Te klein (onderzoeken)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door xxessiexx, 21 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xxessiexx

xxessiexx Actief lid

2 jun 2010
    427
    12
    18
    Hallo allemaal,

Ik heb een dochter. Zij is nu 3,5 jaar. Al een hele poos hebben ze het er op het consultatiebureau over dat we eens met haar naar de huisarts moeten omdat ze wel erg klein van stuk is.
    En omdat ze nu al een paar metingen onder de onderste lijn zit gaan we dus naar de huisarts.

Ze is inderdaad erg klein. Iedereen zegt het ook en op de peuterspeelzaal zijn zelfs de kinderen die net nieuw komen meestal langer dan zij.
    Ze is nu trouwens 90 cm en weegt 14 kilo.

Maar aan de andere kant haar ene oma is ook maar 1,55 en haar andere oma ook niet groter dan 1,60.
    Ik ben zelf 1,65 en haar vader 1,70.
    Dus lang zal ze niet worden, maar zou ze de middellijn volgen dan zou ze uitkomen rond de 1,67 geloof ik. Maar nu ze dus onder die onderste lijn zit zou ze uitkomen op 1,55.

We merken verder niks aan haar qua energie of dat ze ergens last van heeft. Maar het houd me nu toch bezig allemaal. Morgen moeten we naar de huisarts hiervoor.

Zijn hier meer mensen met kleine kindjes? En is er bij jullie wat gevonden? Had jullie kind wel ergens last van of ook niet?
    Of misschien wel dat er niets was en gewoon een gezond klein kindje.

2. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Gaat haar curve ook naar beneden of volgt ze wel nog haar eigen lijntje?
    Heb je toevallig je eigen groeiboek nog?
    Dan misschien eens vergelijken.
    Mijn dochter wordt 3 is ook 90 cm en bijna 14 kg en zit al vanaf de geboorte op de -1 lijn.

3. Lalay

Lalay Actief lid

2 jun 2014
    384
    0
    0
    Ik noem het niet voor niets het "consternatiebureau" Als ze een stijgende lijn volgt dan is er niks aan de hand. Je hele familie is klein, hier idem, wat denken ze nou dat jouw kind 1,80 gaat worden oid? Dat gaat niet gebeuren. En je hebt geen kinderarts nodig om te bevestigen dat je kind gezond is. Hier kwamen ze ook met die onzin aan.. Kinderen zijn onder deurtjes omdat wij de ouders ook onder deurtjes zijn! Logisch nadenken is moeilijk voor sommigen op het CB?

4. xxessiexx

xxessiexx Actief lid

2 jun 2010
    427
    12
    18
    Hey bedankt voor je reactie.
    Mijn eigen groeiboekje ligt ergens in een doos op zolder....

Nee het wijkt allemaal wel af.
    Zeg maar vanaf dat ze 1 jaar was.
    Ze zit nu onder de onderste lijn, maar begon (geboorte) op een lijn 2 boven de onderste.
    Daar kwam ze al snel onder. En vanaf dat ze 1,5 was tot nu 3,5 is ze dus 2 lijntjes gedaald. Dat is ook te zien bij haar gewicht.

Vanaf 1 tot 2 jaar is ze gegroeid: 8 cm en bijna 2 kilo.
    En van 2 tot 3 jaar is ze gegroeid: 5 cm en bijna 1,5 kilo
    En van 3 tot 3,5 is ze gegroeid: 4 cm en 1,3 kilo

5. xxessiexx

xxessiexx Actief lid

2 jun 2010
    427
    12
    18
    Haha lalay, ik moest wel even lachen om jouw stukje.
    Zo denk ik er normaal ook over. En heb mij nog nooit zorgen gemaakt om mijn dochter. Ze doet het heel goed verder. Maar toch omdat zij daar er iedere keer over beginnen.... En in mijn omgeving had iemand hetzelfde al was dat kindje 2 jaar ouder en zij bleek een hartafwijking te hebben.
    Oké dat komt heel weinig voor maar je gaat er toch over nadenken.... Zal er dan toch iets zijn?

