in 3 dagen zindelijk? ervaringen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Emama, 15 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Hoe heb je het aangepakt dan?

Met jongste wil het ook niet lukken. Hij raakt heel gefrustreerd van als we de luier af laten. Maar wordt binnenkort al 4.
    Stickers plakken werkt niet omdat er gewoon nooit een succes is.

2. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Bij mijn zoontje was het probleem niet dat hij ongelukjes had zonder luier. Het tegenovergestelde was het geval: hij durfde niet te plassen/poepen zonder luier. Dus zonder luier hield hij letterlijk de hele dag zijn plas op, tot hij een luier aankreeg in bed. En dan zat binnen 5 minuten zijn hele luier vol. Plassen zonder luier op het potje leverde enorme huilbuien op, dat vond hij vreselijk!

Bij ons bleek dat hij vertrouwen moest krijgen in zichzelf. De luier af was gewoon te eng. Dus we zijn gestart met plassen op een potje, maar met de luier aan. Dat was een van de tips die in de (te downloaden) ziekenhuisfolder was te lezen. Dat was een super tip waar ik met googlen achter kwam :)

Dus overdag de luier af laten en een onderbroekje aan, maar dan vaak vragen of hij moest plassen en dan met luier op het potje zetten. Dat heeft hem geholpen. Hij had wel de vertrouwde luier aan, maar hij leerde zo dat hij het niet gewoon kon laten lopen de hele dag door maar eerst op het potje moest zitten.

Toen dat lukte is de luier steeds losser gegaan, en ging het na een paar dagen zonder luier. En we namen letterlijk OVERAL het potje mee naar toe. Dus als we gingen wandelen, hup potje mee en luiers. Dat maakte het voor hem ook heel duidelijk en we waren niet aan huis gebonden.

Hetzelfde trucje hebben we uitgehaald met poepen, dat duurde wel langer want dat vond hij veel spannender. Hij heeft ongeveer 2 maanden lang wel een onderbroek aan gehad, en kwam dan vragen om een luier om te poepen. Eerst was poepen op het potje ook nog te eng. Hij wilde alleen staand poepen met een luier aan. Naarmate het potje vertrouwder werd met plassen, durfde hij ook (met de luier aan) te poepen op het potje. En weer een tijdje later zonder luier, en nog even later op een wc.

Of te wel: hij heeft het echt moeten leren. Lichamelijk kon hij het vanaf dag 1, want ongelukjes zijn hier op 1 hand te tellen. Maar hij moest leren dat het niet eng was, en dat duurde ongeveer 3 maanden van begin tot eind.

3. Fietwordtmama

Knap dat het hem wel meteen lukte om het op te houden. Dat is hier niet het geval en ik vermoed dat zoontje teveel druk op zichzelf legt en daardoor niet wil/kan.

Hij heeft in zijn koppie dat alles in 1 keer goed moet zijn. Hoe vaak ik ook zeg dat foutjes of ongeluktjes helemaal niet erg zijn. Ik merk dat met meer dingen. Als hij niet 100%zeker is dan laat hij niks zien of gaat grapjes maken.

Nu nemen we even rust in het oefenen. Ik vraag hem smorgens of hij met if zonder luier wil. Hij zegt dan met. Dan gaan we een paar keer per dag naar de wc. Waarbij we het gezellig maken, rustig de tijd nemen, en het niks uitmaakt of er wel of niet iets komt.
    En als we zelf moeten, dan wordt dat hardop aangekondigd. Zodat hij ziet dat het de normale gang van zaken is.

Over een paar weken heeft hij eerste ochtend oefenen op school. Als hij daar is geweest, en heeft gezien dat de andere kinderen ook naar de wc gaan, dan gaan we nog eens zonder luier proberen.

4. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Wij hadden dan wel een ander probleem, maar voor een deel vergelijkbaar. Bij ons een peuter die erg vasthoud aan vaste patronen. Het doorbreken van het patroon (poepen in een luier versus poepen op de wc) was te spannend. We kregen de tip van een pedagogische ondersteuner bij het consultatiebureau om -los van zindelijkheidstraining- te oefenen met hem met leren dan dingen niet altijd op dezelfde manier gaat.

Zo hebben we wel eens andersom dag gehouden, dan doen we alles net anders. Lopen achteruit, gaan op een andere plek aan de tafel zitten, alles om hem te laten zien dat er niets mis gaat als het anders gaat.

Dat soort dingen hebben hem wel geholpen. De focus niet té veel leggen op zindelijk worden, maar hem wel proberen vertrouwen te krijgen.

Hetzelfde lijkt me bij jullie het geval: misschien kunnen jullie bij hele andere dingen oefenen dat het niet erg is als iets niet helemaal lukt? En als je hem dan wel uitgebreid beloond dat hij het goed geprobeerd heeft, kan hem dat vertrouwen geven.

Bij ons poepte hij per ongelijk de 1e keer op de wc ;) En dat na 2 maanden oefenen! Toen zei hij, compleet verbaasd: poepen op de wc is helemaal niet spannend. En vanaf dat moment was het direct over, de stap was gezet en sindsdien poept hij op de wc zonder problemen.

Fietwordtmama vindt dit leuk.
  5. VBJ82

VBJ82 Niet meer actief

Maar hier mogen ze niet met een luier naar school. Bij jullie wel?

6. Fietwordtmama

Juf gaat in elk geval niet verschonen. Dus als hij gepoept heeft dan wordt je gebeld.
    Ik hoop dat de motivatie snel gaat komen na eerste keer oefenen. En dat het dan snel gaat

VBJ82 vindt dit leuk.
  7. Fietwordtmama

Dankje. Dit zijn tips waar ik wat mee kan.

Deel Deze Pagina