Twijfels anticonceptie

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Daan90, 3 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Ons dochtertje is in september geboren, tot nu toe hebben we (die paar keer) condooms gebruikt. Dat vinden we beide echter erg onprettig en doet bij mij ook echt nog zeer op de plek van de knip.

Eerder ben ik altijd aan de pil geweest, dit wil ik in elk geval nooit weer, toen ik eenmaal stopte voelde ik me veel beter. Pil is nu sowieso ook geen optie omdat ik borstvoeding geeft, maar ook de minipil lijkt me dus niks.

Liever helemaal geen hormonen, maar dan blijft er weinig over.
    Zit te denken aan een koperspiraal, maar het idee van koper in mijn lichaam vind ik ook niet heel fijn. Mirenaspiraal bevat weinig hormonen en zitten minder door je hele lichaam, maar dan ben ik bang dat mijn borstvoeding terugloopt (kan een bijwerking zijn).
    Daarnaast wil ik niet nog 5 jaar wachten met een 2e kindje (als het ons gegund is). Zijn er dames met ervaring met spiraal voor kortere tijd?
    Ik had overigens altijd weinig last van mijn menstruatie, dus wat dat betreft is een koperspiraal geen probleem. Ik ben nu nog niet weer ongesteld geweest sinds de bevalling, dus geen idee hoe het nu is.

Ik blijf dus aan het twijfelen, het lijkt me eigenlijk allemaal niks, maar zal toch iets moeten kiezen want onthouding gaat hem ook niet worden, haha!

2. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.488
    113
    hier was de koperspiraal de enige optie nadat ik longembolien heb gehad, en ik heb hem een klein jaartje gehad. Het plaatsen en uithalen is vervelend, maar verder heb ik echt geen problemen ondervonden, tevens blijft je cyclus normaal, wat ook fijn is als je na de anticonceptie snel weer zwanger wil worden.

Je kunt ook blijven proberen met condoom en evt. extra glijmiddel ofzo. ik weet ook niet hoe snel je weer een kleintje wil, misschien kun je alleen in je vruchtbare periode condoom gebruiken...
    succes

3. Jeszss

Jeszss Fanatiek lid

16 jan 2013
    1.752
    0
    36
    Gelderland
    Oeh das wel een gevaarlijk advies zeg.... zo niet betrouwbaar!

4. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.488
    113
    dat klopt daarom had ik er ook bij staan, ik weet niet hoe snel ze weer een kleintje wil, als het binnen een jaar welkom is is het toch geen probleem....

5. talkingchair

talkingchair Niet meer actief

Hier ook twijfel!
    Je hoeft je spiraaltje er natuurlijk niet 5 jaar in te laten zitten hè!

Ik ga denk ik maar voor de koperspiraal, maar volgens de huisarts is hij ''maar'' voor 98% betrouwbaar. Op internet lees ik verschillende percentages... Weet iemand hier meer over? Voorlopig hebben wij echt nog even geen zin/tijd/energie/puf voor nog een kindje, dus een betrouwbare methode is fijn, alleen ik reageer echt niet goed op al die hormonen.

6. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Bedankt voor de reacties.

Dat ik ooit een 2e wil staat vast, maar liever niet binnen een jaar. Eerst weer even goed "ontzwangeren" en van onze kleine meid genieten. Alleen condooms in vruchtbare periode wordt dus lastig denk ik, dan ben ik er wel erg veel mee bezig. En omdat ik nu ook nog niet ongesteld ben geweest, weet ik ook totaal nog niet hoe mijn cyclus nu is.
    Met extra glijmiddel heb ik ook aan gedacht, dat maakt het voor mij prettiger, maar voor mijn vriend nog steeds vervelend.

