hallo allemaal ik moet even wat kwijt.. ik ben sinds kort verhuist van een 3 hoog woning in amsterdam naar een vrij rustig dorpje eengezinswoning in een nogal grijze buurt... en sinds een maand of 2 heeft mijn zoontje hier een vriendje... Leuk ventje anderhalf jaar ouder als mn zoon, maar toch qua lengte en niveau liggen ze op 1 lijn (zoon is vroege leerling en jongen zit op een lomp school). Nu begin ik me steeds meer af te vragen wat ik kan doen... het jongentje woont hier om de hoek (hoeven gelukkig niet over te steken) en ze spelen eigenlijk altijd bij ons in de tuin of boven.. en zelden bij hem thuis. misschien omdat onze tuin een stuk groter is (60 m2) of omdat we meer dingen hebben (fietsen, loopfietsen, steppen en skelter, accu auto)... Maar ik vraag me dan af, waarom altijd hier... ben zelf hoogzwanger en vind 1 kind soms al zwaar genoeg.... dan heb ik er 2 voor de prijs van 1.. joepie.. anyway.. als het jongentje hier binnen komt spelen, hebben we regels.. binnen? schoenen uit! dus dat doet hij ook netjes... maar eigelijk altijd heeft hij geen sokken aan.. of 2 verschillende en laatst had ie 2 dagen dezelfde sokken.. het jongentje heeft dus ook best erge stinkvoeten... best zielig... toen ik laatst erg brutaal aan hem vroeg heb je geen sokken... zei ie nee heb ik niet.. dus had hem sokken van mn zoon gegeven... hierna had hij deze dus ook 2 dagen aan... verder als wij gaan eten tussen 5 en 6 sturen we hem altijd naar huis... en daarna (nu het zomervakantie is) gaan ze nog buiten spelen tot ong. half 8... dat jongentje gaat ook pas eten om 8 uur... best laat.. en s'ochtens rond 11 uur mag mijn zoon hem niet ophalen van hem, want zn ouders slapen lang uit... laatst kwam hij om half 2 hier aan de deur vragend om mn zoon, zijn ouders waren toen pas net wakker :S (alarmbel rinkel rinkel).... ik vroeg: slapen jou ouders zo lang? hij: ja ze gaan s'avonds heel laat naar bed, en dan slapen ze zo lang.. ik: dan moet je zeggen dat ze eerder op moeten staan hij: ja maar als ik ze wakker maak worden ze boos, dus ik ga beneden televisie kijken... bizar... :S Hij kijkt dus ook best rare programma's misschien komt het omdat mijn zoon pas 4 is.. maar hij heeft het over aliens, en bagukan, transformers en schieten, en dood.... mijn zoon kijkt pas sinds kort fineaus en ferb... das toch best onschuldig... hij had dus ook laatst bij zn vriendje thuis een film gezien over aliens en begon aan tafel over aliens te praten... ik dacht hoe weet jij nou wat aliens zijn... kon er niet achter komen wat voor film het was... wij zijn geregeld bij dat jongentje thuis aan de deur geweest.. mensen deden vrijwel altijd netjes open en deden normaal... en we hadden ze uitgenodigt op verjaardag van ons zoontje.. maar op de dag zelf.. kwam het jongetje met kadotjes aan en ouders waren niet mee.. want vader moest werken en moeder was ziek. wij hebben ook niets van hun vernomen.. ze komen ook nooit naar ons toe met vragen.. dat terwijl bijv op de verjaardag hun zoon hier was van 12 tot 8 uur!!! best vreemd... wat kan ik hiermee? gewoon laten gaan en denken alles zit wel goed? of ben ik nou zo'n zeikmens die overal wat inziet? ik weet het niet... het lijkt allemaal net niet in orde.. maar wil geen problemen hier in de buurt.. woon er pas net...
