Ikea Trådfri

Discussie in 'De lounge' gestart door tupp, 1 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.777
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    #1 tupp, 1 aug 2020
    Laatst bewerkt: 1 aug 2020
    Heeft iemand hier stekkers / lampen uit de Ikea Trådfri serie? (Vast wel ;)) Ik zou dit ook wel willen, maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe het nu zit met die afstandsbediening. Stel dat ik vier lampen aan (verschillende) slimme stekkers heb hangen. Kun je ze dan met die afstandsbediening nog afzonderlijk aan / uit zetten? Of is het alles of niets?

2. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    De stekker is 1 schakelpunt, dus als daar 4 lampen aan zitten, gaan ze of allemaal aan of allemaal uit.

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.777
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Sorry, ik beschreef het niet goed in mijn openingspost zie ik. Ik heb het nu aangepast. Ik bedoel vier (of zes, whatever) afzonderlijke slimme stekkers. Dus als ik in elke hoek van de kamer een stalamp of hanglamp zou koppen aan een slimme stekker, kan ik ze dan nog los aan - uit doen? Of alleen met zijn allen tegelijk?

4. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Mijn jongste broer heeft iets van philips.Daar kan je wel met de afstandsbediening afzonderlijk de lampen uit of aan doen en dimmen.

5. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.737
    113
    Zoals ik het lees in de beschrijving koppel je een x aantal lampen (max 10 st) en die kan je gelijktijdig bedienen. Dus je kan dan geen afzonderlijke lampen bedienen. Of je moet iedere lamp zijn eigen afstandsbediening geven.
    Je kan ze natuurlijk wel afzonderlijk bedienen door de stroom eraf te halen.

Wat dat betreft is Philips hue veel uitgebreider met ontelbare mogelijkheden. Alleen al om veel duurder.
    Ik bedien mijn lampen bv met de app op telefoon en iPad, met mijn apple Watch, Google home, een switch tap (afstandsbediening) en in de hal en overlopen werken ze met sensoren. En de lampen zijn te bedienen per ruimte, per scène en ook los van elkaar.

Maar je zou bv ook een Philips hue bridge kunnen kopen en deze koppelen aan Innr lampen of stekkers. Dat merk werkt ook op de Philips bridge en is een stuk goedkoper. Wel nog steeds wat duurder dan Ikea.

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.777
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vind Philips echt veel te duur. Ikea kan, naast de afstandsbediening, ook met een app. Voor mij is het prima hoor, als je ze allemaal tegelijk aan en uit zet. Maar mijn man zit vaak 's avonds met maar één lamp aan. En het schijnt dat je bij dit soort dingen ook rekening moet houden met je wederhelft.

7. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.737
    113
    Dan zou ik gewoon 1 extra afstandsbediening kopen voor je man en die ene lamp.

Edit: ik neem eigenlijk aan dat je in de app de lampen wel afzonderlijk kan bedienen. Dus dat is ook nog een optie dat je man die ene lamp dan met de app bedient.

8. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ik heb een vraag over Philips hue, zijn behalve al de dingen die je opnoemt, die lampen ook gewoon te bedienen met een schakelaar aan de muur (met evt dimmer)?

9. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.923
    15.587
    113
    Nabij Utrecht
    Ja dat kan wel, mits je een google home hebt en ze vanaf daar bediend (via spraak of mobiel).
    Dat hebben wij namelijk ook :).

In google home hebben we de lampen elk een aparte naam gegeven waardoor wij afzonderlijk bij de spotjes kunnen aandoen, of de keukenlamp of de slaapkamer lamp :)

10. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.737
    113
    Ja, dat kan. Maar als je ze met een gewone schakelaar uitzet, haal je dus de stroom eraf en kan je ze niet meer bedienen via de app of alle andere soorten bedieningen die er zijn (dan zijn ze onbereikbaar).

