ik las net op Facebook dat de pagina regeringswaanzin 40000 handtekeningen binnen heeft om gehoor te krijgen in de tweede kamer over het huidige zorgstelsel/zorgpremie. Wat ik dan veel lees (de reacties op FB) is dat de premie in België maar een paar tientjes per maand is. Maar is dat ook echt zo? Hier zitten vast wel een paar meiden uit België die dat weten
Klopt wel dacht ik. Moeten wel voorschieten dacht ik en deel ha zelf betalen. Zie het daar ook nog eens veranderen.
Mijn man werkt in belgie en hij betaald elke maand 7.05 aan cz dat is zijn zorgverzekering... en eenmalig aan het begin van het jaar betaald hij rond de 100 euro dacht ik zodat hij gewoon zorg in nederland kan krijgen. echt een lachertje en vergelijking met nederland
Ik betaal per 3 maanden 12euro de volwassenen. Ik moet wel als ik naar de dokter ga zelf een deel betalen. Iets van 10 euro. Ook heb ik een hospitalisatieverzekering van 190euro per jaar. Deze betalen dan alles moest ik ooit in het ziekenhuis komen. Ook medicijnen moet je meestal een deel betalen.
Jeetje... En dan betalen wij hier minimaal 110 per maand per persoon en nog moet je van alles zelf betalen.
Mijn vriend werkt in België en is daar ook verzekerd, hij betaald 120 euro per jaar.. en dan aanvullende verzekering in NL voor 17 euro nogwat per maand..
Hier een Belgje. Wij betalen "weinig", maar moeten alles eerst zelf betalen en trekken dan een deel terug als we 't briefje binnenbrengen bij de de ziekenkas. De huisarts bijvoorbeeld ook. Die betalen we iets van een 25 euro en daar trek ik dan 18 à 19 euro van terug. Hier gaat ook een stuk van 't algemene belastinggeld naar zorg. En daarnaast betaalt iedere werkende ook nog es een extra zorgpremie van 25 euro per jaar (en die gaan ze binnenkort verhogen naar 40 à 50 euro). Hospitalisatieverzekering is hier apart (maar veel ziekenfondsen bieden het wel aan). En medicijnen betaal je ook uiteraard. Ik pleit zelf al veel langer voor een simpeler systeem voor dokterskosten. Dat je gewoon het "remgeld" betaalt (dus bij de huisarts bijvoorbeeld 5 of 6 euro) en dat de dokters het maar regelen met het ziekenfonds. Zo'n gedoe altijd met die briefjes, waar dan ook nog klevertjes op moeten ... Van mijn jaarlijkse controle bij cardio betaal ik bijvoorbeeld 40 à 45 euro en trek iets van een 25 à 30 euro terug. De mate van terugbetaling hangt dan ook nog es af van 't uur dat je je arts bezoekt (voor 6 uur 's avonds betaal je minder dan na 6 uur 's avonds - erg handig als je werkt - not). En van of je arts geconventioneerd (werkt aan de tarieven die afgesproken zijn met de ziekenfondsen) is of niet.
Dat wordt in Nederland ook ingehouden op het loon. Zorgverzekeringswet heet dat geloof ik. Als zelfstandige krijg je een aanslag daarvoor en dat is in ons geval ruim 900 euro per jaar. In loondienst wordt dat iedere maand ingehouden op je salaris.
Dat klopt, het is een gedoe maar wel beter als in Nederland. Ik spaarde mijn doktersbriefjes en tandartsbriefjes vaak. Als ze bijna niet meer geldig waren dan bracht ik ze naar de cm, kreeg ik weer een leuk bedrag op mijn rekening gestort
Mijn man is grensarbeider en betaalt 2x per jaar 72 euro dacht ik (Christelijke Mutualiteit), in Nederland aanvullend verzekerd voor 17 euro per maand ongeveer.
Ik spaar ze ook op tot ik een leuk weekendje ofzo gepland heb ... Altijd fijn om met dat geld es lekker uit eten te kunnen ofzo .
Ja ik ook! Als dat de kosten zijn In NL zit je toch op minimaal 1200 per jaar per persoon en dan alles wat er nog bij komt kijken.
Ik vind het eigenlijk wel goed dat je rekeningen in ieder geval zelf ziet en eventueel eerst ook zelf betaalt (de bedragen die ik hier zie zijn niet wereldschokkend ofzo.) Ik vind het in Nederland vaak maar een beetje duister.
Jeetje dat scheelt toch wel behoorlijk als ik het zo lees. Als ik in het zuiden woonde, dan wilde ik er nog wel eens over na denken om de grens over te gaan haha. Maar woon in het hoge noorden. Hier in Nederland gaan ze maar door met verhogen van de premie en de eigen risico plus er wordt steeds minder vergoed. Vind dat zo krom.
Ja inderdaad dan krijg je een paar maand later nog eens een rekening waarvan je niet wist of dat wel/niet vergoed werd.