Harde buiken met 16 weken

Discussion in 'Zwangerschap' started by Dienares, Oct 27, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Dienares

Dienares Actief lid

Jul 23, 2008
    255
    0
    0
    Hallo dames,

Ik heb sinds een week zo nu en dan harde buiken. Behalve dat dit pijnlijk is en vervelend is het ook heel erg verontrustend.
    Ben daarom vorigr week bij de arts geweest. Ik moest van haar dit aankaarten bij de gyn en ik zou mogelijk opgenomen worden voor een lange periode.
    Wie van de zwangere dames heeft dit ook meegemaakt? En wat is er precies gebeurd?
    Ik zie het niet zitten om voor lange tijd in het ziekenhuis te verblijven.

2. Ddebbyy

Ddebbyy Fanatiek lid

Nov 11, 2007
    1,652
    0
    0
    Receptioniste
    Vianen
    Nou volgens mij word je niet opgenomen voor langere tijd omdat je harde buiken hebt hoor.

Harde buiken horen er eenmaal bij...en zolang er geen regelmaat inzit...en niet te vaak per dag voorkomt dan is er niks aan de hand

Wel raad ik je aan om het rustiger aan te doen.
    Vaak zijn harde buiken aanwezig door extreme inspanning of stress.

Sterkte meid!

3. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

Jul 25, 2008
    1,945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Heb er ook rond de 15e/16e week een aantal dagen behoorlijke last van gehad.. Ik heb even gegoogled en inderdaad.. rust... Bij mij was het ook vooral als ik die dag te veel had gedaan op mn werk.. dus meteen ff rustig aangedaan en geen last meer sindsdien gehad..

Misschien ligt het aan mij, maar wat ik las was het ook eigenlijk iets wat er bij hoort en de een heeft het wat meer dan de ander. Als het inderdaad echt constant is of elk uur dan is het weer wat anders.
    maar ik had het best een paar uur op een dag die dagen.

4. Mommy2be

Mommy2be Bekend lid

Mar 13, 2008
    528
    0
    16
    Ik had het ook al rond de 15/16 weken. Maar waarom moet je opgenomen worden? Het is normaal als je harde buiken hebt tijdens je zwangerschap, tenzij het heel erg pijn doet.

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Aangezien TS dit met de arts heeft besproken en die aangeraden heeft dit met de gyn te bespreken, neem ik aan dat de harde buiken waarover TS het heeft, meer zijn dan de normale frequentie, zeg maar...
    Het klopt dat harde buiken op zich een normaal verschijnsel zijn, als ze maar niet meer dan een paar keer per dag voorkomen. Heb je er meer last van, en zeker als ze in een regelmatig ritme komen, dan is er wel degelijk iets aan de hand en kunnen die harde buiken omzetten in te vroege weeen, wat wel degelijk een reden is om opgenomen te worden.

@Dienares: snap dat je er niet op zit te wachten om opgenomen te worden, maar enige wat je kunt doen om dat te voorkomen is rust. Bespreek dus op je werk dat je huidige uren-aantal waarschijnlijk te veel is, kijk ook hoe je je vrije tijd indeelt, (ga niet te veel van huis, zorg dat je toch zeker om de dag gewoon thuis bent 's avonds zonder visite... dat soort dingen).
    Veel harde buiken is namelijk echt een teken dat je teveel van jezelf vraagt...

6. xaar

xaar Actief lid

Jul 31, 2008
    398
    0
    0
    Ik ben gister bij de verloskundige geweest omdat ik ook heel frequent harde buiken heb sinds een paar dagen (al een aantal weken af en toe en nu bijna constant) Ik ben 16 weken, als mn blaas zich vult dan heb ik er acuut een. (dat is dus vaak!)
    Met de baby ging alles goed. Ze dacht aan een blaasontsteking of irritatie (verstopping oid) van de darmen. De huisarts heeft (helaas?) een blaasontsteking uitgesloten. Ik neem braaf extra vezels (metamucil) om te kijken of er wellicht iets niet lekker in mn darmen zit.
    Morgen weer even de verloskundige bellen want ik vertrouw het ook nog niet zo. Vooral als het zo vaak gebeurd vind ik het zorgwekkend. (van 5 min tot een uur, vanacht de hele nacht op en af)

Kon de arts je vertellen waardoor je die harde buiken kreeg?

7. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik had dat ook een tijdje, bij kwam het doordat ik gewoon te veel deed. Nog rustig 10 km over het strand lopen met de honden na mn 9 uur lange werkdag enzo, beetje dom dus.
    Toen ik het rustiger aan ging doen was het meteen een stuk minder.

Sterkte, en ik hoop dat je niet opgenomen hoeft te worden!

8. Donna78

Donna78 Lid

Sep 12, 2008
    33
    0
    0
    De een heeft gewoon een gevoeligere baarmoeder dan de ander. Ik heb er ook extreem veel last van, al zo een 8 weken. Als ik teveel doe heb ik er zeker 5 per uur, als ik rustig aan doen nog minimaal 2 a 3 per uur. Tot nu toe heeft het gelukkig niets teweeg gebracht van binnen. Volgens de VK is het niet erg als er maar geen regelmaat in komt en ze niet pijnlijk worden. Alleen word je er wel onrustig van.
    Bij mij reageert mijn baarmoeder op alles: trappen van de baby, volle of onrustige darmen, volle blaas, etc.

