Hoi! Ik ben nu 33 weken zwanger, en heb nog steeds een erg klein buikje, ongeveer een maand geleden heb ik een pretecho gehad, en zij vertelde dat ze vond dat er weinig vruchtwater was, niet te weinig, maar iets om in de gaten te houden. Dit bij verlos aangegeven, inmiddels ben ik ook voor onderzoek in het ziekenhuis geweest ( ik dacht zelf dat ik een blaasontsteking had, bleek niet zo te zijn, maar toen hadden ze me al doorgestuurd en ga je de hele molen door van onderzoeken, uiteindelijk niks aan de hand) Daar kwam de gynacoloog-assistent ook tot de conclusie dat het vruchtwater weinig was. Er is wel wat, dat kon je zien, ze heeft het opgemeten, en ze ging het overleggen met de gynacoloog. Hier heb ik door dat het zo snel ging allemaal (was nogal overrompeld) niet echt duidelijkheid over gehad, maar ik moest over twee weken terug komen voor een echo, ik begreep om te kijken hoe ons kindje groeit. Nu was ik vandaag bij de verloskundige en die zei dat de Gyn had gezegd dat ze de echo gingen maken voor het vruchtwater omdat dat weinig was. De verloskundige kwam zelf ook tot die conclusie vandaag tijdens uitwendig onderzoek. Heb dus nu kans dat ik onder toezicht van de gynacoloog kom en in het ziekenhuis moet bevallen.... en dat wilde ik eigenlijk heel erg graag niet zeg maar.... Maar als het moet dan moet het, maar heeft iemand hier er verder ervaring in? Vooralsnog heb ik niet TE weinig, maar gewoon niet veel. Als ik zoek hier op de pagina wordt ik niet heel vrolijk van wat ik lees, al is het bij mij niet heel ernstig volgens mij. Ook was het kindje al ingedaald, het ligt al in mijn bekken zei de verlos. Moest het even kwijt en wil horen of er meerdere mensen zijn hier die dit hebben. bedankt!
je moet je zowieso realiseren dat jezelf elke dag vruchtwater aan blijft maken...dus als het nu weinig is maar niet te weinig moet je je niet al te veel zorgen maken, zeker niet nu je ook onder controle blijft wbt het vruchtwater...zodra zij maar iets het vermoeden hebben dat het te weinig is hoor je het direct meid, en zullen ze aan de hand daarvan ook besluiten om je als het nodig is vroegtijdig in te leiden... ga er van uit dat ze het beste met je kindje voor hebben en dat ze geen risico zullen nemen dus daar hoef je je echt geen zorgen over te maken... succes met die laatste loodjes... gr.smoekie
Hai, Hier ook weinig vruchtwater. Maak je niet te druk, het wordt elke dag aangemaakt. Als het zorgelijk is zullen ze je goed in de gaten houden. Bij mij was het de laatste keer toegenomen. Ik zit ook aan die grens van niet te weinig maar veel niet. Nu beval ik al in het ziekenhuis dus weet ik niet of dat anders zou zijn als ik een thuis bevalling wilde.
spannend natas...nog ff en je mag je wonder ook bewonderen succes met de laatste loodjes meiden, en een heel fijne bevalling toegewenst..
Bedankt voor de antwoorden, we zien wel volgende week wat ze ervan zeggen op de echo! Succes natasja jij bent er helemaal bijna!
hey meid ik had ook weinig vruchtwater maar genoeg toen voor youri, ik had ook maar n klein buikje en was maar 5kilo aangekomen! ik ben precies 1wk eerder bevallen met 39wk. groetjes krullie
Oke, ik weet niet precies wat de normale hoeveelheden zijn, maar rond de buik zit niets, rond het hoofd een beetje en bij de beentjes ook een beetje. Nouja, het was niet TE weinig, dus het komt vast goed! en een klein buikje heeft ook zijn voordelen!
ik heb dat ook gehad, met 32 weken kwamen ze er achter, bij mij was het op een gegeven moment echt te weinig. ging ook op internet zoeken en zag allerlei enge dingen maar het is allemaal goed gekomen, ben nooit achter de oorzaak gekomen. ik werd in de gaten gehouden met ctg scans dit om te kijken of de baby het nog wel lekker had in het weinige vruchtwater. Ook moest ik rust houden en 2 liter water drinken neit dat je daar meer vr.water van krijgt maar dan heb je in ieder geval zelf genoeg,vond het wel een raar advies maar heb het wel gedaan, meer artsen zeiden het heb je ook een 20 weken echo gehad ?
