In bed lezen, tot een afgesproken tijd of zelf bepalen??

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Tamio, 16 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Probleem hier is ook dat ze met open ogen blijft liggen nadenken tot ze in slaap valt.
    Je kunt je voorstellen dat dat niet zo makkelijk is.

Maar met d'r ogen dicht... Is ze na een halve minuut verveelt je na 2 minuten heeft ze het gevoel dat ze al 2 uur ligt te wachten.
    Dus dat werkt niet.

En aan dr verstand peuteren dat ze er hooguit 10 minuten in ligt... Dat gelooft ze gewoon niet.

2. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Heeft ze geen wekker dan? Hier een digitale, heeft ze vanaf t begin erg leuk gevonden (en gebruiken we om afspraken te maken).
    Zit ze ook vaak naar te kijken. 's Ochtends weet ze altijd precies hoe laat ze is opgestaan etc.
    Kan ook averechts werken misschien, maar dat idee heb ik hier meestal niet.

3. trotsemama12

trotsemama12 Bekend lid

17 feb 2014
    848
    1
    0
    NULL
    Noord-Brabant
    Zo herkenbaar dit! Ik zie mezelf echt terug in het slaap/lees patroon van je dochtertje (nu ben ik nog zo maar dan met nog veel latere tijden, zucht...). En ik ben bang dat mijn zoontje net zo is. Ik vond het idee van een wekker zetten wel goed, dan weet ze dat het tijd is om te slapen. Uiterlijk 9 uur vind ik wel te doen, vooral als ze er de volgende dag geen last van heeft. Sommige mensen hebben makkelijk praten als hun kinderen altijd om 7 uur in bed liggen en zelf ook goed kunnen slapen. En van dat wakker liggen, daar rust ze ook van uit, heb ik tenminste altijd geleerd :)

4. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Lastig, denkt ze te graag na om te gaan slapen? Doet mij aan mijn zusje (HB) denken, die kon haar gedachten niet loslaten. Uiteindelijk ging ze dagboeken schrijven voor het slapen gaan maar het is altijd een late slaper gebleven.

5. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    Hier idem.
    Het lijkt een vast ritueel dus later naar bed betekend gewoon later slapen.
    Onze dochter gaat 19.30 naar boven, kijkt een half uur ipad (you tube) en gaat daarna of lezen of schrijven.
    In begin maakte we er drama van want een kind van die leeftijd "moet" op tijd slapen. Maar op een moment bedachten we, ze slaapt goed en is niet moe dus ze heeft het gewoon niet nodig. Vanaf 20.30 zeggen we dat het echt slaaptijd is met als gevolg dat ze meestal 21.00 slaapt. Laat ik haar dr gang gaan dan is ze gerust om 23.00 uur nog wakker

6. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    Soms denk ik echt dat onze dochter klonen van elkaar zijn ;) (behalve dat de mijne dan wel van uitslapen houd )

7. Saskia78

@laravelk: ze zegt dat het vanzelf gaat :)
    Dat nadenken dus.

Snap het wel.. Ik kan mijn hoofd ook niet altijd uitzetten als ik wil slapen.
    Maar zolang ze verder wel fris en fit uit bed komt is het natuurlijk geen heel groot probleem.
    Ze heeft kennelijk ook maar weinig slaap nodig.

8. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik denk trouwens dat een tijd afspreken meestal goed is, de meeste kinderen hebben toch grenzen nodig en structuur. Maar ja, niet ieder kind.. ;)

En van wakker liggen rust je ook uit.. mwah persoonlijk vind ik dat niet. Als ik niet kan slapen en heel lang wakker lig, ben ik 's ochtends echt gebroken.
    Maar ja, als t standaard een uurtje is en daarna verder genoeg slaap, dan zou het best kunnen dat dat uurtje rust wel beter is dan een uur later naar bed!

