We wonen in een 3kamerappartement in Amsterdam. Fijne buurt, maar veel te duur. Ons huis staat te koop en we willen heel graag in een kindvriendelijke buurt wonen in een huis met 4 slaapkamers en een tuin. Amsterdam uit dus, want het is niet te betalen hier. Maar waar te gaan wonen? We hebben ons oog laten vallen op Amersfoort, omdat we daar beide vandaan komen. Het voelt dus als thuiskomen. En het heeft een prima treinverbinding met de Universiteit. Punt: reistijd voor mijn man wordt wel een uur. Voordeel is wel dat hij wat kan werken in de trein. Maar we worden heen en weer geslingerd door de reistijd. We zitten nu op 10 minuten fietsafstand en ik vind het zo fijn. De jongens worden lekker op tijd opgehaald. We zijn zo bij ze als er iets is op het KDV. En we staan nooit in de file en we hebben nooit vertraging. Ik vind het zo moeilijk om dit op te geven. Echt vreselijk moeilijk. Maar ik wil ZO graag verhuizen. Wie doet dit, zo lang reizen? Hoe bevalt het? Wat zouden jullie doen? Naja, niet dat we echt een keuze hebben... Want als we niet verder zouden gaan wonen, kunnen we net zo goed niet verkopen. Groter wonen gaat niet echt lukken namelijk. Tenzij we naar een mindere buurt gaan. Buuhhh...
mijn man heeft 2 jaar aan een stuk elke dag 320 km moeten rijden (heen en terug) om te gaan werken beviel goed enkel niet met de trein te doen en dus ook duur qua naft maar voor de rest was het zeker te doen gewoon doen waar jij je goed bij voelt en wat jou gezinnetje ten goede komt
Wil je per se naar Amersfoort? Of sta je ook open voor iets dichterbij Amsterdam? Of Watergraafsmeer bijvoorbeeld (of zeg ik nu echt iets lelijks? ). Ik heb een paar maanden geforensd tussen Amsterdam en Rotterdam en vond het echt een verademing om in Rotterdam te gaan wonen. Ik was zoveel tijd kwijt en 's avonds was ik bekaf. En ik woonde toen alleen zonder partner of kinderen, met een gezin lijkt het me helemaal niets. Als ik jou was zou ik toch iets meer in de buurt van Amsterdam gaan kijken en/of kijken hoe de werkgever staat tegenover deels thuiswerken.
@ maedra: we wonen in de watergraafsmeer. Maar voor een huis met 3 slaapkamers (daar waar we er liever 4 hebben) betaal je al snel meer dan 4 ton. En dan heb je nog geen tuin... En het huis heeft waarschijnlijk wat achterstallig onderhoud. Plus het is er piepklein. Duur dus. En de randgemeenten zijn eigenlijk ook duur... Hebben er wel gekeken, maar het blijft klein. En ik ben ook bang dat ik me er niet zo thuis kan voelen als bijv. in Amersfoort. Dat sterkt ons ook erg in de keuze om voor Amersfoort te gaan. Mijn man werkt 1 dag thuis. En hij kan wel minder uur maken op een dag, en wat meer thuis, maar hij zit wel met vergaderingen en colleges en dergelijke. Dus veel meer is geen optie. Ik wil dan wel een baan in Amersfoort vinden. Maar ja, ze liggen nou niet bepaald voor het oprapen.
de reistijd voor je man is dus een uur, en voor jou dan?? Kun jij nog steeds snel bij het kdv zijn e.d., want voor mij zou dit ook belangrijk zijn. Ik vind een uur zeker acceptabel als de ander dichtbij werkt en je niet continue met vertraging zit. Wij hebben wel ervaring met lange reistijd, maar dat was echt te gek. Wij wonen net boven antwerpen (+/- 15 minuutjes) en vriendlief werkte in hoofddorp. Dat was echt niet te doen, maar ja dat is ook wel ietsjes verder.
@ tulip: jaa het zou al zoveel schelen als ik al een baan in Amersfoort zou hebben. Maar ik ben best wel bang dat dat enorm lang gaat duren... Van Antwerpen naar Hoofddorp is best een stuk inderdaad! Poeh!
ja snap ik, je hebt natuurlijk niet de garantie dat je snel een baan vind. Gaan de jongens dan naar amersfoort naar een kdv of blijven ze juist in a'dam??? Die afstand was ook echt niet te doen. Hij was s avonds tussen 9 en 10 uur thuis en ging om half 7 weer weg s ochtends. Nu lekker in breda, dat scheelt enorm.
Oei jee, dat is laat thuiskomen dan. Gelukkig zit hij nu een stuk dichterbij! De jongens gaan dan in Amersfoort naar een KDV. Zo dicht mogelijk bij huis. Ze staan al overal ingeschreven. Het is denk ik ook angst voor het onbekende en het loslaten van mijn leven zoals ie nu is. Nu natuurlijk erg flexibel door de studie. Straks zelf een baan en manlief ver reizen. Nu doen we alles samen (we brengen zelfs de kinderen samen naar het KDV 's ochtends ), we kunnen het straks natuurlijk ook meer verdelen zodat er voor de kinderen minder verandert. Zal mijn maatje best missen.
