Pijnlijke tepels

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door BeertjeY, 18 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BeertjeY

BeertjeY Bekend lid

9 mei 2006
    889
    0
    0
    Utrecht e.o.
    Hallo,

Allereerst nog de beste wensen voor 2007 (ja ja dat mag de hele maand januari he :D )

Bij mijn eerste kindje heb ik ca. 4 weken bv gegeven. De laatste anderhalve week ben ik gaan afbouwen. Het werkte niet. BV at bij mij veel energie weg. En het aanleggen werkte ook niet naar behoren, iedere keer weer een "gevecht".

Bij mijn tweede kindje lukte het aanleggen direct. Dat gaat perfect.
    Voel me dan ook zo trots als een pauw. Onze dochter is nu anderhalve week oud/jong.
    Vanaf dag 1, 2 uur na de geboorte, heb ik haar al aangelegd.
    Maar nu beginnen mijn tepels pijnlijk aan te voelen. Ik leg haar wel goed aan, dus dat is het niet. Zitten ook geen rode vlekken of harde schijven in mijn borst. De bultjes masseer ik weg tijdens het voeden of als ik onder de douche sta. Tepels zijn nog gewoon hetzelfde. Geen kloofjes of zo. Ook niet rood.
    Ze krijgt gemiddeld 6 à 7 voedingen per dag. Per borst ligt ze er gemiddeld zo'n 20 minuten aan. Borsten worden na verloop van tijd weer wat harder, dus toevoer is er wel. Soms zelfs te veel toevoer, want dan verslikt ze zich.

Wil erg graag door gaan met borstvoeding, maar niet als het zo pijnlijk aan blijft voelen. Moeten er wel plezier aan beleven lijkt me.
    Vanmorgen heb ik dus helaas 1 voeding moeten vervangen door een flesje. Zo pijnlijk was het.

Weet je misschien wat dat is, die pijn in mijn tepels.
    Heb je misschien nog tips?

En dan nog een heel ander vraagje. Klopt het dat het zoveel tijd kost om borstvoeding te geven. Zit soms zo een uurtje per voeding met haar te voeden, verschonen en bv. Terwijl het met een flesje rond de half uur zit.
    Is dit normaal? Of doe ik er zo lang over?

Alvast bedankt voor je reactie.

Groetjes
    Yvonne.

2. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hoi,

Tepels horen geen pijn te doen. Ik weet niet of de pijn branderig is of stekerig.Om nou te zeggen het is dit of dat gaat helaas niet. Vaak komt pijn in de tepels door verkeerd aanleggen en / of zuigen van de baby, maar pijn in de tepels kan ook veroorzaakt worden door een schimelinfectie. Check je dochter eens op spruw. (witte vlekjes in mond, gehemelte, tong die niet weg te vegen zijn). Spruw kan ontzettend pijn doen in / aan je tepels. Hierbij hoef je aan de tepels dan verder niets te zien. Bij een schimelinfectie praat je vaak over een branderig gevoel.
    Als er geen sprake is van een schimmelinfectie dan moet je dus verder kijken. Probeer veschillende houdingen uit. Zowel bij jezelf als bij je kleine.
    Wil andere houdingen ook niet helpen en blijft het pijnlijk dan zou je eens kunnen proberen om de tepels even te ontlasten. Dat betekent alleen kolven en de voeding per fles of op een andere manier aanbieden. Zo krijgen je tepels weer de gelegenheid om bij te tanken. En daarbij houd je de melkproduktie op gang. Als je tegen de voedingen gaat opzien door pijn krijg je te maken met een stress factor waardoor je kans loopt dat de melkproduktie gaat afnemen.

