Dat er een dating website is voor hoger opgeleiden was mij al bekend maar nu kwam ik pas ook een inboedelverzekering, autoverzekering en zorgverzekering voor hoger opgeleiden is. wat vinden jullie hiervan? Goed dat zulke dingen bestaan of juist overbodig? Moeten er dan ook verzekeringen zijn voor lager opgeleiden?
Tsja, wat zal ik zeggen?? Qua zorgverzekering kan ik het misschien nog wel begrijpen, want uit onderzoeken is wel gebleken dat hoger opgeleide mensen minder vaak roken en misschien zijn er ook onderzoeken naar andere levensstijl-elementen die een goede gezondheid in de hand werken?? Maar qua inboedel en alles kan ik me eignelijk niet bedenken waarom hoger opgeleide mensen daarin zouden verschillen van lager opgeleide mensen. Beetje vaag dus.
Vast weer iemand op een kantoortje verzonnen die volledig in zijn eigen droomwereld leeft en denkt dat laagopgeleiden alleen bij Zeeman, Action en Ikea komen. Oftewel: ik vind het dikke onzin.
Als mensen denken dat het exclusief is, zijn ze bereid meer te betalen. Het is gewoon marketing en volslagen onzin. (okay, die dating site snap ik npg wel)
Ik vind het de grootste onzin. Dat soort teksten zijn voor mij een hele goede reden om er niet eens naar te kijken, ik heb een hekel aan hokjes.
Ik vind het echt denigrerend.. Ik heb mbo, mijn man hbo. Is hij dan beter dan mij? Nou ik vind van niet. Belachelijk zielig gedoe is het.
Er zijn ook speciale polissen voor vegetariërs en voor mensen die niet roken. No big deal. Het is niet alleen marketing, het is ook gewoon echt zo dat sommige mensen risico-voller zijn voor de zorgverzekering dan anderen. Een niet-rokende, geen vet etende persoon hoeft minder vaak naar de dokter en is dus goedkoper voor een zorgverzekering dan een persoon die wel rookt en die ongezonder eet. Als uit onderzoek blijkt dat hoger opgeleide mensen minder vaak roken en dus minder financieel risico met zich meebrengen dan vind ik dat logisch dat ze ook minder hoeven te betalen. Kom op zeg, anders is het straks ook nog discriminatie dat mensen met een hoger salaris een hogere hypotheek kunnen krijgen?! En het heeft er ook niks mee te maken dat mensen beter zijn dan andere mensen. Zo kijkt een zorgverzekering helemaal niet. Die kijkt alleen hoeveel winst ze kunnen maken en wat de risico's zijn. Als je een overlijdensrisico-verzekering neemt kijken ze ook altijd of je rookt of niet en daar wordt de premie op aangepast. Is dat dan ook discriminatie??
dus de auto verzekering is het goedkoopste (op die website althans) voor hoger opgeleiden omdat die ookal beter kunnen auto rijden?
Dat vinden ze daar bij die zorgverzekering blijkbaar, en dat zullen ze dan op onderzoek baseren. Ze moeten sowieso verdienen aan die premie, anders zou zo'n verzekering natuurlijk zo failliet zijn. Ik heb het idee dat heel veel mensen hier denken dat de verzekeringen dingen zomaar beslissen omdat ze dat leuk lijkt of slim lijkt. Maar een verzekering is een bedrijf, geen persoon. Ze discrimineren niet, ze calculeren dingen in en maken op basis daarvan beslissingen. Blijkbaar hebben ze er een financieel voordeel bij door hoogopgeleide mensen een lagere premie te laten betalen. Ze hebben berekend dat ze die mensen lagere premie kunnen laten betalen en er dan alsnog aan kunnen verdienen. Dus doen ze dat, want het is een bedrijf en een bedrijf wil winst maken. Als ze aan laagopgeleide mensen zouden kunnen verdienen door hen dat bedrag aan te bieden, zouden ze dat ook doen. Het is zakelijk, niet iets persoonlijks tegen laagopgeleide mensen... Ik snap echt niet waarom dat zo lastig te begrijpen is, maargoed, ik ben ook hoogopgeleid * just kidding *
CBS - Kloof in levensverwachting tussen hoog- en laagopgeleiden blijft even groot - Artikel Ik heb even een artikel opgezocht en volgens het CBS leven hoog opgeleiden inderdaad langer. Maar als je goed kijkt leven vrouwen ook langer dan mannen. Mag ik mijn zorgverzekering alvast bellen
De vergelijking op een hypotheek is natuurlijk onzinnig he.. Wanneer je meer geld verdient kun je meer lenen logisch. Je moet het ergens mee betalen. Maar sorry, een hogeropgeleid persoon veroorzaakt net zo goed een ongeluk als iemand met alleen vmbo. En minder ziek? Ik lees juist dat ambtenaren vaker ziek zijn.. Dat zijn toch voornamelijk hoger opgeleiden? Ze zouden juist voor de 'lager' opgeleide mensen de zorgverzekering naar beneden moeten zetten. Bizar hoog is het en je krijgt er amper nog wat voor. En ach tis nog verplicht ook Zowieso vind ik dat in hokjes plaatsen naar.. Laag hoog, slim, dom, rijk, arm. We zijn allemaal mensen.. Al dat stomme gezeur.. En blijkbaar zijn ook alleen de 'hoger' opgeleide mensen degene met behoefte aan zulke onzin.