ik snap dat je dit allemaal vervelend vind en ik begrijp dat je met vragen zit ik zou niet weten wat je moet doen meestal zegge de mensen dat ik me toch maar niet moet moeien in zo een situaties dus denk dat je het misschien even moet aankijken ?? groetjes en liefs
Het kan heel verkeerd zijn, maar ook heel onschuldig. Misschien jezelf eens uitnodigden op de koffie bij de buurvrouw en iig bespreken dat de kinderen vaker bij hun spelen, omdat jij hoogzwanger bent. Dat vind ik best een legitiem voorstel. Maar over hun eet- en slaapgewoontes is het lastig te oordelen. KOmt dit jongetje ongelukkig en ondervoed over? Of is het gewoon een andere levensinstelling?
tja dat mensen er andere ideeën op na houden qua slaap- en eettijden, daar doe je niks aan. Daar zou ik mij dan ook verder niet druk om maken. Maar als jij het vervelend en ook zwaar vind nu je hoogzwanger bent, dan het jongetje zo lang bij jullie is, of alleen maar bij jullie en bijna nooit bij hem, dan moet je daar wat aan doen. Je kan natuurlijk niet afdwingen dat ze ook bij de ander spelen, maar je kan wel grenzen stellen aan het bij jullie spelen. Bijvoorbeeld even een uurtje en dan weer buiten spelen. En als jou zoon dat niet wil, dan gaat het jongetje maar even naar huis, dan spreek je af dat hij die middag weer terug mag komen. Ben bang dat je aan die sokken/stinkvoeten niet veel kan doen. Hier in de buurt hebben wij een beetje hetzelfde; jongetje van even verderop en net even 1,5 jaar ouder dan mijn zoon. Sinds een half jaar is daar een tweeling geboren en sindsdien is dat jochie bijna altijd buiten. Hij zit al wel op school maar ja het is nu zomervakantie. Het zegt ook letterlijk dat hij niet naar binnen mag als papa/mama met de baby's bezig is en dan wordt er dus ook niet daar gespeeld. Maar mijn zoon speelt graag met hem, meestal gaat dat ook heel goed, ze hebben het heel gezellig samen. Ik vind het alleen wel triest dat dat jochie heel vaak niet naar binnen mag, zijn ouders kijken ook niet naar hem om. Hij is echt hele dagen buiten en blij als hij iets te drinken of eten van je krijgt. Ze mogen van mij best even binnen spelen maar ik heb liever dat ze buiten spelen en gelukkig doen ze dat ook vaak. Wij wonen aan een plein dus dat is ook wel erg makkelijk. Maar ik stel wel gewoon regels op; hier binnen wordt er " normaal" gespeeld en niet heel druk lopen rennen ed. Speelgoed wordt weer netjes opgeruimd en alleen beneden of in kamer van zoon. En dingen als speelgoedauto's enzo gaan niet mee naar buiten. Tenminste, zoon mag ze wel meenemen maar verder niet, ga maar lekker thuis een eigen auto halen. Want ik heb het 1 keer toegelaten en stond alles van ons buiten, of ze gaan er heel hard mee om enzo. Wat ik ook wel irritant vind, is dat alle spullen van het jochie kapot schijnen te zijn. Hij wil op skelter, fiets etc van zoon, maar ja mijn zoon zegt dan " zullen we fietsen" en pakt zijn fiets. Jochie zegt dan dat zijn band zacht is, papa wil/kan deze niet oppompen dus hij kan niet fietsen. Skelter is kapot, papa kan/wil deze niet maken. Vader heb ik 1 keer gezien toen hij het jochie kwam halen voor het eten, om 1915 uur, heel laat. Prima natuurlijk maar is wel triest als iedereen met een ijsje loopt als toetje en hij mag niet omdat hij nog warm moet eten. Ouders weten ook heel vaak niet waar het jochie is, want hij gaat overal maar naar binnen en gaat nooit eerst thuis zeggen waar hij is. Schijnt ook niet te boeien want ze komen hem nooit zoeken. Kortom, het is soms zo dat mensen het heel anders doen dan jij doet en daar doe je niks aan. Je kan alleen de regels van jou huis en voor jou zoon opstellen.
Ben je zelf al eens bij ze aan de deur geweest? En je bedoelde denk ik LOM-school ipv lomp, maar geloof nu dat dat tegenwoordig speciaal onderwijs heet.
