Trombofilie en cerazette niet verdragen, spiraal ook niet. En nu?

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Sassyt, 22 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sassyt

Sassyt Lid

16 dec 2011
    25
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi dames,
    In augustus 2011 verloren wij onze dochter Femke* na 26w zwangerschap. Was ons derde kindje. Al snel kreeg ik de diagnose Trombofilie. Een bloedstollingsziekte, met een defect op factor vijf Leiden. Bij mijn volgende zwangerschap moest ik dus clexane spuiten en asaflow slikken. Op 16 augustus kwam zoontje Tristan gezond en wel ter wereld. Vanaf toen moest ik kiezen. Een gewone pil mag ik niet meer. Enkel de mini pil cerazette of een hormoonspiraal. De spiraal heb ik ooit gehad en omdat ik al jaren blaasproblemen heb was dat geen optie. Heb ooit zes jaar een spiraal gehad en moest toen nog vaker naar toilet.

De mini pil dus maar. Heb ze drie maanden geslikt, maar jeetje: een rothumeur, om het minste beginnen huilen altijd kwaad en lastig. Kortom: ik was mezelf niet meer. Heb het bijna drie maanden vol gehouden, omdat ik geen andere keuze had. Ben er na overleg met mijn man nu bijna een week mee gestopt. Het ging niet anders. Ben op een jaar tijd mij. Dochter en schoonmoeder verloren, maar heb nooit zo diep gezeten als tijdens die drie maanden. Niet te doen gewoon.

Maar nu heb ik dus niks meer, geen enkel voorbehoedsmiddel. Ik ben zelf vormingswerker seksuele voorlichting voor jongeren, maar leer dus jongeren wat wel te gebruiken. Geen idee dus wat te doen als je niks mag nemen of kan verdragen?

Mijn man komt pas in aanmerking voor sterilisatie als de jongste een jaar is. Ongeacht ons verhaal. Tja, zo kan je lang wachten tot die jongste een jaar is natuurlijk;)

Iemand hier ervaring mee? Ik wil geen zwangerschap meer. Die stress, het is genoeg geweest. Trouwens we hebben drie kindjes thuis en eentje in ons hart. Da's voldoende. Al dat we een extraatje natuurlijk zouden houden, maar ik wil nu genieten van mijn gezin. Niet weer heel die stress doormaken.

Bedankt voor jullie antwoorden.

Liefs,

Sassy

2. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Is een essure sterilisatie niet iets voor jou. Je bent zo zeker van je zaak dat je geen kindjes meer wilt. Maak dit ook duidelijk bij je gyn. Als je gyn een beetje begripvol is en ziet dat jij heel zeker bent van je zaak, zal hij je vast helpen.

Mijn gyn heeft ook sterilisatie tijdens keizersnede uitgevoerd. Dit had ik dus pas bij 30w zwangerschap aangegeven. Ook ik ben zeker dat mijn gezin compleet is en ik kan geen hormonen verdragen, dus ook andere anti-conceptie werkt voor mij niet.

3. minimuis

minimuis Fanatiek lid

17 aug 2007
    4.066
    5
    38
    Vrouw
    Wat vervelend en wat erg dat je je dochter hier door ben verloren. Ik zou zelf dan zolang condooms gebruiken of de prikpil dit is volgens mijn huisarts ook mogelijk ik heb zelf een factor 2 mutatie dus mag ook geen gewone pil zit nu ook aan de minipil weet nog niet hoe ik er op ga reageren heb nu bijna mijn eerste strip op

4. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik kan me niet voorstellen dat een gyn, bij het horen van je verhaal (en je hebt begrijp ik al 4 kinderen?), niet bereid zou zijn tot een sterilisatie. Ik sta er een beetje van te kijken overigens, dat het blijkbaar bij je man niet 'mag' voor dat de jongste een jaar is? (begrijp niets van die redenatie ;), maar jullie wellicht ook niet).

En anders, condoom met extra zaaddodend middel (dat is wat gyn mij bijvoorbeeld aanraadde toen ik ongepland zwanger raakte bij spiraal)? En ik begrijp dat je slechte ervaring hebt met mirena spiraal, maar een koperspiraal is meestal kleiner, dus misschien ook wat minder 'storend'?

Veel succes in ieder geval!

5. Sandy01

Sandy01 Bekend lid

5 okt 2009
    727
    306
    63
    Ikzelf heb Factor V Leiden en heb na de geboorte van Maaike gekozen voor de Essure sterilisatie. Het plaatsen van de veertjes is zo gepiept (nog geen kwartier werk) en, na nog drie maanden de minipil slikken omdat de eileiders moeten dichtgroeien, dan ben je overal vanaf.

Ik zou hier serieus over na denken.

Sandy

6. Sassyt

Sassyt Lid

16 dec 2011
    25
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt allemaal voor jullie reacties.
    Het is dus zo dat zowel de uroloog voor mijn man als de gyneacoloog voor mij geen sterilisatie willen uitvoeren eer onze jongste een jaar is. En onze situatie zou eerder een reden zijn om het niet te doen??? Ijkkantoor inderdaad ook niet volgen. Voor ons was het al duidelijk dat we een sterilisatie wilden na onze derde zwangerschap. Toen was van Trombofilie nog geen sprake. Maar als je zwanger bent gaan de gesprekken met de gynaecoloog daar over en niet over wat daarna. Zeker niet toen ons dochtertje kwam te overlijden. Maar nu is het wel vervelend natuurlijk.

We kozen er sowieso voor dat mijn man zich zou laten steriliseren. Ik heb mijn deel met anticonceptie wel gehad en bij de man is het onder plaatselijke verdoving en bij de vrouw een operatie onder narcose. Dus dat leek ons logisch. En nu al helemaal. Als ik onder narcose moet en een operatie is dat ook nog eens een 8 tal weken clexane spuiten.

Maar het zullen dus inderdaad condooms worden. Aan zaaddodend middel had ik nog niet gedacht. Bedankt voor de tip. Het is een heel gedoe, maar het lijkt wel de enige oplossing.

Bedankt.

7. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Voor een Essure sterilisatie is een narcose niet nodig. Ze gaan via de "normale" weg naar je eileiders en plaatsen daar een veertje.
    Voor de sterilisatie van je partner kun je natuurlijk ook naar een ander ziekenhuis gaan. Een andere uroloog een andere mening. Vraag anders je huisarts om advies. Misschien kan die zelfs voor jullie bemiddelen.

Deel Deze Pagina