In 2011 voor de eerste keer zwanger willen worden! -2

Discussie in 'Zwanger worden clubs' gestart door Dubbeltje82, 25 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xxPetra

xxPetra Niet meer actief

@Mayke, hoe is je intake gegaan?
    Wel fijn dat ze je in de gaten houden zodat je na de bevalling niet in een zwart gat terecht komt toch?!

@delilah, goed bezig! jammer dat je niet in de buurt woont :D
    Ik kom amper aan poetsen toe...jemig wat mis ik de kraamhulp ;) die was hele dagen hier aan het poetsen.

@maybebaby, je hoeft je toch niet schuldig te voelen joh! De baby krijgt toch wel binnen wat hij/zij moet. (slik je zw.vitamines) Ben je al zoveel aangekomen dan?
    Ik ben niet zoveel aangekomen, 8,5kg, en 4 dagen na de bevalling was ik dat al kwijt. Net wat Cass zegt, de kilo's gaan er echt wel af hoor, zeker als je bv gaat geven!

@Cass, dramaqueen en babywens, hoe doen jullie het met de kindjes als ze huilen?
    Pakken jullie ze altijd op of laten jullie ze ook wel eens jengelen/huilen?
    babywens, dat onrustige kan met een regeldag te maken hebben. Merk je ook dat Max meer wil drinken/vaker komt? Finn is 's nachts ook best onrustig de laatste tijd en valt dan bij ons in slaap maar zodra je hem neerlegt in zijn wieg begint hij te huilen. Vaak zit er wel een boer dwars of geeft hij een beetje voeding terug en dan wordt hij rustig..tot we hem neerleggen. Het arme kind..en arme paps en mams want wij slapen al 2 nachten bijna niet.

Ik ga vanaf morgen 1 voeding afbouwen naar flesvoeding, want ben nu echt klaar met het constante kolven. Op het tijdstip dat ik ga afbouwen komt het voor mij gewoon beter uit om niet te kolven omdat het midden op de dag is.
    Gisteren heb ik via marktplaats een draagdoek van ByKay gekocht. Iemand ervaring mee?
    Als ik Finn dan bij me heb kan ik eventueel ook nog wat anders doen, zoals op het forum lezen/posten :D

2. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    @ Petra: de intake ging verder wel goed. Was een erg aardige vrouw.

3. babywens2011

babywens2011 Fanatiek lid

1 feb 2011
    2.056
    0
    36
    NULL
    NULL
    @xxpetra Nee we bakeren Max niet in. Wel geprobeerd, maar hier werd hij nog onrustige van.. haha hij houdt er gewoon van om met zijn armen te spartelen ;) Wij hebben sinds vannacht ook een speentje geprobeerd, maar Max spuugt deze al snel uit en gaat dan huilen omdat hij hem niet meer in zijn mond heeft.. dan blijf je dus bezig om het speentje erin te stoppen. Vannacht was meneer wéér wakker van 11 tot half 4.. pfff erg vermoeiend wel hoor :( Jammer dat hun totaal nog geen dag/nachtritme hebben. Ahh lief dat Finn zijn duimpje pakt!
    Ja heb nu last van kloven, dus is ook niet erg fijn :( Max heeft nog steeds wel maat 1 aan, maar die past hij echt niet lang meer. Zit ook al heel krap bij zijn bovenbeentjes en lies inderdaad..

Heeft Finn vannacht weer ook zo gehuild/gemopperd? Hoelaat is dat dan meestal en hoevaak voed je hem ongeveer? Pff max blijft willen drinken, maar nu al een regeldagje is wel erg vroeg lijkt me? Ook heeft hij soms al last van krampjes en ligt hij echt te trappen met zijn beentje en heel zielig huilen. Dan krijg je hem ook echt moeilijk stil, totdat je weer gepruttel hoort in zijn luiertje haha :p

@Cass wat fijn dat Anne al zo goed gegroeid is! Max woog eergisteren nog 4200 en vandaag alweer 4320! Dus 120 gram in 2 dagen aangekomen.. Nog 180 gram en dan zit hij weer op zijn geboortegewicht.. haha wel gek he? max weegt gewoon meer dan Anne terwijl ze wel twee weken ouder is :p

