In arbeidsovereenkomst niks over Zwangerschap.

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door MissCK, 8 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MissCK

MissCK Niet meer actief

Beste lezer,

Mijn werkgever zegt altijd dat wij geen CAO hebben.
    Wij werken middels een arbeidsovereenkomst, een soort handboek
    waar alle regeltjes in staan zeg maar, maar dat handboek is gebasseerd
    op mannen (ben de enige vrouw op de zaak)
    En daar staat NIKS in over zwangerschap, geen woord.

Dus ik neem aan dat hij dan de wettelijk vastgestelde regels moet hanteren?

En mijn volgende vraag, dit jaar valt de bouwvakvakantie op
    30 juli t/m 17 augustus, nou gaat mijn zwangerschapsverlof in op
    6 augustus. Kan ik die laatste 2 weken later weer opnemen?

Hoop het even te horen :)

MissCK. :)

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste MissCK,

De regels voor het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) zijn voor alle werkneemsters hetzelfde. Je hebt recht op 16 weken verlof met doorbetaling van loon. UWV betaalt deze uitkering.
    Meestal merk je hier niets van omdat wij aan de werkgever betalen en hij je loon doorbetaalt.

Het verlof duurt in totaal 16 weken. In principe mag je kiezen wanneer het verlof begint: 6 tot 4 weken voor je uitgerekende datum. Je kunt hier uitrekenen. Afhankelijk van de ingangsdatum eindigt het dan 10 tot 12 weken na de bevalling. Als in de periode van 6 tot 4 weken voor de bevalling ziek bent, worden de ziektedagen wel automatisch bij het verlof gerekend.

Je werkgever moet het verlof voor je aanvragen. Jij en je werkgever krijgen hiervan een ontvangstbevestiging. Jullie krijgen ook beiden een schriftelijke beslissing op de aanvraag.

Tijdens het verlof betaalt UWV je salaris, zoals gezegd. Je hoeft tijdens het verlof dus geen vakantiedagen op te nemen.

Actuele informatie over het zwangerschaps- en bevallingsverlof vind je hier. Je werkgever kan informatie en formulieren vinden op het werkgeversgedeelte van onze website.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. MissCK

MissCK Niet meer actief

Dus omdat ik geen vakantiedagen op hoef te nemen betekent het dat die laaste 2 weken van de bouwvak mij geen dagen kosten omdat mijn zwangerschapsverlof dan al is ingegaan, die laatste 2 weken bouwvak kan ik dus mooi na mijn bevallingsverlof opmaken?

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste MissCK,

Je gebruikt tijdens je verlof geen vakantiedagen.

Je overlegt met je werkgever over het tijdstip waarop je deze dagen alsnog kan gebruiken.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. MissCK

MissCK Niet meer actief

Beste Ella.

Is het wettelijk vastgesteld dat je tijdens je verlof geen vakantiedagen hoeft op te nemen??

Of kan een werkgever daarin zijn eigen regeltjes maken.

Groet, CK

6. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste MissCK,

Tijdens het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) betaalt UWV je uitkering. Als je in deze periode vakantiedagen opneemt, zou je je eigen verlof betalen. Er wordt in de Wet Arbeid en Zorg niet in die zin over vakantie-uren gesproken.

Verlangt je werkgever toch dat je vakantie-uren opneemt tijdens het verlof? Dan raad ik je aan hierover arbeids-juridische hulp in te schakelen. Bijvoorbeeld via vakbond, rechtsbijstandverzekering of het Juridisch Loket.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina