flink overgeven.. dokter?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Sundew, Jul 7, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sundew

Sundew Actief lid

Sep 7, 2012
    232
    5
    18
    NULL
    NULL
    Hoi dames,

Mijn zoontje van 3 maanden heeft gisterenavond en daarnet flink overgegeven.. geen mondje terug maar echte golven waarbij het over de grond en de trap kletterde.. gisterenavond dachten we teveel gedronken omdat man vrij snel weer een flesje afgekolfde melk had gegeven. Vanmorgen heeft hij ook veel gedronken. Ik heb 1 enthousiaste en 1 slome borst en normaal geef ik 's ochtends de slome borst en kolf ik de enthousiaste (voorraad opbouwen en voor opvang) maar vandaag mocht ik uitslapen en heb de enthousiaste gegeven.. Merkte dat het wel erg heftig voor hem was om te drinken.. Maar kan hij zo overgeven door alleen maar te veel gedronken.. dus geen mondje maar echt meerdere golven die heel ver komen.. Moet ik nu vandaag dokter bellen? Hij is wel hardstikke vrolijk en lijkt er zelf geen last van te hebben.. Gisterenavond voor slapen heeft hij nog wel een voeding ook gewoon binnen gehouden

Woensdag moeten we naar kinderarts voor z'n verborgen reflux, die overigens een
    stuk minder was sinds ik met koemelk ben gestopt. Kunnen we het daar bespreken woensdag, moet ik misschien maandag bellen met ziekenhuis of moet ik vandaag nog dokter bellen??

2. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Als je zoontje wel eten binnen kan houden, geen hoge koorts heeft en niet ziek oogt hoef je niets te doen, behalve opletten en zorgen dat hij voldoende drinkt.
    Mocht je het nie vertrouwen kun je altijd contact opnemen met de hap en je verhaal vertellen.

Als ik het zo lees is hij gewoon te gulzig geweest. Mijn jongste is erg gevoelig voor projectiel spugen. Soms had hij een dag dat hij bezig bleef en wat ik dan deed was de voeding over langere periode geven. Ik geef fv, dus gaf elk kwartier 30cc. Dat hielp.

Ik zou wel het koemelk verhaal vertellen aan de ka, klinkt meer als kea dan als reflux (of reflux veroorzaakt door kea)

3. Marvb

Marvb Fanatiek lid

Dec 17, 2012
    1,518
    0
    0
    NULL
    NULL
    wanneer je kindje er zelf geen last v lijkt te hebben. Nog voldoende binnen houd (plasluiers in de gaten houden) en geen andere tekenen v evt ziek zijn vertoont zou ik tot woensdag wachten. Maar als jij je echt zorgen maakt, gewoon f bellen!

4. lisanne123

lisanne123 Fanatiek lid

Feb 28, 2012
    2,862
    0
    36
    Ik zou het na het spugen nog een keer proberen .
    Doet hij het dan weer kan zijn maag geen eten aan en is het waarschijnlijk een buikvirus .

Geef abders een lepeltje met water ?
    Mijn zoontje ging daar gelijk van kokhalzen toen hij het buikvirus had .
    Hij kon geen druppel verdragen . Zou dus gewoon nu een voeding geven . Als hij het binnen houd zo laten , als hij spuugt aan de bel trekken .

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Klinkt als even teveel idd, en dat dan ongelukkigerwijs twee keer achter elkaar. Gezien de reflux, lijkt me dat de meest logische verklaring, omdat je ook aangeeft dat hij twee keer veel heeft gedronken.
    Hoef je verder niets mee, behalve dus rustig aan met drinken weer ;) Het is iig duidelijk dat de reflux niet over is en te grote hoeveelheden (nog) niet gaan :)

6. Sundew

Sundew Actief lid

Sep 7, 2012
    232
    5
    18
    NULL
    NULL
    Thanks dames!! Ik heb z'n maagje maar even rust gegeven en de volgende voeding is er gewoon in gebleven.. hij was het er niet helemaal mee eens dat ik hem maar 'weinig' gaf.. dus na even wachten weer beetje gedronken.. maar zo gaat het goed.. ga vandaag maar kleinere beetjes en dan vaker geven..

Zowieso idd woensdag bespreken.. volgens de kinderarts is het bijna nooit koemelkallergie en hoefde ik het niet te proberen maar heb het weggelaten en ook weer beetje toegevoegd en weer weggelaten.. en merkte echt dat spugen en vooral z'n onrust ook veel erger was toen ik weer koemelk nam.. En nou ja.. als de ka er niet aan wilt... ik geef gelukkig bv dus ik kan zelf bepalen wat ik eet.. en een busje Pepti of Allergy Care voor achter de hand koop ik dan zelf wel..