@Cass en xxpetra wanneer gingen jullie ook alweer voor het eerst met de kleine naar buiten? De kraamhulp zegt dat dat eigenlijk pas mag als hij weer op zijn geboortegewicht is, maar vind dat beetje onzin.. haha Lenn is van het weekend natuurlijk lekker vrij en dan willen we eigenlijk wel lekker gaan wandelen met zijn drietjes. Deden jullie dit al? Hebben jullie ook nog een lekker flubberbuikje of staan ze alweer strak? ;)

@Maybebaby Hoef je je niet schuldig over te voelen hoor. Ik had ook echt enorme vreetbuien en daar ook gewoon lekker aan toegegeven. Ik dacht altijd: nu kan het nog ;) Ik ben ook alweer 11 kilo afgevallen, dus het gaat erg snel hoor!

4. babywens2011

1 feb 2011
    2.056
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik pak hem altijd op! baby's schijnen alleen te huilen als er wat is.. en vaak wordt hij rustig als ik hem oppak ;)

haha heel herkenbaar. Heb sinds de bevalling niet meer dan 4 uur per nacht geslapen.. Max is de rustheid zelve overdag, maar snachts word het echt een spookje. Ligt tussen 11 en 3/4 echt gewoon wakker :( Hier dus ook slechte nachten

Ohh dat is wel handig! zoiets wil ik ook.. nu heb ik Max vast en is hij lkkr rustig, maar zodra ik hem in de box/wieg ligt gaat hij huilen. Ik kan nu dus slecht typen :p en koken lukt ook niet. Ben benieuwd wat je ervaring er mee is!

5. xxPetra

xxPetra Niet meer actief

@Mayke, heb je alles kunnen vertellen/vastleggen wat je wilde bij de intake? Ik las op fb dat je van de week naar de gyn mag voor pijnbestrijding! Is dat alvast voor de bevalling of voor de pijn die je nu hebt? Nog even volhouden meis! Einde is in zicht en dan heb je, je prachtige dochter vast!

@babywens,
    Heel herkenbaar!! Finn is overdag ook rustig, vooral als er visite is, en 's avonds wordt hij onrustig. Vooral als we hem na zijn laatste voeding op bed leggen. (na 11uur) Tegenwoordig houden we hem een half uur omhoog zodat hij in slaap valt maar vaak wordt hij dan tegen half 1, 1uur wakker en slaapt dat alleen nog als hij tegen een van ons aanligt.
    Jeroen dacht dat hij het misschien koud heeft in zijn wiegje, want wij zijn natuurlijk heel warm en zijn wiegje niet. dus vanavond leggen we voor hij gaat slapen een kruik op zijn plekje. Kijken of dat helpt.

Ik heb ook gelezen dat baby's om een reden huilen maar veel (oudere) mensen/vrienden/familie zeggen dat je moet oppassen dat het geen gewoonte wordt en dat hij doorheeft dat hij wordt opgepakt als hij huilt. Maar ik krijg het niet over mijn hart om hem te laten brullen.
    We hebben hem gisteravond op zijn eigen kamertje gelegd en toen heb ik al zitten brullen omdat ik het zo zielig vind dat hij daar dan 'alleen' ligt. (haha de kraamtranen zijn nog steeds niet weg ;))
    Hij krijgt 1x eten 's nachts en die tijd schommelt nog heel erg. de ene keer is het 2uur en de andere keer pas tegen 5uur. (dan ligt hij vaak al wel bij een van ons en slaapt hij) Hij krijgt 120ml borstvoeding in een fles.
    Hoe gaat dat bij jou? en is Max echt de hele tijd tussen 11 en half 4 wakker of dut hij soms een beetje in?

Voor die krampjes gebruiken wij Infacol maar ik heb het idee dat venkelthee beter helpt. (dat drink ik dan zelf en krijgt hij via bv binnen) en het helpt ook als hij op zijn rug ligt om dan met zijn beentjes zachtjes met de klok mee te draaien. Misschien helpt het bij Max ook.

