Jolanda, waar heb jij je echo laten doen? Hoop houden meid, soms groeien ze gewoon niet zo snel! Aklina, hoe gaat het met je? Hier: afgelopen woensdag dus gestart met neusspray, afgelopen vrijdag met menopur & Gonal F. Ik voel mijn eierstokken volop, geen idee of dit goed is of niet. As woensdag 1e echo, doodeng. De laatste 2 keer was er immers erg weinig te zien en zijn de pogingen afgebroken. Waarom zou het nu anders zijn? Verder last van bijwerkingen. Ben niet de vriendelijkste op het moment zeg maar en snel moe... Maar spuiten enzo gaat allemaal prima. Nu op naar woensdag...
@Kiekske: hopelijk deze keer wel actieve eierstokken. Wat moeten we er veel voor overhebben he! Wij zijn dus woensdag allebei in DD? Grappig ... @aklina: hoe gaat het met je? Heb je weer moed voor een volgende keer? @Jolanda: we blijven hopen! @MissGin: raar antwoord idd over eigen cyclus. Dus vandaag in DD geweest? Ben benieuwd! @Juffie: altijd fijn om goede ervaringen over DD te horen. Ik ben inmiddels wel gewend om boven op mijn dossier te zitten. Maar heb toch wel vertrouwen in de bredere blik en persoonlijker benadering van DD.
@aklina, Wat lief dat jij reageert op mijn twijfelachtige vraag. Ik dacht dat op dag 14 van je cyclus eigenlijk alles wel min of meer bepaald moest zijn, omdat dan de (natuurlijke) eisprong is, en dan willen ze normaal alles "rond" hebben, tenminste, dat is zoals het altijd tegen ons gezegd geworden is in ons oude ziekenhuis. Ik had er best veel verwachting van, omdat ik deze keer echt alles uit de kast had getrokken, dhea slikken, vit. D omhoog krikken, mijn hele vitamine huishouding op peil te zetten, gewicht verliezen, dan wil ik de moed wel verliezen na zo een echo, maar ik zal proberen moed te houden, bedankt ! Op welke CD had jij dan punktie ? Ik leef nog steeds heel erg met jullie mee en moet ook soms ook nog wel eens denken, hoe zou het met haar zijn ? Ik dacht dat je even afstand had genomen van het forum, vandaar dat ik ook niet meer gevraagd had hoe het met je ging ? heb je het al een beetje een plek kunnen geven ? het was dan nog erg pril, maar dat maakt het verlies er niet minder om. @kiekske, Echo in dusseldorf laten doen. We moesten om 09.20 daar zijn, maar er was een behoorlijke file onderweg, dus dachten..dat gaan we niet halen, maar ach..maakt toch niet uit, want het loopt toch altijd uit. We kwamen daar toch nog aan om 09.10 en ik dacht, ga nog effe snel naar de wc, had een dik boek bij mij om te lezen, kwam terug...stonden ze al op me te wachten. Das ook nieuw voor mij, dat een afspraak echt op tijd is...hahahahaha. Ik voel mijn eierstokken ook volop hoor. Soms denk ik wel eens...rustig aan daarbinnen, niet zo tegen elkaar aan duwen, maar dan blijkt bij echo..er nog niet zo veel te zitten. Gek he, hoe je lichaam zo kan reageren. Ik persoonlijk denk dat het een goed teken is, als je het voelt, want dan is het aan het werken voor jou, toch ? Waarom het nu anders zal zijn ? goh, heb je even ? je hebt dhea goed op peil gekregen, je Vit. D waarde is goed, je voelt je goed, je hebt ons, dus...moed houden. net zozeer ik dit tegen mij zeg, zal ik dat ook tegen jou zeggen. Het begin is er, we doen er alles aan wat we kunnen en we gaan het gewoon goed afsluiten. En vriendelijk blijf je toch wel , hoor ! en je mannetje zal het heus wel voor lief nemen, want hij weet inmiddels toch ook wel hoe het werkt. Nog 2 nachtjes slapen, en dan weet jij ook (hopelijk) iets meer.
