In coronatijden: wat is realistisch om te verwachten aan aandacht van school?

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door trillian, 31 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Hier krijgen we aan het begin van de week een weektaak zoals ze die op school hebben. Wij hebben ook alle normale boeken mee van school en werken gewoon verder.

Per dag komen er films met uitleg die opgenomen zijn door de juffen, rekenen, spelling etc. Filmpje zetten ze op pauze zodra de juf dat zegt, je maakt je werk en daarna kijk je samen met de juf na. Werkt voor onze net 6 jarige in groep 3 perfect. Heel zelfstandig kan hij dat al.

Kind in groep 5 start deze week met videobellen met de juf. Verder ook alle normale boeken en uitlegfilmpjes.

De juffen mailen altijd snel terug als je een vraag hebt.

Syane vindt dit leuk.
  2. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    3.001
    3.968
    113
    Vrouw
    #102 Fantykoekie, 2 apr 2020
    Laatst bewerkt: 2 apr 2020
    Hier zit zoon op een speciaal basisonderwijs school en ik weet niet zo goed wat ik kan verwachten.
    Zijn juffen doen het super maar met deze kindjes lijkt me dit heel moeilijk. Het zijn namelijk allemaal wiebelkonten die totaal geen concentratie hebben. :roflmao: Wel allemaal hele lieve kindjes. Als ik de kindjes bij elkaar zie en hoe ze elkaar helpen. Daar krijg je als ouder tranen van in je ogen van geluk. Zo mooi om te zien.

Niet alle kindjes doen evengoed mee. Juf is dagelijks aan het oproepen voor foto's, vraagt bijna dagelijks aan de ouders om in te loggen bij de programma's waar ze mee werken.
    Berichten van de juffen worden maar door de helft van de klas bekeken en dat zijn hele leuke en korte berichtjes/filmpjes. De laatste week precies wel ietsje meer dus ik denk dat ze op de achtergrond ook echt bezig zijn.

Dus wat kan ik dan verwachten? Maar waarschijnlijk doet dit probleem zich in de meeste klassen wel voor?

Ik hoop dat ik voor de volgende weken werkboekjes krijg. Tot nu toe hadden we alles uitgeprint.

In de meivakantie ga ik wel verder met werkjes. Iets minder als nu maar wel zodat hij dan ook minimaal een uur per dag bezig is voor school.
    Heb echt angst voor achterstand. Achterstand komt sowieso maar mijn angst is dat teveel leerstof gaat vervagen.

Ik zei al tegen mijn vriend. Eigenlijk zouden ze na de herfstvakantie moeten overgaan naar groep 4 door alles wat ze nu missen.

hummeltje5 vindt dit leuk.
  3. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.039
    3.864
    113
    Vrouw
    Thuis
    Het gaat om onderwijs voor zeer moeilijk lerende kinderen. Dus alle kinderen hebben bergen extra's nodig. Tel daarbij nog de bezuinigingen op in de ondersteunende diensten van de afgelopen jaren.

De leraren doen wat ze kunnen, maar dat is onder normale omstandigheden al moeilijk, laat staan nu.

4. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.713
    4.037
    113
    Overijssel
    Ik dacht dat het een 2e 1 aprilgrap was :kreeg van de juffen een mail dat ze langs kwamen fietsen... stonden ze net echt voor ons huis om een praatje te maken hoe het ging. :)

Zoe123, Iertje81, Gewooniemand en 5 anderen vinden dit leuk.
  5. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Daar ben ik me absoluut van bewust, en ik snap dat extraverte mensen/kinderen het zwaar hebben. Ik reageerde gewoon omdat je zei dat zelfs minder communicatieve mensen als ITers dagelijks contact via video nodig hebben, en dat is dus helemaal niet mijn ervaring met collega's en kinderen in mijn buurt. That's all.