Wat betreft de voedingstijd. Een richtlijn is om niet langer dan een half uur a drie kwartier bezig te zijn met een voeding. (zegt ook borstvoeding natuurlijk)
    Je legt de kleine aan één borst en laat haar lekker drinken. Je zult merken na een paar snelle trekjes gaat ze over naar lange halen. Ze slikt. Soms weer een paar snelle trekjes en dan komt de melk weer en gaat ze weer over op lange halen. Als ze vanzelf los laat na ongeveer 15 minuten (kan korter langer zijn) bied je de ander borst aan. Idem als de eerste. Laat ze niet zelf los, maar haalt ze ook geen lange halen meer dan koppel je haar zelf af. Dan is de borst leeg. En gaat ze naar de andere borst. Soms is er aan één borst genoeg.
    Zo voorkom je dat je een uur of meer per voeding bezig bent.
    Bij de regeldagen (10 dgn, 6 weken en 3 maanden) leg je ze vaker aan, maar meestal iets korter. Zo stemt de voeding zich weer af op de vraag.

Let wel dit zijn tips en richtlijnen. Bij twijfel adviseer ik je om een lactatiekundige in te schakelen. Want het zou zonde zijn om te stoppen.

Succes

Ilja

3. BeertjeY

BeertjeY Bekend lid

9 mei 2006
    889
    0
    0
    Utrecht e.o.
    dank je wel voor je snelle reactie.

Ga je tips/adviezen proberen te gebruiken.

Alvast bedankt!

4. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Graag gedaan en hopelijk heb je er wat aan.

Ilja

5. BeertjeY

BeertjeY Bekend lid

9 mei 2006
    889
    0
    0
    Utrecht e.o.
    Eh, doet spruw ook pijn bij de kleine?
    En komt spruw alleen voor bij BV of soms ook bij FV?
    Ja sorry, maar ben een leek op dat gebied. Vind het dan ook erg fijn dat je hier op dit forum je vragen kwijt kunt.

In ieder geval alvast bedankt voor je reactie!

Groetjes
    Yvonne.

6. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hoi,

Bij spruw heeft vaak de kleine ook last van pijn. Dit kan zich kenmerken in slecht drinken. Maar je hebt ook kindjes die geen klachten vertonen en toch spruw hebben. De belangrijkste kenmerk zijn toch de witte vlekjes in mond, gehemelte of tong en zelfs in wangzak die je niet weg kunt vegen.
    Spruw komt ook voor bij kindjes die alleen de fles krijgen. Het verschil is dat je bij bv meestal ook de tepels besmet.

Hoe is het nu met je tepels

Ilja

7. BeertjeY

BeertjeY Bekend lid

9 mei 2006
    889
    0
    0
    Utrecht e.o.
    Ik heb een zalfje gekregen van de huisarts.
    Moet na elke voeding de tepels insmeren. De kleine had het in mindere mate. Dus die hoefde niet behandeld te worden. Krijgt het nu dus binnen via mijn tepels.
    Er zit geen regelmaat in van pijn doen. De ene keer is pijnlijker dan de andere keer.

Maar bedankt voor je reactie.

Groetjes
    Yvonne

8. BeertjeY

BeertjeY Bekend lid

9 mei 2006
    889
    0
    0
    Utrecht e.o.
    Hallo,

Ik heb een brief meegekregen vanuit de apotheek.
    Met de uitleg daarin betreffende de schimmelinfectie bij borstvoeding.
    Wat ik daaruit begrijp draag ik het over aan de kleine. En niet de kleine aan mij.
    Voel me daar eigenlijk best rot onder.
    Terwijl borstvoeding zo goed moet zijn voor ons ukkepuk geef ik haar nu die infectie - spruw dus door. Met allerlei eventuele klachten/kwaaltjes van dien.
    Of begrijp ik het nu verkeerd? Zucht.

Zalfje is daktarin. Nu las ik net in een ander topic dat de kleine zich daarin kan verslikken. Omdat het een kleverige gel blijkt te zijn? Is dit altijd of alleen als ik teveel op mijn tepels smeert?
    Zucht, moet eerlijk zeggen voel me er niet helemaal lekker, helemaal zeker bij. Wat is verstandig.