9. Dienares

Dienares Actief lid

Jul 23, 2008
    255
    0
    0
    Ik heb ook geen blaasontsteking, maar wel veel stress die ik niet kan vermijden. Ik ben aan de Valeriaan om de stress te verminderen, maar geen resultaat. Met de darmen is ook niets aan de hand.
    Ik ga er vrijdag heen en dan bespreek ik het met de gynaecoloog. Of harde buiken normaal zijn zo vroeg weet ik zo gezegd niet, de huisarts vond het in ieder geval heel vreemd, want zij ging meteen het systeem in om te kijken of ik al bijna uitgerekend was en zei: oh nog lang niet!
    Soms zijn het gewone harde buiken, soms zijn het pijnlijke waarbij ik ook plat ga liggen uit angst.
    Ik span me ook niet veel in doordat ik gewoonweg bijna niets meer in huis kan doen door allerlei gewrichtspijnen.

10. hoelang duurt een harde buik dan ongeveer?
    heb je het dan over seconden, of minuten?

11. Dienares

Dienares Actief lid

Jul 23, 2008
    255
    0
    0
    voor mijn gevoel een eeuwigheid, maar ik denk zelf iets korter dan een minuut.

12. Me2

Me2 VIP lid

May 30, 2006
    6,888
    0
    36
    In deze periode groeit je buik ook heel hard. daar kan je ook harde buiken van krijgen.

13. McNugget

McNugget Niet meer actief

Hallo dames,

Vanaf week 20 ongeveer kreeg ik ook last van harde buiken, die ik nu nog steeds heb.. idd als je blaas vol zit gelijk een harde buik of bukken en opstaan.. ook als ik gewoon zit.. het gaat eigenlijk gewoon de hele dag en nacht door. Toch zit ik al in week 35 en alles gaat prima.. wat mijn Verloskundige zegt, is als ze verder geen pijn doen en ze niet om de minuut komen is er niks aan de hand... ondertussen ben ik wel gewend geraakt aan de harde buiken en voel ik ze bijna niet eens meer, ik denk dat als je echte weeen krijgt je die echt wel voelt hoor..

Groetjes

14. Dienares

Dienares Actief lid

Jul 23, 2008
    255
    0
    0
    Jah, echte weeen voel je ook zeker weten!
    Die voelen ook anders. Maar ik kreeg ook een pb van een dame hier die ook harde buiken had en daardoor haar cervix aan het verweken was. Zij ligt nu al 6 weken plat en moet een geneesmiddel inslikken tegen de stress.
    Dus het kan eigenlijk van alles zijn. Maar afwachten tot vrijdag.

15. Donna78

Donna78 Lid

Sep 12, 2008
    33
    0
    0
    Als je gaat googelen en op internet gaat kijken, word je heel ongerust. Natuurlijk zijn er voorbeelden van mensen die harde buiken hadden en die ontsluiting kregen, maar volgens mijn VK is dat meestal niet het geval. Je moet het natuurlijk wel in de gaten houden. Ik heb al 8 weken harde buiken, dag en nacht, minimaal 2 keer per uur, vaak meer, soms zelfs 10 per uur. Maar alles ziet er van binnen nog prima uit.

16. Dienares

Dienares Actief lid

Jul 23, 2008
    255
    0
    0
    maar hoe weet je of je ontsluiting hebt?
    met de bevalling van mijn zoon dacht ik dat ik allang ontsluiting had maar na 12 uur had ik nog geen 1 cm ontsluiting.

17. Donna78

Donna78 Lid

Sep 12, 2008
    33
    0
    0
    De verloskundige controleert het elke week bij mij en ze kan ook aan de (stand van de)baarmoedermond voelen of er al iets verstrijkt / verweekt.

18. babyhaasje

Jul 3, 2008
    13
    0
    0
    Ik snap dat je niet zit te wachten op een langdurige opname, maar dat hoeft ook niet perse. Ik heb hetzelfde meegemaakt met 28 weken. Ik heb bijna een week in het zkh gelegen en kreeg weeenremmers en spuiten om de longetjes te laten rijpen. Bij mij waren het ook "alleen maar harde buiken", geen pijn of zo. Ik denk dat je beter het zekere voor het onzekere kunt nemen. Ik heb me er ook heftig tegen verzet, maar dit brengt alleen maar meer stess, waardoor de harde buiken niet beter worden. Ik ben inmiddels weer thuis, waar ik nog rustig aan moet doen, geen huishoudelijk werk enz. Ik heb goede hoop dat ik vanaf volgende week mijn leventje weer een beetje kan oppakken. Geloof me, als de weeen niet te stoppen zijn en je kindje wordt te vroeg geboren........die ellende wil je niet, nog afgezien van het feit of het levensvatbaar is of niet. Wat zijn nou een paar weken rust in een mensenleven? Je doet het toch voor je kindje? Iedere dag dat het nog veilig in je buik zit is er 1 en wordt het sterker om straks als een gezond kindje ter wereld te komen.
    Ik kan je echt maar 1 advies geven: Ga naar de gyn. en luister naar wat zij/hij zegt!
    Heel veel sterkte!

19. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

Oct 21, 2008
    1,238
    1
    0
    Belgie/NL
    Ik heb ze sinds week 15/16 ongeveer. Gisteren had ik er bijvoorbeeld een stuk of 30 volgens mij iets meer zelfs. Het verschilt per dag.

Share This Page