Beste vk, Ik weet dat als je meerdere miskramen hebt, dat dan vaak 'toeval' wordt genoemd. Maar: Wij hebben over ons eerste kind 9 maanden gedaan om zwanger te worden. Toen hadden we veel vaker seks dan nu, maar toch lukte het pas in ronde 9. Dit kindje is een hele sterk meid, geboren na een voorspoedige zwangerschap. Daarna hebben we een aantal maanden geen seks meer gehad (dat krijg je als je een kind krijgt, althans ik wel ). Vervolgens zijn we toen mijn dochter 10 maanden was, gaan proberen voor een tweede. Dat wil zeggen, we hadden één keer seks rond mijn eisprong. Verder niet. En toen bleek het nog raak te zijn ook. Dit kindje bleek geen armpjes te hebben en is met 9 wkn overleden. Het was een missed abortion. Met 14 wkn heeft mijn lichaam het zelf afgestoten. Na drie maanden wilden we weer proberen voor een tweede kindje. In de tussentijd hadden we geen seks gehad, en we hebben weer één keer gevreeën rond mijn eisprong. Toen was ik, en dat vermoedde ik inderdaad al als ik mijn 'nieuwe' lichaam zo leerde kennen, weer zwanger. Dit kindje is niet eens tot ontwikelling gekomen. In week 10 kwamen we door een echo erachter dat ik een MA had van een 'so-called' windei. Nu vroeg ik me af: is er een verklaring voor waarom vrouwen die eerst toch een tijd erover doen om zwanger te worden - of die zelfs in het medisch circuit zijn terecht gekomen - ineens veel sneller (spontaan) zwanger raken na een eerste kindje? Mijn moeder zegt dat je lijf na het krijgen van een kind veel meer ingesteld is op een zwangerschap, dus kennelijk valt het niet alleen mij op maar ook andere vrouwen. Ook bij vriendinnen zie ik dit. En: kennelijk leiden deze zwangerschap ook sneller tot een miskraam, want ook ik ben niet de enige die dit nu, na een eerste kindje te krijgen, ervaart. Hoe kan dit? Kan het zijn dat onze eicellen minder 'selectief' zijn geworden en meer zaadcellen doorlaten, waardoor er ook soms slechte zaadcellen doorheen komen? Of zijn onze mindere kwaliteit-eicellen ineens ook sneller te bevruchten, doordat het lijf ingesteld is op een zwangerschap? Bovenstaande zou verklaren waarom we sneller zwanger worden, en logischerwijs ook meer miskramen ontstaan... Ben benieuwd of u er een verklaring voor heeft, of een theorie, in ieder geval meer dan 'toeval', want dat geloof ik niet. Ik geloof wel dat men het fenomeen (nog) niet onderzocht heeft, omdat het geen nut heeft het te verklaren. In dat geval; wat zijn úw gedachten over dit verschijnsel?
In ieder geval fijn een bevestiging te zien Bedoelt u dat er (nog) geen wetenschappelijke verklaring voor bestaat of dat er geen verklaring voor te vinden is? (na onderzoek)