Stiertje, ik ben woensdag niet in DD, laat de follikelmetingen altijd in ons plaatselijke zkh maken. Maar jij bijna je intake, spannend! Hoop dat je met een goed gevoel weg gaat! Jolanda: we geven de moed idd niet op. Ik voel me deze poging op zich wel heel positief en heb aan de ene kant het gevoel dat dit DE poging is. Maar aan de andere kant blijft die vraag zich opdringen, zo in een hoekje in mijn hoofd: waarom nu wel?? Maar ik heb een compleet ander schema, dhea is goed, vit D is goed, zit lekker in mijn vel, ben aangekomen, dus al met al zou mijn lijf er gewoon klaar voor moeten zijn!
en dat is de reden waarom een forum zo belangrijk is ! Elkaar motiveren, aanmoedigen en er doorheen sleuren. Ikzelf had ook het gevoel..dit is DE poging, want nu gebeuren er hele andere dingen. Deze keer gaat het ook anders, en is het ook anders. En toch blijft het gevoel bekruipen, wat is nu anders, wat als dit, wat als dat...maar dat is toch ook heel normaal ? We hebben al zo veel teleurstellingen mogen incasseren, dat je op een gegeven moment ook gaat denken, waarom nu wel ? maar goed, zolang er hoop is en we weer een poging mogen doen, zijn het toch weer nieuwe kansen. Dus, we gaan er voor ! Jij zegt, dat je bent aangekomen ? had jij dan te weinig gewicht ?
Je klinkt weer wat positiever! Ik had een (te) laag BMI, ben echt een sprietje. Tijdens onze allereerste poging was ik iets zwaarder, met een gezond (nog wel laag, maar niet meer te laag) BMI. Toen had ik meer follikels. De andere 2 pogingen was mijn BMI te laag en waren de pogingen waardeloos. Nu alles gedaan om wat aan te komen (erg moeilijk), maar het is gelukt. Er is 1,5 kilo bij en ik zit op het gewicht van poging 1. Wie weet draagt het bij... Het is iig gezonder en ik heb nu ook een spuitkwabje
tja...ook al geloof ik het zelf nog niet helemaal, ik probeer positief te zijn / worden. Door jullie aanmoediging en wat aklina zei, zou het misschien voor mij toch nog kunnen uitwerken. pfff, zenuwslopend, om in dit stadium al te moeten afwachten... Ik heb laatst ergens gelezen dat een "ondergewicht" meer problematischer zou zijn als "overgewicht" voor een ivf traject, maar of dat klopt weet ik niet. Het is in ieder geval heel goed om weer terug op je betere gewicht te zitten, omdat je daar voorheen toch betere resultaten mee had. De 1 zit er onder, de ander er boven..hahahaha, zo hebben we ook allemaal wat..
Ik heb idd ook al vaker gehoord dat ondergewicht erg slecht is. Daarom heb ik er nu echt alles aan gedaan om dit gewicht te bereiken. Heb echt heeeeeeeeel veel borrelnootjes gegeten de laatste maanden pfff....toch stiekem best zenuwachtig voor echo 1...
hahahaha, als jij nou straks een super resultaat gaat krijgen, dan ga ik ook aan de borrelnoten. Ik duim met je mee dat je echo goed zal gaan. Het moet gewoon goedgaan deze keer !