Op de bijsluiter staat zelfs dat het niet gebruikt mag worden tijdens borstvoeding geven.
    Volgens de huisarts moet ik dus na iedere voeding mijn tepels met dat zalfje insmeren. Op die manier krijgt ons dochtertje dus uiteindelijk ook het medicijn binnen.
    Begrijp er nu geloof ik helemaal niets meer van. Spreken elkaar tegen. Wel / niet geven.

De kleine is pas 2 weekjes en nu krijgt ze al medicijnen binnen.
    Oke vit.d en k krijgt ze natuurlijk ook. Maar toch.

Weet het ff niet meer.

Een ongeruste mama.

Yvonne.

9. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Yvonne,

Bij spruw en borstvoeding praat je makkelijk over kruisbesmetting. Jij besmet met je tepels de kleine, en de kleine besmet jou via de mond. Als je niet beide behandelt is de kans groot dat de spruw niet weg gaat. Jij behandelt nu jou tepels, maar de kleine wordt niet behandelt en zo word jij weer besmet. (grote kans). Zo blijft de schimmelinfectie dus in stand. Voor een goed resultaat moet je beiden behandelen.
    Normaal gebruik van daktarin-creme voor de tepels. Smeer na elke voeding een klein beetje over je tepels.(vaak wordt 4x daags voorgeschreven). Voordat je weer voeding gaat geven je tepels goed schoonmaken met wat water. Daarna kun je rustig de borst weer geven. Voor baby's wordt meestal daktaringel voor geschreven.
    Als het goed is krijgt de kleine dus niets of nauwelijks iets van de creme binnen.
    Trek ook regelmatig een schone bh aan.
    Succes

Ilja

10. BeertjeY

BeertjeY Bekend lid

9 mei 2006
    889
    0
    0
    Utrecht e.o.
    Zowel tepels als gehele borst doen nu ontzettend zeer.
    Zo erg soms dat ik amper mijn arm omhoog krijg. Net of de spiermassa aan de zijkant van de borst te klein is geworden.
    Borsten doen erg zeer tijdens het afkolven. Aanleggen is al helemaal geen optie.
    Had graag door gezet met bv geven, maar is helaas niet haalbaar.
    Gelukkig heeft ze in ieder geval 2 weken bv gehad. Dat moet ik dan maar voor ogen houden.

Maar hoe kan ik het nu het beste gaan afbouwen? Geef nu dus de fles. En kolf zo nu en dan af, om de druk weg te nemen. Maar dat is op zich al erg pijnlijk. Zucht.
    Iedere keer denk ik, ojee, ik moet zo weer kolfen. En als ik kolf dan schieten af en toe de tranen in mijn ogen. Na een minuut of 5 wordt dit wel minder. Maar het is niet echt fijn/plezierig om te doen.
    Masseer mijn borsten regelmatig, maar ook dit is geen fijn gevoel.

Ben ik de enigste die er last van heeft, of is dit een vaak voorkomend probleem?

In ieder geval bedankt voor je reactie!

Groetjes
    Yvonne.

11. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Yvonne,

He wat vervelend zeg. Wel vreemd dat je hele borst nu zeer doet. Vraag me af of dat van de spruw komt. Heb je ook harde schijven in de borst of zie je wat roodheid. Dit ivm met een mogelijke borstontsteking.
    Als je wilt stoppen met de bv kun je het beste zo min mogelijk kolven. Kolf alleen dan wanneer de druk te hoog wordt. Het beste is om dan alleen de druk van de ketel te halen.
    Als er nou sprake is van een ontsteking kun je het beste 1 x daags je borsten goed leeg kolven.
    De kans is groot dat je wat last van stuwing gaat krijgen. Bij afbouwen / stoppen van bv is het belangrijk om je borsten goed op te binden. Met andere woorden trek een bh goed strak aan.

En zoals je zelf al zei elke dag dat je kleintje bv heeft gehad is er één.

Ilja

Deel Deze Pagina