Hoi Dames, Ik ga mijn verhaal zo beknopt mogelijk vertellen. En hoop dat ik dan makkelijker een beslissing kan nemen of ik de Mirena erin laat of verwijder. Ik heb na de bevalling van mijn zoontje 2009 de cerazette geslikt. Hier was ik bijna dagelijks mee ongesteld en was te licht voor mijn menstruatie. Hierna heb ik de koperspiraal geplaatst en deze heeft er 7 maanden in gezeten en ik was zoveel bloed verloren elke maand tijdens mijn ongesteldheid, dat ik hem op doktersadvies heb laten verwijderen. Na de bevalling van mijn dochtertje 2011 heb ik de microgynon 20 gebruikt en hier kreeg ik vaak doorbraak bloedingen van, dus ben ik overgestapt op de 30 variant. Maar hier werd ik zo lusteloos van en voelde me enorm slecht dat ik er na 3 maanden mee ben gestopt. Hierna heb ik een dik jaar niks gedaan, maar mijn menstruaties zijn zo hevig pijnlijk en veel bloedverlies (1 large maandverband om de uur verwisselen) en 6 dagen ongesteld!! dat ik toch heb besloten om de Mirena te plaatsen. Ik heb de Mirena nu 8 maanden. De eerste 2 weken nergens last van gehad en hierna wat spotting. Na 2 maanden kreeg ik elke maand pijnlijke, gevoelige, opgezwollen borsten. Dit hoorde erbij zei de gyn, maar nog steeds heb ik er last van elke maand na de eisprong! Mijn twijfel geval zit 'm in ....moet ik ermee leren leven dat ik nu elke keer pijnlijke borsten heb na de eisprong. Een menstruatie heb van 6 dagen (hoef alleen maar inlegkruisjes te gebruiken, is voornamelijke veel rood slijmverlies) in de maand. Of gewoon verwijderen en de natuurlijke weg kiezen en dan maar hopen dat ik weer geen ijzertekort ga krijgen door al dat maandelijks bloedverlies. Wat zouden jullie doen? PS: Heb met gyn erover gehad dat ik elke maand nog steeds ongesteld wordt. Ze gaf aan dat de ene vrouw dat wel heeft en een andere niet meer. Het is in ieder geval veel minder dan voorheen.
Ik zou een opsomming maken van de situatie nu en de situatie zoals hij zou zijn als je zonder of iets anders gebruikt. Ik heb mijn Mirena nu ook een maand of 8, heb ook enorm pijnlijke borsten elke maand rond de eisprong en ben ook gewoon elke maand ongesteld, ik kan het niet af met een inlegkruisje. Het is wel veel minder dan zonder hoor, want ik bloed zo heftig dat ik dan een zeer ernstige bloedarmoede heb als ik ongesteld zou zijn. De eerste 3 maanden waren een drama, mijn hb was zo laag door het vele bloedverlies en had ook tussen de ongi's elke dag spotting. Ook heb ik dus nu als ik ongesteld moet worden 2 dagen migraine, eigenlijk had ik dat al 10 jaar niet gehad. Maar goed ik heb besloten om het gewoon lekker zo te laten. Ik ben twee keer door de pil heen zwanger geworden en daarom dus nu een mirena gedaan ondanks ik eigenlijk liever niks in mijn lichaam wil. Ik kan zelf wel leven met de bijverschijnselen, omdat ik ook weet hoe het zonder is, die paar dagen ellende kan ik dan wel hebben op een maand er zijn grotere hobbels op mijn pad geweest. Maar bij mij heeft het zeker gewerkt om te kijken wat het meest gunstige is en daar ben ik bij gebleven. Ik ben dus wel blij met mijn spiraal en neem de ongemakken voor lief
Hoi Caat, Hetgeen je geschrevebpn hebt kan zo over mij gaan! Toen ik De koperspiraal had verloor ik zoveel bloed dat ik op een gegeven moment mijn HB 3,7 was! Toen heb ik hem gelijk eruit moeten halen op doktersadvies. Bedankt voor de tip, ik ga eens een lijst maken met de voor en nadelen. Groeten Lamode