Oe, Samama, dat vind ik ook wel weer heel heftig hoor! Ik ben zelf allergisch voor katten, maar ik kan er zó slecht tegen (echt letterlijk ziek wordt ik ervan) dat ik zelfs zou gaan scheiden als mijn man een kat zou nemen! Als je kindje allergisch zou worden, dan kun je het haar écht niet aandoen om de dieren te houden! Maar goed, laten we maar hopen dat het niet zo ver komt!
Juul, mijn partner is zelf ook alergisch voor katten, en toch hebben we er 2 . Hij had ze zelfs al toen wij nog niet samen waren ( de oudste dan ) En wat jij zegt, ben ik het wel mee eens. Ik denk, dat als je je kind juist overal van weghoudt en tegen wil beschermen, ze JUIST alergiën gaan ontwikkelen. Maargoed, dat was mijn mening. Iedereen mag z'n mening uiten, toch?
Dan is je man óf niet erg allergisch óf jullie hebben anti-allergie katten. Mijn ogen zitten in een mum van tijd allebei dicht en ik geen bijna geen adem meer halen als ik bij een kat in de buurt ben.
Nee, je wordt niet met een allergie geboren (met uitzonder van pinda-allergie, die kun je al in de baarmoeder opbouwen). Je wordt geboren met een aanleg om een allergie te ontwikkelen, dat heet atopie. Als je zo'n aanleg hebt en je wordt in de periode dat je immuunsysteem nog niet volledig is blootgesteld aan allergenen, dan is de kans groter dat je een allergie ontwikkeld. Om die reden wordt bij atopie bijvoorbeeld ook vroeg bijvoeden afgeraden. Op latere leeftijd in contact komen met allergenen levert minder felle reacties op dan in die periode. Mijn zoon is niet allergisch geboren (al vermoed ik dat hij in de buik al wel een pinda-allergie heeft opgebouwd), maar in zijn gevoelige periode kwam hij veel in contact met hondenallergenen. Dat is ook echt een van zijn grote allergieën en daar kan hij nog steeds flink op reageren. Met katten of konijnen kwam hij pas veel later in contact en daar heeft hij ook weinig problemen mee.
Desensibiliseren kan pas als je volwassen bent, en het werkt niet altijd. Het is een vrij belastende behandeling, je moet jarenlang heel regelmatig naar het ziekenhuis. Tot die tijd zul je je allergie toch op een andere manier moeten aanpakken.
Beest weghouden bij degene die allergisch is is meestal niet genoeg. In een huis waar een hond of kat rondloopt zitten de allergenen echt OVERAL, en ze blijven er ook nog lang nadat het beestje weg is zitten. Voordeel van cavia en konijn is natuurlijk wel dat die op zich permanent buiten kunnen blijven.
Gebruik de Zwitsal eerst zelf, voor je kindje er is. Ik kreeg bij het openen van sommige Zwitsalflesjes al tranen in mijn ogen, en flinke jeuk toen ik me eens lekker van top tot teen met de babymelk had ingesmeerd. Heb het toch nog even gebruikt bij de kinderen (zo zonde om weg te doen), maar toen ik het wegliet was het eczeem meteen minder. ben ook erg enthousiast over Weleda en Neutral. En Zarqa.
nou dirksmama, dan kom je zeker niet bij mij op de koffie? Ik stofzuig wel 2 keer per dag hoor Nee even serieus, ik vraag me wel af hoe je dat doet met sociale contacten. Mijd je dan mensen die een hond hebben? Hoe zou je dat doen als je een nieuw kindje krijgt, zou je dan echt dat kindje bij dieren weghouden?
dirksmama: ik heb net even met mijn moeder gepraat over jouw theorie van aanleg van een allergie. Biologisch gezien ligt vanaf moment van de bevruchting je dna vast, dus ook mate van reactie op een allergie. Ik heb vroeger nooit met een kat in aanraking geweest, kreeg een allergietest voor alles en nog wat en de kat scoorde onwijs hoog. bron van internet: Allergie is een aandoening waarbij het immuunsysteem van het lichaam abnormaal reageert op één of meerdere stoffen, allergenen genaamd, en daarvoor afweerstoffen aanmaakt.
Het is niet mijn theorie hoor. Allergieën op zich kun je niet erven. Je erft alleen de mogelijkheid om een allergie te ontwikkelen. En of je die allergie wel of niet ontwikkelt, dat hangt van een aantal factoren af. Blootstelling aan allergenen is één van die factoren. Luchtvervuiling is er ook eentje, borstvoeding is er nog eentje.
Nee, ik woon in een gewoon huis. Maar ik heb wel gezinsleden die erg heftig allergisch kunnen reageren. Ik overdrijf niet, dat doet hun immuunsysteem al. Maar het is iets dat je waarschijnlijk aan den lijve moet ondervinden voor je het kunt begrijpen vrees ik. Het is echt niet leuk hoor om even naar een verhaardag te gaan en dan weer 3 weken met een krabbelend en jeukend kind te zitten. Of om even achter iemand in een winkel te lopen die een verkeerd parfum op heeft en vervolgens nauwelijks nog uit je ogen kunnen kijken (ik haat Gloria Vanderbilt met d'r stinkspul).
Ik zuig veel minder vaak, vegen gaat veel sneller Gelukkig kennen we erg weinig mensen met honden. En ik hou mijn kinderen niet weg bij dieren. De jongste is gek op dieren, en omdat we ze niet in huis kunnen hebben gaan we regelmatig naar de kinderboerderij om cavia's en konijnen te knuffelen.
Ben ik toch benieuwd hoe jij dan aan die kennis komt. Via borstvoeding geef je dus ook antistoffen af aan je kindje?
't Is op zich overal te vinden op sites van bijvoorbeeld het astmafonds, of van baby-allergie, maar onze allergoloog heeft het ons ook nog eens uitgelegd.
En met een stofzuiger blaas je weer een deel de lucht in...stofvrij bestaat niet. Met vegen dwarrelt alles minder, en ik doe er dan vaak even snel nog een nat lapje over.
Ik zuig 2 keer per dag omdat we een hond hebben die momenteel flink aan het verharen is Hoe zit het dan met het erven van de mogelijkheid om een allergie te ontwikkelen? Heb ik mijn aanleg voor hooikoorts geerfd van mijn ouders die het beiden niet hebben? Hoe komt het dan dat ik hooikoorts heb, omdat ik een pony als "huisdier" had? Ik heb wel een jaar bv gehad. Mijn nicht is echt allergisch voor alles, en dan overdrijf ik niet, echt alles! Van het staal van de beugel kreeg ze zelfs opgezet tandvlees. Haar ouders zijn ook nergens allergisch voor. Hoe verklaar je dat dan?
bij een goede stofzuiger niet hoor. Op internet is een wetenschappelijk onderzoek dat aanleg allergie wel degelijk een erfelijk iets is. Tuurlijjk als jij allergisch bent voor iets en je komt er mee in aanraking reageer je daar op. Maar prima als jij er zo over denkt. Ook op de site van babyallergie staat dat de aanleg erfelijk is.