Wij mochten naar buiten toen Finn zichzelf een paar dagen goed op temperatuur kon houden. Toevallig zou hij die dag ook rond zijn geboortegewicht zitten maar daar heb ik de kraamhulp niet echt over gehoord.
    Als Max nog 180gr van zijn geboortegewicht zit zou je nog een week niet naar buiten mogen... (ze komen ongeveer 150gr per week aan) Ik zou van het weekend ook lekker naar buiten willen als gezinnetje hoor! Als Max goed aankomt zal hij van het weekend vast al een eind bij zijn geboortegewicht zitten!

Als je die draagdoek ook wilt moet je even op marktplaats kijken. Dat scheelt best wat, want in de winkel kost ie 62,95euro en ik heb 'm voor 30euro gekocht van iemand die er een had gekregen en er vanaf wilde. Dit is een zachte doek, dat leek me een stuk comfortabeler voor mij en Finn dan zo'n hard ding.

Ik heb een flubberbuikje. hij is wel slanker dan voorheen maar het flubbert wel hihi. en bij jou?

6. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    @ Petra: naar de gyn is om te kijken welke pijnbestrijding nu helpt, zodat ik het nog een anderhalve week kan uitzingen... Maar als hij/zij vindt dat de kleine meid groot genoeg is, dan mag het van mij ook wel komen hoor.

7. Delilah86

Delilah86 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    2.159
    0
    0
    Mayke succes meis! ik hoop dat jullie meissie groot genoeg is en dat ze haar maar snel gaan halen! dat kan jij ook eindelijk gaan genieten!!

8. babywens2011

1 feb 2011
    2.056
    0
    36
    NULL
    NULL
    @xxpetra haha wat grappig dan he? Nouja eigenlijk helemaal niet grappig :p de boefjes moeten gewoon overdag gezellig wakker zijn en 'snachts slapen! Dat is zoo vervelend en wat duurt de nacht dan lang he? Val je bijna in slaap of je slaapt net en dan hoor je weer een gilletje wat door merg en been gaat en waar je hartslag van omhoog schiet.. haha oftewel: meteen weer wakker :p Wat je ook kan proberen (hebben wij vannacht gedaan en het ging al ietsje beter) is het aankleedkussen tussen jullie in leggen. Finn daarop leggen met zijn eigen dekentje en gewoon tegen de bovenkant van het aankleedkussen in.. en dan kan hij lekker tussen jullie in slapen! Op die manier kan je echt onmogelijk op hem gaan liggen en de deken kan ook niet over hem heen gaan. Zo ligt hij toch lekker bij jullie in bed, maar wel op zijn eigen plekje!

Nee joh.. haha die mensen zijn allemaal ouderwets :p Een baby'tje kan daar echt nog niet aan wennen.. Als ze huilen hebben ze gewoon verdriet, zijn ze boos of hebben ze ergens pijn! Lekker oppakken en troosten hoor ;) Heerlijk is dat toch?

hahah die kraamtranen zijn echt een ramp he? Pfff hier vloeien ze ook dagelijks ;) En je kan er gewoon niks aan doen. Maarja opzich ook wel logisch, want er komt zoveel op je af en er verandert ook zoveel. En het is ook nog eens de eerste dus alles is nieuw.

WOow krijgt hij maar 1 keer eten 'snachts? Max komt 'snachts juist echt heel vaak.. dan ligt hij weer met zn mondje te zoeken naar mijn tepel en te huilen, dus dan leg ik hem maar weer aan. Maar ik heb dus geen flauw idee hoeveel cc hij per keer drinkt. Wat ik wel weet is dat ik melk in overvloed heb.. haha het spuit er soms echt uit zowat en mijn beha en shirtjes zijn soms ook gewoon nat (best vervelend) Max is die tijd écht gewoon wakker.. hij ligt dan met zijn ogen open en is soms wel stil, maar vaak is hij heel onrustig, huilt hij of loopt enorm veel geluidjes te maken haha.

Ohjaa dat gaan we eens proberen.. is venkelthee wel een beetje te drinken? En kun je dat gewoon in de supermarkt kopen ofzo?