Ahum, dames, mag ik me er even tussen wurmen? Ik loop dan wel niet in DD, maar volg jullie al een poosje omdat sommigen onder jullie ook aan de DHEA zitten. (Sorry, klinkt héél erg fout) Ik heb hier nl. een vraagje over. Omdat DHEA hier in Belgie niet vrij verkrijgbaar is en mijn ferti-arts het weigerde voor te schrijven ben ik er na veel twijfel en zelfstudie maar zelf aan begonnen. Dat was zo'n 6à7 weken geleden. Ik bestelde DHEA 25mg van Puritan's Pride via internet. Ik had mijn DHEA voordien al laten testen via mijn HA, maar toen ik de uitslag kreeg zag ik dat ze niet DHEA maar DHEA-Sulfaat hadden getest. Mijn waarde was 147mcg/dl (referentie 45-270). Een mooi gemiddelde, maar dus zoals vermeld DHEA-S en nu weet ik niet of deze waarde onderhevig is aan grote schommelingen. Om niet te veel risico's te nemen ben ik gestart met een lage dosis, 25mg per dag. Maar nu... sinds vorige week lijk ik toch wel wat bijwerkingen te hebben : puistjes rond de mond, maar nog erger :haaruitval!! De haarvlokken dwarrelen in't rond en ik durf nog amper een borstel door mijn haar te halen! Het lijkt ook sneller vet te worden, en dan moet ik het ook meer gaan wassen! En dan heb ik wéér plukken haar vast! Ik overweeg om met DHEA te stoppen, maar ben net vorige week met Menopur beginnen spuiten voor een nieuwe ICSI. Zou ik door nu met DHEA te stoppen het eventuele voordeel teniet doen? Of zou de DHEA nu wel zijn werk al gedaan hebben? Trouwens, Jolanda, volgens mij kennen we mekaar al van het forum op de Belgische DVO. Zwaai!
Jolanda; mijn punctie was pas op cd22... de twee puncties daarvoor op cd19. Dusseh... het kan echt nog wel komen hoor. Kiekske; succes bij de eerste echo, maar bedenk wat ik aan Jolanda verteld heb; als er nog (nauwelijks) iets gegroeid is... no sweat!! Stiertje... over twee dagen de intake!!! Veel succes! Maritu; ik gebruik nu al weken DHEA 50mg per dag. Ik heb geen bijwerkingen ervan. Heb wel vaker puistjes op mijn kin, nu ook. Heb ook al jaren uitval van veel haar, dus dat zou ik ook niet kunnen verklaren. Daarbij verliest een mens zowiezo meer haar tijdens tijden vol stress en spanning, dus hoeft ook niet aan de DHEA te liggen. Ik zou als ik jou was doorzetten tot na de punctie. 25 mg is echt niet teveel lijkt me. Maar ja, ik ben geen arts. Met mij gaat het goed. Ik kan het goed relativeren en heb nu meer vertrouwen voor de toekomst omdat ik nu weet dat ik zwanger kan raken. We zijn nu verder gekomen dan ooit. Ik heb donderdag weer mijn eerste fm. Dan wordt er ook lab afgenomen op progesteron, oestrogenen en LH. Dus wij zijn al weer op weg naar een cryo tp. Wel weer spannend hoor.
Zo hèhè, zit eindelijk weer op m'n bankje! We hebben vanaf zaterdag bij m'n schoonouders geslapen, omdat we vandaag naar DD moesten, en zij wonen daar dichterbij als wij. Gesprek was goed, hij vindt het ook wel vreemd dat we elke keer zo weinig embryo's hadden en gaat nu via bloedonderzoek wat dingen checken. Over 2 weken telefonisch consult en dan horen we de uitslag van de onderzoeken en aan de hand daarvan gaan we verder kijken. Dus de aankomende 2 weken ga ik alles even nachecken hoe dat precies zit met de zorgverzekering en dan kunnen we eventueel nog overstappen. Vriendlief heeft nog wel wat vragen, dus die gaan we even opschrijven en dan kunnen we die stellen tijdens dat telefonisch consult. Voor nu...even rust van de behandelingen en hormonen spuiten. Op z'n vroegst pas weer in januari starten, eerst maar eens kijken of er iets bijzonders uit de onderzoeken komt. Sorry, even ego, maar ik ben moe en duik zo m'n bedje in. Kom morgen weer even reageren!