6. Flower72

Flower72 Bekend lid

23 aug 2008
    502
    1
    0
    Utrecht
    De jongste is ook een kleintje. Ze doet baar best om het onderste lijntje naar beneden te drukken zeg maar. Ze heeft altijd op dit lijntje gezeten en aangezien wij en opa's en oma's ook niet groot zijn maken we ons nog maar even niet druk hierover (hoewel ik wel blijf hopen dat ze groter wordt dan ik)

Het cb houdt het wel in de gaten, maar neemt daarbij onze lengte echt wel mee. Belangrijkste is toch wel dat ze het lijntje blijft volgen.

Verder is het een vrolijk, gezond en ondernemend kind en laat ze zich niet op de kop zitten door de anderen die geheid een stuk groter zijn.

7. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm hier wel een afbuigende curve en een hoop gezeur daar omheen.
    Maar nooit extra onderzoeken of iets dergelijks.

Inmiddels is ze bijna 7 en is afgelopen maanden zowel in lengte als schoenen ong 2 maten gegroeid en ineens is ze niet meer met diverse centimeters de kleinste van de klas maar redelijk gelijk getrokken.
    Nig steeds iets kleiner dan de rest... Maar nu ong dezelfde lengte als andere "kleintjes"..
    Ipv duidelijk zichtbaar de uitzondering naar beneden.

Ik vind het wel prima zo :)

En als je je zorgen maakt zou ik het zeker laten onderzoeken...
    Dan weet je het zeker :)
    Begreep van een vriendin dat de onderzoeken niet heel onaangenaam zijn ofzo dus daar hoef je het niet voor te laten.

8. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    Wij hebben ook een kleintje. Zat altijd net onder de onderste groeilijn -2,5 SD. 2 weken geleden bij kinderarts geweest. Hij was voor het eerst goed gegroeid en zit er nu boven.
    Kinderarts heeft zich nooit zorgen gemaakt.
    Hier wel lange ouders. Mama 1.76 en papa 1.96
    Hij is nu 94 cm en 12,5 kilo
    Tegen ons was zowiezo gezegd dat er geen verder onderzoek gebeurt voor 4 jaar.

Jullie situatie is natuurlijk wel anders aangezien ze gezakt is in de curve

9. Saskia78

Enige vervelende is de mening van andere mensen
    Hadden er al een hele tijd geen last meer van... Maar gister toch weer.

Dochterlief doet mee met een week lang oefenen en dan einde van de week een optreden. Zang, muziek en dans.
    Echt leuk en vanaf groep 3. Nou gaat ze natuurlijk na de vakantie naar groep 4 dus dat is prima.

Zegt gister tijdens de pauze zo'n hulpmoeder dus... "Goh... Dat is echt nog een kleuter... Die mogen toch niet mee doen?"
    De hulpouder die ernaast stond reageerde heel adrem dat ze al naar groep 4 ging in dezelfde klas als haar zoontje maar dat ze gewoon klein is.

En vanochtend voordat ze gingen beginnen... 3x iemand "jij mag niet mee doen! Jij bent pas een kleuter!"
    Kind in tranen natuurlijk... Ze is al bijna 7!

Snap zo'n hulpmoeder ook niet... Kent ze het gezegde over kleine potjes en grote oren dan niet?

10. Lovemykids4

Lovemykids4 Niet meer actief

Als ouders en verdere familie klein zijn is het logisch dat je meisje ook klein is.

mijn moeder is 1m56 en mijn vader 1m83.
    Ik ben 1m65,5 kort en de kleinste in het gezin van de kinderen.

mijn kids zijn juist weer erg lang en lopen ook daarvoor bij de kinderarts.
    moet ook in de gaten gehouden worden.
    Ze vinden het soms raar als ze mij zien en dan mijn kinderen dat ze zo lang zijn.

mijn vriend is 1m82 en ik dus 1m65,5.
    ons meiske is 1m08 en is 2,5 jaar en hoort nu 92,5 cm te zijn.
    ze zal straks vast stil staan kwa groei en een kleintje kunnen worden.

niet druk maken.
    Je meisje groeit zo te zien gewoon heel normaal
    en zal heus nog groeispurten krijgen.

ik was pas 90 cm bij 5 jaar en ben toch 1m65,5 geworden kwa lengte.

11. xxessiexx

xxessiexx Actief lid

2 jun 2010
    427
    12
    18
    Bedankt allemaal. De reacties stellen mij al wel gerust. Eigenlijk heb ik helemaal geen zin in onderzoeken voor haar. Vooral ook omdat ik er niks van denk. Moet ik haar nu vertellen dat ze naar de dokter moet omdat ze iets kleiner is dan andere kindjes van haar leeftijd pff.
    Maar ja al die reacties van cb artsen en mensen uit omgeving.... en ik ben nu ook zwanger waardoor ik meer ga malen dan anders. Dus daarom gaan we maar. Dus ze onderzoeken niet eens iets voordat ze 4 is? Ben benieuwd wat de huisarts zegt dan.

12. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    Wat ik bedoel is dat ze specifieke groeionderzoekn niet doen voor dat een kindje 4 jaar is. Natuurlijk doet een kinderarts wel een algeheel onderzoek bij een kindje wat doorverwezen wodt voor slechte groei.

13. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Als er sprake is van een afbuigende groeicurve zou ik wel onderzoek laten doen.
    Misschien en zeer waarschijnlijk is er niets aan de hand, maar als het wel zo zou zijn dan kan je dat maar beter weten.

(mijn zoon heeft coeliakie, een van de symptomen is een afbuigende groeilijn)

14. XmoniqueX

XmoniqueX Bekend lid

1 jan 2011
    945
    0
    0
    Uden
    Mijn nichtje van bijna 5 heeft vorig jaar de onderzoeken gehad. In 1 jaar tijd was ze maar 1 cm gegroeid. Ze hebben haar op chromosonen gecontroleerd. Hierbij mist ze er een. De onderzoeken hiervoor zijn nog bezig. Daarnaast heeft ze een dag in het ziekenhuis onderzoeken gehad om te kijken of het te toe dienen van medicijnen effect zou hebben op haar groeien. Hier is eigenlijk niks uit gekomen. Sinds de onderzoeken is ze ook 5 cm ofzo gegroeid. Wel kwam er uit de onderzoeken dat de groei van haar handen achter liep, maar dat was positief want dat betekend dat ze in haar hele groei achter loopt. Zou de groei van haar handen op schema zijn geweest dan was het wel een probleem want dan zijn er geen reserves.

Je kunt idd zeggen dat het cb niet zo moet zeuren. Maar ze kunnen er beter iets van zeggen zodat je evt op tijd ergens bij bent. Als ze niks zeggen en achteraf blijkt dat ze wat mankeren is het ook niet goed.

15. misa

misa Niet meer actief

Ik denk dat je je niet snel zorgen moet maken, maar volgens mij doe je dat ook niet. Het is vast een familie dingetje. Het houdt je alleen wel bezig dus dan is het niet verkeerd om eens bij de huisarts/kinderarts langs te gaan.

Ze is niet groot nee, maar ook niet uit verhouding toch? Ik maak mij ook niet snel zorgen, maar het afbuigende lijntje zou voor mij ook maken dat ik er wat meer over na zou denken.

16. xxessiexx

xxessiexx Actief lid

2 jun 2010
    427
    12
    18
    #16 xxessiexx, 22 jul 2014
    Laatst bewerkt: 22 jul 2014
    Zal eens kijken of het me lukt een foto te plaatsen.

We zijn trouwens net bij de huisarts geweest en hebben doorverwijzing voor kinderarts mee gekregen.
    Zelf zei ze niks ervan.

17. Saskia78

Mja hij buigt wel af... En niet 1x maar steeds verder.

Zal vast niks aan de hand zijn... Maar in dat geval is het ook niet erg dat ze dat gecheckt hebben.
    Is er wel wat aan de hand ben je maar wat blij dat ze op het cb je hebben doorgestuurd.

18. xxessiexx

xxessiexx Actief lid

2 jun 2010
    427
    12
    18
    Oeps haar volledige naam stond in beeld... Dat was natuurlijk niet de bedoeling.

19. xxessiexx

xxessiexx Actief lid

2 jun 2010
    427
    12
    18
    Zo beter...

Bijgevoegde bestanden:

• image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      25,3 KB
      Weergaven:
      12
  20. Lovemykids4

Lovemykids4 Niet meer actief

Het is net of ik naar mijn dochter haar gewichtscurve kijk.
    die is van flink boven alle lijnen naar flink onder alle lijnen gegaan.

Deel Deze Pagina