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.221
    35.996
    113
    Hier mogen ze het zelf bepalen. Zo rond 19.00-19.30 uur gaan ze naar bed. Dochtertje slaapt dan altijd binnen 10 minuten, terwijl zoontje soms binnen half uur slaapt, soms pas 2 uur later. Tja, slaap kun je niet afdwingen en hij doet het hartstikke goed verder, heeft gewoon niet zoveel slaap nodig denk ik dan.

10. Saskia78

Maar dat komt omdat je gewend bent aan meer slaap en dat is toch anders denk ik.
    Als ze midden in de nacht wakker ligt heeft ze ook meer moeite met opstaan of slaapt langer. Maar 's avonds slaapt ze echt niet eerder.

Ik vind overigens dat een bedtijd wel handig is.als ze zelf zou mogen kiezen dan gaan we bijna gelijk naar bed.
    En ik wil ook nog een beetje avond.
    Sta om half 6 of 6 uur op doordeweeks en tegen de tijd dat het 8 uur is... Wil ik ook wel even op m'n gemak kunnen zitten met een kop koffie (of 2)
    Dat houdt natuurlijk een keer op... Maar voorlopig geniet ik er nog even van :)

11. Tamio

Tamio Niet meer actief

Mijn dochter heeft hele duidelijke structuur nodig. Maar ze heeft ook een erg sterke drang naar autonomie. Dus binnen grenzen zelf laten bepalen is wel goed. Op het moment leest ze niet zoveel en kan ze het zelf prima regelen heb ik het idee. Maar als ze een boek aan het lezen is wat ze spannend vindt, Dolfje Weerwolfje bijv, dan is het wat lastiger. Dan maar eerder naar bed als ze langer wil lezen.

12. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Als ze zo lang leest in bed zou ik de bedtijd vervroegen.

13. Saskia78

Leuke boekentip: de kat met de hoed :)

En eh.. NU gaan we een nieuwe Dolfje lenen.
    Help! Ze kan net zo snel lezen als dat ik kan typen :$

14. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Heb niet alles gelezen, maar vind de tijd wel laat. Zoals meerdere zeggen eerder in bed zodat ze langer kan lezen. Is ze dan op school niet moe? Zou zonde zijn als ze hierdoor minder stof binnen krijgt en misschien zelfs haaf resultaten achteruit gaan (anders aan de juf vragen).

15. Saskia78

Hmm hier dus absoluut geen issue :)

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier ook geen issue. Vandaag lagen ze om 19:45 in bed en ze zijn net pas gaan slapen. Lisa na een gigantische driftbui en Eva na rustig in bed te hebben gespeeld. Hier komt het vooral door het licht lijkt het, het heeft gewoon geen zin om ze bij vol licht naar bed te doen. Denk dat 20:45 beter werkt omdat het dan al wat schemert. En ze doen het er prima op.

17. Tamio

Tamio Niet meer actief

Het gaat niet om de bedtijd. Die is wel prima. Toen ze nog naar de kleuterklas ging, ging ze nog later naar bed, dus ik vind dit niet zo laat. Maar ze heeft altijd al weinig slaap nodig gehad.

18. Saskia78

Enige met slaapgebrek bij ons thuis ben ik :(
    Zit bijna te slapen bij de bakker.... (Ja, op een bankje want we moeten even wachten.)

19. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Jou dochter ook al ze zijn van de zelfde leeftijd. De laatste tijd is het hier ook drama met naar bed gaan. vorige week topic wie heeft er behang over. Nou heb genoeg gedaan deze week met haar en toch is ze niet te vrede vanavond na een grote mond van mij en NU GA JE slapen is ze gaan slapen. Verdrietig kind en een verdrietige mama:( Het was 20.30 Ze was dood op maar toch niet toe geven. Grr.

Zeg tegen haar ga strenger woorden ze kijkt mij aan van ja het zal wel.;)

20. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier was het gelukkig eenmalig. Maar we zijn ook heel erg duidelijk en best streng. Ik merk dat Lisa een stuk losser, drukker en 'losbolliger' is geworden sinds ze naar school gaat ;)

Deel Deze Pagina