Ovulatie inductie, lf van 8 dagen en krijg geen utrogestan

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door datkomtlaterwel, 15 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. datkomtlaterwel

30 dec 2020
    7
    3
    3
    Vrouw
    Hi dames,

De titel zegt het eigenlijk al. Ivm pcos ben ik gestart met ovulatie inductie (letrozol). Dit slaat goed aan en heb inmiddels hiermee meerdere malen een eisprong gehad! Heel fijn. Het probleem is dat ik 8-9 dagen na de eisprong alweer mijn menstruatie krijg. Een hele korte luteale fase dus. Mijn progesteron is wel hoog na de eisprong (30-45) maar 1-2 dagen later vaak mijn menstruatie dus voor mijn gevoel blijft mijn progesteron niet hoog-stabiel. Ik heb daarom utrogestan gevraagd aan mijn gyn, omdat ik begrijp dat dit kan werken. Ik krijg dit helaas niet omdat het schijnbaar niet bewezen is dat het helpt. Zelf heb ik zoiets, baad het niet dan schaad het niet.

Wie heeft hier ook ervaring mee? Heb je het uiteindelijk toch kunnen krijgen?

Ik hoor graag jullie ervaringen. Zit een beetje met mijn handen in het haar

2. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Natuurlijk is het wel bewezen dat Utrogestan werkt. o_O Het is een standaard middel wat bij vruchtbaarheidsbehandelingen wordt gebruikt, zeker bij IVF en ICSI. Je kunt het ook bij ovulatie-inductie en IUI gebruiken.

Een luteale fase van 8-9 dagen is echt te kort. Dus het is wel verstandig om daar Utrogestan bij te gebruiken of Pregnyl te gaan spuiten, om je baarmoederslijmvlies langer intact te houden.

3. Daantjeee

Daantjeee Fanatiek lid

28 jan 2021
    1.617
    1.617
    113
    Vrouw
    Hi @datkomtlaterwel
    Ik heb in dezelfde situatie gezeten. Geen eisprong met letrozol, wel met Benfica injecties. Ik had ook een korte LF van 8/9 dagen en arts heeft mij ook geen progesteron ondersteuning gegeven om dezelfde reden.
    Bij mij was progesteron zelfs lager (26). Ik vond dit heel naar want had het gevoel ‘een kans’ te laten liggen...
    Ik heb toen gevraagd mij progesteron te monitoren in mijn LF en op 8 dpo was hij zelfs maar 11, maar... die ronde wel zwanger. Dokter heeft mij uitgelegd dat het gele lichaam de progesteron productie overneemt bij een bevruchting. Voor mij was dat waar, dus ik ben tevreden.
    Als je hier niet gerust op bent, gewoon een second opinion aanvragen. Had ik ook gedaan als een zw was uitgebleven! Succes!

4. DangerBlonde

DangerBlonde Fanatiek lid

3 feb 2017
    3.491
    2.487
    113
    Vrouw
    Limburg
    Ik had ook een korte lf van 8 dagen, ik kreeg ook geen utro of wat anders. Ze zeiden dat het niet uit zou maken. Vond ik ook raar. Ben in de tussentijd 1x zwanger geweest, dat werd een vroege miskraam. Daarna is mijn lf veranderd, schommelt rond de 12 dagen. Ene keer 13 dan 14 dan weer 12. Dus dat is op zich niet slecht meer.

5. datkomtlaterwel

30 dec 2020
    7
    3
    3
    Vrouw
    Dankjewel voor jullie reacties. Heel dubbel dus. Ik weet dat het kan met een korte lf (dat lees ik nu wel weer) maar dat het echt wel moeilijker kan gaan...

Ik vind het ook zo vreemd dat de ene arts het veel makkelijker voorschrijft dan de ander. Het is toch een natuurlijk hormoon, kan niet veel kwaad doen zou je denken?

Ik lees ook wel eens dat anderen het dan via de huisarts toch voor elkaar krijgn maar dat is ook niet heel chique vind ik, als je bijvoorbeeld weer vervolgtrajecten in het ZH hebt...

Vindt het zo'n dilemma...

6. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.659
    27.306
    113
    Vrouw
    Andere gyn even vragen? Ik zette 2x pregnyl (1x dag eisprong en 1x een week erna) puur voor progestron omdat mijn eisprongen goed waren en progestron op dag 6 ook hoog maar gelijk daarna de pms er al was.

7. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.975
    15.606
    113
    Nabij Utrecht
    Ik zou het toch via de ha proberen.
    Nooit geschoten is altijd mis :)

Deel Deze Pagina