Hallo, Ik heb onlangs mijn 1e jaars ziektewet beoordeling gekregen waaruit blijkt dat ik weer kan werken. Volgens een systeem kan ik met mijn beperkingen werken. Nou geloof me er zijn heel wat beperkingen aanwezig waaronder bekkeninstabiliteit. Nu krijg ik te horen dat een vd functies waar ik voor in aanmerking kom productiemedewerker/inpakmedewerker is. Dit is toch te gek voor woorden? Hoe betrouwbaar is deze beoordeling vraag ik mij af wanneer er een grote logica ontbreekt. En hoe verstandig is het om een ziek persoon deze mededeling mee te geven? De beperkingen worden hierdoor niet minder maar groter.
Beste Hopeful2014, Je hebt een Eerstejaars Ziektewet-beoordeling gehad en vraagt hoe betrouwbaar deze beoordeling is. De Eerstejaars Ziektewet-beoordeling wordt door UWV uitgevoerd volgens de procedure die de overheid heeft vastgesteld. Eerst stelt de verzekeringsarts je belastbaarheid vast. Hij/zij legt vast wat je allemaal nog wél kan. Vervolgens worden deze gegevens in een computerprogramma ingevoerd. Dit programma bevat beroepen en welke belastbaarheid je nodig hebt om het beroep uit te kunnen voeren. Op deze manier worden er 3 beroepen geselecteerd die jij op basis van de vastgestelde belastbaarheid nog kunt doen. Het middelste inkomen dat je met dit beroep kunt verdienen wordt vergeleken met inkomen dat je verdiende voor je ziek werd. Zit hier meer dan 35% verschil in dan blijf je in de Ziektewet. Bij minder verschil wordt de Ziektewet beëindigd. Ik begrijp uit je reactie dat je het niet eens bent met de uitslag van de beoordeling. Uitleg over hoe deze uitslag is ontstaan kun je krijgen van de arbeidsdeskundige of verzekeringsarts die je hebt gesproken. Ben je het na dit gesprek nog niet eens met de uitslag? Dan kan je hier bezwaar tegen indienen. In de brief die je hebt gehad staat hoe je dit kunt doen. Actuele informatie over de Eerstejaars Ziektewet-beoordeling vind je hier. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare