog bij..en dan nog een speld er door heen..hehe..maar goed dat went vanzelf..en ze heeft een behoorlijke prop in haar broek..groter dan met een gewone luier..
Nou ja de meningen verschillen, ik zal straks het artkel wel ff uittypen Ik begin er in elke geval niet weer aan, teveel stank, teveel was, en kwas ook niet gecharmeerd van een lekker bult natte luier in je tas meedragen naar huis.
de emmer staat bij ons in de badkamer en het stinkt er toch echt niet..ik spoel de luiers namelijk uit.. En als we naar buiten gaan dan gebruiken we gewone luiers (die trouwens meer stinken als ze een dag in een emmer staan)
Ja, wij spoelden de luiser ook uit, en dat stinkt hahaah ach zowiezo hoe romantisch het idee ook is, ik hebe r geen tijd voor, heb elke dag al een bult was van hier tot tokyo met 4 kids en kheb dr gewoon egen zin meer in, kan zeggen dat ik het gedaan heb , maar no thnx
Tuurlijk maisy, meningen verschillen inderdaad maar te veel stank en te veel was valt echt mee en niet iedereen gebruikt katoenen luiers voor onderweg. De stank valt reuze mee en ruik jij maar eens aan een luieremmer met papieren luiers net zo erg hoor, en wassen moet je toch heel veel met kleine kinderen, ik vul de was aan met beddegoed en handdoeken en dan is het misshcien 1 was meer in de week en meer niet. Er zijn ook genoeg artikelen die aangeven dat katoenen luiers wel veel goedkoper en minder belastend voor het milieu zijn, je kan ze nl ook voor meerdere kindjes gebruiken en dan is het helemaal super voor het milieu. Ook heb je tegen woordig luiers van bamboo vezel, dat is super absorberent en minder milieu belastend om te groeien dan katoen, want het groeit supersnel. Dus ook katoenen luiers worden steeds beter.
Echt? Ik zou het niet in mn hoofd halen luiers waar in gepoept is te wassenmet andere was, brrr. Ik gooi de luiers van de kids (die we nu niet meer hebben tot de beeb er is) in een emmer ja en vind k net zo erg stinken, alleend at kan ik zo weggooien en de katoenen moest k ook nog eens de poep eruit halen want dat kan je niet meewassen, ik heb er gewoon geen fijne ervaring mee Iris zat onder de luieruitslag , die platis broekjes gaven een afdruk tussen haar beentjes en ze had een mega dikke kont in haar broekjes , kvond t ook geen kijk. Wat betreft dat je met kleine kids zowiezo veel was hebt, kweetniet of je ooit voor 4 kids en 2 volwassenen een maandje de was hebt gedaan, maarre elke extra was schiet niet op, t moet ook allemaal drogen, en omdat ik dus wel best milieubewust ben, hang ik alles op te drogen ipv in de droger te gooien (wat veel stroom kost) die we wel hebben hoor, maar k gewoon duur in het gebruik vind
ja, ik ga voor katoen! En dan de gewone vouwdingen al die andere systemen vind ik te duur. Mijn moeder heeft het er ook altijd mee gedaan (behalve onderweg) en die luiers zijn na 5 kinderen nog steeds prima te gebruiken. Ze hadden/hebben geen droger dus alles ging ook gewoon aan de waslijn. Volgens haar is het niet veel extra werk. Dus ben ik met zo'n voorbeeld wel gemotiveerd. Ook omdat het beter voor het milieu is, dat heb ik in verschillende studies gelezen.
nee maisy niet voor 4 kids en 2 volwassenen zelf zijn we nog maar met zijn 3 en maar mijn zus had 3 kinderen en 2 volwassenene (2 kids in de luiers) dus ik weet dat daar flink gewassen werd. Wat die poepluiers betreft, ik doe altijd een spoelwasje van alleen de luiers voor ik de rest erbij doe en was ze dan op 60 graden echt niet onhygienisch hoor en als je dan papieren inleggers gebruikt waardoor het meeste weggegooid wordt en ze dan uitspoeld valt het echt reuze mee. Bovendien er hele goede broekjes die niets meer lijken op de plastic broekjes (die je jammer genoeg nog steeds kan krijgen). De luieruitslag van jou kleintje kan ook te maken gehad hebben met het was poeder dat je gebruikte maar ja net wat je zegt ieder zijn eigen ding en wij vind het fantastisch veel beter dan papier en beter voor onze portomonee (zelfs met dure voorgevormde luiers). Bovendien is mijn zoontje al zindelijk overdag en hij is nog maar dik 2,5 terwijl je van veel jongetjes hoor dat ze veel later zindelijk zijn. Ach ja het is maar net hoe je het treft volgens mij.
ik heb volgens mij die plastic broekjes waar jullie t over hebben..bij de hema gekocht..achja..laat beetje afdruk achter maar zie geen irritatie bij haar..
Ik denk erover het systeem van Kaatje katoen te gaan gebruiken met van die inleggers erbij die je door de wc kunt spoelen. Is wel wat prijziger misschien als 'gewone' katoene luiers maar ze lijken me wel erg gemakkelijk, en idt is mijn eerste dus mocht er een 2e komen dan kan ik ze ook weer gebruiken dus dan heb je die kosten er wel weer uit denk ik.