Groot verschil combinatietest eerste enn tweede kind

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Rogne, Apr 10, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Rogne

Rogne Actief lid

Jan 14, 2016
    187
    0
    16
    Hoi Meiden,

Ik wil even iets kwijt. Ik heb afgelopen vrijdag de uitslag van de combinatietest gehad. de nekplooi was 1.3 mm en kans op downsyndroom 1:450. Volgens het echobureau een goede uitslag (ik ben 33). Toch schrok ik er van. Bij mijn zoontje die inmiddels 3.5 jaar is was de kans op down 1:4650. Mijn vriend vind de score ook tegenvallen terwijl het niet eens een verhoogde kans is. Ik voel me aan de ene kant stom omdat het geen verhoogde kans is. Toch maak ik me een beetje zorgen omdat het zo'n groot verschil is. Wat vinden jullie?

2. Pechvogol

Pechvogol Fanatiek lid

Jun 19, 2014
    1,361
    678
    113
    Ik zou me bij deze uitslag geen zorgen maken. Ik had vorig jaar 1:56, dit keer 1:950. Met 1:450 was ik ook tevreden geweest. Tis maar net waar je mee vergelijkt.
    Daarbij blijft het een kansberekening, dus je kan er gewoon niet veel mee, behalve ongerust voelen.
    Uiteindelijk krijg je wat meer zekerheid met de 20wk echo. Succes!

3. Rogne

Rogne Actief lid

Jan 14, 2016
    187
    0
    16
    Hoi Pechvogol,

Bedankt voor je snelle reactie! Ja het is inderdaad een kansberekening dus echt veel kun je er inderdaad niet mee. Ik zal proberen me geen zorgen te maken.

4. smurfin29

smurfin29 Fanatiek lid

Apr 13, 2012
    1,071
    0
    0
    Leiden
    hier juist andersom. met mijn eerste kind kans van 1:300 en nu een kans van 1:5000
    ze vond het erg vreemd want meestal als je ouder word word de uitslag lager, dus andersom had logischer geweest

5. runstar

runstar Actief lid

Nov 9, 2014
    168
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had 1: 250 en dat was goed, heb me geen moment zorgen gemaakt. Dochtertje is zonder downsyndroom of andere syndromen geboren.
    Probeer je geen zorgen te maken, ik heb ook een keer een verhaal gelezen van een vrouw die 1:5000 had en haar kindje werd geboren met downsyndroom. Niet om je ongerust te maken zeg ik dit, maar het is dus niet meer dan een kansberekening.

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Bij de oudste was ik 34 en had ik 1:7000 (ongeveer) en bij de tweede ineens 1:700 en was ik 36 jaar. Wel was de eerste test in Nederland en de tweede in Duitsland, dat zou bij mij een deel van het verschil kunnen verklaren. Ze werken bijv bij zwangerschapsdiabetes ook met andere waarden (de manier van aangeven)
    Bij mijn derde zwangerschap heb ik alleen de echo gehad, die er al dusdanig slecht uitzag (4,5 mm plooi en geen/verkort neusbeentje) dat de gyneacoloog al meteen aangaf dat aanvullend bloedonderzoek geen toegevoegde waarde zou geven... ja dat ik een verhoogd risico had op een trisomie.... dat wisten we ook al uit de echo :( Op basis van zijn jarenlange ervaring kon hij al zeggen dat ik meer dan 20% (1:5) kans had op een kind met een trisomie. Dit bleek uiteindelijk ook wel uit de VWP.

Maar ik zou me niet meteen zorgen maken met jullie uitslag hoor, het blijft een kansberekening.

7. USAbaby

USAbaby Fanatiek lid

Feb 14, 2014
    2,229
    1,904
    113
    Female
    Ja hier ook en merk dat ik er tocheck onzeker van ben geworden. Vorige keer 1:4400 en nu 1:540... maarja ik houd mij vast aan het feit dat de nekplooi binnen de marge was (max 2 mm) en ze het neusbotje goed kon zien. Maar ben wel blij als de 20 weken echo weer is geweest :)

Share This Page