Jaa nog een week wachten vind ik wel heel lang duren hoor. Hij komt gewoon goed aan momenteel en zijn temperatuurtje is soms nog wel wat laag, maar ik heb zelf ook een hele lage temperatuur (rond de 36) Dus het kan best zijn dat hij dat gewoon van mij overgenomen heeft. Hoeveel is Finn trouwens afgevallen en nu weer bijgekomen? Ben benieuwd hoeveel Max morgen weer weegt.. hopelijk weer wat meer en mogen we gewoon lekker naar buiten van het weekend! Heb ik echt zin in..

hihi ik heb ook echt een flubberbuikje, maar ik vind hem echt super klein (vergeleken met die grote zwangerschapsbuik) haha ik ben er al wel blij mee en hoop dat ik nog meer afval. Nog 10 kg afvallen en dan ben ik helemaal tevreden (70 kilo zou ik dan wegen ;))

Trouwens de fotograaf heeft vandaag gemaild en we zouden eventueel zaterdagochtend kunnen komen om foto's te maken (haha maar dan moeten we dus wel naar buiten mogen met Max ;)) Ben benieuwd joh!

En hoe kom je je dagen een beetje door? Komt er nog veel kraamvisite of is dat nu wel een beetje over? Pfff ik zit er nu middenin en ben het eigenlijk al helemaal beu ;) Ik vind het nu echt heerlijk met de kraamhulp joh.. die regelt lekker alles en het is ook erg gezellig. Als die straks weg is ben je eigenlijk helemaal alleen met de kleine.. is dat soms niet saai? :p haha

9. Dreamer

Dreamer VIP lid

17 mrt 2011
    6.158
    33
    48
    Och dames...
    Tranen horen volgens mij sowieso bij een zw.schap..

Ik jank nu echt om niks... En dan is kleintje er nog niet eens :p

10. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    thnx meis... ik hoop het ook

11. xxPetra

xxPetra Niet meer actief

Ging de kraamhulp daar niet van steigeren dat jullie Max tussenin leggen of kwam ze zelf met dat idee? Onze kraamhulp zei het bijna dagelijks dat het geen goed idee was;) Maar jullie idee met dat aankleedkussen is wel een goed idee zeg! Dat gaan we zeker proberen als hij vanavond gaat spoken!

Ja, Finn krijgt 1x eten 's nachts. Zijn laatste voeding is om 23.00uur en dan 's nachts weer en dan rond half 8/8uur weer. Dat is het voordeel van de bv in een flesje geven, dan weet je precies hoeveel hij krijgt maar aan de andere kant heb ik soms het idee dat hij honger heeft 's nachts. Dus ja..wat nou het beste is...
    Ik heb 's morgens ook een natte bh en shirt...bah, bah!
    Finn was na 2 dagen 7% van zijn geboortegewicht afgevallen dus toen moest hij bij gevoed worden. Toen hij 12 dagen oud was zat hij weer op zijn geboortegewicht.

Onze nachtbraker ligt nu naast me op de bank, normaal leggen we hem om 8uur op bed tot 11u maar hij is klaar wakker. Haha dat is ook lekker, want je denkt dan..ik wil dat je om die tijd naar bed gaat..maar hij bepaald zelf zijn ritme nog. Ik las in "Oei ik groei" dat ze nu nog geen besef van dag en nacht hebben en dat komt pas na 6 weken.

Venkelthee kan je gewoon in de supermarkt kopen, je hebt het vaak van het eigen merk en anders van Zonnatura. Ik vind het wel lekker maar het heeft wel een aparte smaak, dus is net waar je van houdt.
    Ik drink het niet heel veel maar probeer wel 2 bakjes thee te drinken per dag. (geloof dat teveel ook weer niet goed is voor ze)

Oh wat gaaf van de fotograaf!! Ja weet je, jullie kennen Max het beste en als jullie het zien zitten zou ik gewoon eens een rondje buiten doen. Ik zag op de foto op fb dat hij helemaal klaar is voor de winter ;) dus dat komt wel goed!
    Hoe is zijn temperatuur nu dan? Bij Finn schommelde het vaak rond de 36,3graden en nu zit hij rond de 37graden.

