Kinderopvangtoeslag tijdens ziektewet (zonder reïntegratietraject) en wazo

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by rebekka84, Feb 10, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

Jan 27, 2011
    1,930
    184
    63
    Ik zit per november 2011 in de ziektewet vanwege o.a. bekkenklachten. 6 december 2011 liep mijn contract af en ben ik ziek uit dienst gegaan tgv zwangerschap. Mijn zw uitkering loopt tot 12 februari, dan gaat mijn wazo in en dit loopt tot 3 juni (als ik op tijd beval). Nou krijg ik tot nu toe nog steeds maandelijks mijn kinderopvangtoeslag van de belastingdienst.

Normaal gesproken als je een arbeidsovereenkomst hebt hebben ziekte of zwangerschapsverlof geen invloed op je recht op kinderopvangtoeslag. Maar hoe zit dit nou als je werkloos in de ziektewet en daarna wazo zit?

UWV betaald normaal gesproken als je in de ziektewet zit het werkgeversdeel van de opvangtoeslag maar dan moet je wel in een reïntegratietraject zitten. Aangezien mijn arboarts heeft aangegeven dat ik tot na mijn zwangerschapsverlof niet geschikt ben voor mijn eigen werkzaamheden en vervangende werkzaamheden hoef ik niet deel te nemen aan een reïntegratietraject.

Betekend dit nu dat ik van de belasting nog tot 6 maart recht heb op toeslag (tot 3mnd na einde contract) en dat uwv niks betaald en dat ik dus 3 mnd zelf veel moet (terug)betalen (deel van uwv terugbetalen aan belasting??) en dan nergens meer recht op heb? Dit terwijl ik nu niet in staat ben om te werken??

Mijn zoontje gaat 2 dagen p/w naar het kdv. Per 16 juni zal de baby ook naar de opvang gaan voor 2 dagen in de week.

Ik heb de belastingtelefoon en het uwv gebeld en het uwv meld dat zij niks voor me kunnen doen en de persoon van de belasting wist geloof ik zelf niet echt hoe hun regels zijn.

Wat nu opvang dan maar (tijdelijk) opzeggen??? En dan maar hopen dat ze in juni weer plek hebben? En aanvraag voor baby laten staan of nu al annuleren en dan het risico lopen dat ze daar ook geen plek meer voor hebben?

Ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat ik mijn recht op opvangtoeslag zou behouden tot na mijn verlof. Dus ben ik al te laat met opzeggen aangezien er een opzegtermijn is van 2 maanden bij het kinderdagverblijf. Ook vraag ik mij af hoe ik per 3 juni aan het werk kan als ik dan eerst opnieuw mijn kindjes op de wachtlijst moet zetten voor opvang.

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Rebekka84,

UWV voert deze regeling niet uit.
    Ik kan je vraag dan ook niet beantwoorden.

Ik adviseer je (nogmaals) contact op te nemen met de belastingdienst voor je vragen over de kindertoeslag.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page