Umm nee dat valt idd wel mee het staat een beetje raar hoe ik het getypt heb. Ik bedoelde meer; meeste mensen eten hier blijkbaar eerder en dan is het weleens zielig als dat jochie honger heeft en loopt te leuren om eten terwijl veel kindjes met een ijsje lopen als toetje en hij niet. Ik stuur em dan altijd maar naar huis
Daarom mag ze hier altijd alleen binnen dingen als ijsjes opeten . Maar dat is dan een verschil in opvoeding.
Tja, dat die mensen er andere gewoontes op na houden oké, maar eerlijk gezegd neigt dit toch wel naar verwaarlozing. Je kan toch niet zelf op bed blijven liggen tot 11 uur terwijl je een jong kind hebt rondlopen, laat staan tot half 2. Ook vind ik 2 dagen dezelfde sokken niet erg fris. Dat die voeten echt stinken wil ook nog zeggen dat ze niet elke dag gewassen worden (of hij moet wel heel erg last van zweetvoeten hebben). Eet hij goed en regelmatig (3x per dag)? Ik weet niet goed wat ik zou doen in zo'n situatie. Ik denk dat ik voorzichtig eens zo proberen los te peuteren of die jongen goed verzorgd wordt. Krijgt hij bijv. ontbijt of moet hij dat zelf allemaal uit de kast halen, eet hij tussen de middag een boterham. Dat soort dingetjes. Het kan best zijn dat zijn ouders (geld)problemen hebben, maar wel zo goed als het kan voor die jongen zorgen. Als die jongen er gelukkig uit ziet en er geen last van heeft zou ik het (voorlopig) zo laten.
hmm, lastige situatie idd. Het is wat adi zegt: het kan echt een verschil in leven zijn, of er zit iets helemaal niet goed. Ik zou sowieso jezelf eens even uitnodigen op de koffie, je kunt dan bespreken dat je het zwaar vind nu je zwanger bent en dat je even samen afspraken wil maken, zodat jullie beiden weten waar de kids uithangen. Ik zou dat fijn vinden als mij dochter steeds ergens speelde. Bovendien kun je dan binnen even rondkijken. Probeer door rommel enz heen te kijken, dat zegt niks. Bij onze buren ziet het er qua hoeveelheidspullen uit alsof ze een kringloopwinkel aan huis hebben maar het is verder brandschoon en het zijn de liefste mensen die ik ken. Probeer even verder te kijken.
Als ik het zo lees zou ik maar blij zijn dat je zoontje nooit daar speelt... Ook al is het berezwaar, 2 kinderen en hoogzwanger. Ik zou toch eens een praatje maken dat het vriendje wat minder moet komen spelen aangezien het nogal zwaar is. Qua sokken.. Tja, mijn dochter loopt ook weleens 2 dagen in dezelfde sokken rond, terwijl die van mijn vriendin elke dag schone krijgt. Dat is nou niet iets om je druk over te maken. Verder vind ik het wel heel sneu dat die ouders pas zo laat hun nest uitkomen. Als je niet hoogzwanger was zou ik adviseren om eens te vragen of je ze ergens mee kan helpen, maar nu.. tja ik weet het niet. Ook tv-programma's is iets persoonlijks. Mijn ene neefje mag naar allerlei (kinder) agressieve programma's kijken, mijn andere neefje mag niet eens een waterpistool (want het is een wapen.. ) Lastig!