Thanks voor de geruststelling!!

7. raspberry

Reflux wordt meestal veroorzaakt door een niet goed sluitend maagklepje: dat is de grootste oorzaak.
    Maar: het kan dus wel veroorzaakt worden door koemelkallergie. Dat dat niet heel erg vaak zo is, betekent niet dat het in jullie geval niet zo is.
    Onze oudste kreeg/krijgt eczeem van koemelk. Dat directe verband schijnt ook maar weinig voor te komen, (kinderarts zei toen 2% van alle eczeem), maar bij ons dus wel een direct verband.
    Als jij een aantal keren hetzelfde gezien hebt, is dat geen toeval meer. Collega van mij zei altijd: 1 keer is toeval, 2 keer is opvallend, 3 keer is een patroon. Kun je ook hierop toepassen :)

8. Sundew

Sundew Actief lid

Sep 7, 2012
    232
    5
    18
    NULL
    NULL
    Nou had te vroeg gejuichd.. alles kwam eruit.. en geen plasluier meer sinds gisterenavond. Net bij huisartsenpost geweest en moeten nu ors geven en als hij om 16 uur nog geen plasluier heeft gehad dan weer terug.. Ors spuugt hij nu ook de hele tijd uit.. zo sneu... wij blijven er maar in stoppen en hij spuugt alles weer uit... maar ja, blijft misschien wel een deel achter..

9. lisanne123

lisanne123 Fanatiek lid

Feb 28, 2012
    2,862
    0
    36
    Sundew , dit heeft mijn zoontje

10. lisanne123

lisanne123 Fanatiek lid

Feb 28, 2012
    2,862
    0
    36
    (sorry drukte op versturen) ook gehad .
    Het ors brengt het maagje tot rust en zorgt voor de vocht . Bij ors is er al wat vocht opgenomen na 10 minuten dus als ze later spugen komt het niet mee . Je kan dus 30 ors en 10 min wachten zodat er zowizo wat vocht opgenomen is en dan de rest .
    Het was na een dag of 2 wel wat minder .

Ors moet met afgekoeld gekookt water in de koelkast bewaard worden trouwens . Gewoon blijven aanbieden ookal is het iedereen kwartier 20 cc . En niet schrikken als hij straks diarree krijgt . Sterkte !

11. Sundew

Sundew Actief lid

Sep 7, 2012
    232
    5
    18
    NULL
    NULL
    Oh dat is goed.. eerste 20 cc kwam er meteen uit en daarna weer 20 cc en daar is wel wat van binnengebleven dus dan heeft hij wel weer iets binnen gekregen.. nu ligt hij even kwartiertje bij m'n man te slapen en gaan we dus toch maar aanbieden.. bv nu maar even niet doen dan he.. ors is even belangrijker?

12. raspberry

Bij flink spugen altijd max halve voedingen aanbieden en 'm daarna zo stil mogelijk laten liggen/zo min mogelijk bewegen. Dus liefst voeden op de plek waar ie gaat slapen.
    Vervelend dat het toch een buikgriep is :(

13. raspberry

Borstvoeding werkt als ors, dus BV heeft eigenlijk de voorkeur!

14. lisanne123

lisanne123 Fanatiek lid

Feb 28, 2012
    2,862
    0
    36
    Mij werd geadviseerd geen zuivel te geven omdat het zowizo de maag prikkeld om te spugen . Van ors komt de maag tot rust . Dus ik gaf zowizo alleen ors , ik geef zowizo al geen bv maar ik weet wel dat bv en flesvoeding echt een maaltijd is , en er is kans dat hij nu een hele maaltijd even niet binnen houd . Ors is geen maaltijd of voeding maar puur vocht .

Misschien heeft Rozemarijke er zelf andere ervaring mee en misschien dat het bij sommige kindjes juist weer wel werkt , maar dat is wat de kinderarts me heeft verteld

Echt vervelend zo een buikgriep he !

15. raspberry

Ja, onze oudste had met die leeftijd ook een flinke buikgriep en advies was echt: BV, maar dan kleine voedingen, (dus zelf afkoppelen!).
    BV is veeeeeel lichter verteerbaar dan KV, en valt dus totaal anders.
    ORS kan qua samenstelling niet op tegen BV, dus bij de keuze BV of ORS heeft BV de voorkeur. Bij de keuze KV of ORS geldt ORS als voorkeur.

Share This Page