6. Krtek

Krtek Niet meer actief

Zou ik niets blij mee zijn als ik dat niet wist: hier loopt iedereen behalve kleuter nog in pyjama of ligt nog in bed

SAARC vindt dit leuk.
  7. trillian

trillian Actief lid

21 jun 2011
    230
    307
    63
    Vrouw
    Omgeving Den Haag
    Zelf ben ik dus ook een IT'er, maar juist extravert (ze bestaan :D)

Teams (max 9 mensen) zijn hier gewend om iedere ochtend een korte meeting van 15 minuten te hebben om weer even een idee te krijgen van hoe iedereen ervoor staat en waar ze elkaar zouden kunnen helpen (voor intimi: een standup). Juist als goed communiceren NIET je 2e natuur is, zijn dit soort dingen van belang. Dit waren altijd al (in potentie) online meetings voor als mensen een dagje thuis wilden werken, dus voor ons verandert daar niet iets.

Ik heb zoiets geopperd aan school. Ze gaan vanaf volgende week iets opzetten met Skype, maar ik vraag me af of dat gaat werken, want potentieel 90 kinderen (3 klassen) tegelijkertijd in een skype call lijkt mij een recipe for disaster.

Mijn dochter heeft inmiddels wel 2 berichtjes via Snappet gehad trouwens. Zelfs een complimentje dat ze het zo goed doet met rekenen :thumup:

8. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    En jij denkt dat ik geen contact heb opgenomen omdat?.....

Iemand stelt een vraag en ik geef eerlijk antwoord. Dat is gelijk klagen, jaja.

hummeltje5 vindt dit leuk.
  9. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.713
    4.037
    113
    Overijssel
    Moet ook eerlijk toegeven dat zoon en ik ook net in de kleren waren en ik mijn panda ogen ( ‘s avonds soms geen zin om mascara af te poetsen) en slaapkapsel net had gefatsoeneerd :roflmao:

10. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    11.007
    4.015
    113
    Uhm nou dat kon ik er niet echt uit opmaken. Er staat ook niet bij wat de reactie van de school was namelijk.

11. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.295
    11.902
    113
    Dat snap ik. Maar niet beeldbellen omdat ze het niet kunnen is wel erg armoedig.

Maslov vindt dit leuk.
  12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.246
    7.286
    113
    Vrouw
    Brabant

Haha ik denk dat de juffen een hoop lol hebben gehad vandaag :D

13. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.713
    4.037
    113
    Overijssel
    Of ik was de enige die dacht dat het een 1 april grap was...:| Achteraf hadden we ook nog een tekening op het raam moeten plakken. :D

14. Catwoman74

7 feb 2020
    8
    3
    3
    Vrouw
    Drenthe
    Hier krijgen ze taakbrieven voor een aantal weken bezorgd aan de deur. Verder word er veel gewerkt via Google Classroom en Google Meet. Voorts video(bellen) of mailen de juffen 1x per week met onze zonen. Het is soms wel een strijd om ze aan het schoolwerk te krijgen, vooral de oudste. Die wil eigenlijk ook niks weten van Google Classroom. :(

15. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Hier een zoon op het sbo in groep 4.
    De juf(fen) bellen 1x per week. Er komt direct nieuwe lesstof thuis bezorgd als we erdoorheen zijn.
    Cloudwise vanaf dag 3 van de sluiting. Daar kan hij op mijn klas, squla,snappet en nog wat programma's.
    Mail kun je onbeperkt naar ze sturen en binnen een paar uur antwoord.
    Verder sturen ze dagelijks wat leuks of linkjes met een mooi verhaal een filmpje of een virtuele opdracht.
    Deze week staat er een "conference call" gepland met heel de klas en de juf...dit wordt vast hilariteit.
    Al met al ontzettend tevreden over hoe ze het hier aanpakken.

Syane vindt dit leuk.
  16. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Hier moet een van de ouders op woensdag de nieuwe lesbladen ophalen op school en de gemaakte van de week ervoor inleveren. En that's it.

De ene juf van zoon mailt nog wel eens een keer tussendoor, de andere juf in weken niks van gehoord en ook niet op school gezien. De juffen van dochter zijn er wel beide bij het ophalen van de nieuwe spullen, maar die mailen niet zomaar ff.

Ik laat dus gewoon mijn kinderen hun spullen halen, zodat ze tenminste nog een keer de juf zien. Ondanks dat er wekelijks in de mail van school staat dat de ouders alleen moeten komen. Dat zou namelijk inhouden dat de kinderen weken/maanden niets horen van juf.

17. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.612
    2.406
    113
    Groep 3.
    juf belt 1x per week.

Dagkaart:
    Die wordt klakkeloos gekopieerd van de andere juffen.

En verder zoek je het maar uit.

Ophaalmoment in de klas, voor werkboekjes ed.
    Zij is er niet. Er liggen stapeltjes en je moet zelf alles bij elkaar rapen.

Problemen bij opstarten van online programma’s. Tja, een week later iets van een gezamenlijke reactie.

We hebben een ouders whatsapp. Oh nee, daar wilt de juf niet in.

Extra uitleg: waarschijnlijk na de meivakantie, mogen bepaalde kinderen een dagdeel naar school. Maar hun eigen juf is er dan niet.

En het allerergste: sommige ouders vinden de juf zo geweldig dat geld hebben gevraagd om een flinke bos bloemen enz te kopen.
    Snap jij dat nou? Ik heb niet mee betaald. Vond het zo onzin.

Shay25 en amdaa vinden dit leuk.
  18. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

13 jan 2019
    5.072
    5.826
    113
    Vrouw
    Oh wauw... ik lees echt met verbazing sommige reacties over leerkrachten die zo weinig doen. Vind het persoonlijk echt een gemiste kans als leerkracht/school!

Maar laten we niet vergeten dat bepaalde dingen/besluiten van bovenaf worden opgelegd. Daar heeft een leerkracht zich aan te houden. Als een directie/bestuur iets besluit heb je het daarmee te doen.

Plus: er zijn vast ook leerkrachten die het heel moeilijk hebben nu. Om welke reden dan ook.

Ik denk wel dat we met zijn allen hier alert op moeten zijn voor we een oordeel vellen.
    Als bovenstaande allemaal niet van toepassing is vind ik het echt een gemiste
    kans. Daarbij vind ik wel: wat men niet weet, kan men niet begrijpen. Als je als leerkracht ervoor kiest niks te delen, zullen ouders niet begrijpen wat gaande is.

hummeltje5, rijo en Syane vinden dit leuk.
  19. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    3.001
    3.968
    113
    Vrouw
    #119 Fantykoekie, 8 apr 2020
    Laatst bewerkt: 8 apr 2020
    De werkbladen moeten we zelf uitprinten. Ik heb nu een werkboekje besteld. Hopelijk komt dat overeen met de werkbladen. Dan hoeven we al veel minder uit te printen.

Verder is het lezen met zoem. Voorheen Gynzy, nu de wereld met getallen en Squla.

Dagelijks stuurt de juf enkele filmpjes. 1 of 2 van de juf zelf bij het schoolbord en een YouTube filmpje. Nu zijn ze met de eu bezig. Ook nog een filmpje met opdrachten. Vandaag was het een dictee en moesten ze 4 woordjes opschrijven en een splitsboom tekenen met het cijfer 6.

Ik merk aan zoon dat hij de filmpjes die de juffen doorsturen heel leuk vind. Dan doet hij ook echt heel goed mee.

20. M_L_M

M_L_M Actief lid

6 mei 2017
    166
    84
    28
    Hier zoontje in groep 1, elke dag een uur video bellen en dus les en elke week een nieuw werkboekje. Zeer actief hier dus!

Deel Deze Pagina