in 3 dagen zindelijk? ervaringen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Emama, 15 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emama

Emama Bekend lid

13 jun 2016
    792
    118
    43
    hoi,

ik las net op internet dat je je kind binnen 3 dagen zindelijk kan krijgen ik wou weten of er dames mee bekend zijn en of dat is gelukt bij hun kleine/kleintjes

2. Boommm

Boommm Niet meer actief

Mijn twee dochters waren binnen een week zindelijk. Wat wil je weten

Emama vindt dit leuk.
  3. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.187
    23.268
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier in 2 dagem zindelijk toen ze precies 2.5 was. Paar maanden eerder al geprobeerd, maar alleen frustraties. Toen dus met 2.5 nogmaals. Gewoon luier uit. Eerste dag 2, tweede dag 1ongelukje en daarna niet meer.

Emama vindt dit leuk.
  4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hier op een dag zindelijk op 22 maand. Natuurlijk stond het potje toen wel al maanden in huis en ging ze al langer daar plassen etc.

Emama vindt dit leuk.
  5. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Hier 2j9 maanden in 5 dagen plaszindelijk en na 12 dagen ook poep zindelijk. En nachtzindelijk direct maar dat is geluk hebben

Emama vindt dit leuk.
  6. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Mijn kinderen waren ook binnen een dag of twee zindelijk, de jongste wel pas poep zindelijk na vijf dagen. Ze waren allebei net twee jaar.
    Mijn aanpak was als volgt: gedurende een aantal maanden keek ik af en toe eens of interesse was en probeerden we eens een potje of wc, en het lukte dan soms al een paar keer wel. Daarna toen wij er tijd voor hadden, heb ik een leuk schemaatje op de computer gemaakt met steeds drie of vier open rondjes en dan een leuk plaatje van bijvoorbeeld een ijsje, en doosje rozijntjes, en speeltuin, en uiteindelijk een groot cadeau.

Elke keer dat ze gingen plassen op potje of wc mochten ze dan een sticker in het rondje plakken en kregen dus om de paar plasjes een beloning.

Op de dag dat we zijn gestart hing ik het schema beneden op , legde hem uit dat vanaf nu de luier uitging, Hoe het beloningssysteem werkten , onderbroek aan en regelmatig proberen. Mochten ze op een bepaald moment niet willen proberen, dan kocht ik ze om met bijvoorbeeld een kwartier de televisie mogen kijken. Uiteraard handige probeer momentjes nemen, zoals een kwartier na het drinken van iets. Dan natuurlijk elke keer heel hard juichen als het goed ging en zeggen dat het helemaal niet erg was als ze een natte onderbroek hadden. Het potje ging de eerste dagen ook gewoon mee op pad in een plastic zak als we ergens naartoe gingen.

Mijn mening hierin is dat het niet zozeer er omgaat of het kind er aan toe is maar de ouder eraan toe is! Oftewel een goed moment kiezen (als je bijvoorbeeld vakantie hebt) en er dan zonder twijfel en tegenstrijdige signalen voor gaan. De meeste kinderen kunnen fysiek vanaf anderhalf a twee jaar zindelijk worden overdag. Heel veel succes!

wwrr en Emama vinden dit leuk.
  7. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.468
    3.914
    113
    Vrouw
    Hier kan ik na 6 maanden nog niet zeggen dat hij zindelijk is. Wat wil je van me weten? :D

NafNaf, Fietwordtmama en Emama vinden dit leuk.
  8. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Ik heb die methodes ook geprobeerd, geen succes hier. Het zorgde alleen voor een hoop frustratie.

Na wat googlen vond ik patientenfolders van het ziekenhuis de kinderafdeling. Daar stond dat kinderen gemiddeld 3 maanden nodig hebben om zindelijk te worden. Het gaat stapje voor stapje, in ieder geval bij de meeste kinderen. (Er zijn natuurlijk altijd kinderen die het veel snelle of langzame door hebben.)

Weten dat een kind gemiddeld 3 maanden nodig heeft hielp mij, omdat ik op internet vooral las dat alles snel kan, als je maar de juiste methode gebruikt ;) Wij hebben het vervolgens rustig aangepakt, en ergens tussen de 2 en 3 maanden van begin tot eind was hij zindelijk. Dat wil zeggen: binnen een week of 2 was hij eigenlijk al zindelijk (plas en poep overdag, nooit een ongelukje en een onderbroekje aan), maar hij durfde nog niet te poepen op de wc. Als hij moest poepen, zei hij dat, en kreeg hij een luier aan. Dan poepte hij in de luier en daarna ging de onderbroek weer aan.
    Die tussenfase heeft een maand of 2 geduurd, voor hij voldoende vertrouwen had om ook op de wc te poepen. Hij was toen net geen 3 jaar oud.

Hij is nu 3,5 jaar en sinds 2 maanden ook 's nachts zindelijk. Dat ging vrij gemakkelijk, hebben we weinig voor hoeven doen.

Bij de tweede ga ik het daarom weer op deze - wat meer relaxte - manier aanpakken. Zindelijk worden is iets wat ze moeten leren en vaak ook even tijd kost.