@maritu, Voordat wij aan de DHEA gingen, moesten we mijn bloed laten trekken en laten testen op DHEA, zodat ze een start waarde hadden. Dit ook doorgestuurd naar hun (had toen 179, ref. waarden 32-240). Na 5 weken heb ik het opnieuw laten bepalen, toen zat ik er ruim overheen, 327 ! Ik heb het toen weer doorgestuurd met de vraag of het wel zo slim was om ermee door te gaan, want het was toch veel te hoog. Toen kreeg ik als antwoord, dat ik de verkeerde waarde had laten bepalen en dat het DHEA zonder sulfaat moest zijn. Ik heb toen ook gezegd, dat hadden jullie wel bij de 1e keer mogen zeggen. Ja, foutje, weten we ook niet waarom we daar overheen hebben gekeken, maar goed. Ik ben toen naar de (belgische) huisarts gegaan en gezegd dat DHEA zonder sulfaat getest moest worden. De huisarts heeft toen het lab gebeld en die vertelden dat dat niet in Belgie gedaan werdt, dus daar ben je daar lekker klaar mee. In NL wordt het wel gedaan, maar alleen op een bepaald aantal plaatsen, dus erg beperkt. Ik heb me toen wel zorgen gemaakt, omdat mijn waarden veel te hoog waren, maar ik heb toen mijn goede waarden opnieuw laten bepalen in dusseldorf, en die vertelden dat de waarden prima waren, terwijl de DHEA met sulfaat veel te hoog waren, vreemd, maar goed, ze zullen het wel weten. Acne is inderdaad een bijwerking die ik ook heb, dus dat kan niet echt kwaad lijkt me. Haaruitval is een ander verhaal. Ik verlies ook veel haren (heb lang haar), maar dat deed ik ook al voordat ik begon met DHEA, dus kan niet beoordelen in hoeverre dat een probleem vormt. Ik weet niet in hoeverre het teniet zou doen als je nu stopt, maar als ik jou was, zou ik gewoon door blijven gaan totdat je punktie hebt gehad, omdat je nu toch midden in een poging zit, hoef je nog maar een weekje of 2 max ? Toen ik je naam zag, dacht ik al...he, dat is een naam die je niet zo vaak ziet, er zit er nog zo 1 op DVO..hahahaha, zwaai en welkom hier. Je kunt hier best meeschrijven hoor, geen probleem. Er zitten hier helaas ook genoeg deskundige dames die veel weten. @aklina, Fijn dat je het een plekje hebt weten te geven en dat je weer moed/energie hebt om vooruit te kijken. Het zal inderdaad een goed gevoel geven, dat je weet, dat je lichaam het in ieder geval kan, zwanger raken. Misschien pech gehad deze ronde ? maar een volgende keer wel het geluk ? Vrij snel dat je weer doormag voor een volgende poging (ook al is dat cryo). Ik dacht dat ziekenhuizen het altijd beter vonden om een cyclus rust te pakken, maar ik gun het je zo, dat je met deze cryo het geluk weer mag vinden. Cryo komt tenslotte uit een goed nest van de laatste verse poging. Heb je fm in je eigen ziekenhuis of moet je naar dusseldorf ? @stiertje, nog 1 dagje en dan op naar het beruchte dusseldorf ! suc6 ! @Missgin, fijn dat je gesprek goed is gegaan. Was ook een opmerking bij ons, waarom zo weinig embryo's. Hebben toen ook bloed laten nemen (man en vrouw) en 2 weken later ook de uitslag gekregen. Waar gaan ze je op checken, hebben ze dat verteld ? Fijn dat je lekker bij de schoonouders hebt kunnen slapen. Dat scheelt echt wel in reistijd. Wij wonen in midden limburg en vanuit ons is het toch goed een uur rijden, dus dat is wel goed te doen, maar toch, een uur enkele reis in de auto, voor een echo binnen te wippen van een aantal minuten en je staat zo weer buiten..hahahaha..ik blijf me verbazen. @kiekske, Suc6 morgen ! Aan deze kant heb ik al weer wat moed gekregen. Vanmorgen bericht gekregen van dr. S. We mogen doorgaan met spuiten en moeten donderdag terugkomen voor echo. Zoals het nu uitzag, doorspuiten t/m zo of ma, maar dat zou donderdag dan besproken worden. Ik duim zo dat er in ieder geval genoeg follikels zullen groeien, zodat we toch punktie mogen krijgen. Dan is het niet helemaal voor niets geweest. Ik heb nooit veel eitjes gehad, dus illusies maak ik me niet, als er maar genoeg zitten om punktie te krijgen, dan hebben we weer een kans. 1 goed eitje is genoeg zeggen ze, maar dan moeten we wel tot een punktie kunnen komen. Duimen jullie met me mee ?
