ook zwangerschapsuitkering bij wisselend invalwerk???

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door kim777kim, 11 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kim777kim

kim777kim Nieuw lid

11 jan 2012
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vanaf juni t/m september ben ik werkloos geweest. Vanaf oktober wordt ik steeds meer opgeroepen voor invalwerk in het basisonderwijs en daarnaast ook het kinderdagverblijf. Soms is dit 3 of 4 dagen in de week, soms niet eens 1 dag.

Vanaf begin mei zal ik met zwangerschapsverlof gaan, ik zit dan vier weken voor de uitgerekende datum. Maar ik heb geen vaste werkgever. Ik val dan in voor die school en dan weer voor die, dan weer bij die stichting en dan weer bij die. Het wisselt dus continue. Ook mijn inkomen wisselt per maand.

Maar hoe zit dat nu met een uitkering en/of zwangerschapsuitkering? Ik zal de eerste weken nog niet meteen kunnen werken en zit dus zonder inkomsten Of toch niet? Erg onzeker allemaal. Ik hoop een duidelijk antwoord op mijn vraag te kunnen krijgen.

En als ik er recht op heb.... op hoeveel moet ik dan rekenen? Mijn laatst verdiende salaris of een gemiddelde van afgelopen maanden of iets anders???

Bedankt.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Kim777kim,

Je werkgever vraagt de zwangerschaps- en bevallingsuitkering(WAZO) voor je aan.
    Als je verschillende werkgevers hebt vraagt elke werkgever dus een uitkering voor je aan.
    Elke aanvraag wordt apart beoordeeld en toegekend.
    Je ontvangt wel gewoon één betaling.

De hoogte van de WAZO wordt gebaseerd op het inkomen van één maand of vier weken voorafgaand aan het verlof.
    Het gaat hierbij om de laatste volledige periode.

Het is dus afhankelijk van je inkomen vóór je verlof hoe hoog je uitkering tijdens je verlof zal zijn.

Actuele informatie over de hoogte van een WAZO vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. kim777kim

kim777kim Nieuw lid

11 jan 2012
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Ella,

Bedankt voor het antwoord. Er zijn mij toch een aantal dingen nog niet helemaal duidelijk. Ook omdat ik via anderen ook weer andere verhalen hoor.

-Sommige zeggen namelijk dat er niet naar het laatste loon wordt gekeken maar naar de laatste drie maanden. Omdat je als invaller nu eenmaal niet iedere maand evenveel verdient.

-Kun je je verlof bij verschillende werkgevers ook op verschillende momenten laten ingaan? Het ene werk is zwaarder dan het andere waardoor ik daar misschien wel eerder mee moet stoppen.

-Wanneer moet ik het gaan aanvragen? Ik dacht dat dat pas moest op het moment dat ik met verlof ga. Maar van mijn werkgever op het KDV begreep ik dat ik daar al veel eerder mee moest beginnen. Als ik eind april/begin mei met verlof ga dan zou ik het ergens half maart moeten aanvragen, klopt dit?

- als ik het aanvraag in maart wordt er dan gekeken naar mijn salaris wat ik in februari heb uitbetaald?

Ik hoop van u te horen, bedankt alvast.
    Vriendelijke groet, Kim.

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Kim,

- Berekening hoogte
    Voor beide dienstverbanden geldt dat de uitkering door UWV wordt berekend en betaald. Meestal betalen we aan de werkgever, en betaalt de werkgever het salaris door. Sommige werkgevers berekenen het loon dat ze je doorbetalen op basis van een andere periode dan UWV. Ben je bang dat je werkgever je minder loon betaalt dan UWV heeft berekend? Dan kun je ervoor kiezen om de uitkering zelf te ontvangen. Bespreek dit met je werkgever; hij moet dit dan op het aanvraagformulier vermelden.

UWV berekent de hoogte van de WAZO altijd op basis van de laatste loonaangifteperiode voor het verlof. Dat is de laatste kalendermaand of de laatste reeks van 4 weken (week 1 t/m 4, week 5 t/m 8, enzovoort) waarover je werkgever loonaangifte doet. Over welk salaris het gaat, hangt er dus vanaf wanneer je met verlof gaat hoe je werkgever de loonaangifte doet.

- Ingangsdatum verlof
    Je krijgt een WAZO-uitkering op basis van je dienstverband. Heb je meerdere dienstverbanden? Dan heb voor ieder dienstverband een aparte uitkering. Iedere werkgever moet die voor je aanvragen. Je geeft bij je werkgever aan wanneer je met verlof wilt. Met dit sjabloon kun je uitrekenen binnen welke termijn beide verloven moeten ingaan.

- Aanvragen verlof
    Je moet uiterlijk 3 weken van tevoren bij je werkgever aangeven wanneer je met verlof wilt, maar dat mag ook eerder. Je werkgever zal vervolgens de uitkering voor je aanvragen bij UWV. Van beide uitkeringen krijg je van UWV een schriftelijke ontvangstbevestiging en later een schriftelijke toekenning van de hoogte en de duur van het verlof.

- Welk salaris
    Zoals ik in antwoord op je eerste vraag als schreef, gaat het er niet om wanneer je het verlof aanvraagt, maar wanneer het verlof ingaat.

Ga je in de maand maart met verlof en wordt je salaris per kalendermaand betaald? het verlof in maart in? Dan wordt de uitkering gebaseerd op het SV-loon van de maand februari.
    Ga je in maart met verlof, maar wordt je per 4 weken betaald? Dan wordt het verlof gebaseerd op het SV-loon van week 5-8 of van week 9-12, afhankelijk van de exacte ingangsdatum.

Actuele informatie over de WAZO vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina