In de clinch met IBG - hulp gevraagd (ook niet studenten)!

Discussie in 'De lounge' gestart door Iuno, 18 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Iuno

Iuno Bekend lid

12 feb 2008
    955
    0
    0
    Zoals de tital al zegt: ik lig nogal in de clinch met het IBG en wel vanwege het terugbetalen van mijn studieschuld.

Ik moet sinds 1 jan. 2008 terugbetalen, maar omdat wij het vastgestelde bedrag niet toemoetbaar vonden, hebben wij draagkrachtmeting aangevraagd. Die viel dus nòg veel hoger uit dan het vastgestelde bedrag :eek: . Na correspondentie heen en weer, ben ik er nu achter dat de IBG òf terugbetalers met een buitenlands inkomen (zoals wij) sterk benadeelt, òf gewoon àlle terugbetalers uitknijpt! [-(

De IBG beweert nl dat zij een correctie op het buitenlands bruto inkomen toepast (a.d.h.v. de wet op de inkomensbelasting o.i.d.) en dat dat bedrag dan te vergelijken is met het nederlands verzamelinkomen/belastbaar inkomen. Bij inkomen uit arbeid, betekent dit 12% aftrek van het bruto buitenlands inkomen, maar met een max. van ca 1.600 euro.

Nu vraag ik mij echter af of bij een nederlands inkomen het verschil tussen het bruto inkomen en het verzamelinkomen/belastbaar inkomen dan ook 12% is, met een max. van ca 1.600 euro...
    Als dit zo is, vind ik dit heel onredelijk van de IBG en als dit nìet zo is (wat ik vermoed, want kan me gewoon nìet voorstellen dat iemand met een nederlands bruto inkomen (uit arbeid, dus niet met eigen bedrijf) van ca 14.000 euro of meer een belastbaar inkomen heeft van dus max. 1.600 euro minder), voel ik me behoorlijk genomen door de IBG!
    Volgens de IBG zou dus bij 14.000 euro bruto inkomen een belastbaar inkomen horen van ca 12.400 euro en bij 30.000 euro bruto inkomen, ca 28.400 euro belastbaar inkomen. Dit kan toch niet waar zijn! Of wel?

Mijn vraag dus of jullie zo lief zouden willen zijn om voor mij na te gaan of bij jullie/jullie partner in 2006 idd 12% verschil zit tussen het bruto inkomen en het verzamelinkomen/belastbaar inkomen (terug te vinden op de belastingteruggave), met een max. van ca 1.600 euro (alleen dus bij werknemers, niet bij eigen bedrijf).

Het is erg dringend, want moet het bezwaarschrift eigenlijk vandaag nog de deur uitdoen! Zouden jullie me hier a.j.b. mee kunnen helpen? *kijkt heel smekend* :)

2. amaranta

amaranta VIP lid

6 mrt 2007
    7.734
    0
    0
    Ik zou wel willen maar ik kan geen touw vastknopen aan je verhaal.

3. Amanthis

Amanthis Fanatiek lid

7 aug 2006
    2.015
    0
    0
    Eigenlijk snap ik niets van je verhaal, sorry :(

4. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Buitenland is nogal een ruim begrip. Welk land? En hebben jullie gekozen voor binnenlandse belastingplicht?

5. Iuno

Iuno Bekend lid

12 feb 2008
    955
    0
    0
    Sorry. :oops: Heb geprobeerd het zo duidelijk mogelijk op te schrijven, maar heb me er natuurlijk al in verdiept en ben er nogal opgefokt door, omdat alles nu snel-snel geregeld moet worden.

IBG pronkt altijd met haar speciale studentenlening, want:
    - je hoeft pas 2 jaar na afloop van je studie/je recht op studiefinanciëring te beginnen met terugbetalen
    - tegen altijd lage rentes
    - en nooit meer dan je redelijkerwijze terug kàn betalen.

Een jaar voordat je moet gaan beginnen met terugbetalen, krijg je een bericht van de IBG met daarin een maandtermijn (totaleschuld + rente over 15 jaar, gedeeld door 15 jaar). Als je deze maandtermijn dus 15 jaar lang betaald, is je schuld (incl. rente) afgelost.
    Ben je het niet eens met die maandtermijn, kun je een verzoek tot draagkrachtmeting indienen, wat betekent dat er naar je inkomen (evt. ook van je partner) wordt gekeken en a.d.h.v. je inkomen wordt bepaald welk bedrag je dan redelijkerwijze per maand zou kunnen terugbetalen.

Ik heb dus zo'n draagkrachtmeting aangevraagd, omdat het standaard vastgestelde bedrag (122 euro) voor mijn man en mij te hoog lag, zeker gezien het feit dat wij inmiddels nog maar 1 inkomen hebben en 1 persoon meer. Volgens de tabellen van de IBG zouden wij op basis van ons gezamelijke (oostenrijkse) belastbare inkomen bij draagkrachtmeting een toemoetbaar maandbedrag van ca 55 euro per maand moeten betalen. Volgens de draagkrachtmeting van de IBG zouden wij echter een draagkracht hebben van 184 euro per maand! :confused:

De IBG berekent dit als volgt: ze nemen het bruto buitenlands inkomen en passen daar dan een correctie op toe (trekken max. ca 1.600 euro van het bruto inkomen af). Het bedrag wat hier uitkomt staat volgens de IBG gelijk aan het nederlands belastbaar inkomen.
    Dit zou in principe dus betekenen dat bij terugbetalers met een nederlands inkomen (die ook in Nederland belasting betalen) het verschil tussen het bruto inkomen en het belastbaar inkomen ook maar 12% zou moeten zijn en met een max. van ca 1.600 euro.
    Maar het lijkt mij dus sterk dat iemand met een nederlands bruto loon van b.v. 14.000 euro een belastbaar loon heeft van ca 12.400 euro. Bij b.v. een bruto loon van 30.000 euro, zou je op een belastbaar inkomen van ca 28.400 euro komen. Volgens mij ligt het nederlands belastbaarinkomen bij 14.000 resp. 30.000 euro bruto làger dan die 12.400 resp. 28.400 euro, wat dus ook een lager toemoetbaar maandbedrag zou betekenen! Maar daarvan ben ik me dus niet zeker en zou ik er dus heel veel aan hebben als ik daar vergelijkingsmateriaal van zou hebben.

Als iemand hier mij dus b.v. kan vertellen dat diegene of diens partner ca 30.000 euro bruto verdient en een belastbaar inkomen heeft dat ònder de 28.400 euro ligt, dan weet ik dat de IBG dus met 2 maten meet: ééntje voor studenten die in/voor een nederlands bedrijf zijn blijven werken en een andere voor studenten die in/voor een buitenlands bedrijf, in ons geval een oostenrijks bedrijf zijn gaan werken.
    Kan iemand mij melden dat ze idd een belastbaar inkomen hebben van b.v. 28.400 euro, bij een bruto inkomen van 30.000 euro, dan weet ik dat de IBG dus wèl dezelfde maatstaven voor een buitenlandsinkomen hanteert en dan zal ik me er bij neer moeten leggen dat de IBG een ander idee heeft van 'toemoetbaarheid' dan wij...

Weer een lang verhaal, maar hoop dat het nu duidelijker is! 8)

Ik wil best mijn lening aan het IBG terugbetalen, maar buiten dat ik de 'redelijkheid' waarmee de IBG altijd zo pronkt behoorlijk vind tegenvallen, heb ik momenteel ook sterk het gevoel dat ik er financieel voor wordt afgestraft na mijn studie een Oostenrijker getrouwd te hebben en bij hem in Oostenrijk te zijn gaan wonen. :(

6. Milla

Milla Niet meer actief

Ik heb je een pb gestuurd.

7. Iuno

Iuno Bekend lid

12 feb 2008
    955
    0
    0
    In ons geval dus Oostenrijk en aangezien mijn man Oostenrijker is, dragen wij dus ook belasting af aan de Oostenrijkse belasting.

Maar die correctie van 12%, met een max. van ca 1.600 euro, geldt dus verder voor àlle landen van de wereld, dus nìet alleen voor Oostenrijk.
    Dat is op zich al krom, want ze zeggen die correctie toe te passen omdat het belastingssysteem in Oostenrijk anders is dan in Nederland (wat zeker ook klopt), maar hebben tegelijkertijd maar één correctie voor àlle 'buitenlanden'. Dus ongeacht of je nu een oostenrijks, amerikaans of chinees inkomen hebt, er wordt àltijd uitgegaan van het bruto inkomen minus die 12%, met een max. van ca 1.600 euro.

Mijn conclusie is dan, wil de IBG geen appels met peren vergelijken (want in China is het belastingssysteem zeker weten weer anders dan in Oostenrijk), dat het belastbaar nederlands inkomen dus òòk a.d.h.v. deze correctie moet worden berekend en ik ben er dus niet van overtuigd dat dàt gebeurd...

8. evon

evon Actief lid

18 mei 2006
    432
    0
    0
    Den-Haag!
    Als jullie inkomen inmiddels gedaald is dan kun je sowieso toch om een peiljaarverlegging vragen? Zijn wel bepaalde marges voor.
    Dan gaat je draagkracht ook omlaag.

9. Iuno

Iuno Bekend lid

12 feb 2008
    955
    0
    0
    Dat ga ik ook zeker doen, maar dan nòg zouden wij - volgens mij iig - op een hòger maandbedrag uitkomen dan wanneer we gewoon een nederlands inkomen hadden gehad.
    Wij zouden dan op een maandbedrag van ca 100 euro uitkomen, waarvan wij ons nog steeds afvragen waar we het vandaan moeten halen, aangezien ons oostenrijks belastbaar inkomen (en dus ook het netto inkomen) lager ligt, dan bij een vergelijkbaar nederlands bruto inkomen (in Oostenrijk betaal je b.v. al gauw 2x zoveel aan SV-premie)...

Maar het is de vraag of wij aan de gestelde marge van min. 15% voldoen.
    Misschien halen we het met de hypotheekrenteaftrek erbij, maar hangt er helemaal vanaf welke aftrek het IBG voor de hypotheekrente rekent. Zonder die aftrek, is ons bruto inkomen met ca 12-13% gedaald.

Ga ook proberen de verlegging met terugwerkende kracht voor elkaar te krijgen, want er is dus nergens te vinden dat de IBG bij een buitenlands inkomen zo apart berekent. Hadden wij dit van te voren geweten, hadden we gelijk verlegging van het peiljaar aangevraagd! Hebben dat niet gedaan, omdat we de hypotheekakte pas nà de inleveringstermijn hadden gekregen en het door ons berekende maandbedrag (op basis van ons oostenrijks belastbaar inkomen) heel redelijk vonden.
    Of als de IBG niet 6 maanden :confused: nodig had gehad om mijn draagkrachtmeting aanvraag af te handelen, had ik dit hele gedoe al in nov. 2007, uìterlijk dec. 2007 op orde kunnen brengen.

Nu hebben medewerkers van de 'klantenservice' van de IBG mij steeds aangeraden te wachten met terugbetalen op de draagkrachtmeting en heb ik inmiddels dus òòk nog eens een achterstand met terugbetalen, wat betekent dat wij afgelopen maand al zo'n 200 euro hebben mogen ophoesten (had gelukkig het door ons verwachte maandbedrag gespaard). Omdat wij niet nòg een keer 200 euro 'ff-tjes' kunnen ophoesten heb ik om een spreiding van de rest van de achterstand gevraagd en daar 'heel vriendelijk' een termijn van 2 maanden voor gekregen, wat dus betekent dat we de komende 2 maanden alsnòg 2x zo'n 200 euro mogen ophoesten, willen we geen deurwaarder op ons dak krijgen. :(
    Heel redelijk hoor, die IBG! :thumbdown:

10. Siem

Siem Actief lid

7 apr 2007
    399
    0
    0
    http://www.trosradar.nl/index.php?id=ui ... emUid=1212

ik weet niet of je er iets aan hebt, maar blijkbaar ben je dus niet de enige.
    kijk even op de site bij de 2e pagina, daar staat dit:

Voor het aflossen staat 15 jaar. Is je aflosvrije periode van 2 jaar voorbij, dan berekent de IB-Groep hoeveel je moet aflossen per maand om binnen 15 jaar je studieschuld plus rente af te lossen. Het bedrag dat je per maand moet afbetalen is afhankelijk van de hoogte van je schuld en de rente. Heb je een schuld van 35000 euro, tegen een rente van 4%, dan moet je 257,64 per maand aflossen. Hoe hoger je schuld, hoe meer je per maand moet betalen.

Radar sprak diverse mensen die moeite hebben met aflossen en volgens eigen zeggen niet verder kunnen met hun leven. Naast de vaste lasten is de studieschuld dus een flinke hap uit je inkomen. Heb je kinderen, of een hypotheek, dan zijn je vaste lasten nog hoger. Voor veel mensen met een hoge schuld en hoge vaste lasten valt het dus niet mee om hun studieschuld af te lossen.

-

Mensen die dit niet kunnen opbrengen, kunnen een draagkrachtmeting laten doen. Dan kijkt de IB-Groep naar je bruto inkomen, niet naar je vaste lasten of andere leningen die je ook moet aflossen. Op de site van de IB-Groep kan je een indicatie krijgen van wat je maandbedrag is als je een draagkrachtmeting laat doen. Stel je verdient 25000 euro, dan kan je 233,60 per maand aflossen. Voor mensen met een hoge schuld, kan dit veel schelen. Het kan dan betekenen dat ze niet binnen 15 jaar hun schuld kunnen aflossen. In dat geval wordt de schuld kwijtgescholden.

Maar heb je een partner en je hebt een draagkrachtmeting, dan gelden er andere regels. Voor elke maand dat het inkomen van de partner niet meetelt, wordt de aflossingsperiode met een maand verlengd. Sommige ex-studenten zijn dus halverwege de veertig nog aan het afbetalen.

-

Bij een hoge schuld en een laag inkomen, betaal je dus per maand voor het grootste deel voornamelijk alleen de rente af. Ga je meer verdienen, dan wordt het maandbedrag bij een draagkrachtmeting ook verhoogd. Die wordt namelijk elk jaar opnieuw berekend. Ga je minder verdienen, dan kan je een verzoek indienen voor verlaging van het maandbedrag. Maar je komt er alleen voor in aanmerking als je leeft op of onder bijstandsniveau, of het inkomen van jou en je partner is met ten minste 15% gedaald en het houdt 3 jaar aan. Heb je een inkomen lager dan 14.285,25, dan hoef je niet af te lossen.

11. Iuno

Iuno Bekend lid

12 feb 2008
    955
    0
    0
    Bedankt Siem! Ga zeker ook een email naar die mevrouw Leijten van de SP sturen!

Als ik die voorbeelden daar zo hoor, hebben wij nòg geluk gehad dat mijn studieschuld relatief laag gebleven is (nog geen 20.000 euro)!

Maar heb inmiddels op een ander forum ervaren dat er bij iemand daar ca 14% verschil zit tussen het bruto inkomen en het belastbaar inkomen, wat mijn vermoeden dat er met 2 maten gemeten wordt bij een buitenlands inkomen, dus versterkt. Wil alleen niet afgaan op één iemand, dus hoop dat er nog meer werknemers mij kunnen/willen vertellen hoeveel percentueel verschil er tussen hun nederlands bruto inkomen en hun belastbaar inkomen zit...

Ik wist dus toevallig wèl van die calculator op internet (maar ook pas sinds goed een half jaar), maar doordat nergens vermeld wordt (ook niet bij die calculator) dat je bij een buitenlands inkomen (ookal is dat ook in euro's) NIET van je buitenlands belastbaar inkomen mag uitgaan voor de draagkrachtberekening. En buiten dat ik de berekening om aan een vergelijkbaar buitenlands belastbaar inkomen te komen al heel vreemd, vind ik het ook slecht van de IBG dat ze nergens aangeven dat het bij een (verwacht) buitenlands inkomen nèt ff anders ligt dan bij een nederlands inkomen. Was die informatie openbaar geweest (b.v. op de website), had ik uiterlijk september 2007 al aan de bel getrokken bij de IBG, om te vragen hoe het dan precies zit bij een buitenlands inkomen!

Maar zò snel komen ze niet van me af. :) Pas als ik precies weet hoe ze rekenen, zowel bij een buitenlands inkomen, als bij een nederlands inkomen en dit idd overeenkomt, zal ik me bij de draagkrachtmeting neerleggen (dien ondertussen wel alvast verlegging van het peiljaar in, in de hoop iig, hoe het ook komt, aan een lager maandbedrag te komen.

Hè gat, m'n zoontje is ook steeds al helemaal over stuur, omdat mama de laatste dagen het grootste deel van de dag bezig is duidelijkheid te krijgen en alles te regelen! :cry:
    Moet ècht weer ff met hem bezig zijn... *wordt vervolgt* ;)

12. Iggylover

Iggylover Fanatiek lid

25 jan 2008
    3.649
    0
    0
    NS
    labjesland
    hoop dat je er mee uit kunt komen.... ik heb er absoluut geen verstand van dus helpen gaat niet lukken! succes

13. Grassprietje

Grassprietje Fanatiek lid

3 dec 2006
    2.328
    0
    0
    tukkerland
    is het niet meer zo dat na een bepaald aantal jaren de schuld je kwijt wordt gscholden? dat was toch altijd zo?

14. Kiki

Kiki Fanatiek lid

8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Maar in die 17 jaar tijd (2 jaar aflosvrij + 15 jaar) kan er een hoop gebeuren. Er zijn maar weinig die de schuld uiteindelijk kwijtgescholden krijgen.

Groet van kiki

15. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.183
    113
    Brabant
    die schuld wordt alleen kwijt gescholden als je in die 15 jaar geen baan hebt en nog aan 100 andere voorwaarden voldoet..
    Wij zitten ook enorme schulld (wel boven de 20.000 :() en betalen 150 per maand, dat is wel te doen, vind ik..
    Maar verder heb ik er geen verstand van, succes iig!

Liefss, Taliaa

16. Iuno

Iuno Bekend lid

12 feb 2008
    955
    0
    0
    Het is idd zo dat na 2 jaar 'aanloopphase' en 15 jaar 'afbetaalphase' je restschuld wordt kwijtgescholden, maar bij een niet gigantisch hoge schuld (heb inmiddels bedragen gehoord van 40.000-60.000 euro! :confused: ), zul je alléén in aanmerking komen voor kwijtschelding als je draagkrachtmeting làger uitvalt dan het vastgestelde maandbedrag (= schuld + rente, gedeeld door 15 jaar).

Aangezien de IBG bij niemand rekening houdt met de gezinssamenstelling (hoeveel inkomen voor hoeveel personen) en andere broodnodige uitgaven (eten, drinken, onderdak, etc.), valt de draagkrachtmeting bij 'lagere' schulden (zoals bij mij, met nog geen 20.000 euro, incl. rente) blijkbaar altijd hoger uit dan het vastgestelde bedrag, wat betekent dat je na 15 jaar je schuld zowieso helemaal hebt terugbetaald, incl. rente. Bij hele hoge schulden (40.000 euro en meer), wordt je restschuld weliswaar wel na 15 jaar kwijtgescholden, maar dan heb je je wèl al 15 jaar lang scheel betaald aan rente (vaak wel 250-300 euro per maand)!

Het is ook niet zo dat ik mijn schuld niet wìl aflossen, maar betaal dan liever over een langere periode (en dus uiteindelijk meer aan rente) terug, zolang de maandtermijn maar redelijk is. En die vind ik - en blijkbaar velen met mij! - nu dus lang niet zo redelijk als dat de IBG altijd voordoet...

En daarnaast heb ik dus sterk het gevoel dat ik zowieso méér mag terugbetalen (per maand), dan iemand in dezelfde situatie als ik, maar dan met nederlands inkomen.
    Om te controleren of mijn gevoel klopt, dus mijn vraag naar gegevens van mensen met een nederlands inkomen, zodat ik vergelijken kan en kan vaststellen of ik idd èxtra gedupeerd wordt, alleen omdat ik 'in het buitenland ben blijven hangen'...

17. Iuno

Iuno Bekend lid

12 feb 2008
    955
    0
    0
    Als je een partner hebt en diens inkomen niet mee laat tellen bij de draagkrachtmeting, wordt de periode van 15 jaar verlengd met het aantal jaren dat je partner's loon buiten beschouwing is gelaten.

Stel jij verdient maar weinig of zelfs helemaal niets en laat het inkomen van je partner 15 jaar lang buiten beschouwing. Dan betaalje op basis van draagkrachtmeting 15 jaar lang dus maar een heel laag bedrag, of zelfs helemaal niets. De rente wordt echter wel gewoon doorberekend en na die 15 jaar, mòet je nog eens 15 jaar terugbetalen (de periode dat alléén jouw inkomen gerekend is) en wel je restschuld + bijkomende rente over de 2e 15 jaar. In dat geval zal je evt. restschuld pas na 30 jaar vrijgescholden worden. Schiet dus ook niet echt op...

Geloof dus ook dat er idd maar héél weinig zijn, die wat kwijtgescholden krijgen en dan over het algemeen (enkele uitzondering daargelaten) ook alleen maar omdat ze die 15 jaar van een minimumloon of zelfs de bijstand hebben geleefd...

18. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    Volgens mij klopt het bedrag wel hoor. Ik heb mijn brief net -nou ja, in januari - binnen en moet met een iets lagere schuld en een inkomen van 27.000 per jaar 127,- per maand gaan terug betalen :-? Klinkt dus ongeveer hetzelfde als bij jou.

19. Iuno

Iuno Bekend lid

12 feb 2008
    955
    0
    0
    Ja, die 122 euro kloppen ook wel bij mij, dat is gewoon mijn schuld + rente gedeeld door 15 jaar, maar vind dat voor een 1-verdienersgezin met klein kind gewoon teveel. Dààrom had ik draagkrachtmeting aangevraagd, niet wetende dat bij een nederlands inkomen al krom gerekend wordt (totaal geen rekening gehouden met b.v. gezinssamenstelling) en bij een buitenlands inkomen al helemààl!

Wij komen misschien wel op een lager belastbaar inkomen uit, waardoor we over een lager bedrag belasting hoeven te betalen dan bij een evenhoog nederlands bruto inkomen, maar door vooral de hoge SV-premies hier in Oostenrijk, houden wij netto uiteindelijk mìnder over dan bij een nederlands loon. Wij hebben dus al een lager besteedbaar inkomen - waar de IBG zowieso de maling aan heeft -, bij een zelfde bruto inkomen en mogen van de IBG òòk nog eens méér betalen per maand. Tenminste, zo is het tot nu toe op ons overgekomen...

Wat betreft jouw schuld en maandtermijn: jouw schuld moet juist ietsje hoger zijn dan die van mij, want die 127,- (bij mij 122,-) is het vastgestelde 'basisbedrag'. Vul ik 27.000 in bij de draagkrachtcalculator, kom ik bij 1 inkomen uit op een draagkracht van 272,- per maand en bij 2 inkomens (met dus een totaal van 27.000), komt de calculator op een maandtermijn van 66,- .
    In dit laatste geval zou ik zeker draagkrachtmeting aanvragen, in het eerste geval (vermoed jouw geval) heeft dat dus helemaal geen zin.

Maarre... vind je 127 euro per maand, 15 jaar lang ook niet een beetje veel? Ik bedoel, zolang je alleen bent, of met z'n 2-en 2 inkomens hebt, is dat wellicht goed te doen, maar met 1 gemiddeld en 1 klein inkomen (nog geen 4.000 bruto) + klein kind (zoals bij ons in 2006), zie ik daar toch ècht wel een probleem, of ligt dat aan mij?

20. Sjaaak

Sjaaak Bekend lid

6 jul 2006
    509
    0
    0
    Assen
    Ik kan me niet voorstellen dat iemand van de IBG je heeft aan te raden om niet te betalen tot je draagkracht meting is verwerkt. Het geeft namelijk geen uitstel tot betaling en word ook gewoon door gezet naar een deurwaarder als je de maand termein lang genoeg niet betaald.

Dan geef je toch het inkomen van je man niet op? Betaal je langer en wrs ook minder, maar word het wel afbetaald. Wat in principe ook je doel zou moeten zijn, je hebt het immers ook geleend

Deel Deze Pagina