Is Duivendrecht ook zo duur? En al gedacht aan Hoofddorp? Veel kindvriendelijke plekken met huizen met tuin (Vinex).
ik denk het idd ook, het zal allemaal best geregeld worden, maar het is fijn zo te blijven doen zoals je het altijd gedaan hebt. Ik denk als je er eenmaal aan gewend bent, dat je dan achteraf denkt: waar heb ik mij zo druk om gemaakt. Hier ook zoiets hoor, mijn vriend werkt nu tot 16.00 (parttimer noem ik hem altijd) en hij gaat een soort van promotie maken waardoor hij wat later zal thuiskomen en soms in een hotel zou moeten overnachten. Om die reden ga ik mijn baan hoogstwaarschijnlijk opzeggen, maar het is allemaal wel spannend ja, ik herken het gevoel.
Hoofddorp heeft nog wel betaalde woningen inderdaad, maar geen goede verbinding met de universiteit (overstappen... een directe treinverbinding is wel een pre). En het stomme is: nog niet eens zoveel korter qua reistijd in vergelijking met Amersfoort. Duivendrecht trekt me niet zo.
Oh dat is ook spannend ja! Ook een fijne promotie qua salaris? Zodat het voor jou ook makkelijker wordt om je baan op te zeggen? 16.00 uur is lekker zeg. Ja achteraf valt het hopelijk allemaal heel erg mee. Ik vind het maar spannend allemaal.
Een andere optie is de snelle busverbinding van Zuidtangent. Die rijdt van Haarlem via Hoofddorp en Schiphol naar Amsterdam Zuid. Zou ik toch eens naar kijken.
dat mag ik wel hopen ja, qua salaris. Nee idd ja. Ik vind met die gekke tijden enz, dat er gewoon iemand continue bij ons meisje moet zijn, want anders wordt het voor haar ook te gek. Nou ja continue, oma wil vast ook nog wel eens oppassen.
@Yukl, Is Haarlem ook geen optie voor jullie? Daar hebben wij destijds ook gezocht, maar daar kwamen wij er als starter niet tussen. Ik vermoed dat jullie ook iets meer te besteden hebben dan wij dat destijds hadden. Meer huizen met tuinen, directe verbinding met A'dam, strand etc... Pff ik zou er zo weer naar terug willen
Ja Haarlem hebben we ook gekeken en vinden we ook erg leuk. Maar ook best duur... En het nadeel is dat het NOG verder bij onze ouders vandaan zit, iets waar we nu al tegenaan lopen. Nog een pluspunt dus van Amersfoort. De huizenmarkt in de omgeving van Amsterdam is ook nog veel te goed. Daar waar huizen in Amersfoort flink zijn gezakt qua prijs en dus ontzettend goed te betalen zijn (in vergelijking met hier dan ), blijven ze in deze omgeving best hoog. En worden ze vrij snel verkocht. Leuk voor de verkoop van onze woning, maar minder voor de aankoop van een andere woning.
Gewoon gezellig naar Amersfoort komen hoor, prettig wonen hier. Mijn collega's rijden elke dag vanuit Twente naar Hilversum (voorheen A'foort), m'n exman heeft jarenlang 100km per dag, enkele reis, gereden. Dus het is net wat je zelf kunt en wilt.
Ik rijd dagelijks 150 km heen en weer 150 terug. Ga s'ochtends om 6 uur weg en kom om 7:15 thuis. Ideaal is het niet, maar ik vind het nou ook weer niet zo erg dat ik mijn super leuke baan er voor op zou geven. Kijk wel beetje uit naar banen in de buurt, maar ben behoorlijk kieskeurig. Wel ga ik binnenkort van fulltime naar 3 dagen, omdat 5 dagen op en neer fysiek erg zwaar is voor mij.
Ik denk dat dit voor de meeste mama's geen acceptabele tijden zijn... Amersfoort lijkt me hartstikke mooi wonen en een baan vinden in regio Utrecht is best heel goed te doen. Studeren zal je niet eeuwig. Ik heb een tijd Den Haag - Utrecht gedaan. Qua afstand nog wel te doen maar qua files niet (en ik ben aangewezen op mijn auto). Daarna Amsterdam- Utrecht gedaan.. Dat ging prima (veel minder files en meer alternatieve routes). Ik kies er nu voor om zo min mogelijk reistijd te hebben.
Boehoe dus jullie hebben definitief gekozen voor Amersfoort? En het huis te koop gezet, super! Ik heb best vaak voor mijn werk een reistijd van 1 tot 1,5 uur heen en dan hetzelfde weer terug. Het is te doen omdat mijn man en ik hebben afgesproken dat ik breng naar het KDV en hij haalt. Als ik allebei zou moeten brengen en halen is het niet te doen denk ik. Dus opstaan om 6:15, dochter om 7:30 op het KDV, en dan ben ik om ongeveer 17:15 thuis en begin met koken, en man komt met dochter om ongeveer 17:45 of 18:00 en dan gaan we direct eten. Het is best te doen hoor, en als je man in de trein kan werken is het ook wel te doen lijkt me. Maar dat is mijn persoonljke mening.