hihi, het wordt zo wel een verhaal hé..
    Geniet er nog maar even van dat de kraamhulp er is! Ik moest zo wennen toen ze weg was en Jeroen weer aan het werk was gegaan. Dan moet je zelf een ritme gaan ontwikkelen en dat was voor mij erg zoeken. (soms nog een beetje)
    Je zit constant te rekenen wanneer hij weer moet drinken en wanneer ik weer moet kolven en dan kijken hoe je dat gaat doen als er visite komt....erg vermoeiend! Maar nu heb ik zoiets van..ze wachten maar even hoor!
    Er komt nog steeds visite maar de grote massa niet meer gelukkig. Ik hou het nu ook een beetje af want sommige hebben een heel ander idee van kraamvisite dan ik heb. Die denken niet na dat je moe bent of dat je niet tot midden in de nacht blijft zitten kletsen.
    Hoe gaat dat bij jullie? Word het nog een kraamfeest of toch maar niet?

12. xxPetra

xxPetra Niet meer actief

@ Mayke, wanneer is je afspraak met de gyn? Bekijkt hij dan ook gelijk hoe groot de kleine is?
    Ik hoop zo dat ze je niet onnodig langer laten lopen! Toevallig staat er een groot artikel in het tijdschrift Wij Jonge Ouders over BI en dat je dan vaak op onbegrip stuit. Nou ik geef het je te doen hoor!
    Hopelijk verdwijnen de klachten snel na de bevalling!

@Delilah, hoe gaat het met het poetsen? Heb je al nesteldrang ontwikkeld door te poetsen of is het nog ver te zoeken?

@Dreamer, hihi bereid je maar voor...de kraamtranen zijn nóg erger en in overvloed aanwezig dan de tranen tijdens de zwangerschap.
    Op een gegeven moment weet je gewoon niet waarom je huilt of waar die tranen in vredesnaam vandaan blijven komen. alsof je een tank met tranen op je rug hebt ofzo :p

Hoe gaat het verder met iedereen?

13. Delilah86

Delilah86 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    2.159
    0
    0
    Petra toen ik eenmaal was begonnen met poetsen kreeg ik de smaal wel een beetje te pakken, dus daar heb ik maar ff gebruik van gemaakt! haha :D moet nog heel veel doen dus ben de eerst komende dagen nog wel bezig, hoef me niet te vervelen gelukkig ;)

zo te lezen ben je lekker aan het genieten van jullie ventje, ben je er al een beetje aan gewend? zo'n ukkie erbij? zal zeker wel snel wennen denk ik ;)

14. babywens2011

1 feb 2011
    2.056
    0
    36
    NULL
    NULL
    hahah nee hoor.. de kraamhulp kwam juist zelf met het idee. Zei dat het bij sommige baby's erg goed hielp! Zeker het proberen waard dus. Grappig ook dat ze overal weer andere ideeën over hebben. We leggen Max tegenwoordig ook gewon weer op zijn ruggetje hoor.. vind hij zelf lekkerder!

Ja wel fijn dat je precies weet hoeveel hij binnenkrijgt! maar Max drinkt gewoon totdat hij genoeg heeft en ik denk dat dat behoorlijk wat is. Net heeft hij gewoon bijna een uur aan mijn borsten gezeten.. niet normaal meer (regeldagje? :p) haha hij lijkt onverzadigbaar. Nu ligt hij weer klaarwakker rond te kijken! Blijven nog maar even op, want ja in bed liggen heeft toch nog geen zin. Nou hopen dat hij vannacht lekker gaat slapen, omdat hij nu zo wakker is ;) Oeii met 6 weken pas joh? Slik.. haha dat gaan nog paar zware weken worden dan :p

Ach weet je als je in het ziekenhuis bevalt (jij dus bijvoorbeeld) moet je ook uiteindelijk weer naar huis met de kleine. Dan gaat hij toch ook in de maxicosi in de auto. Dus dat mag zoiezo wel ;) Ja ben erg benieuwd hoe het gaat worden!
    Max zit nu rond de 36,8. Dus dat is prima! 'spochtends meestal rond de 36,4.