Het jongentje ziet er niet echt heel erg verzorgt uit... hij kleed zichzelf aan zei hij: en dat verklaart dat hij er soms verslonst uitziet... zn kleding is wel schoon zover ik kan zien... behalve zn sokken dan... toen hij van mij te horen kreeg dat ie naar huis moest even nieuwe sokken aantrekken (was niet te houden in mn zoons kamer) kwam ie terug zonder sokken, want die had ie nie... nou is dat nog niet het ergste al vind ik de geur niet lekker... maar ja... verder zn haar zit altijd lekker wild (kruimeltje kapsel)... en soms zie ik hem buiten rond rennen met een boterham dus eten krijgt ie wel... (dat zie ik ook aan de kringen om zn mond heen)... maar eet pas middag rond 4 uur en avond rond 8 uur... tja en s'ochtends weet ik niet.. want ik laat me vriend niet buiten joddelen vroeg in de morgen.. dan hou ik hem even thuis... (m'n zoon is tussen 7 en 8 wakker). verder ik weet niet wat ik ermee wil... alleen vind het zo sneu... als ik dan hoor van dat jongentje... ik zeg al tegen me ouders dat het niet gezond is om zo lang wakker te blijven s'nachts maar dan worden ze boos... dan denk ik ahhhhh.. en als ie dan zegt met treurige oogjes... neee kom me maar niet halen s'ochtens want dan worden mijn mama en papa wakker en dan worden ze boos... die slapen namelijk uit... maar ja.. ik wacht het wel af en kijk of ik nog meer kan lospeuteren.. mocht dit zo zijn en het is schokkerend.. zal ik toch meer verklaring gaan zoeken... financieel weet ik dat de moeder in de uitkering zit, en de vader bijklust.... (als het klopt wat zoon verteld)... moeder ziet /loopt er nogal depressief bij.... heb meerdere malen daar voor de deur gestaan, maar word echt niet verder opengedaan dan een kier... m'n zoontje weet ook niet veel te vertellen alleen dat moeder en vader niet veel zeggen, en dat hun vaak naar buiten worden gestuurd... agh me zwangerschap zit ik wel uit... stuur ze er wel op zelf op te ruimen, en beloon ze dan met haribo zakje beertjes.... want anders dan mag ik het gaan doen en daar pas ik voor..... gaat goed...
naar mijn mening een duidelijk geval van verwaarlozing. Ouders zijn te depressief of zitten aan de drugs of drank zodat ze hun nest niet uit kunnen komen,eten aan tafel met zn allen gezellig gebeurd niet. kind wordt de straat op geschopt,"hier heb je een boterham en kijk maar wat je doet". Sorrie maar ik kan er niets anders van maken
Hoe oud is dit jongetje? Een kind dat zomaar bij een ander gezin is tot 8 uur (en waarvan de ouders niet bevriend zijn en daar geen afspraken over hebben gemaakt) en twee dagen met vieze sokken loopt en waarvan de ouders tot 2 uur in bed liggen, dat is niet normaal. Ik zou eens met die ouders gaan praten, gewoon kennismaken bij hun thuis. Je kan ook dingen aan het jongetje vragen, gewoon speels, zo kan je een indruk krijgen of dit jongetje wel goed te eten en voldoende slaap krijgt en goed verzorgd wordt. Ouderliefde is ook zorg. Het komt op mij over dat dit jongetje niet graag thuis is.
Inderdaad en ik wil niet teveel hulpverlenertje spelen, maar ik zou er toch echt achter proberen te komen wat daar aan de hand is.
dat zijn we nu aan het uitvogelen... mn mannetje en ik we vinden er beide een raar luchtje aan zitten en probe ren voorzichtig en tactisch er wat meer uit te krijgen... m'n vriend kreeg een raar voorgevoel toen we erachter kwamen dat het jongentje heel veel loog hier... bijv we zien hem gillen en als we hem erop wijzen ontkennen... of we vragen waarom gooi jij modderballen op straat... en dan zegt ie: heb ik niet gedaan... ik weet dat kinderen nou eenmaal liegen maar gebeurd eigenlijk bij alles... mn vriend is vroeger fysiek mishandeld en vertelde me dat hij vroeger alles bij elkaar loog om de klappen te ontwijken en dat hij het idee had dat dat jongentje ook niet graag thuis komt, en liegt om misschien bepaalde dingen.. ik weet het niet, maar ik hou me oren en ogen goed open... meer kan ik niet doen
Ik vind het echt zielig voor dat jongetje! Als je het niet vertrouwd zou ik er wel wat mee doen. Verschil in opvoeding blijft er toch, maar als ouders zijnde ga je niet de hele ochtend uitslapen! Wij liggen ook wel eens iets langer op bed als ze beneden tv kijken ( 8 en 3 jaar ) maar dan zijn we gewoon wakker en de deuren staan open en de kids kunnen gewoon bij ons komen. Lijkt me geen gezonde bedoeling daar bij die mensen! Zou proberen om daar eens binnen te komen ( na je bevalling, je hebt nu wel wat anders aan je hoofd)