Hier ook (relatief) klein buikje met weinig vruchtwater. Wordt iedere week nagekeken in het ziekenhuis. Dit is voor mij echter niet de reden dat ik in het ziekenhuis moet bevallen, maar ze houden het toch in de gaten. Kindje doet het prima op weinig vruchtwater.
ik heb ook veel controles gehad bij mn eerste kindje wegens te weinig vruchtwater(vanaf een week of.. 30 geloof ik), op den duur kwamen we in een stadium dat als het nu nog maar een klein beetje minder zou worden, ik iedere 2 dagen langs moest komen voor een echo en net toen ik dat dus in het vooruitzicht had, is op wonderbaarlijke wijze opeens de hoeveelheid vruchtwater weer verdubbeld! de vk snapte zelf ook niet hoe het kan want het was echt al weken achtereen steeds minder, maargoed het ging om het resultaat, het was weer goed, dus alle stress weer van de baan en mn kindje was gewoon gezond
ja ik heb ook een 20 weken echo gehad, daar zat gewoon normaal genoeg vruchtwater om het beebje heen. Ik maak me er niet al te druk over, ik voel het kindje goed, dus wat dat betreft zijn er geen redenen om ons ongerust te maken. Woensdag weten we pas meer, ik ga ervan uit dat alles in orde is. Al kan ik me echt niet voorstellen dat er een hele baby in m ijn buik zit, haha. Hier weet niemand in de buurt dat ik zwanger ben, heb aldoor dikke jas aan natuurlijk, dus die zullen wel raar opkijken volgende maand als er opeens een ooievaar oid in de tuin staat, haha.
nou ik vroeg dat omdat ze dan afwijkingen hebben kunnen zien, je zei zelf al dat je enge dingen tegenkwam op internet, dus als je een 20 weken echo hebt gehad, kan je dat ws uitsluiten dus een fijn idee toch
Best een hoop met minder vruchtwater lees ik, hoe zijn ze er bij jullie achter gekomen dan? Nou bleek bij mijn laatste bevalling dat het vruchtwater helemaal op was, zelfs geen druppeltje meer, nou vraag ik me af hoe de vk's dat hebben kunnen missen? Voelde de baby op het eind ook steeds minder bewegen. Placenta bleek ook niet meer goed te functioneren, volgens de vk had hij geen dag later moeten komen, want dan was het te laat...slik... Kan je zoiets aan de buitenkant opmerken? Lijkt mij nu nl. wel eng met een volgende zwangerschap, wil dan eigenlijk wel een extra echo.
hoi Pientje, tja hoe kunnen ze het weten? als je vruchtwater verliest, als je toevallig een echo hebt, en anders dan niet.daarom is het oook zo belangrijk om alle dagen de baby goed te voelen. Als je op het einde de baby minder voelt is altijd een reden om aan de bel te trekken maar niet iedereen weet dat jammer genoeg.
Ja ik vind het ook een eng idee, ik zag laatst op tv over een placenta die ervoor lag, en dat kwam allemaal ook nog maar net goed. Dat konden ze dus ook alleen op een echo zien. Je zou bijna naast de termijn en 20 weken echo ook nog zoiets als een 35 weken echo moeten laten doen, want anders kom je daar toch niet achter?
hoi fleerptje, ja dat heb ik toevallig ook gezien en ik heb hetzelfde meegemaakt. Een laagliggende placenta is niet echt een ramp maar je kan dan meestal niet vag. bevallen. Bij deze vrouw was het op een gegeven moment wel gevaarlijk omdat de hartslag van de bb omlaag ging mijn placenta lag er ook een gedeelte voor maar het komt haast bijna nooit voor. Vaak krijg je dan bloedingen en op die manier kwam ik erachter, de bb wordt groter en gaat op de placenta drukken waardoor die een beetje gaat bloeden, daarom moet je met bloedverlies in de 2e helft ook altijd een controle laten doen. En daarom kreeg ik extra echo's en daardoor kwamen ze er weer achter dat ik weinig vruchtwater had. ben nu weer zwanger dus ben benieuwd hoe en wat nu. je moet denk ik gewoon naar je eigen gevoel en lijf luisteren, als je iets niet vertrouwd, je hebt bloedingen, je verliest vruchtwater, je voelt de baby een tijdje (bv een paar uur achter elkaar) niet meer, gewoon bellen en laten controleren. ik word altijd zo moe van die vk's die vanaf een afstand kunnen zeggen dat bloedverlies bv wel niets erg zal zijn, ik loop in het zh en ik kreeg dan altijd weer een echo.
bij de 20 weken kijken ze ook naar de placenta ligging, meestal ligt ie ergens bovenin en in ieder geval niet voor de uitgang, dus als jij de 20 weken echo hebt gehad, en dat was goed, dan kan hij niet opeens voor de uitgang gaan liggen, andersom gebeurt meestal wel, als hij er met 20 weken voor ligt, is de kans 95% dat hij daar nog een beetje wegtrekt zodat de bmm vrij komt te liggen. bij mij hebben ze slordig genoeg niet goed gekeken naar de placenta met 20 weken
ik voelde minder leven en had erg veel last van voorweeen e.d. daarom kreeg ik ter controle een extra echo. toen bleek ik dus erg weinig vruchtwater te hebben en gingen ze het goed in de gaten houden. ik weet eigenlijk niet of ze er anders wel achter waren gekomen, goeie vraag eigenlijk hoe ze daar normaal gesproken achterkomen :
Ik heb wel tegen de vk gezegd dat ik de baby minder voelde bewegen, moest het in de gaten houden. Ik voelde hem nog wel ,maar wel een stuk minder, maar wel elke dag nog wat schopjes, dus verder niet aan de bel getrokken. Maar bij een volgende zwangerschap vraag ik gewoon om een echo, zou me anders veel te veel zorgen maken.