Hoi mamas, Ik zou graag jullie mening en ervaring willen weten over de rapley methoden. Ons lijkt het wel wat om hier mee te beginnen ipv geprakt eten op een lepeltje. - Wanneer zijn jullie begonnen. - waarmee - op welk tijdstip - en wat waren de resultaten. Ik hoor graag van jullie. Groetjes Irini
Rapley of potje is natuurlijk een groot verschil! Rond de 6 maanden is het gebruikelijk om met rapley te starten. Met 4 maanden is de baby nog wel erg jong. Ik geef zelf gedeeltelijk rapley, het enige probleem is dat mijn dochter in het begin gepureerd/geprakt kreeg en nu stukjes. Ze propt dus gewoon een stuk fruit in dr giechel, hoe groot het ook is. Ik denk dat een groot voordeel is, als je direct start dat ze dan ook niet gaat proppen, maar meteen begint met happen/likken, etc.
Hij krijgt nu alleen borstvoeding nog geen bijvoeding willen vanaf 6 maanden pas beginnen met bijvoeding.
Wij hebben gekozen voor Rapley, omdat dit meer aansluit bij onze manier van leven en denken. Bij Rapley bepaalt een kindje zelf hoeveel hij eet, raakt ook eerder verzadigd en de mond- en tongspieren worden ook beter gestimuleerd.
Ik lees mee. Wij willen het liefst ook wachten tot 6 maanden. Ik geef zelf flesvoeding en ook nog geen bijvoeding. Ik vind het zelf laten ontdekken en proeven erg goed. Maar ben ook wel benieuwd naar alle verhalen... Zaten jullie kinderen ook al in kinderstoel met eten met 6 maanden?
Hier wel, maar DL kan al zelfstandig zitten, dat is toch wel een must, vind ik zelf. Anders kun je 't prima in een wipstoeltje doen, of gewoon op schoot.
Hier vanaf 5 maanden rapley. Gepureerde voeding blieft meneer echt niet dan gaat hij overgeven. Dus begonnen met een wortel en een stronk broccoli. Nu eet hij de groentes meer die wij eten
- Wanneer zijn jullie begonnen: iets voor de 6 maanden. - waarmee: gekookte wortel, gekookte peer, broccoli en bloemkool gingen in het begin goed, dit hebben we nu uitgebreid. Wel doen we steeds drie-4 dagen achter elkaar steeds hetzelfde geven in het begin als hij weer iets nieuws krijgt zodat je kan zien of ze ergens buikkramp of iets dergelijks van krijgen. - op welk tijdstip: op het tijdstip dat hij lekker wakker is en het ons uitkwam( tijdstip is in het begin nog niet belangrijk volgens mij want het blijft meestal bij proeven in het begin) - en wat waren de resultaten: Hij heeft sinds ruim een week echt door hoe hij moet happen! En het begint nu echt leuk te worden! hij eet zo een halve gekookte peer op of bijna een halve banaan bv. Maar het ligt wel aan het humeur hoor, de ene dag gaat er zo een hoop in en de andere vind hij het wel welletjes... vanochtend een rijstwafel gegeven maar die vond ons ventje toch wel lekker. Bij ons zit ons ventje bij ons op schoot, (een wipstoel raden sommige af omdat ze daar niet rechtop inzitten) en dat gaat prima. in een stoel zitten is hier nog geen succes omdat hij dat gewoon nog niet kan, dus hij gaat lekker bij mij of papa op schoot zitten. hieronder een foto met zijn eerste banaan een tijd terug een tip als je met rapley begint moet je hoeveelheden echt loslaten hoor, ik was pas op het CB en ons ventje moest al zo in de ochtend een heel stuk fruit opeten en savonds een boterham en ik weet allemaal niet wat nog meer, nou daar zit ons ventje nog niet eens op de helft mee en hij komt niks te kort (hij weegt nu bijna 10 kg)
Fijn om al jullie reacties te horen. Zorgt er voor dat ik toch echt mijn eigen gevoel ga volgen en dat is rapley. Leuke foto trouwens. Waarom kook je trouwens de peer.
Hier gedeeltelijk Rapley. Begonnen met 4,5 maand met gepureerd en met 6 maanden kreeg hij stukken. Groente eet hij in stukken maar met rijst bijvoorbeeld gaat dit lastig en krijgt hij van een lepeltje. Net zoals zijn yoghurt. Deze combi gaat erg goed. Zo krijgt hij genoeg binnen (soms duurt het wat langer met Rapley voordat ze goed eten) maar kan hij ook zelf stukken uit de hand eten en leert hij ook van een lepel eten
Dochterlief kon met 9 maanden zelfstandig zitten maar voor die 5 min kon ze best even in de kinderstoel vanaf 7 maanden. Tot die tijd in de wipstoel.
Ik kook de peer zodat hij wat zachter is, dan kan hij makkelijker happen want ze zijn anders behoorlijk hard voor een gebit zonder tanden. Zo kook ik ook de wortels, broccoli en bloemkool Morgen ga ik komkommer proberen, en dan ongekookt ben benieuwd hoe dat gaat. ik snij het allemaal ook in stukken die makkelijk pakken zijn, alleen bij een banaan hoeft dat bijvoorbeeld niet, daar zorg ik gewoon dat er een stuk schil af is.
Wij zijn bij de oudste per ongeluk over gegaan op Raplet. Hij begon gewoon stukken te eten. Hij was toen ruim 5 maanden. Dat is jong voor Rapley. We zijn verder gegaan door bij het avondeten altijd wat in het handje te geven. Hij wilde altijd bij het eten zitten, dus dan had hij wat te doen. En zo langzaam uitgebreid. Bij de jongste direct Rapley. Inmiddels wist ik dus ook dat het een naam heeft Hij heeft veel moeite gehad om het door te krijgen, maar vond het wel leuk. Inmiddels eet hij alles wat we hem voorzetten. Ook rijst plukt hij zo van tafel (goede oefening voor fijne motoriek) en eet hij lekker op.
Laten jullie ze ook pap, yoghurt en bijv. Rijst eten met hun handjes of geef je dit wel met een lepeltje. Ga morgen denk ik broccoli of worteltjes kopen en is even kijken wat hij hier mee doet. Ben wel erg benieuwd, heb wel het idee dat hij er aan toe is.
jaaa rapley, bij beide kindjes gedaan. De oudste met 5 maanden, de jongste met 6 maanden. De ervaringen zijn super hier, ze kunnen gelijk met het hele gezin mee eten, op een paar uitzonderingen na, dan kookten we gewoon wat groenten. Ze leren ontzettend snel hoe ze moeten doseren en verslikken zich op het begin na amper. Eten is echt een feestje hier. Op visite en in een restaurant ook ideaal, overal is wel wat gekookte groenten voor handen en je kindje eet lekker mee. groenten: bloemkool, broccoli, wortel, sperzieboontjes, aardappel, zoete aardappel, pompoen, fruit, peer , appel (even voorgekookt), banaan, mango, perzik, meloen (ik zat toen in het zomer seizoen natuurlijk), later: mandarijn, gehalveerde druifjes. Ook fussili en penne gaan heel erg goed en worden hier heerlijk weggesmikkeld. yoghurt geven wij wel met de lepel, maar nu gaat hij het steeds vaker zelf proberen.
ik ben met 4 maanden begonnen met potjes en met 6 maanden met rapley voeding hij doet het er erg goed op