Haha Jolanda, je moest 'ns weten : ik volg je hier stiekem al een hele poos, maar was niet helemaal zeker dat je wel dezelfde Jolanda was. Nu dus wel! Ach ja, die Hollanders kom je ook overal tegen, hè. Ik heb al de halve wereldbol afgereisd, maar altijd is er wel een Hollander die je pad kruist! Hihi, dit Belgje heeft ze wel graag hoor 'jullie, Hollanders'. Pfff, ik ben er nog altijd niet uit wat ik nu met die verdomde DHEA aanmoet. Ik had uitdrukkelijk naar DHEA en niet DHEA-S gevraagd bij mijn HA. Die heeft dat zo op het formulier genoteerd, maar het labo heeft daar geen rekening mee gehouden blijkbaar. En tja, als ze het in Belgie simpelweg niet kunnen testen dan hadden ze dat wel mogen melden. De acne is beperkt gebleven, maar die haaruitval begint echt op te vallen. Ik moet mijn lange haren nu echt opsteken want het lijkt nergens meer naar. Ik heb al enkele weken haaruitval en dacht eerst ook dat het door stress kwam of seizoensgebonden was, maar nu zijn het hele plukken! Vermoedelijk heb ik over een dikke week PU. Het lijkt me dat ik ondertussen, na ruim 7 weken slikken, toch wel een aanvaardbaar niveau moet bereikt hebben. Ik vraag me zelfs af dat deze extreme haaruitval geen indicatie is van 'overdosis', ondanks de lage dosis (25mg). Het blijft een gok natuurlijk als je niet de juiste referentie's hebt. En ik heb in het verleden wel vaker extreme bijwerkingen gehad van medicatie. Enfin, ik denk dat ik er toch maar mee ophou, bedenk ik me zo op dit eigenste moment. Sorry, dames, voor dit 'ego-momentje'. Bedankt voor het delen van jullie ervaringen. En dat het lang verwachte wondertje snel ik onze armen mag liggen!! Succes allemaal!!
Hey Maritu, Heb ik zomaar een stalker aan mijn broek hangen..hahahaha. Maar goed, dat het dan een goed belgje is. Ik kwam onderstaande link nog tegen. Daar staat ook dat haaruitval een bijwerking kan zijn van DHEA. En wat extra info is ook nooit weg. DHEA bij lage eicelvoorraad en ter voorkoming MK [Archief] - Het IVF-Moeders Forum Tja, wat is wijsheid betreffende stoppen of doorgaan met DHEA ? Er wordt gezegd dat 3 maanden inname ideaal zou zijn om resultaat te krijgen. Ik denk dat 7 weken altijd beter is als helemaal niet, maar ik weet ook niet of DHEA uberhaupt iets voor je gaat doen (denk dat niemand dat voor zichzelf ook weet). Het blijft iedere ronde toch weer roulette kansspel spelen, hoe pakt het deze maand weer uit. Als jouw gevoel zegt, het is genoeg geweest, ik stop met DHEA, dan moet je dat doen. Ik denk dat overdosis wat snel gezegd is, want je hebt een kleine hoeveelheid ingenomen, meestal wordt er 50-75 mg voorgeschreven. Misschien ben je wel gewoon gevoelig voor de bijwerkingen. Mocht het voor mij goed gaan uitwerken en de echo's verlopen goed, dan heb ik ook ergens volgende week (waarschijnlijk) punktie.