Zoe123 en Emama vinden dit leuk.
  9. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier in 1 dag zindelijk, iets nadat ze 2,5 was de luier uit op een dag en dat was ‘t... Bij de oudste koste het wat meer tijd en moeite ;) Jongste ging wel al op potje en de wc dagelijks (keer of 2-4 per dag) sinds ze kon zitten (‘s ochtends en ‘s avonds deed ze mee in het ritme van de oudste, tussendoor als ze het zelf wilde). Achteraf had die luier makkelijk wat eerder uit gekund denk ik...

Emama vindt dit leuk.
  10. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Het echte zindelijk worden was hier in 1 dag gebeurd. De ene dag ging nog bijna alles in de luier, de andere dag ging de luier uit, 1x een ongelukje en daarna nooit meer, maandje later ook 's nachts zindelijk.
    Voorbereiding duurde natuurlijk al wel veel langer, zonder pushen en wanneer hij zelf wilde ging hij op de wc met verkleiner, hij wilde niet op het potje, vond 'ie helemaal niks. Soms ging hij weken niet en dan opeens vond hij 't weer super interessant en wilde zodra ik naar de wc ging ook. Zo'n 2 maanden voor hij echt zindelijk was ook een poging gedaan, maar dat kwam vanuit mij en leverde ons allebei een hoop frustratie op, ik was hem constant naar de wc aan het sturen en tussendoor kon ik steeds dweilen. Hij legde echt de link nog niet.
    Met 2jr en 8mnd had hij het opeens door. Hij wilde op een ochtend op de wc plassen en daarna liet ik z'n luier even uit, deed ik wel vaker even een uurtje om te oefenen. Een kwartier later wilde hij weer naar de wc, maar omdat hij net was geweest zei ik dat hij even moest wachten (ik was op dat moment even bezig). Vrijwel direct plast hij in z'n broek, een hele grote plas, alles was zeiknat. Ik dat arme kind gelijk schoongewassen en omgekleed en hij wilde weer een luier om dus dat gedaan. Maar wonderbaarlijk genoeg gaf hij vanaf dat moment steeds aan dat hij naar de wc moest. Nog een paar dagen een luierbroekje aan gehad, want het was precies op mijn werkdag, een psz dag en daarna een zaterdag waarop we de hele dag weg waren, maar eigenlijk was het niet nodig geweest. Op 1x na is het broekje droog gebleven en zaterdagavond ging hij zelfs op een onbekende wc in een restaurant z'n grote boodschap doen en had hij het 's middags zo'n 3 uur opgehouden omdat er geen wc in de buurt was en hij het echt niet meer in z'n broekje wilde doen.
    Al mijn beloningskaarten die ik van tevoren had gebruikt en alle moeite en frustraties waren achteraf gezien allemaal niet nodig geweest. Ik geloof echt dat kinderen het zelf aangeven als ze eraan toe zijn en de 1 moet je dan wat meer nog sturen en begeleiden als de ander, maar je kind zindelijk trainen omdat jij dat wilt werkt in mijn ogen niet. Of ik heb te weinig doorzettingsvermogen, dat zou ook nog heel goed kunnen.
    Wel een toevoeging, als hij met 3 jaar nog niet zindelijk zou zijn of er in elk geval echt mee bezig zou zijn had ik er wel weer werk van gemaakt, maar dat was dus niet nodig.

Emama vindt dit leuk.
  11. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Hier in 1 dag zindelijk. Vast niet de methode waar je naar op zoek bent naar het werkte wel hier :thumup:

Gewoon de vraag aan haar gesteld: "wanneer doe je je luier uit en ga je naar de wc?". Ze noemde zaterdag. Dus op zaterdag luier uit. Een tweetal ongelukjes en dat was het. Direct dag en nacht zindelijk.
    Ze was toen wel net een paar dagen 3 jaar en ze plaste al niet vaak. Als ze dan wel plaste was ze direct helemaal nat. Nu nog plast ze maar 3 a 4 keer per dag.

Emama vindt dit leuk.
  12. Emama

Emama Bekend lid

13 jun 2016
    792
    118
    43
    allemaal heel erg bedankt voor de reacties lees veel verschillende manieren ik weet het niet zo goed hoe ik het moet aanpakken vandaar mijn vraag en vroeg me af of het ook echt kon binnen 3 dagen

las ook wel herkenbare verhalen zeg maar

mijn meisje weet het wel maar vertikt t eigenlijk is al wel paar keer gelukt maar dan zette ik der in der stoel tijdens het eten zonder luier en dan had ze alles onder geplast en er geen last van zeg maar

ga er nog eens goed over na denken hoe ik t ga aanpakken ze is nu al 2.5 geweest en zou der graag zindelijk zien voordat de 2e is geboren duurt gelukkig nog wel even

13. VBJ82

VBJ82 Niet meer actief

Hier had ik een keer een week de luier af gelaten. Elk uur laten plassen. Werkte totaal niet. Ze snapte er niks van. Kwartje viel blijkbaar niet.
    Luier weer aan gedaan.