Om dat probleem op te lossen hebben ze deze: https://www.bol.com/nl/p/philips-hue-dimmer-switch-draadloze-schakelaar/9200000055304542/?Referrer=ADVNLGOO002065-G-65847076486-S-644390814236-9200000055304542&gclid=EAIaIQobChMIp9SXqun56gIV0WDmCh1PRwvDEAQYASABEgLmrvD_BwE
    En nog een duurdere variant: https://www.amazon.nl/Philips-Hue-Schakelaar-Bevestigen-Afstandsbediening/dp/B0748MQWP3/ref=asc_df_B0748MQWP3/?tag=nlshogostdde-21&linkCode=df0&hvadid=430527493653&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=1988789065298782660&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=t&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9064237&hvtargid=pla-550062156872&psc=1
    Wij hebben de onderste en gebruiken hem voor 4 scenes in woonkamer en keuken: om alle lichten aan/uit te zetten, alleen de lichten van de keuken te bedienen (helder licht en een wat sfeervollere verlichting, en de woonkamer. Maar die goedkopere was eigenlijk ook wel prima geweest. Vooral omdat we de lampen nu veel bedienen met google home en de Apple watch.

MamavanLieverd vindt dit leuk.
  11. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ah, ok, dank je. Het ging me er vooral om dat een normale schakelaar ook moet werken in sommige ruimtes, zodat onze kinderen de lampen ook kunnen bedienen daarmee. En ik was al een keer een beetje aan het zoeken geweest, maar kon dus nergens vinden of dat kon. Ik weet ook niet zeker of het voor ons echt wat is, maar wil me er wel in verdiepen ivm ons nieuwe huis wat we totaal laten renoveren, dus dan moet je overal over nadenken, haha. Ik zit dus vooral met de kinderen, die hebben een beperking, dus een schakelaar is dan logisch, drukken = aan/uit, draaien = dimmen. Maar die uit je link, kun je dan ophangen op zo’n plek, dus zou misschien ook werken.

Heb je dan geen lichtschakelaars meer in je huis, of staan die allemaal gewoon altijd op aan?

12. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.737
    113
    #12 Adje, 1 aug 2020
    Laatst bewerkt: 1 aug 2020
    Ja dat snap ik. Heel verstandig om het eerst dan allemaal uit te zoeken.

Mijn schakelaars zitten er allemaal nog en staan gewoon aan. Die van de overloop en hal heb ik even vastgezet met tape (moet ik nog even wat netter oplossen :roflmao:), omdat daar sensoren zitten en de lampen daar gaan automatisch aan als je de ruimte in komt en gaan na 1 minuut uit (is ook programmeerbaar). En in het begin hadden we natuurlijk de neiging om aan de schakelaar te zitten, waarmee de sensor niet meer zou werken.

En verder heb ik ze nog niet overal. We zijn begonnen met een starterspakket met 2 lampen en hebben het zo langzaamaan uitgebreid naar hele woonkamer, keuken, hal, 2 overlopen en onze slaapkamer. De slaapkamers van de kinderen zullen zo ook ooit wel aan de beurt komen. Maar daar wil ik dan inderdaad die schakelaar van Philips ophangen, zodat ze niet gebonden zijn aan hun telefoon. Die moet tenslotte beneden blijven als ze naar bed gaan, dus dan is het handig om ze toch met schakelaar te kunnen bedienen.

13. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.311
    10.280
    113
    Wij hebben ook philips hue. Mijn man heeft het allemaal uitgezocht. Je kan de lampen nu ook instellen zo dat je bijvoorbeeld niet in het donker thuis komt.

Beneden 3 lampen, boven 1. Langzaam neemt het over haha. Echt super makkelijk om met je stem te activeren. Beneden hebben we kleur (aanbieding) boven wit/ warm gelig
    Kan me wel voorstellen dat je in jullue geval een echte knop wil

Onze zoon wil het ook wel hahaha. Misschien later op zijn kamer een google mini.

14. bababoe

bababoe Fanatiek lid

11 mrt 2011
    1.803
    779
    113
    Wij hebben ook Philips Hue lampen, de schakelaars werken ook nog gewoon maar dan kun je het daarna idd niet meer met de app bedienen. Wij hebben daarom hier de afstandsbediening aan de muur gehangen (kan er ook af, wordt zo door Philips geleverd). Drukken op de knop is aan; langer ingedrukt houden is feller of minder fel. Wellicht is dat voor jullie ook een optie.

15. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Wij hebben ook Philips hue en willen niet anders meer. Lamp in de wc gaat op beweging aan, net zoals s nachts de lamp van de gang gedimd aangaat bij beweging. Ideaal! Wij gebruiken verder ook geen schakelaars meer, die zouden wel gebruikt kunnen worden.

16. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.777
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb nu gevonden dat je met Klik-Aan-Klik-Uit wel je lampen apart kunt in- en uitschakelen. Hoe zit dat met Philips Hue?

17. Poolvos

Poolvos VIP lid

9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Wij hebben alleen maar ikealampen tegenwoordig. Mega handig! In de ikea-app kun je ze per stuk bedienen. Ook profielen maken: sfeerverlichting of juist alles vol aan (gebruik ik met stofzuigen bijv). Je kunt ze groeperen of individueel bedienen.
    Wij hebben de oude schakelaars inderdaad altijd ”aan” staan. Maar in principe kunnen die dus weg. Dat hebben wij op een paar plekken zelfs gedaan. We hebben in de veelgebruikte kamers de ikea schakelaar gewoon op de plek van de oude schakelaar geplakt - of er naast in afwachting van wissel :o:
    Je kunt ook aansluiten op google home, mijn man speelt daar altijd mee. Heeft de lamp bij de voordeur bijv op bewegingssensor gezet. Dat soort dingetjes.
    Ik hou ’t liever simpel en gebruik eigenlijk alleen de (ikea)schakelaars en soms dan de ikea app :)

18. Poolvos

Poolvos VIP lid

9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Iemand schreef trouwens dat je volgens de beschrijving max 10 lampen kan koppelen. Moet dat toch eens checken met man morgen. Naar wat ik weet hebben wij maar 1 zo’n basispunt (en ik kwam net al op 12 lampen buiten uit - binnen nog zeker een 20tal erbij). Maargoed. Ik ben echt nitwit. Als hij morgen vertelt dat er toch nog 4 zijn, zou me dat alleen verbazen omdat ik ze dan niet ben teven gekomen met afstoffen ofzo:p :roflmao:

19. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.777
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik wil eigenlijk niet elke keer m'n telefoon moeten pakken als ik een lamp aan of uit wil zetten. En mijn man heeft daar al helemaal geen trek in. Dus ik wil ze wel gewoon met een schakelaar of afstandsbediening kunnen bedienen. Wat mij betreft alles in 1 keer, maar mijn man zit graag in het half donker met maar 1 of 2 lampen aan. Dus voor hem is de optie om ze met een afsyandsbediening allemaal apart aan en uit te kunnen zetten echt een dealbreaker. Waarom dat toch een smart toestand? Drie redenen:
    - tijdsinstelingen die meeveranderen met de seizoenen, zonder dat je dat steeds handmatig moet bijwerken als het eerder of later donker wordt
    - bij sommige lampen hangt of ligt de schakelaar op een plek waar we er niet goed bij kunnen
    - ik moet toch ìets hebben om op m'n verjaardagslijstje te zetten. :roflmao: Verder heb ik alles al.

Ik heb gezien dat Klik-aan-klik-uit wel met een afsgandbediening de mogelijkheid heeft om de lampen afzonderlijk te bedienen (zoals man wil) of alles in één keer (vind ik handig). En met de hub kun je via een app tijden instellen. Dat heeft dus in principe alles wat we willen.
    Wel dubbel zo duur als Ikea-spul. Dus nu wil ik nog weten of dit ook goedkoper kan. ;)

20. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    #20 Devilschase, 2 aug 2020
    Laatst bewerkt: 2 aug 2020

Wij hebben WOOX home gekoppeld aan Google maar je kan WOOX ook los gebruiken via hun app.

Geloof 3 slimme stekkers voor 40 euro ofzo? Alles kan je een aparte naam geven, je kan tijden instellen dat de lampen aan en uit moeten, hele schema's maken voor verschillende dagen/maanden. Wij bedienen met google home, dus als ik zeg " Hey google doe de lamp in de eetkamer aan" , dan gaat alleen die aan.

Of er ook een afstandbediening voor is weet ik niet, zou je even moeten zoeken.

Gewoon de stekker in het stopcontact drukken en daar de stekker van de lamp in, app downloaden en verbinden, echt 2 minuten werk, supermakkelijk.

Deel Deze Pagina