Jolanda, is het goed als ik je verder 'stalk' op DVO? Ik wil nl. dit topic niet verder 'vervuilen' Mooi dat je toch nog in de running bent!! Ik ben trouwens moeten ophogen van 3 naar 4 ampullen Menopur. Tot op DVO!!
Gisteren 2e fm gehad, maar ik ben beduusd. Maandag 1e fm gehad, toen was niets te zien. Gisteren ineens 2 links, 2 rechts. Er zat er 1 van 22 en die andere waren tussen 14 en 16. Goh, zegt Dr. S, das nog eens een verrassing. Omdat er 1 zit van 22, is de punktie ingepland voor morgen, maar ik vindt dit eigenlijk te vroeg, omdat die andere nog niet zo groot zijn. Dacht dat punktie het beste was als de grootte van de follikel 18-20 zou zijn. Dr. S. zegt dat we nu wel moeten vanwege die 1 grote. Hij zal het wel weten, maar mijn gevoel zegt..te vroeg, wat vinden jullie ? Heeft iemand hier ervaring met accupunctuur bij TP ? Heb gisteren de info brochures bekeken en zag dat Dusseldorf accupunctuur aanbiedt bij TP. Nou ben ik absoluut geen fan van naalden, maar ben er wel over aan het denken om het eens te proberen, dus ben eigenlijk op zoek naar ervaringsverhalen. Hoe is het met de rest hiero ?
Jolanda, ik zit een beetje met hetzelfde vraagstuk. Dus ik kan je eigenlijk niet adviseren. Waar je zelf voor kan kiezen is om die grote te laten gaan en voor die kleintjes te gaan. Maar in Gent hebben ze mij toen uitgeleg dat die grote ook in de weg kan gaan zitten, waardoor de kleintjes niet meer kunnen groeien. Lastige situatie. Pregnyl geeft ze ook nog wel een boost. Ik heb zojuist mijn 2e FM gehad. Ik had woensdag de 1e: 6 grotere en 2 kleine follikels. Nu nog steeds 6 grotere en 2 kleintjes. Die kleintjes gaan het niet redden, die zijn 1.0. De anderen: 2.0/1.7/ 1.7/ 1.4 /1.4/ 1.2 Ik vermoed dat ik maandag de punctie heb. Ik hoop dat die van 1.4 nog even een laatste groeispurt krijgen...
Pregnyl is vannacht gezet geworden. om 00.30 (leuk tijdstip..hahahaha). Wat ik wel erg vreemd vondt, was, dat mijn oude ziekenhuis zei dat pregnyl absoluut niet zelf gezet mocht worden en dat een verpleegkundig iemand dat moest doen. Moest ook in de bil gezet worden. Nu in dusseldorf, zeiden ze, dat het op de gewone manier, zoals menopur gedaan moest worden, gewoon in de buik. Ik vindt de methodes erg afwijkend soms, maar we hebben het 3 x maal gevraagd en dusseldorf zei echt..dit is zoals wij het doen en niet anders weten. bijsluiten op internet zegt ook dat het gewoon in de buik gezet mag worden. IK wist niet dat pregnyl ook nog een boost zou geven. Dank je voor de info, misschien dat ze voor morgen nog effe een spurt doen. Jij gaat echt min of meer met mij op, spannend. Jij hebt ook grote en kleine afwijkingen. Gek he, dat de 1 groot wil worden en de ander zegt..nou, ik heb nog tijd, ik pak mijn tijd...hahahahaha. Ik vindt dat je een mooie score hebt en duim dat jouw follikels ook nog effe een sprintje doen. Heb jij gisteren ook bloed moeten laten nemen (samen met je man) ? Dat zou eigenlijk 7 dagen voor punktie moeten (volgens de brochures). Wanneer hoor je wanneer je punktie hebt ? SPANNEND !!!