Lijkt me ook echt pittig om een ritme te gaan vinden inderdaad! Ik ga binnenkort ook maar beginnen met afkolven en af en toe een flesje geven zodat hij er aan kan wennen. Ik ga namelijk ook niet in een restaurant of op verjaardagen ofzo uitgebreid de borst geven :p Ik vind het combineren van borstvoeding en visites ook erg lastig ja. Ze komen bijna altijd ongelegen.. Het word geen kraamfeest meer, want mensen komen zoiezo wel langs. hahah die komen dan én op het kraamfeest en ook nog op kraamvisite (dus dubbelop) hopelijk blijft het een beetje beperkt, maar vrees het ergste. HEb er de afgelopen dagen al weer veel visites op zitten.. vermoeiend idnerdaad!

Morgen even extra genieten van de kraamzorg! Gelukkig is Lennart daarna wel 4 daagjes vrij, zodat we lekker nog paar daagjes samen Max kunnen verzorgen :)

15. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    @ Petra: ik hoop dat ik snel bij de gyn terecht kan... ik weet niet of ze dan een echo gaan doen. In eerste instantie ga ik vanwege de pijn. Hoop wel echt dat ik snel verlost wordt...

16. Maybebaby82

Maybebaby82 Niet meer actief

Jee wat een rust..de hele dag nog niemand gezien, alleen Mayke vanmorgen vroeg!

Vandaag een prettig gesprek op mijn werk gehad. Nog steeds is er geen oplossing en willen ze me geen parttime baan aanbieden, maar ik heb wel mijn zegje gedaan en aangegeven dat fulltime blijven of helemaal vertrekken geen optie zijn en ik weet wat mijn rechten zijn. Maargoed ergens volgende week weer verder in gesprek. Vermoeiend en frustrerend dat alles zo lang moet duren maar ik laat me gewoon niet afschepen.

Erg leuk om al jullie verhalen te lezen Petra en Babywens! Bijzonder te lezen hoe die kleintjes jullie nachtrust ontnemen en hoe pittig het allemaal is...maar dat de liefde voor de kleine onvoorwaardelijk en supersterk is. Ik denk ook dat het je dan allemaal waard is.

Vandaag precies 30 weken, het gaat zo hard nu!

17. Delilah86

Delilah86 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    2.159
    0
    0
    Maybebaby wat een gedoe zeg met je werk! inderdaad gewoon op je strepen gaan staan meis!
    en gefeliciteerd met 30 weken!

18. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    Inderdaad, wat een gedoe!

Gefeli met de 30 weken!

19. zwendel

zwendel Niet meer actief

Sorry voor de late reactie maar wel net alles even gelezen maar ook de helft weer kwijt pfff.
    Iedereen ook heel erg bedankt voor de felicitaties!! Het was echt een mooie dag onze huwelijksdag. 's ochtends eerst naar het gemeentehuis en stonden met een kwartiertje al weer buiten hahaha. Daarna naar schoonmams want mijn schoonzus had een taart gemaakt (en lekker dat ie was mmmmm). Komen we daar aan ligt er een paarse loper voor de deur en is het hele huis versierd en zat er ook al wat visite binnen (hadden we niet verwacht natuurlijk ) dus lekker taart met koffie op. Daarna nog met z'n allen gelunched. Toen iedereen weg was moesten we blijven eten want dat was wel zo gezellig.... dus we zijn gezellig blijven eten, schoonzusjes en aanhang en zwager was er ook. Daarna nog ff een bakkie koffie en toen werd er aangebeld en kwam er ff een man of 30 al zingend binnen (surprise!!) dus was erg gezellig en gingen pas om half 5 naar huis. was dus echt een zeer geslaagde dag.

Nu voel ik me ff wat minder denk dat daarom alles wat ik gelezen heb niet zo best is blijven hangen. Heb sinds vandaag last van aambeien (denk tenminste dat het aambeien zijn) en dat doet zo'n pijn!!! Nu heb ik al gelezen dan curanol erg goed werkt en dat ga ik morgen dus maar halen. iemand hier toevallig nog ervaring met die rot aambeien?

20. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    Ik kan je niet helpen met aambeien meis... heel rot dat je ze hebt.

Ik heb gehoord dat dat otrivin erop spuiten helpt...

Deel Deze Pagina