Volgens mij is er ook een speciale auto-verzekering voor vrouwen Zorgverzekering zou ik niet teveel op rekenen, want vrouwen zijn sowieso duurder dan mannen ivm dingen als kraamzorg, bevallingskosten etc. Niet dat elke vrouw daar gebruik van maakt, maar gemiddeld is het gewoon duurder.... Hoewel, mannen breken weer vaker wat omdat ze meestal ruwere sporten beoefenen dan vrouwen. Hmm... Ik ben blij dat ik niet voor een verzekering werk, laten we het daarop houden
Het is redelijk algemeen bekend dat vrouwen gemiddeld langer leven dan mannen. De sterftetabellen waarmee wordt gerekend bij levensverzekeringen houden daar al rekening mee. Ze worden ook gebruikt voor pensioenbetekeningen.
Klopt! En duur dattie is! Zullen vast ook wel roze verzekerings pasjes hebben Ik ook, wat een drama lijkt mij dat..
Dat is wat voor mij (al vind ik natuurlijk dat ik erg goed kan autorijden, de deuken in mijn auto vertellen iets anders)
En vegetariërs, mensen die niet roken, enz. Er zijn veel meer van dit soort uitzonderings-situaties, hoor Trek het je toch niet zo aan joh, het heeft helemaal niks te maken met minderwaardigheid of niet. Het gaat er gewoon om dat gemiddeld meer mensen die laagopgeleid zijn een ongeluk krijgen dan hoogopgeleide, maar dat zegt niks over individuele mensen....
Nare vorm van discriminatie vind ik als universitair geschoolde. Zo vind ik een zorgpolis obv criteria als roken en overgewicht meer zeggen en terecht ipv aan de hand van een papiertje. En wat is nu helemaal hoger opgeleid? Hbo vrije tijdskunde vind ik een lachertje bijvoorbeeld en mbo verpleegkunde lijkt me dan een stukje rijker van niveau als zo'n nutteloze hbo pretopleiding. Om die datingsite voor hoger opgeleiden moet ik ook altijd lachen. Daar vraag je erom om bedot te worden want liefde matcht niet op papier. Mijn conclusie: je kunt jezelf als hoger opgeleide ook te belangrijk vinden. En juist die zo zo en hakken over de sloot hoger opgeleide figuren trekken zich aan zoiets op.
Eens met Bolkje, het is niets persoonlijks. Een verzekeraar kijkt naar statistieken en maakt een risico-analyse. Op basis daarvan passen ze hun premies aan. En wanneer uit de statistieken blijkt dat 'hoger opgeleiden' minder vaak ziek zijn en bvb minder ongelukken in het verkeer veroorzaken is het voor hen zakelijk gezien logisch dat deze minder premie betalen dan de 'lager opgeleiden'. Zo schokkend vind ik het trouwens niet, er wordt toch ook gekeken naar postcode bij bvb auto en inboedelverzekering. In de betere (rijkere) buurten betaal je minder dan wanneer je in een achterstandswijk woont.