Ik denk dat ik toch eens een afspraak ga maken met de huisarts om koperspiraal te bespreken. Ik weet dat hij niet gelijk 5 jaar hoeft te blijven zitten, maar je leest vaak dat het aangeraden wordt als je voorlopig nog geen kinderwens hebt. Maar ik zou hem dus ook gewoon over een jaar er weer uit kunnen halen (of misschien wachten we wel 2 jaar, dat weten we nu nog niet). Dat het plaatsen en verwijderen pijnlijk is, daar is wel overheen te komen (zal vast niet zo erg zijn als de bevalling ;) )
    Ik lees inderdaad ook wel dat koperspiraal minder betrouwbaar is dan hormoonspiraal, maar het gaat om kleine aantallen dacht ik. Eigenlijk is dan geen enkele anticonceptie 100% betrouwbaar.

7. Mags

Mags Fanatiek lid

1 nov 2012
    1.198
    0
    0
    Ik ga straks, een maand na de bevalling, een implanonstaafje in mijn arm laten zetten. Die geeft net als een spiraal gedoseerd hormonen af, en in tegenstelling tot de pil maar 1 soort hormoon ipv 2. (Of het nou juist oestrogeen was of prgesteron is me even ontschoten). Dit schijn je wel veilig te kunnen gebruiken tijdens het geven van borstvoeding en gaat drie jaar mee.

8. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik heb ervaring met beide typen spiraal ;), omdat ik geen pil mag. De betrouwbaarheid van de pil is minder dan van een koperspiraal, dus laat je wat dat betreft niet gek maken.

Het plaatsen heb ik nooit veel voor vinden stellen, een beetje menstruatiekrampen, meer niet. Geen pijnstilling voor nodig gehad. Verwijderen voel je nog veel minder van.

Ik was helaas wel 1 van die vrouwen die zwanger raakte bij koperspiraal, maar gyn zei tegen mij: pure pech, 1 op 1000 vrouwen overkomt dit. Zwanger worden bij pilgebruik komt vaker voor.

Heb nu mirena, geen effect op BV productie gemerkt, mijn meisje krijgt nog steeds onbeperkt op verzoek BV (zie banner). Wat ik niet zo fijn vind aan deze spiraal is de onregelmatigheid van het bloedverlies (weet nooit precies waar ik aan toe ben), al is het wel minder dan 'normaal'. Ik heb ook libido van 0,0 en zit om die reden wel te denken om hem misschien toch maar te verwijderen. Al is dat geen garantie, misschien is libido-verlies gewoon de vermoeidheid ;)...

Veel succes!

9. DonDina

DonDina Actief lid

7 jan 2014
    198
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi Daan90,
    ik zit precies in dezelfde situatie als jij. Mijn dochter ook in september geboren. Nu wil ik het liefst een tijdje wachten met een volgende baby maar ik reageer ook erg slecht op hormonen. Condooms zijn eigenlijk ook niet fijn maar er is geen enkele methode tegelijk betrouwbaar en ideaal. Ik twijfel of ik gauw een mirena laat plaatsen of toch nog een tijdje condooms gebruik. Ik lees de reacties graag met je mee!

10. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb een mirena spiraal gehad. Plaatsen voelde ik echt helemaal niks van, verwijderen een heel klein beetje. Ik werd erg depressief van de pil, in de mirena zit zo weinig dat ik daar gelukkig geen last van had. Ik ben van plan na deze zwangerschap weer een mirena te nemen.
    Succes met het maken van een keuze.

11. Theebeeb

Theebeeb Niet meer actief

Ook ik ben in september bevallen van ons zoontje. Nu 3 weken geleden heb ik een mirena laten plaatsen voor het eerst.
    Eerder de pil gebruikt en daarna condooms.
    Het plaatsen vond ik een eitje. (Vergeleken bij een bevalling)
    De dag erna wat een zwaar gevoel in de onderbuik.
    Daarna geen klachten gehad.
    Ik werd na 1 week ongesteld en dat ben ik nu 2 al weken. Hoop dat het snel voorbij is.

Deel Deze Pagina