Na twee weken vroeg ze zelf: mag de luier af?
    Prima natuurlijk!! Ze was gelijk zindelijk. Nooit een ongelukje gehad en gelijk alles op de wc.

Emama vindt dit leuk.
  14. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Hier heeft mijn man het in zijn vakantie na de geboorte van de tweede gefikst met de oudste haha. Overigens was het hier luier uit en van dag 1 met 12 ongelukjes naar dag 3 met 2 ongelukjes tot hij ineens zelf zei ik moet plassen! Alleen poepen vond hij dus echt eng en hij raakte verstopt omdat hij ook nier meer in luier wilde. Dat was heel zielig maar toen er een dag kwam dat hij helemaal verdrietig werd heel rustig toch met hem gaan zitten ervoor en toen kwam het en sindsdien ook poep zindelijk.

Een jaar ervoor zette we hem al eens op potje of wc maar dan viel er soms met geluk iets in. Meestal niet ook gewoon en poepte of plaste hij 5 minuten later in z’n luier.

Emama vindt dit leuk.
  15. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Mijn zoon gaf zelf aan dat hij geen luier meer wilde maar een onderbroek.
    Heb niks hoeven belonen of systemen.
    Gewoon op het potje en klaar. Wel trots en juichen in het begin natuurlijk :)

Emama vindt dit leuk.
  16. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.934
    3.945
    113
    Het is maar net wanneer je de dagen begint te tellen he.
    Als ze er echt aan toe zijn kan het in 1 dag. Als je het moet/wilt forceren duurt het meestal langer.
    Mijn dochter gaf met ruim 2 jaar aan dat ze het zelf wilde, maar toen lukte het nog niet zo. Met 2,5 jaar gaf ze het weer aan. Dat ging vrijwel meteen goed (op een paar ongelukjes na).
    Onze jongste is net 3 en we zijn wel bezig met af en toe op het potje enzo, maar als ik die nu ga forceren met luier uit enzo weet ik nu al dat het niet werkt. Daar wachten we dus nog even mee. Ik geloof er niks van dat ik die met welke methode dan ook in 3 dagen zindelijk zou kunnen krijgen (tenzij je inderdaad een hoop frustratie wilt kweken).

Emama vindt dit leuk.
  17. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.772
    1.363
    113
    Hier een dochter die met twee jaar verkondigde dat ze haar luier niet meer aan hoefde omdat ze al groot was. Dat was even schrikken voor mij (had nog geen onderbroeken en potje in huis etc).
    Maar ze hield voet bij stuk en heeft netjes op het potje geplast. 2 dagen later wilde ze ook ‘s nachts geen luier meer aan en dat is tot op heden maar 2x mis gegaan.

Poepen is nog steeds wel lastig. Eigenlijk wil ze dat niet op het potje of de wc, waardoor ze het heel lang gaat ophouden. En als het echt niet langer gaat wil ze soms in een hoekje gaan staan poepen in haar onderbroek. Dus daar letten we goed op.

Emama vindt dit leuk.
  18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.252
    36.073
    113
    De luier gewoon aflaten. Ze snapt het vanzelf een keer. Zeker met 2.5 zou het in principe moeten kunnen (uitzonderingen daargelaten).

Emama vindt dit leuk.
  19. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.783
    7.372
    113
    Oudste was met 2,5 jaar in een dag of 6 zindelijk. Op een dag luier afgelaten, heel veel onderbroeken erdoor, en na 6 dagen was hij echt de hele dag droog.
    Hij was een heel makkelijk kind, dus hij deed gewoon wat ik zei, en ging steeds meer zelf naar de wc of het potje.
    Bij dochter dacht ik er weer zo simpel over, maar daar kon ik mee oefenen wat ik wilde, ze weigerde naar de wc te gaan. Toen losgelaten, en 1 dag voor ze 3 werd kwam ze dat ze geen luier meer wilde. Toen was ze zindelijk, al had ze af en toe wel missers tussendoor.
    De jongste heb ik het 2 keer geprobeerd, maar na 9 onderbroeken in een paar uur was ik het steeds zat. Dus ook op zijn beloop gelaten. Tot hij gistermiddag meldde dat hij geen luier meer wilde. Uiteindelijk ging hij buiten spelen, en heb hem toen na 2 ongelukjes buiten maar een luier om gedaan, maar vandaag weer af gelaten, omdat hij dat zelf wilde. En na 5 natte onderbroeken, zijn er nu al 3 plasjes en 1 keer poepen in de pot beland, dus ik heb goede hoop dat het voor zijn 3e verjaardag nog wel wat wordt :D

Emama vindt dit leuk.
  20. Emama

Emama Bekend lid

13 jun 2016
    792
    118
    43
    bedankt allemaal

ik ga het denk ik vanaf zondag proberen of zaterdagmiddag want dan gaan we naar sinterklaas hopen dat het lukt een tijd terug geprobeerd maar zag dat t niet werkte dus weer luier om gedaan

Deel Deze Pagina