Stoppen met pil en man steriliseren?

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Inkie27, 24 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Inkie27

Inkie27 Fanatiek lid

14 aug 2008
    2.101
    1
    36
    Hallo allemaal,

Zo'n 20 jaar slik ik nu de pil. Moet zeggen nooit last te hebben gehad van bijwerkingen of iets dergelijks, altijd keurig "ongesteld" op telkens dezelfde dag.

Omdat ik 20 jaar pil erg lang vind en ons gezin compleet is met 2 kids van inmiddels 4 en 7, ben ik aan het nadenken over andere manier van anticonceptie.
    Mijn man heeft al vaker aangegeven dat hij zich zal laten steriliseren en ik kan stoppen met de pil maar nu komt het;
    Wat gaat stoppen met de pil voor mij doen? Krijg ik ellende qua menstruaties? Geen idee natuurlijk en een kwestie van ervaren..

Ik heb dit met de dokter besproken en het kan geen kwaad volgens haar, al blijf ik nog tot m'n 50e de pil gebruiken. Ik dacht zelf meer risico op enge dingen maar blijk toch net zoveel kans te hebben als een ander die niet de pil slikt.
    Omdat het nu allemaal prima verloopt zie ik er juist tegenop om te stoppen met de pil maar vind ik het na 20 jaar gevoelsmatig ook wel welletjes.

Sommige vriendinnen zijn juist gestart met de pil door hormoonschommelingen (mannen al gesteriliseerd).

Iemand een mening hierover??:(:(

2. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Ik ben blij dat ik er vanaf ben eerlijk gezegd. Mijn man heeft zich begin dit jaar laten steriliseren. Ik ben na de controle meteen gestopt. Het voornaamste wat ik merk is dat ik me veel energieker voel. Ik heb het idee dat ik me zonder pil lang niet zo down voel.

Mijn menstruatie is wel zwaarder maar netjes rond de 28-30 dagen, dus ik weet wanneer ik het kan verwachten. Alleen tijdens mijn eisprong heb ik een dag dat ik ontzettende pijn heb en het liefst blijf ik dan in bed. Maar goed, met drie kinderen is dat geen optie ;)

Al met al ben ik blij dat we het zo gedaan hebben.

3. Gizje

Gizje Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.661
    0
    0
    Ik heb zonder pil/nuvaring een heftigere mensturuatie en onregelmatiger. Maar zonder de hormonen voel ik me zoveel beter in mijn hoofd.

Een alternatief is een spiraaltje volgens de gyn. Mocht onze kinderwens klaar zijn dan ga ik dat overwegen.

4. Wollie92

Wollie92 Fanatiek lid

19 apr 2016
    1.461
    11
    38
    Ik denk dat dit per persoon verschillend is. Ontpillen moet je dan sowieso een tijd dus aan het begin kun je wel wat klachten hebben.

Wij hebben nog geeneens kinderen maar ik heb mijn vriend ook gezegd dat zodra ons gezin compleet is hij er maar mooi een knoopje in legt, al is het alleen al om de migraine die zonder de pil meteen weg was, echt een verademing want ik lag toen ik de pil slikte in de stopweek plat op bed omdat ik zulke hevige migraine had en nu heb ik gewoon nooit meer hoofdpijn.. Soms heel licht maar dan is het met paracetamol zo weer weg. Ook humeur veel beter en voelde me veel helderder zonder al die hormonen.

Als hij zich laat steriliseren en jij stopt met de pil maar na een aantal maanden kom je er toch achter dat je je er heel slecht bij voelt kun je weer beginnen toch? Heb je alleen dubbele bescherming :D

5. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Kan zijn dat je er niks van merkt en het kan zijn dat je lichaam enorm moet wennen. Maar in mijn geval was het het waard. De pil is zo onnatuurlijk en een goede, natuurlijke hormoonspiegel belangrijk voor je gezondheid.
    Bij mij heeft het wel even geduurd. Maar het lijkt erop dat mijn heftige menstruaties, hormonale buien, onrustige huid tot rust zijn gekomen.
    Moet je nagaan wat het met je lijf doet als je zo lang de pil slikt.

6. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik ben idd net, op m'n 39e, voor het eerst gestart met de pil vanwege hormoonschommelingen :)

Maar ik denk echt dat het verschilt per persoon.
    Als je het ziet zitten kun je het een maand of twee uitleoberen en daarna de knoop doorhakken. Als je een andere vorm van anticonceptie ziet zitten natuurlijk.

7. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Ik ben 38 en vorig jaar een tijdje gestopt met de pil. Ik heb helemaal geen verandering gemerkt in mezelf of mijn lijf.

8. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Ik voel me zonder pil zoveel beter. Nu na de bevalling aan de minipil gegaan, in de hoop dat dat beter gaat.
    Condoom vind ik niet veilig genoeg en het is te snel om nu al helemaal te beslissen of we compleet zijn zo. Hoewel we dat allebei wel denken. Als dat blijft dan weet ik het wel, geen pil meer voor mij.

9. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.361
    113
    Vrouw
    Ik heb na 12 jaar de pil na de bevalling van S een spiraaltje laten plaatsen (mirena). Ik ben nog relatief jong en sluit een derde kindje (ooit) nog niet helemaal uit, dus sterilisatie was geen optie.. Hoe ik hormoonloos ben weet ik eigenlijk niet: ik ben 2x vrij vlot zwanger geworden na het stoppen met de pil en ben weer aan de anticonceptie gegaan voor de eerste menstruatie..
    Ik ben er nu superblij mee, heb geen klachten en nog maar een hele lichte menstruatie. De eerste maanden had ik wel last van spotting, maar net toen ik er echt helemaal klaar mee was hield het ineens op... Hij mag 5 jaar blijven zitten, tegen die tijd kijken we weer verder..

10. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Ik slik sinds twee jaar de Desorgestel pil (minipil). Ik bleek namelijk plotsklaps erg ziek te worden van mijn maandelijkse natuurlijke menstruaties sinds mijn bevallingen. Moest me dus elke maand ziek melden op mijn werk: zware krampen, overgeven, diarree. Uiteraard niet leuk voor mijn werkgever en mij.
    Dus toen maar aan deze pil. En wat een verademing.

11. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.385
    858
    113
    home sweet home
    Na mijn zwangerschap reageerde ik niet hetzelfde op de pil maar zonder zwaar menstruerend. Nu aan nuvaring en ben erg tevreden. Dus denk echt dat het per persoon heel erg verschilt.

12. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik vind het van doktoren altijd makkelijk gezegd dat de pil "geen kwaad " kan.. tis gewoon rommel natuurlijk.

Zelf merkte ik enorm veel verschil toen ik stopte met de pil. M'n libido kwam terug. M'n haar viel minder uit. M'n huidige was beter. En ik had m'n emoties weer onder controle. Wauw wat een verademing zeg. Hier maakte het echt verschil.

Je kunt ook eerst stoppen met de pil en het even veilig doen om te kijken of jij het prettig vind. Dan kan je man nog even wachten met steriliseren.

Hier was het altijd de afspraak dat hij dat zou doen. Maar gezien onze kans per maand ongeveer 1.5 a 2% is vinden wij het wel prima haha. Mogen we ooit het geluk hebben dat er een spontaan kindje komt dan denken we er daarna wel over na ;)

Succes!

13. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Ik ben gestopt met de pil (maar ben eigenlijk ook onvruchtbaar door eileiderverklevingen) na ons 3de kindje. Mijn man heeft zich voor de absolute zekerheid laten sterriliseren, ik geloof 2 maanden na de bevalling. Dat is nodig want nog een zwangerschap overleeft het kindje en/of ik niet waarschijnlijk.

Zonder pil bevalt me prima, heb hem 20 jaar geslikt. Heb een cyclus tussen de 28-30 dagen. Vrij regelmatig en aan mijn humeur weet ik wel of ik ongesteld ga worden :p

14. Inkie27

Inkie27 Fanatiek lid

14 aug 2008
    2.101
    1
    36
    Tis inderdaad afwachten wat het gaat doen... Sommige starten juist met de pil ook na hun 35e dus het zal vast niet enorm slecht zijn. Spiraal wil ik niet.. Steriliseren zelf heb ik over nagedacht maar schijnt best ingreep te zijn.. Iemand bekend mee?

15. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik ga zelf echt nooit meer aan de anticonceptie. Het is en blijft 'rommel' wat mij betreft, dus nu mijn man gesteriliseerd is gewoon verder niets meer. Wat een verademing na de pil en later ook minipil.

16. Aiseria

Aiseria Bekend lid

22 jul 2014
    876
    3
    16
    Ik heb met de pil een enorm laag libido en echt heel veel last van mijn huid. Zonder de pil heb ik wel veel wisselend humeur en echt een paar dagen buikpijn rondom mijn eisprong. Gelukkig nog wel maar 5 dagen ongesteld met medium zwaarte, dus goed te doen. Mijn laatste cyclussen waren ook lekker lang (36-38dagen) dus dat is ook wel chill als wij toch geen kids meer willen straks :)

Daarbij voel ik mijn ongesteldheid een dag ervoor aankomen, dus nooit verrassingen.

17. Inkie27

Inkie27 Fanatiek lid

14 aug 2008
    2.101
    1
    36
    En voor degene wiens partner is gesteriliseerd: stopte jullie eerst met de pil (om te kijken hoe dat beviel) of na de sterilisatie..

18. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik ben eerst gestopt met de pil omdat ik veel last had van hartkloppingen. Mijn partner legde de oorzaak in eerste bij het pilgebruik. Ik ben toen in oktober gestopt met de pil om te kijken hoe het ging... pas in augustus is hij gesteriliseerd. Inmiddels 3 jaar pilloos en het bevalt mij prima.

Mijn vrouwenarts (woon in D) wilde mij zelfs helemaal niet terug aan de pil hebben! Juist vanwege de risico's, ik was inmiddels vier maal gestart en even zo vaak gestopt met de pil (ivm zwangerschappen) Plus mijn leeftijd van toen 39 jaar.

19. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.568
    113
    Ik heb een tijd de Mirena gehad en ook aande pil geweest.
    Ik was behoorlijk depressief. Ik ben gesteriliseerd maar. ben niet opgeknapt door het stoppen van hormonen.
    Wel ben ik veel minder heftig ongesteld dan vroeger.
    Twee dagen flink chagrijnig maar veel minder last van mijn bekken en menstruatie zelf is veel minder.

20. Inkie27

Inkie27 Fanatiek lid

14 aug 2008
    2.101
    1
    36
    Toch wel een goeie om eerst te stoppen met de pil om te kijken wat dat doet. Al vind ik alleen een condoom niet voldoende bescherming.

Gisteren bij toeval iemand gesproken over dit onderwerp, die is rond 50 en beland in de overgang maar is nooit met de pil gestopt en raad me aan dat ook niet te doen. Juist nu ze richting overgang zit is stoppen met de pil afgeraden vanwege hormoonklachten...

Deel Deze Pagina